handdator

Visa fullständig version : Vad var det största misstaget ni begick i början av eran träningskarriär?


Ajin
2008-08-04, 14:00
Som topic, lite kul att höra vad ni skulle vilja ändra på om ni hade möjligheten att resa tillbaka till erat första träningsår.

Mitt största misstag var att jag sket i benträning överhuvudtaget det första året, samt att min kosthållning var långt ifrån tillfredställande. *rolleyes*
Bortkastat år, mer eller mindre.

shut teh face
2008-08-04, 14:02
Jag och en kompis fick tillgång till ett gym vid 15-års åldern. Vi var tvungen att skriva kontrakt för att få tillgång till gymmet eftersom man skulle vara 16 år.
Vi fick en instruktionskurs utav någon lirare för vi var små.

Jag och polaren fattade tydligen ingenting ändå för han drog på sig en kronisk knäskada medan jag har kronisk smärta i ryggen än idag (5 år senare). Jag minns inte hur kompisen skada sej, men jag körde sjukt tunga vikter på någon maskin där man skulle dra i ett rep med handtag, jag lyckades göra något fel iaf, smärtan strömmar från höger axelbaksida och längs ned ryggen.

Så vi båda gick på en rejäl nit. :)

myggan
2008-08-04, 14:04
Mitt enda misstag var att jag började 10 år för sent. :)
Levde på en pan pizza och en påse chips per dag hela tonåren.

När jag väl började träna läste jag på väldigt mycket direkt och visste väl ungefär vad som gällde.

Prankie
2008-08-04, 14:05
Måste det vara gym? Annars dålig uppvärmd muskel i 38 graders värme vilket resulterade trasig hamstring vid hög spark. Har fått tillbaka 80% av vigheten och den stickande smärtan har försvunnit nu. (2 år sen skada)

jakkan
2008-08-04, 14:05
Som topic, lite kul att höra vad ni skulle vilja ändra på om ni hade möjligheten att resa tillbaka till erat första träningsår.

Mitt största misstag var att jag sket i benträning överhuvudtaget det första året, samt att min kosthållning var långt ifrån tillfredställande. *rolleyes*
Bortkastat år, mer eller mindre.

+1 på den. Ingen benträning överhuvudtaget samt att min version av MYCKET mat var en macka extra på frukosten =)

Jax
2008-08-04, 14:07
Slutade med orientering i sjuårsåldern efter en kort karriär. Tror jag hade blivit ganska bra på det.

Carolinew
2008-08-04, 14:08
Mitt största misstag var att jag valde fel sport.

NiXPhoenix
2008-08-04, 14:09
Hahahh, nä vad tragiskt Shut The Face, inget att skratta åt egentligen men glad att det inte var en själv.

Själv åt jag alldeles för lite de första träningsåren, gick med en kompis första tiden och visst, jag gick med på att jag skulle äta upp mig som han sa, men inte mer än ca 5kg så där. Det blev snarare noll, jag gick upp 5kg under hela min gymnasietid. :D

Sen första året var nog extra illa, efter den första sommaren då gått på ett mer riktigt gym gick jag på Nautilus i ett år och det var verkligen katastrof. Gick "ofta" med några mindre motiverade kompisar och jag tror mitt snitt var ca ett pass i veckan, jag var alltså drivande att vi skulle gå och träna.

Ahh, vilka minnen.

Matte-
2008-08-04, 14:09
Största misstaget är väl att jag inte har brytt mig så mycket om kosten, inte för att jag äter så mycket nu heller :Virro

Sen började jag med marklyft sent, har bara kört det i några månader och har tränat sedan januari -07.

Men några förrödande misstag har jag väl inte gjort.

NiXPhoenix
2008-08-04, 14:11
+1 på den. Ingen benträning överhuvudtaget samt att min version av MYCKET mat var en macka extra på frukosten =)


Heh, då skulle du hört min morsas förslag när jag klagade på den proteinfattiga kosten hemma (var självklart mest fokuserad på protein i början).
-ta en extra korvskiva till frukosten då :( :(
Sen fick jag inte äta kosttillskott heller, dumkärring. *grr*

AndreasO
2008-08-04, 14:16
Hmm, skulle vara att det tog mig 34 år att fatta att man ska röra på sig lite.
Men nu har poletten trillat ner! :thumbup:

LoTiX
2008-08-04, 14:19
Tränade i maskiner och åt för lite, gick ett år på det viset.

The Draf
2008-08-04, 14:22
Hade jag börjat träna idag skulle jag nog lagt viktkåtheten på hyllan och satsat på striktare form och fler reps. Har en lång lista med skador efter endast 5 års tränande.

fragile
2008-08-04, 14:22
Blev fanatisk med mitt ätande och bänkande! :D Blev fet.

