handdator

Visa fullständig version : Växa?


ade
2008-08-03, 12:48
Jag är 17 år och ca: 172 cm lång*gah!* . Jag vet inte hur länge man växer eller om det finns något man kan göra för att växa mer. Jag spelar mycket fotboll och har i bland ganska stora problem i och med min längd.

Så min fråga: hur ska jag göra för att bli längre, är allt bara genetiskt eller kan man göra något?

Jag har hört att zinktabletter ska hjälpa, så sånna äter jag. Annars hormontillskott, men det är lite svårt att få tag på.....

C.E.J.
2008-08-03, 13:16
Mat.

demode
2008-08-03, 13:29
ät ordentligt, jag ångrar att jag inte gjorde det i din ålder :(

King Grub
2008-08-03, 13:32
Din längd är genetiskt bestämd.

3.1415926535
2008-08-03, 13:35
Det finns folk som är extremt sena i puberteten och därmed korta som kan få hormontillskott, annars är hormontillskott klassat som doping.

Annars tror jag på att sova mycket och äta bra.

C.E.J.
2008-08-03, 13:47
Det finns folk som är extremt sena i puberteten och därmed korta som kan få hormontillskott, annars är hormontillskott klassat som doping.

Annars tror jag på att sova mycket och äta bra.

Right, men han är 172 vilket är normallängd, så han är varken sen i puberteten eller kommer få "hormontillskott".

Mega_man1000
2008-08-03, 14:06
käka mycket så att du ger din kropp byggstenar så att din kropp har det den behöver för att nå sin genetiska maxlängd:)

King Grub
2008-08-03, 14:07
Kosten har betydelse för den slutliga längden, men då handlar det om undernäring i barnaåren på en helt annan nivå än vad svenska ungdomar normalt behöver utsättas för. En normalkost, till och med en dålig svensk normalkost, är fullt tillräcklig.

Mega_man1000
2008-08-03, 14:38
men grub finns det något annat sätt att maximera sin tillväxt på längden förutom genetik och mat? Borde inte träning kunna påverka längden?

Tolkia
2008-08-03, 14:41
men grub finns det något annat sätt att maximera sin tillväxt på längden förutom genetik och mat? Borde inte träning kunna påverka längden?
Nej. Välja rätt föräldrar och undvika att svälta i uppväxten är vad som finns att göra.

CrazyJoeDavola
2008-08-03, 21:01
Du får slipa på din bollteknik ;)

1.65m
http://thefeed.blogs.com/photos/uncategorized/2007/03/30/diego.jpg

kalllee
2008-08-03, 23:35
Det ända som kanske är en nackdel för att vara kort i fotboll är att det är svårt när det är nick dueller m.m. i luften men kolla bara på Henke, liten som fan men jävlar silken spänst. Har själv spelat fotboll en del och är 16 år på 169 cm och tycker för det mesta att det bara är en fördel, snabbare än de flesta och lättare i närkamper (beroende på hur mkt man väger då och ens stabilitet). Tänk bara såhär: ju större dom är, desto tyngre faller dom :thumbup:

Mega_man1000
2008-08-04, 00:17
Nej. Välja rätt föräldrar och undvika att svälta i uppväxten är vad som finns att göra.

men vad skulle hända om t,ex man mitt i uppväxten blir utsatt för långvarig (typ 1 år) svält (pga krig,torka,fattigdom) Men sen sedan återgår till ett normalt bra kost. Kan man fortfarande nå sitt genetiska max längd?

jocke12
2008-08-04, 00:38
... och tycker för det mesta att det bara är en fördel, snabbare än de flesta och lättare i närkamper ...

Sen när räknas det som en fördel?

kalllee
2008-08-04, 00:42
Sen när räknas det som en fördel?

Menar att de blir lättare på så sätt att man är mer stabil än vad vissa andra är. Inte att man är lättare viktmässigt. Så känner i alla fall jag enligt mina erfarenheter.

Eddie Vedder
2008-08-04, 04:52
men vad skulle hända om t,ex man mitt i uppväxten blir utsatt för långvarig (typ 1 år) svält (pga krig,torka,fattigdom) Men sen sedan återgår till ett normalt bra kost. Kan man fortfarande nå sitt genetiska max längd?

Det går att åstadkomma skador som mer eller mindre är irreversibla ja. Även om du inte för alltid kommer vara lika illa däran men att t.ex. sabba sin bentäthet i tidiga år är givetvis något som påverkar resten av livet då man i normala fall bör bygga upp sin benmassa under hela uppväxten fram tills dess att den börjar dala vid 20-25 års ålder. Vid den åldern då man har vad man som kallas PBM (Peak bone mass).