handdator

Visa fullständig version : funkat med variation av lågreps/högreps?


fightor
2008-08-03, 18:07
för er som tränar för både styrka (öka i vikter) och volym och tränar inom 4-6 reps för styrka resp. 8-12 reps för volym. Hur har det funkat hittills med variationen? är det någon som kört ena vecka tungt och veckan därefter lättare för volym? eller har ni kört under längre perioder?
det finns ju en del här på kolo som varierar sin träning på det viset och vad har ni för erfarenheter bra/dåliga av att variera en viss tid, veckor, månader?

Spader
2008-08-03, 18:16
Det är faktiskt det enda som har funkat riktigt bra för mig. Har kört så ett år nu och växt som bara den, starkare har jag blivit också.
Jag kör 2-3 veckor låga reps ungefär, sen byter jag till 2-3 veckor högre reps.
När jag kör tungt så kör jag endast fria vikter,och assisterande övningar till bänk,mark och böj, när jag kör lätt så kör jag först basövningar och sedan lite pump i smith, cable och olika maskiner.

fightor
2008-08-03, 18:22
skönt o höra. Jag brydde mig inte riktigt innan om att variera. Brukade köra upp till ca 6 reps och sedan höja vikten. Men märkte att jag blev starkare men knappt fick nå märkbara skillnader på kroppen. Har det funkat med att träna ryggen på det sättet också?

Spader
2008-08-03, 18:31
Har det funkat med att träna ryggen på det sättet också?

ja, det har funkat med hela kroppen.

ChrisDEFC
2008-08-03, 18:50
jag körde tungt hela förra hösten (okt-dec) och sen körde jag hela januari med högreps och det känndes riktigt bra. ska dock testa lite mer likt spaders upplägg för jag har kört lite för lång period med bara tung träning under våren och det resulterade i förkylningar som avlöste varandra, man behöver variera med lite högreps ibland även om det så bara är var 4-5vecka så iaf det.

toder
2008-08-03, 19:46
Mycket intressant fråga och tråd! jag har kört nu i 12 veckor och det är dags för mig att gå på högre reps, själv tycker jag att jag har ökat mycket bra med 5-8 reps, så nu blir det 3 veckor med höga. Till följd av låga 2-5 repare.

//Toder
Min journal http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116681

Assazel
2008-08-05, 07:13
bump för fler svar. Mycket intressant tråd!

Taragon
2008-08-05, 07:52
Jag kör halvkroppspass med 2st högrep och 2st lågrep i veckan. Eller ja så gott jag hinner med iaf :)

Tycker det fungerar kanon och jag blir starkare och bygger massa.

Alfred Nobel
2008-08-05, 08:56
Ni som växlar från högrep till lågrep, går ni ner i vikter för att orka eller fortsätter ni på samma?

Taragon
2008-08-05, 09:30
Ni som växlar från högrep till lågrep, går ni ner i vikter för att orka eller fortsätter ni på samma?

Högre vikter vid lågrep och lägre vikter vid högrep.

Om det var så du menade?

Alfred Nobel
2008-08-05, 09:47
Högre vikter vid lågrep och lägre vikter vid högrep.

Om det var så du menade?

Okej, men varför? Om man först anstränger muskeln med tunga vikter och sedan går över till lättare vikter borde muskeln få spel? Den får tänka annorlunda i återhämtningen med tanke på antalet fler rep och mindre belastning?

Fast styrke- och muskelökning kanske inte är direkt proportionella?

Assazel
2008-08-05, 10:23
Okej, men varför? Om man först anstränger muskeln med tunga vikter och sedan går över till lättare vikter borde muskeln få spel? Den får tänka annorlunda i återhämtningen med tanke på antalet fler rep och mindre belastning?

Fast styrke- och muskelökning kanske inte är direkt proportionella?


Det är väl det som är grejen? Att muskeln får spel, eller som jag önskar uttrycka det "chocka muskeln". Man ger alla fibrer (typ II bc,d,e,f :) och andra mojänger i muskeln stryk med olika träningsmetoder och rep osv. Människokroppen är ju känd för att i ensidiga utövande stagnera och man blir mindre anabol.

Endura
2008-08-05, 10:43
Det är väl det som är grejen? Att muskeln får spel, eller som jag önskar uttrycka det "chocka muskeln". Man ger alla fibrer (typ II bc,d,e,f :) och andra mojänger i muskeln stryk med olika träningsmetoder och rep osv. Människokroppen är ju känd för att i ensidiga utövande stagnera och man blir mindre anabol.

Jag har precis påbörjat ett varierat upplägg, med en 3-split som varvas lätt/tungt varannan gång, utifrån den teorin och det känns riktigt bra.

Idéerna till upplägget hittade jag här: länk (http://forum.body.se/showthread.php?t=83)
Där finns också fler argument, samt andra idéer till upplägg, det är schysst läsning :)

babidi
2008-08-05, 10:48
Ni som växlar från högrep till lågrep, går ni ner i vikter för att orka eller fortsätter ni på samma?

the law of human psychics, såklart man går ner i vikt när man kör högrep. Klarar man av att göra 12 reps på xvikt så använder man inte den vikten vid lågreps utan man tar då x+40% kanske. det är väl rätt självklart?

Lexidos
2008-08-05, 11:01
Jag kör varannan vecka. Den här veckan är det 9-12 rep (90 sec vila), nästa vecka är det 3-5 (60 sec vila).

Taragon
2008-08-05, 11:11
Okej, men varför? Om man först anstränger muskeln med tunga vikter och sedan går över till lättare vikter borde muskeln få spel? Den får tänka annorlunda i återhämtningen med tanke på antalet fler rep och mindre belastning?