Bahir
2008-08-04, 14:25
Frånvaro av ben- och speciellt ryggträning, och att bänk var den enda basövningen jag körde.

Exdiaq
2008-08-04, 14:26
Åt alldeles för lite och gjorde inga framsteg

Nejv
2008-08-04, 14:33
hets gällande att alltid maxa i vikter, letade inte efter kontakt eller känsla över huvud taget, ingen stretching, är påväg tillbaka till rörlighet nu, men stel som fan fortf. :P

bengdoktor
2008-08-04, 14:37
Körde nautilusmetoden i 3 år utan kosttillskott. gav mig bra motion men jag byggde ingenting. men jag var ganska ung så det kanske var bra, vem vet.

Hemi
2008-08-04, 14:45
Hoppade runt aldeles för mycket bland olika sporter. Skulle varit bättre att hålla mig till en, eller två, istället för att byta (vilket lika gärna betyder sluta) hela tiden.

lectris
2008-08-04, 14:47
Första två åren iaf hade jag aldeles för dålig kontinuitet i träningen, åt för dåligt och tog inte i ordentligt.

Whistler
2008-08-04, 14:50
bengdoktor: Rättade åt dig.

Körde nautilusmetoden i 3 år utan koll på kosten

Personligen var väl mina största misstag att jag tränade för mycket, för hårt och åt för lite. Jag trodde att fettintag gav fett på kroppen, proteiner byggde muskler och kolhydrater gjorde så man orkade motionera, så det blev minimalt med fett, för mycket protein och extrema mängder kolhydrater. En tid levde jag bara på 900g pasta, 1 liter lättmjölk, ett par Mamma Scans köttbullar och några proteindrinkar med vatten per dag.

Gympassen kunde ta tre timmar åt gången och utfördes tre-fem dagar i veckan, plus detta sprang jag massor och tränade kampsport 3-4 ggr per vecka.

Och så tränade jag inte så mycket ben på gymmet, trodde att det inte behövdes då jag sprang och kampsportade så mycket.

tjabon
2008-08-04, 15:09
1) Jag körde i maskiner lite för länge. Borde börjat kötta på mer med
hantlar och skivstänger tidigare.

2) Borde börjat köra tunga 4-6:or tidigare.

Guybrush
2008-08-04, 15:12
Nautilusmetoden samt att med denna metod försöka bygga under diet :)

Pejij
2008-08-04, 15:16
Är inte denna tråd väldigt lik den här?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115289

regus
2008-08-04, 15:18
Borde ha satt nicken när jag var 7-8 år (fotboll) och trixat mer med innebandyklubban samt börjat boxning.

Corpobal
2008-08-04, 15:21
Skulle fortsatt med fotboll istället för tennis när jag var 12 år.

Slösade en massa tid på onödigt splittande och övningar som inte använde tiden på ett bra sätt när jag började styrketräna, därför har jag nu ett hälsosamt grundhat mot byggarguru-jargongen som jag blev "lurad" av som så många andra unga män som börjar styrketräna. Så fort jag slutade dela kroppen på en vecka och strök det mesta som inte höll för den enkla frågeställningen "kunde jag göra något bättre med tiden och kraften?" så blev mina ökningar i styrka och muskler bättre.

PS. Byggarträning är dåligt.

bear.flowertwig
2008-08-04, 15:46
- viktkåthet
- för lite basövningar
- för stor kärlek till rygg-/bicepsträning
- för lite mat

babidi
2008-08-04, 16:17
Är inte denna tråd väldigt lik den här?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115289

säger snubben som är den officiella remakern of trådar.


ot: jag började träna för sent. men en positiv effekt av det är att jag är smart nog att inte göra några misstag på gymmet.

von huff
2008-08-04, 16:45
-for viktkåt
-för lite mat
-en totalt onödig deff

mangemani
2008-08-04, 16:50
lyssnade ej på kroppen.
tog inte åt mej utav vad kunnigt folk berättade.
tog inte kosten på allvar.

Kwon
2008-08-04, 16:58
Alla misstag man KAN göra! :D

Wao
2008-08-04, 17:15
Tränade i maskiner och åt för lite, gick ett år på det viset.

Precis som dig fast i 2 år.

Emil_Larsson
2008-08-04, 17:43
Första halvåret så levde jag i princip på godis och skit och tränade hårt. Ökade inte ett skit i massa, endast lite i styrka, men det är väl en nybörjargrej antar jag.

Dan S
2008-08-04, 17:45
Jag tränade och sov inte riktigt, gick upp 3 kilo. Sedan läste jag allt jag kunde om kost&näring och det gick 4 gånger snabbare att gå upp i vikt. fettfri massa.

Största misstaget alla gör är väll A. Äter inte tillräckligt/Skadar sig. B. Sover inte riktigt. C. Dålig mat, ingen näring, eller inget tillskott.

