handdator

Visa fullständig version : Påverkar andepaus effekten av träningen i skivstångsrodd?


Fredrik_S
2008-08-03, 14:41
Stående rodd med skivstång är en övning som jag gillar, jag har en fråga angående utförandet.
Jag kör denna övning med kanske 30 graders lutning från horisontalplanet och jag går inte hela vägen ner till golvet mellan repetitionerna.

Jag vill köra 12 repetitioner men jag känner att jag inte vill andas för att bibhålla det inre trycket i magen(finns nått namn på det)

Min fråga är om det gör någon skillnad att jag kör 4 repetitioner och sedan tar ett andetag och sedan kör 4 till, andetag, och sedan 4 till. Vilan blir ca 2-3 sekunder. Vilan/andetaget sker i upprätt läge och jag sätter alltså inte ner vikten emellan.

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

Rastafari
2008-08-03, 22:06
Håller du andan så mycket som fyra repetioner lär du förlora en massa prestanda. Korrekt andning är hur viktigt som helst för styrka, som du säkert vet. Och gör du 4 repetitioner i korrekt tempo på ett andetag borde du dessutom få typ andnöd och panik.

Jag tycker det fungerar bra att ta ett litet chippande andetag i slutet av rörelsen, sedan hålla andan på ned- och uppvägen. På detta sätt kan man hålla trycket i magen konstant högt.

Eller kör övningen med stödplatta för bröstet för att avlasta ryggen? Skivstångsrodd belastar ryggen tillräckligt länge för att trötta ut den, men inte tillräckligt tungt för att göra ryggen starkare. Om du kör marklyft och liknande kommer då skivstångsrodd att förlänga återhämtningstiden, vilken redan innan brukar vara rätt lång, för ryggen, vilket är det sämsta som kan hända om du vill bli bättre i mark, böj och liknande.

Elfsberg
2008-08-03, 23:28
Tänk bänkpress. Du hinner ju andas som folk om du inte har så jäkla bråttom, men det är väl en smaksak förstår jag.

Om du gör micropauser, "rest pause", hinner du även vila dig något och göra några reps till.

Fredrik_S
2008-08-04, 12:31
Håller du andan så mycket som fyra repetioner lär du förlora en massa prestanda. Korrekt andning är hur viktigt som helst för styrka, som du säkert vet. Och gör du 4 repetitioner i korrekt tempo på ett andetag borde du dessutom få typ andnöd och panik.

Jag tycker det fungerar bra att ta ett litet chippande andetag i slutet av rörelsen, sedan hålla andan på ned- och uppvägen. På detta sätt kan man hålla trycket i magen konstant högt.

Eller kör övningen med stödplatta för bröstet för att avlasta ryggen? Skivstångsrodd belastar ryggen tillräckligt länge för att trötta ut den, men inte tillräckligt tungt för att göra ryggen starkare. Om du kör marklyft och liknande kommer då skivstångsrodd att förlänga återhämtningstiden, vilken redan innan brukar vara rätt lång, för ryggen, vilket är det sämsta som kan hända om du vill bli bättre i mark, böj och liknande.

Finns det ett korrekt tempo? Så länge utförandet är korrekt är det väl inte fel att köra relativt snabba repetitioner, skulle tippa på ca 5-7 sekunder för 4 reps.

När menar du det lilla chipande andetaget ska tas, i upp eller ned läget? Med tung vikt så är det ju stor belastning i båda lägena, och det känns riskabelt att släppa trycket ens för en kort kort stund.

Jag har inte behov av att prestera bättre i mark och böj utan bara få större muskler.

Dan S
2008-08-04, 12:39
ska ge dig ett exempel på hur viktigt det är att andas..

70kg bänk på.

jag klarar 2 reps KNAPPT om jag håller andan.

Gör jag metoden, Upp-tainlufthållaandan-Ner-Blåsut medans jag går upp, sedan in igen, och hålla andan osv.