Fast styrke- och muskelökning kanske inte är direkt proportionella?

Hittils har jag märkt av mer styrka än massa men då har jag inte kört så länge heller.

Troll
2008-08-05, 12:40
Körde 4 veckor låg sen 4 veckor hög på mitt förra upplägg.

Funkade mycket bra!! :thumbup:

fightor
2008-08-05, 13:25
Jag har precis påbörjat ett varierat upplägg, med en 3-split som varvas lätt/tungt varannan gång, utifrån den teorin och det känns riktigt bra.

Idéerna till upplägget hittade jag här: länk (http://forum.body.se/showthread.php?t=83)
Där finns också fler argument, samt andra idéer till upplägg, det är schysst läsning :)


tack för länk.

började med periodiseringen igår. Ska Pröva att köra lågreps under hela veckan och veckan därefter högreps bara för att få in känslan. Om det sen går bra ska jag kanske dra ut mer på det och köra två veckor vardera innan jag byter.

polka_griis
2008-08-06, 00:11
För mig känns det självklart att variera mellan hög- och lågreps, kroppen måste ju få lite variation. Frågan är bara hur ofta man ska variera. Köra vartannat pass, varannan vecka eller kanske varannan månad?

Helsingborg
2008-08-06, 00:56
Jag har kört 10 rep nu ganska länge det roliga är att det känns som att jag tar max nu, men jag kör liksom 10 för att klara det.

T.ex benpressen där kanske jag kan öka 10-20 kg om jag ska göra 6 rep och jag klarar ändå bara 4 ungefär..

Alltså om man kör så hardcore så man kör på sin gräns, vad göres då?

Ska testa att öka imorgon Triceps, bröst och axlar.

perra_80
2008-08-06, 09:13
För egen så känns det som jag växer bäst vid 6-8 reps både styrka o massa, högreps ger ju bättre pump men det är ju ingen garanti på att man kommer växa bara att mer blod stannar kvar i muskeln, plus att mjölksyran kan göra att man tänker "fan vad det bränner det här borde man växa av sen", tror inte man ska vänja kroppen vid att köra för lätta vikter då får den ju ingen anledning att växa :)

Dock blir jag sjuk om jag kör tungt för långa perioder så det blir högreps ibland

Mapa
2008-08-06, 09:51
lågreps övningarna i början av passet och högrepsen i slutet. då blir man stor och stark samtidigt

creperiet
2008-08-06, 12:07
Principen att blanda lättare och tyngre vikter, fler och färre reps, är otroligt effektivt även då det handlar om explosiva moment snarare än muskeltillväxt. Gör man det under samma pass kallas det kontrastträning och det kan jag personligen intyga ger fruktansvärd utveckling.

z_bumbi
2008-08-06, 12:26
lågreps övningarna i början av passet och högrepsen i slutet. då blir man stor och stark samtidigt

+1

Vill man ha variation (för psyket) så kan man variera mängden låg- och högreps i perioder. Bara lågreps, mycket lågreps/mindre högreps, bara lågreps på huvudövningarna osv.

Assazel
2009-02-25, 19:54
bumpar denna för en fundering och även om det finns någon studie som motsvarar min fråga:

Kroppen anpassar sig, det är vida vedertaget. Men om man ändrar ett mönster regelbundet, blir även det regelbundet...var går gränsen?

Dvs kör jag en viss sorts övningar varje måndag för tex bröst, och sen byter jag övningar men kör fortfarande bröst på torsdag, hur ofta kan man då göra så innan kroppen vänjer sig vid det?

Kanske tänker jag för mycket på det, men jag kan inte bestämma mig om jag skall köra samma sorts träning med samma antal rep och set samt övningar X veckor och sen byta helt och köra det X veckor eller jag skall byta på veckobasis?

Någon som vet något om detta på ett djupare plan?

Medusa
2009-02-25, 20:40
Finns många olika skolor och idéer, artiklar etc.
Somliga periodiserar veckovis, månadsvis, andra inkluderar alla typer under samma pass.

Min erfarenhet är att nästan allting fungerar, under goda förutsättningar och att träningen är tung och intensiv.

Rellik_1
2009-02-25, 21:16
har under 2år kört normalt, mellan 7-10 reps. Har nu kört en period 4 veckor på lågrep, 3-5reps och är nu inne på högrepps fjärde vecka (12-15reps). Nästa period blir normalrep 7-10 följt av lågrep igen, en cykel blir alltså 12 veckor. kör hela tiden så gott som samma övningar. Än så länge känns det mycket bra!!! fått en rejäl nytändning.

Cidersson
2009-02-25, 21:31
På sistone har jag tagit tag i detta betydligt mer.
Nu till att börja med kör jag 1-1-1. (Första v:6-8, andra v: 10-12, tredje v: 15+, Fjärde v: Börja om)
Får se hur det känns, eventuellt går jag över till att köra de 2-2-2 istället :)

villefille
2009-02-26, 15:43
Min uppfattning är att man skall börja lätt och köra successivt tyngre för varje pass tills dess att man inte klarar av mer sedan börja köra ganska lätt igen och upprepa proceduren. Denna typ av progressiv belastning har i alla fall fungerat bra för mig. Klart om man kör två veckor lätt och sedan två veckor tungt blir det en form av progressiv belastning om än lite grovt.

Almkvist
2009-02-26, 16:21
Men det här med att börja tungt och sluta lätt gäller det på varje övning eller hela passet?
Jag fattar som inte för att i fall man börjar med bröst och avslutar passet med triceps så är det väl tungt för brösten men lätt för triceps i och med att man börjar passet tungt och slutar lätt eller?