handdator

Visa fullständig version : Fler än 6 övningar = större risk för överträning?


R1ck
2008-08-03, 21:12
Joachim Bartroll's syn på helkroppspass.
Att jag valt sex stycken övningar per pass beror främst på att det är ungefär där gränsen för överträning ligger för atleter som tränar utan otillåtna preparat. Som alltid kommer siffrorna dels från egen erfarenhet med klienter, men främst från studerande av framgångsrika coachers program och genom korrespondens med dessa.
(Joachim Bartoll @ body's forum)



Ligger det något i detta eller är det BS?
Många använder ju sig av fler än 6 övningar per träningstillfälle vid helkroppspass.


Choose 8-12 exercises for your full body that you would like to
perform. I myself use only 8, which makes for a nice compact routine.
(HST By: Paul Bourque)

jwzrd
2008-08-03, 21:17
Hans påstående kan väl få stå så som han sagt det? Det är ett förslag till utgångsläge han ger med en liten motivering till varför han tycker det är så. Var lite pragmatisk och försök förstå vad det är han försöker säga i sin helhet istället för att fokusera på talet sex.

Xtreme-G
2008-08-03, 22:19
Bartoll förespråkar ju hög ganska hög volym i varje övning. Jag har tränat ungefär enligt hans filosofi i ett år och kan säga att man är rätt slut efter 6 (bas)övningar 6x6 eller 5x10.

R1ck
2008-08-03, 22:26
Hans påstående kan väl få stå så som han sagt det? Det är ett förslag till utgångsläge han ger med en liten motivering till varför han tycker det är så. Var lite pragmatisk och försök förstå vad det är han försöker säga i sin helhet istället för att fokusera på talet sex.

Jo jo, jag har inte sagt något annat heller. Det jag undrade var om det stämde det han sa att överträningsrisken ökar efter att man kör fler än 6 övningar.

Elfsberg
2008-08-03, 23:02
Du måste se till den totala volymen och intensiteten, alltså hur många set totalt och hur hårt du anstränger dig för att klara varje set.

Det går väl att köra 30 övningar om du vill, men då gäller det nog att ta det lite lugnare än om du kör t.ex. tre övningar. Capiche?

R1ck
2008-08-03, 23:03
Du måste se till den totala volymen och intensiteten, alltså hur många set totalt och hur hårt du anstränger dig för att klara varje set.

Det går väl att köra 30 övningar om du vill, men då gäller det nog att ta det lite lugnare än om du kör t.ex. tre övningar. Capiche?

capiche :thumbup:

kalllee
2008-08-03, 23:27
kan säga att jag har dubbelt så många övningar när jag kör bröst/armar, tar dock 2 timmar ibland om man kör med lite längre vila :em:

Dan S
2008-08-04, 07:17
6 övningar låter väldigt lite, jag kör med 15 kanske 3 set vardera.

S aint
2008-08-04, 09:10
Nämns inget om antalet set och reps som dessa sex övningar isf skulle innehålla? Jämför 5 set kontra 3 set för varje övning / 30 set tot. kontra 18 set tot.

Kör just nu ca 8-10 övningar, dock endast 3 set/övning och mår prima av det.

R1ck
2008-08-04, 09:15
Nämns inget om antalet set och reps som dessa sex övningar isf skulle innehålla?

..

De parametrar jag rekommenderar är:

Övningar per träningspass: 6
Antal set per muskelgrupp: 2-4
Antal repetitioner per övning: 5-18
Vila mellan set för samma muskelgrupp: 60-120s
Vila mellan set för antagonister: 120-240s


Träningspass 1:
Antal set: 3
Antal reps: 5
Vila: 60s mellan set

Träningspass 2:
Antal set: 3
Antal reps: 8
Vila: 90s mellan set

Träningspass 3:
Antal set: 2
Antal reps: 15
Vila: 120s mellan set

Belastning för alla pass: välj en vikt som får dig att vara nära failure på sista setet. Höj vikterna med 1,25-2,5 % per återkommande pass.

(Joachim Bartoll @ body's forum)

jwzrd
2008-08-04, 09:46
Siffran sex gäller i sammanhanget Hela Hans Schema. Han säger själv hur han kommit fram till den och om han har fel blir väl upp till dig att ta reda på. Det är individuellt givetvis.

Langster
2008-08-04, 10:13
Upplägget ser vettigt ut, men hur stor risken för överträning blir vid högre volym är individuellt och beror på en massa andra saker än bara träningen.

Överträning är dessutom ett väldigt flytande begrepp.

