handdator

Visa fullständig version : Nystart med träning, behöver kosttillskott


Fd_Megatuttarna
2008-08-03, 13:56
Tjena,

Sätter igång med träningen nu efter ett allt för långt uppehåll.

Problemet är dock att jag inte har någon aning om vad jag ska ha för kosttillskott.

Min idé är att deffa till en början för att sedan sätta igång och bygga. Frågan är dock vad jag ska ha.

Jag har funderat på Sloow som proteinpulver och sneglar sedan på beta-alanin, rage, kre-alkalyn samt ALA att stacka.

Är det något som ni hade ändrat på? Vad har ni för tips?

Spec^
2008-08-03, 14:08
Börja med att träna regelbundet.. de brukar va en bra start innan man ger sig in i kosttillskottsdjungeln.

Fd_Megatuttarna
2008-08-03, 14:17
Börja med att träna regelbundet.. de brukar va en bra start innan man ger sig in i kosttillskottsdjungeln.

Jag har någorlunda koll på träningen, har kört i ett par år innan jag tog ett uppehåll. Däremot har det dykt upp 43624 nya kosttillskott och det vore ju skönt med en briefing om vad som är testvärt.

King Grub
2008-08-03, 14:28
Essentiella aminosyror, EAA, bevisad och odiskutabel effekt, före och efter träning.

Fd_Megatuttarna
2008-08-03, 14:44
Essentiella aminosyror, EAA, bevisad och odiskutabel effekt, före och efter träning.

EAA kan ersätta vassle före och efter träningen helt och hållet?

Påverkar förresten intag av kasein före läggdags utsöndringen av tillväxthormon under kvällssömnen?

Mescreant
2008-08-03, 14:45
Förlåt att jag kapar din tråd Fd_Megatuttarna men ev. svar kanske är av intresse för dig också.

Vilket upplägg kan tänkas vara bäst av följande?
EAA + maltodextrin på fastande mage precis i början av passet och sedan...

a: EAA + maltodextrin direkt efteråt.
b: EAA + maltodextrin 1h efteråt.
c: Mat 1h efteråt.
d: Vassle + maltodextrin direkt efteråt.

Maltodextrin både före och efter passet kanske är onödigt?

Fd_Megatuttarna : spana in rage.

King Grub
2008-08-03, 14:48
EAA kan ersätta vassle före och efter träningen helt och hållet?

Påverkar förresten intag av kasein före läggdags utsöndringen av tillväxthormon under kvällssömnen?

1. Ja. Med mycket större effekt.

2. Inte mer än annat protein, men GH har ingen muskelbyggande effekt i vilket fall som helst.

Fd_Megatuttarna
2008-08-03, 14:53
2. Inte mer än annat protein, men GH har ingen muskelbyggande effekt i vilket fall som helst.

Fast däremot är det fettförbrännande?

Tankesättet är dock kanske fel eftersom man inte kan bygga muskler och torska fett samtidigt?

King Grub
2008-08-03, 14:55
Förlåt att jag kapar din tråd Fd_Megatuttarna men ev. svar kanske är av intresse för dig också.

Vilket upplägg kan tänkas vara bäst av följande?
EAA + maltodextrin på fastande mage precis i början av passet och sedan...

a: EAA + maltodextrin direkt efteråt.
b: EAA + maltodextrin 1h efteråt.
c: Mat 1h efteråt.
d: Vassle + maltodextrin direkt efteråt.

Maltodextrin både före och efter passet kanske är onödigt?

Fd_Megatuttarna : spana in rage.

Jag tror att det kan vara en god idé att rama in passet mellan aminosyreintag, även om det inte finns några konkreta belägg för att det ger större muskeltillväxt i praktiken än att ta EAA före och gå hem och äta mat. Är det någon skillnad, så är det till det positiva i alla fall. Att vänta en timme ser jag ingen vinst med. Ät mat då i stället.

King Grub
2008-08-03, 14:56
Fast däremot är det fettförbrännande?

Tankesättet är dock kanske fel eftersom man inte kan bygga muskler och torska fett samtidigt?

1. Ja, fast kasein är fettinlagrande, så det kanske gå på ett ut. ;) Men att äta innan man går till sängs reducerar muskelnedbrytningen under natten, så det är ingen dum idé alls, även om protein från vanlig mat går bra det också.

2. Det är mycket riktigt dygnets kaloribalans som kommer att vara avgörande där, inte livsmedel X vid tidpunkt Y.

Mescreant
2008-08-03, 15:08
Jag tror att det kan vara en god idé att rama in passet mellan aminosyreintag, även om det inte finns några konkreta belägg för att det ger större muskeltillväxt i praktiken än att ta EAA före och gå hem och äta mat. Är det någon skillnad, så är det till det positiva i alla fall. Att vänta en timme ser jag ingen vinst med. Ät mat då i stället.

Tack för ditt svar. Då gör jag förmodligen så att jag dricker EAA+maltodextrin före och EAA efter. Ska bli skönt att slippa den aptithämmande vassle- och maltodextrindrinken.

Jag undrar över en sak till, den här studien (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18294740) indikerade, om jag förstod den rätt, att tillförsel av EAA även utan träning var positivt för muskeltillväxten. Fast på gamlingar då. Jag vet att du tidigare fått frågan om EAA direkt när man vaknar och då var inga studier gjorda. Men det kan väl tänkas att EAA både på morgonen och mellan målen är positivt för muskeltillväxt?
I vilket fall som helst så är väl plånboken det enda som kan ta skada av ett sådant försök.

King Grub
2008-08-03, 15:11
Proteinsyntesen stimuleras av EAA mellan målen, och gensvaret från dom vanliga målen verkar inte påverkas negativt, men det är svårt att säga om det på sikt ger någon faktiskt skillnad i muskeltillväxt, om man ändå skulle täckt sitt protein- och energibehov och levt ett normalt aktivt liv. Jag får säga igen, "är det någon skillnad, så är det till det positiva i alla fall".

demode
2008-08-03, 15:58
Pröva No Xplode. *flex*