Elfsberg
2008-08-04, 17:51
Jag överdrev mitt bulkande något hemskt och gick upp på tok för mycket i vikt vid två tillfällen.

bear.flowertwig
2008-08-04, 18:18
Alla misstag man KAN göra! :D

Raka mark med bar under på ghey-gym? :D

Spader
2008-08-04, 18:19
ot: jag började träna för sent. men en positiv effekt av det är att jag är smart nog att inte göra några misstag på gymmet.

16-17 är inte för sent

L-Sami
2008-08-04, 18:24
Så här i efterhand önskar jag att jag hade käkat mer, skulle varit mycket grövre nu. Fast då var inte målet att bli stor.

tntballe
2008-08-04, 19:10
Att jag inte körde marklyft eller benböj.

Kwon
2008-08-04, 19:12
Raka mark med bar under på ghey-gym? :D

Haha typ! :D

maaherra
2008-08-04, 19:21
Att jag inte satsade på fotbollen, jag var grym.

mangs
2008-08-04, 21:12
I början:
Att jag låg på kcal-balans i ett antal åt och åt alldeles för mycket kolhydrater och för lite fett och protein. Körde för höga reps och tränade för många set alldeles för ofta. Lyssnade inte på kroppen utan körde bara på.

När jag blivit lite mer avancerad:
Övertro på protein och på kosttillskott. För strikt kost och alldeles för fokuserad på träning. Kunde ladda en hel dag för att träna på kvällen. *screwy*. Tränade även när jag inte var sugen. Periodiserade för dåligt, Ville lyfta max-vikter alltid.

Idag: Har hittat en balans med all träning kost etc och stortrivs med träningen. Nöjd med där jag står är väl det misstag jag begår idag då jag är hyffsat nöjd och säkerligen begränsar min prestation genom det.

LoTiX
2008-08-04, 21:44
Att jag inte körde marklyft eller benböj.

En av mina tidiga träningskamrater "gillade" inte övningar som tränade flera muskler. Så det blev inte några mark eller böj för min del heller.

Rokksan
2008-08-04, 22:16
Jag började träna för sent :P

Krokodil
2008-08-04, 22:30
Var för lat!

Gymfjollan
2008-08-04, 22:31
jag åt för mycket skit , trodde man skulle äta allt när man bulkade, får jag sota för nu massa jävla promenader :Virro

EkarN
2008-08-04, 22:50
Körde i början tunga 3or i bänken 3 dar i veckan, ökade mycket till en början, men senare stagnerade jag, försökte harva på i samma spår i flera månader, ökade inte ett kilo, så det var väl misstaget, ingen bänkökning på like 4-5 månader.

Stoltz
2008-08-04, 22:53
"Man måste köra tunga marklyft och knäböj för att det ska vara lönt att träna, annars får man fan aldrig resultat" sade någon. Jo tack för den. Sen åt jag inte alls så mycket som jag behövde.

Ahead Of The Pack
2008-08-04, 22:59
Käkade åt h..vete för lite och dessutom minimalt med fett. Gick upp tror ca 3kg de första 2-3åren.:(
Det är nog lättare att räkna upp vad man gjorde rätt än vad det är att räkna upp alla fel man gjorde då.*gah!*
Tja inte var man bright på den tiden heller.*slap*

Ahead Of The Pack
2008-08-04, 23:01
"Man måste köra tunga marklyft och knäböj för att det ska vara lönt att träna, annars får man fan aldrig resultat" sade någon.
Ja?? :D

FinnPower
2008-08-05, 10:25
De största missarna jag gjorde var:

- Jag körde alltför tungt i axelpress under mina första träningsår, vilket resulterade i kronisk smärta i axlarna. Det ordnades så småningom (efter att jag ledsnat på att inte kunna sova på nätterna pga smärta) med en kortisonspruta i ena axeln och massor av vila.

- Jag hoppade helt över marklyft under mina första 5 år i gymmet. Gissa vilket som är mitt sämsta moment i styrkelyft nu? Det är ju inte självklart att jag hade blivit en "markkanon" ändå men lite bättre hade jag säkert blivit om jag hade tränat marklyft med ordning från början.

andnel
2008-08-05, 10:45
Åt för lite, körde nautilusmetoden och ökade inte i vikter utan körde alltid på¨samma.

Emil_Larsson
2008-08-05, 10:48
Just det ja, kom på en grej till, jag fruktade bänkpressen i typ 4-5 månader, då jag inte ville köra utan passare (trodde att jag det skulle vara kört om jag failade) säkert därav en del av den svaga styrkan i bänkpress idag. Körde ju bänkpress men på superlätta vikter då.
Körde istället hantelpress under den tiden och då jag väl provade bänkpress riktigt tungt klarade jag 40kgx8 och tyckte jag var en riktig man, *not* :D