Dan S
2008-08-04, 12:41
Man ska aldrig gå efter sydda scheman på internet, träning är inviduell det finns talanger som kan träna 6 dagar i veckan 3 timmar, säkert mer, utan att ta anabola steroider eller annat krafs, sedan finns det dom som måste hålla sig på 3 dagar i veckan. Otroligt stor inviduell skillnad. Känn efter själv.

Martin Löwgren
2008-08-04, 12:55
6 övningar låter väldigt lite, jag kör med 15 kanske 3 set vardera.

15 övningar per pass!!?

Är du grov?

Dan S
2008-08-04, 20:19
Hoppsan, jag menar halv-halvkroppspassen.

Ja jag är ganska grov för min ålder. fast jag är i tonåren så det är väll inte så konstigt, men jag äter 4400 kcal om dagen aprox och det fungerar bra för mig.

Dan S
2008-08-04, 20:44
2 övningar triceps, 2 biceps, 2 bröst 2 lats 4 axlar 2 mage 1 för nedre rygg 1 för nacke 3 för underarmar.

Brukar skära bort mage o rygg dock utan anledning ska börja trycka det igen.

Mina splits exempel Bröst Triceps brukar det vara 3-4 övningar vardera 2-3 set styck.

Arf Pingvin
2008-08-04, 20:50
Aah, jag kan se det framför mig. Kom igen, en övning till, bara en liten viktskiva. It's wafer thin... *kaboom*

Men skämt åsido. Ungefär 6 övningar är vad jag pallar med om det är basövningar och 3x8 eller 5x5 på hög intensitet. Då har de sista två ändå varit lattjolajbanövningar. Böj, mark, bänk, chins... mage + nåt lall.

major Pectoralis
2008-08-04, 21:19
Jag tror antalet övningar är fullständigt ointressant egentligen. Det är andra faktorer som indirekt kan påverkas av antalet övningar som är av större intresse. Generellt är dock ca 6 övningar/pass ett bra riktmärke tycker jag, om man skall köra på med 4-6 set i varje övning och ha någorlunda kvalité. Tycker man det är kul/inspirerande att variera sig med många olika rörelser så är det säkert klokt att göra det. Man får dock justera antalet set/övning efter hur många övningar man kör.

Pompere
2008-08-04, 22:15
Tror jag snor denna tråd lite, vet ej om det handlar om just överträning men har alltid funderat på detta.
På tex mitt Bröst/axlar/triceps pass;
Bänkpress 4x6-8
hantelpress 3x6-8
lutande hantelpress 3x8
stånglyft framåt 3x8
hantellyft åt sidan 3x8
Dips 3x8
Pushdowns med rep 3x8
Pushdowns med stång (med ett 45graders vinkel på greppet) 3x8

jag vet inte om jag har svårt å känna ifall en muskel är död eller inte men jag lägger alltid till den där extra övningen på triceps för att jag vill verkligen få dem helt utnöttade och därav få ett bättre resultat av min träning (rätta mig ifall jag har fel).
Men vad är det egentligen för nackdelar att lägga till en extra övning på en viss muskelgrupp fast man kanske redan kört 2 övningar på den muskelgruppen?

Jag kör en tresplit som ger mig träning över hela kroppen om det är till nytta (bumbis(rätt namn?) schema här på kolo ungefär), och är nöjd över det.

Tack på förhand!

Elfsberg
2008-08-04, 23:08
Nackdelen är att du får en längre och svårare återhämtningstid desto mer och desto tyngre du tränar.

Är du riktigt förstörd i kroppen när du kommer hem ena dagen kanske det tillochmed påverkar din prestation i nästa ben- eller ryggpass tillochmed flera dagar efter, även fast det inte är samma muskelgrupp.

Dan S
2008-08-05, 10:14
men det är också inviduellt, jag lägger upp passen på ett sätt så dom inte påverkar varandra. Jag har märkt hur svårt det är att knäböja efter ett mark pass, eller att köra bänk efter ett axel pass osv osv.

Om man är en nybörjare och inte känner igen sin kropp ska man naturligtvis börja lättare, bana in rörelser, inte allt för många set osv. Men 4-6 övningar 3-5 set vardera per pass på en 4 split är lugnt.

Pompere
2008-08-05, 12:28
Om jag nu mår prima dagen efter och har inte märkt någon negativ effekt på resterande passen från första passet så kan jag alltså fortsätta lägga till en extra övning på en viss muskelgrupp ifall jag känner att jag fortfarande har lite krafter/tid till det?

Och joo, har själv märkt att det går inte lägga ett benpass efter ett tungt marklyft dagen innan, men brukar alltid köra med 48timmars vila innan jag kör mitt nästa pass. Dock kan jag köra bröst/triceps/axlar dan innan rygg/biceps utan problem.