Det känns som om jag värmer upp, jag kan göra _10_ st utan problem på det viset, det är jääääävligt stor skillnad, och visst det är lite mer i bänk, men samma gäller alla övningar.

Fredrik_S
2008-08-04, 13:20
ska ge dig ett exempel på hur viktigt det är att andas..

70kg bänk på.

jag klarar 2 reps KNAPPT om jag håller andan.

Gör jag metoden, Upp-tainlufthållaandan-Ner-Blåsut medans jag går upp, sedan in igen, och hålla andan osv.

Det känns som om jag värmer upp, jag kan göra _10_ st utan problem på det viset, det är jääääävligt stor skillnad, och visst det är lite mer i bänk, men samma gäller alla övningar.

Visst är det viktigt att andas, men jag klarar 4 st snabba på ett andetag i skivstångsrodden i tre omgångar. Och frågan är om den andpaus som jag tar mellan dessa 4 reps påverkar övningen totalt sett.
Jag orkar inte mer vikt om jag andas mellan varje lyft i denna övning.
Bänken är annorlunda och där är andetag mellan varje rep lätt att utföra.

Dan S
2008-08-04, 13:23
Jag kan andas på skivstångsrodd också, men jag gör det då jag är där nere, inte fullt utsträckt så jag knäcker armbågarna. Men ett djupt, DRAG upp fort som fasen, saktare ner om jag bygger, eller så kör jag bara explosivt för styrka.

Rastafari
2008-08-04, 14:58
Finns det ett korrekt tempo? Så länge utförandet är korrekt är det väl inte fel att köra relativt snabba repetitioner, skulle tippa på ca 5-7 sekunder för 4 reps.

När menar du det lilla chipande andetaget ska tas, i upp eller ned läget? Med tung vikt så är det ju stor belastning i båda lägena, och det känns riskabelt att släppa trycket ens för en kort kort stund.

Jag har inte behov av att prestera bättre i mark och böj utan bara få större muskler.

Tempot är oerhört viktigt, särskilt under den negativa fasen av övningen. Här ska du köra långsamt och kontrollerat, oavsett om du är ute efter styrka eller muskelmassa. Detta har varit känt länge, och det finns vetenskapliga bevis för detta, som jag dock inte kan recitera här. Pavel Tsatsouline har källor på detta i dom böcker han skrivit.
Det finns inga exakta mått på vilket tempo man ska ha, och studier har visat att ett varierat eller periodiserat ger bäst styrkeökningar. Tiden som du nämner kan nog vara ett okej tempo, men det låter slitsamt att göra så många repetitioner på bara ett andetag.

Ta ett litet andetag i botten eller toppen av rörelsen. Jag tycker det känns bäst att göra det i botten av rörelsen. Se till att håla bålen spänd hela tiden, som om du förbereder dig på att få ett slag i magen, så kommer din rygg nog klara sig finfint :hbang:


Tråkigt att du bara har kosmetiska mål med din träning. Dock är böj och mark två övningar som du inte får missa, oavsett om du bara är ute efter muskler.

Fredrik_S
2008-08-04, 16:50
Tråkigt att du bara har kosmetiska mål med din träning. Dock är böj och mark två övningar som du inte får missa, oavsett om du bara är ute efter muskler.


Nej det är inte tråkigt.
Det är garanterat en smaksak, jag tycker det är tråkigt att ha som mål att bli så stark som möjligt.
Tveksamt om jag kommer lägga in mark i min träning någonsin igen, tråkigare övning får man leta efter ;) (återigen en smaksak förståss).

Ska testa nästa träning att få in ett litet snabbt andetag emellan repsen...

Dan S
2008-08-04, 17:42
rastafari jag blir starkare av att köra en 1 sekunders negativ fas än en 3 sekunders energisugande, jag klarar bra mycket mer vikt och mer vad heter det nu igen, positiv fas? det är ett annat ord men iallafall. "byggarstilen" say 8 reps 60 kilo, upp 1.5 ner 3. repeat. styrkestilen 80 kilo 5 reps. 1 sekund upp 1 sekund ner.