handdator

Visa fullständig version : Mirakelpiller för att bli vältränad.


Apos78
2008-08-03, 12:46
Vet inte om denna varit uppe tidigare. Inget jag hittade igen iaf. En rubrik som är helt och hållet typisk för skvallerpressen men sitter någon inne med lite djupare info skulle det vara kul att höra. Är evig skeptiker tills det att solida fakta presenteras men åsikter är alltid trevliga :).

http://www.expressen.se/halsa/1.1251188/mirakelpiller-gor-dig-smal

Inge Enveten
2008-08-03, 12:56
Länka dem till deffguiden :thumbup:

C.E.J.
2008-08-03, 13:17
In 2008 researchers at the Salk Institute discovered that AICAR given to experimental mice significantly improves their performance in endurance-type exercise, apparently by converting fast-twitch muscle fibers to the more energy-efficient, fat-burning, slow-twitch type.

oh noez! :(

A.Steinbach
2008-08-03, 16:25
The benefits of endurance exercise on general health make it desirable to identify orally active agents that would mimic or potentiate the effects of exercise to treat metabolic diseases. Although certain natural compounds, such as reseveratrol, have enduranceenhancing activities, their exact metabolic targets remain elusive. We therefore tested the effect of pathway- specific drugs on endurance capacities of mice in a treadmill running test. We found that PPARb/d agonist and exercise training synergistically increase oxidative myofibers and running endurance in adult mice. Because training activates AMPK and PGC1a, we then tested whether the orally active AMPK agonist AICAR might be sufficient to overcome the exercise requirement. Unexpectedly, even in sedentary mice, 4 weeks of AICAR treatment alone induced metabolic genes and enhanced running endurance by 44%. These results demonstrate that AMPK-PPARd pathway can be targeted by orally active drugs to enhance training adaptation or even to increase endurance without exercise.
Cell (2008), doi:10.1016/j.cell.2008.06.051
AMPK and PPARd Agonists
Are Exercise Mimetics
http://download.cell.com/pdfs/0092-8674/PIIS0092867408008386.pdf

Inget ämne att använda sig av om man vill bygga muskler iaf.

Här är en artikel av Lyle McDonald som beskriver varför aktivering av AMPK som AICAR bla gör inte är så bra om man vill bygga muskler.

AMPk: Master Metabolic Regulator
http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/ampk.html

Jag_Emil
2008-08-03, 20:59
Livet blir bara meroch merpatetiskt. Mer och merpatetiskt för att det blri så enkelt. Jag hopaps att detta inte innebär än mer omänskliga arbetsförhållanden, eftersom du kan "Medicinera" dig i form, slippa "slösa tid"på motion..

Länge leve RITKIG träning.

Jag_Emil
2008-08-03, 21:26
Men däremot kan det göra en stor instatssom anti - deppressions piller. Men en del har som sagt ansvars fyllda liv, och för dem kan det bli en hjälp ur depression som ev. kan komma,när släpet blir för tungt.
Precis ensådan kom igångkick, som atkins dieten har som verkan.

Är min åsikt.

Eddie Vedder
2008-08-04, 05:06
Men däremot kan det göra en stor instatssom anti - deppressions piller. Men en del har som sagt ansvars fyllda liv, och för dem kan det bli en hjälp ur depression som ev. kan komma,när släpet blir för tungt.
Precis ensådan kom igångkick, som atkins dieten har som verkan.

Är min åsikt.

Nu flrstår jag faktiskt inte vad du menar. Varken det om att Atkins bara skulle vara en "igångkick" och inte heller vad som är så patetiskt med resultaten. Det finns väl gott om studier på djur där man undersöker eventuella prestationshöjande medel och effekter på muskelmassa etc. Myostatinblockerare t.ex.

Det är knappast som att desa ämnen skulle användas främst av bantande Greta på 40 år som hatar att träna men tvingar sig till Friskis & Svettis några gånger i veckan för att förhoppningsvis bränna lite fett. Det är alltså prestationsförmåga detta handlar om och det är inget bantningspiller.

Det lär snarare rikta sig till idrottsmän. Men jag skulle tro att vi med stor sannolikhet får vänta länge länge om det ens kommer diskuteras för användning på människa.

