handdator

Visa fullständig version : lukt av ammoniak


Alex85
2003-06-17, 11:58
vet inte riktigt var denna tråd hör hemma men here goes:

när jag pissar så luktar det ofta ammoniak eller nåt liknande.
och jag hörde nån på gymmet säga att när det gör det så är man katabol. nå...hur är det då?
puss så länge;)

Megatuttarna
2003-06-17, 12:14
Aah du äter fel med all sannolikhet eller så börjar du få diabetes, eller nåt sånt skit, har du gjort nåt speciellt med kosten?

Niclaaas
2003-06-17, 12:33
tror det kan bero på att kroppen inte kan ta upp allt protein du får i dig.....hett tips är som vanligt att invänta vad crubben (:rolleyes: ) säger

Alex85
2003-06-17, 12:39
Originally posted by Megatuttarna
Aah du äter fel med all sannolikhet eller så börjar du få diabetes, eller nåt sånt skit, har du gjort nåt speciellt med kosten?

ooh damn...nej jag har samma kost som innan, dock har ja kännt lukten av ammoniak ett tag också

Sundblad
2003-06-17, 12:45
Proteindrinkar och penicillin har fått min urin att lukta ammoniak (eller nåt suspekt iaf).

.: Sundblad :.

King Grub
2003-06-17, 13:25
Det kan finnas en del anledningar.

Ph-värdet i kroppsvätskorna måste ligga någonstans mellan 7.35 och 7.45 för att kroppen skall fungera optimalt, och en för hög syrahalt i kroppsvätskorna kan kroppen göra sig av med genom urinen genom att göra sig av med amoniumjonen NH4+, och i kontakt med syre återbildas jonerna till ammoniak. Kan bero på syrarik mat eller hård träning.

En annan anledning kan vara urea genom proteinmetabolismen, och när aminosyrorna bryts ned genom en process som kallas deamination bildas ammoniak som en biprodukt och släpps ut i blodströmmen. Levern omvandlar ammoniaken till urea, som sedan avfärdas ur kroppen genom njurarna. Ju mer protein man äter desto mer urea i urinen, och i kontakt med syre omvandlas urea tillbaka till ammoniak.

Sedan kan det också vara sjukdomstillstånd som någon slags infektion i urinblåsan, och diabetes ketoacidos leder också till ökad produktion av ammoniak, när protein omvandlas till energi.

Plötsliga och/eller långvariga ammoniakdofter från urinen bör kollas upp.

Alex85
2003-06-17, 13:36
tack grub..
du är kung:hbang:

FyllSkalle
2003-06-17, 22:35
Originally posted by Alex85
tack grub..
du är kung:hbang:

hade samma sak för ett par år sen.
gick till doktorn och han påstod att det var urinvägsinfektion
fick en penicilinkur och sen var det ur världen.

obs detta är första gången jag skriver på nåt forum eftersom jag fattar nada om datorer.
Men man måste ju testa.
tänkte bara tala om ifall det blir nåt tok:confused:

Fartman
2003-06-17, 23:30
hmmm, mitt piss brukar också lukta förbannat suspekt, tex när jag är på gymmet.. misstänker dock att det kan ha nått med mitt dagliga "före gymmet"-kaffe... kan tillägga att det brukar gå minst 2l vatten under ett pass..

PlutonB
2003-06-18, 07:45
Ett bra tips för att utesluta diabetes är att smaka på urinen, om den är söt så.... Unket skämt åsido, om du samtidigt som du pissar ammoniaklukt luktar aceton i munnen (du får fråga nån...), är törstig och pissar ofta så kan du misstänka diabetes.

The Dwag
2003-06-19, 07:56
ALA får pisset att lukta gott :angel:

- För lite kolhydrater och mycket protein gör att ketoacidos uppstår... leder också till ökad produktion av ammoniak, när protein omvandlas till energi. Precis som King Grub sade!

PDS
2003-06-19, 21:35
mycket protein eller/och anabola