Jag_Emil
2008-08-04, 10:10
Nu flrstår jag faktiskt inte vad du menar. Varken det om att Atkins bara skulle vara en "igångkick" och inte heller vad som är så patetiskt med resultaten. Det finns väl gott om studier på djur där man undersöker eventuella prestationshöjande medel och effekter på muskelmassa etc. Myostatinblockerare t.ex.

Det är knappast som att desa ämnen skulle användas främst av bantande Greta på 40 år som hatar att träna men tvingar sig till Friskis & Svettis några gånger i veckan för att förhoppningsvis bränna lite fett. Det är alltså prestationsförmåga detta handlar om och det är inget bantningspiller.

Det lär snarare rikta sig till idrottsmän. Men jag skulle tro att vi med stor sannolikhet får vänta länge länge om det ens kommer diskuteras för användning på människa.

Okej, jag tänkte att det kunde vara till hjälp att förbättra konditionen, det är oftast den som hindrar människor från att fortsätta sina vanor.
Atkins dieten hjälper människor att gå ner i vikt, utan att offra allt.

Sedan att det hjälper tränade att bli ännu mer tränade, tycker jag faktiskt är lite tråkigt.
Vart tog inställningen " träna naturliga vägen" vägen?
Det blir ju faktiskt lite som ett doping preparat.
"Men dagens prestations höjjande preparat då?".- ja de är inte ett dugg bättre dem. Visst folk vill se världsrekord, men ju mer man pressar rekorden, med preparat, desto svårare blir det att slå dem.

Timme
2008-08-04, 11:13
oh noez! :(

Det där är ett dödspiller för mig *cry*

ravendb
2008-08-04, 11:19
Jag är mer orolig för effekterna över tid av dessa *piller* är gabnska övertygad om att träna, god kost och kanske extra tillskott av proteiner, vitaminer etc räcker bra långt och är garanterat det bästa över tid.

Eddie Vedder
2008-08-05, 14:17
Okej, jag tänkte att det kunde vara till hjälp att förbättra konditionen, det är oftast den som hindrar människor från att fortsätta sina vanor.
Atkins dieten hjälper människor att gå ner i vikt, utan att offra allt.

Där är jag inte lika säker faktiskt. Jag tror ärligt talat att det oftare handlar om att man tycker det är trist och ointressant. Alla ligger ju på sin egen nivå och KAN således träna utifrån den. Man kan träna styrketräning och man kan träna mer eller mindre konditionskrävande aeroba aktiviteter.

Självklart kan man aldrig dra alla över en kam och uttala sig på individnivå men det utgår jag alltid ifrån att man med lite sunt förnuft inser att jag heller inte gör när jag skriver.

Så med det sagt vill jag påstå att ökad prestationsförmåga som sådan inte är det primära önskemålet för dom som tränar trots att man inte trivs med det. Utan snarare utseende och vetskapen om att det trots allt behövs för hälsan oavsett hur tråkigt det är. Självklart skulle en och annan person kunna få bättre motivation om ett preparat gjorde träningen mer "lättgenomlidlig" men i det här fallet tror jag vi pratar om ett tillskott som (OM det skulle tas fram för människa och bli lagligt) skulle bli väldigt kostsamt och främst utnyttjas för den prestationsinriktade idrottaren.

Att leva enligt en kost á la Atkins eller LCHF ser jag inte heller som en "quick fix" vilket du verkar göra. Jag ser det som en alternativ väg att gå i sin kosthållning och något som många verkar må väldigt bra av och föredra och sannolikt lär fortsätta med resten av livet oavsett om man är nöjd med vikten. Men detta handlar inte om Atkins så den offtopic-diskussionen föreslår jag att vi lämnar.;)

Sedan att det hjälper tränade att bli ännu mer tränade, tycker jag faktiskt är lite tråkigt.
Vart tog inställningen " träna naturliga vägen" vägen?
Det blir ju faktiskt lite som ett doping preparat.
"Men dagens prestations höjjande preparat då?".- ja de är inte ett dugg bättre dem. Visst folk vill se världsrekord, men ju mer man pressar rekorden, med preparat, desto svårare blir det att slå dem.

Jo frågan är ju alltid vart gränsen går. Den prestationshöjande effekten från kreatin och koffein finns väldokumenterad i den vetenskapliga litteraturen och det råder nog inga tvivel om att det ÄR prestationshöjande preparat. Dock är de tillåtna och anses således ligga på rätt sida gränsen.

Så det är ju en tidsfråga med andra ord. Kommer man överhuvudtaget vidareutveckla detta? Kommer man överhuvudtaget rikta in sig på användningsområden för människor? Vilka målgrupper kommer det vara riktat till, kanske enbart i någon form av sjukvårdssyfte men att det i övrigt är otillåtet t.ex.?

Man ska ju inte läsa kvällspressens rapportering om studieresultat och sedan utgå från att slutsaser och utveckling är så långt gången som det kan förefalla.:)

King Grub
2008-08-16, 15:39
Short-term exercise training in humans attenuates AMP-activated protein kinase (AMPK) activation during subsequent exercise conducted at the same absolute workload. Short-term 5-aminoimidazole-4-carboxyamide-ribonucleoside (AICAR) administration in rats mimics exercise training on skeletal muscle in terms of increasing insulin sensitivity, mitochondrial enzymes and GLUT-4 content but it is not known whether these adaptations are accompanied by reduced AMPK activation during subsequent exercise. We compared the effect of 10 days of treadmill training (60 min/day) with 10 days of AICAR administration (0.5 mg/g body weight i.p.) on subsequent AMPK activation during 45 min of treadmill exercise in male Sprague-Dawley rats. Compared with non-exercised control rats, acute exercise significantly (P<0.05) increased AMPKalpha Thr(172) phosphorylation (p-AMPKalpha; 1.6-fold) and ACCbeta Ser(218) phosphorylation (p-ACCbeta; 4.9-fold) in the soleus and p-ACCbeta 2.2-fold in the extensor digitorum longus (EDL). Ten days of exercise training abolished the increase in soleus p-AMPKalpha and attenuated the increase in p-ACCbeta (non-significant 2-fold increase). Ten days of AICAR administration also attenuated the exercise-induced increases in AMPK signaling in the soleus although not as effectively as 10 days of exercise training (non-significant 1.3-fold increase in p-AMPKalpha; significant 3-fold increase in p-ACCbeta). The increase in skeletal muscle 2-deoxyglucose uptake during exercise was greater after either 10 days of exercise training or AICAR administration. In conclusion, 10 days of AICAR administration substantially mimics the effect of 10 days training on attenuating skeletal muscle AMPK activation in response to subsequent exercise.

J Appl Physiol. 2008 Aug 14. TEN DAYS OF AICAR ADMINISTRATION ATTENUATES AMPK ACTIVATION DURING EXERCISE.

Gröntvedt
2008-08-17, 12:15
Nu flrstår jag faktiskt inte vad du menar. Varken det om att Atkins bara skulle vara en "igångkick" och inte heller vad som är så patetiskt med resultaten. Det finns väl gott om studier på djur där man undersöker eventuella prestationshöjande medel och effekter på muskelmassa etc. Myostatinblockerare t.ex.

Det är knappast som att desa ämnen skulle användas främst av bantande Greta på 40 år som hatar att träna men tvingar sig till Friskis & Svettis några gånger i veckan för att förhoppningsvis bränna lite fett. Det är alltså prestationsförmåga detta handlar om och det är inget bantningspiller.

Det lär snarare rikta sig till idrottsmän. Men jag skulle tro att vi med stor sannolikhet får vänta länge länge om det ens kommer diskuteras för användning på människa.

Dessa studier görs förvisso även i stor utsträckning i syfte att behandla sjukdomar som är associerade med sarkopenia.

Eddie Vedder
2008-08-17, 13:11
Dessa studier görs förvisso även i stor utsträckning i syfte att behandla sjukdomar som är associerade med sarkopenia.

Jo jag vet att även medicinsk användning diskuteras. Men fortfarande tror jag att man kommer vara ytterst ytterst försiktig innan man eventuellt framställer preparat för mänsklig användning.

Oavsett syfte från tillverkarna så kommer de ju kunna brukas i fel syfte när de väl existerar och det är ju något man MÅSTE ta hänsyn till. Kan det bevisas att det har medicinsk positiv effekt är ju dock anledningen större än om enbart idrottsliga prestationshöjningar är målet.

Dels tror jag dessutom att forskarna känner ett visst "krav" på att nämna det perspektivet. Annars finns ju risken att deras forskning anses mindre viktig. D.v.s. kan man argumentera för att ens forskning kan leda till att sjuka människor blir friska finns nog större chans för forskningsansal än om man riktar in sig på att göra friska och vältränade människor ännu friskare och mer vältränade.;)