handdator

Visa fullständig version : En kolhydrat- och proteinrik frukost förbättrar viktnedgång och minskar hunger.


King Grub
2008-08-03, 09:44
Insulin resistance, common in obesity, promotes weight gain. Weight loss diets for obesity are frequently unsuccessful due to a carbohydrate withdrawal effect that exacerbates carbohydrate craving and hunger. We hypothesized that a diet aimed at reducing hunger and carbohydrate craving would support weight loss in obese individuals.

The purpose of this study was to determine whether a diet consisting of a high carbohydrate and protein breakfast would promote weight loss, increase satiety, and reduce carbohydrate craving in obese women with metabolic syndrome.

In this 32-week prospective study, 94 obese sedentary women (age 31.67yrs, BMI 33.84kg/m2) with metabolic syndrome were randomized to one of two diets: 1) a strict low carbohydrate diet (LCH; n=46) consisting of 1085kc/day (carb:protein:fat 17:51:78g) with breakfast 290kc (7:12:24g), lunch 425kc (5:21:28g), and dinner 370 kc (5:18:26g) or 2) a LCH diet with the modification of a high carbohydrate and protein big breakfast (LCH+BB;n=48) consisting of 1240kc, (carb:protein:fat 97:93:46g) with breakfast 610kc (58:47:22g), lunch 395kc, (34:28:13g),and dinner 235kc (5:18:11g). The first 16wks aimed on weight loss and the last 16 weeks on weight maintenance (WM). A 3-h meal tolerance test (MTT) was performed with quantification of glucose, insulin and appetite scores (hunger, satiety, fullness, and desire to eat) using 100-mm visual analog scales (VAS) at 0, 30, 60, 120, and 180 min after LCH or LCH+BB breakfast.

Both groups lost weight at 16 wks (LCH: -12.62kg, LCH+BB: -10.63kg, p=NS). During the WM phase, the LCH+BB group continued to lose weight (-7.52kg, p<0.001 vs. 16 wk) whereas the LCH group gained weight (+8.32kg, p<0.001 vs. 16 wk). At 32 wks, the LCH group lost 4.5% of their baseline weight. In contrast, the LCH+BB group decreased baseline weight by 21.3%. AUC for glucose and insulin responses to MTT improved in line with weight loss (p<0.001, NS between groups). Compared with LCH, LCH+BB reduced hunger (p=0.02), increased satiety (p=0.07), decreased desire to eat (p=0.02), and increased fullness immediately prior to lunch (p<0.001). In contrast to LCH, LCH+BB reduced carbohydrate craving scores (P<0.001).

A diet consisting of a high carbohydrate and protein breakfast facilitates weight loss by reducing hunger and diminishing carbohydrate craving. Effective weight loss strategies for obese individuals should focus on controlling appetite and carbohydrate craving.

Effect of Diet with High Carbohydrate and Protein Breakfast on Weight Loss and Appetite in Obese Women with Metabolic Syndrome. June 17, 2008, presentations, The Endocrine Society annual meeting, San Francisco.

Svensk sammanfattning i SvD:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1517473.svd

Efter fyra månader hade lågkolhydratgruppen gått ned i snitt 12,7 kilo medan frukostbantarna gått ned 9,5 kilo. Efter ytterligare fyra månader hade nedgången för frukostbantarna fortsatt och de hade då tappat totalt 17 kilo. Lågkolhydratbantarna hade istället gått upp 8,2 kilo och deras sammanlagda viktminskning blev därmed 4,5 kilo.

Inge Enveten
2008-08-03, 12:36
Nice!
Nu blir det till att fixa olika protein- och kolhydratrika alternativ till frukost så man inte tröttnar på maten när det blir dags för deff *flex*

JFO
2008-08-03, 12:44
Lite som:

The HP breakfast decreased postprandial ghrelin concentrations more strongly over time than did the HC breakfast. High associations between ghrelin and glucose-dependent insulinotropic polypeptide and glucagon suggest that stimulation of these peptides may mediate the postprandial ghrelin response. The HP breakfast also reduced gastric emptying, probably through increased secretion of cholecystokinin and glucagon-like peptide 1.

Am J Clin Nutr. 2006 Feb;83(2):211-20

Alfred Nobel
2008-08-03, 12:53
Havregrynsgröt och kvarg!!!!!!!! Då växer man!

Inge Enveten
2008-08-03, 12:54
Havregrynsgröt och kvarg!!!!!!!! Då växer man!

Växer man vid viktnedgång?

:D

goggen
2008-08-03, 16:26
da er ikke periodisk fasta det helt store likevel da?

Eddie Vedder
2008-08-03, 17:21
da er ikke periodisk fasta det helt store likevel da?

Sedan när har periodisk fasta riktat sig till inaktiva och överviktiga kvinnor i 30-årsåldern?

Sedan tycker jag det var synd att de inte jämförde två isokaloriska frukostar istället. Känns ju inte som attd et går att avgöra huruvida det är p.g.a. av att frukosten i sig är stor eller om det beror på makronutrientfördelningen.

En lika stor lågkolhydratfrukost som den andra frukosten hade varit intressant.

Tolkia
2008-08-03, 18:47
Det blir ju svårtolkat när grupperna äter så olika. Jag, som ju är förtjust i att dra in beteende i det hela, undrar om inte en del av effekten berodde just på att "frukostgruppen", om vi kallar dem så, helt enkelt fick äta mer -> i förlängningen var mindre hungriga, kände sig mindre begränsade och orkade fortsätta hålla sig till den givna matsedeln bättre/längre.

Gabbe91
2008-08-03, 20:40
Kan någon ge några bra tips på en proteinrik frukost?

Kischen
2008-08-03, 21:01
undrar om inte en del av effekten berodde just på att "frukostgruppen", om vi kallar dem så, helt enkelt fick äta mer -> i förlängningen var mindre hungriga, kände sig mindre begränsade och orkade fortsätta hålla sig till den givna matsedeln bättre/längre.

Ibland känns det som att själva begränsningen gör mig hungrig, hela vardagen handlar om att "om jag äter det här så får jag bara äta si och så mycket sen" *grr*

Scratch89
2008-08-03, 23:06
Så en grupp fick äta 20% mer energi än den andra, och de kände sig mättare. Konstigt...

Eddie Vedder
2008-08-04, 04:48
Så en grupp fick äta 20% mer energi än den andra, och de kände sig mättare. Konstigt...

Precis. Jag tycker den här studien tyvärr visar noll och ingenting. Jag blir inte riktigt klok på VAD man egentligen vill veta. Det är två helt olika makrofördelningar OCH helt olika energiintag. Vil man främst ha reda på fördelen av en viss makrokomposition vid frukost eller en viss energimängd?

Kan någon förklara för mig varför man inte istället valde samma makrokompositioner med olika energimängd på frukosten kontra övriga måltider istället. Alternativt då att man har isokaloriska frukostar med olika makrokompositioner. Då finns det ju något att faktiskt jämföra.

Någon mer kunnig kanske dessutom kan förklara varför studien inte blivit publicerad i någon vetenskaplig tidsskrift? Handlar det bara om att den inte hunnit peer-reviw granskats än eller är den helt enkelt inte "godkänd" för publicering?

Tolkia
2008-08-04, 06:56
Det är, som jag förstått det, en presentation från en konferens som hölls i juni? Det är vanligt att man presenterar resultat på konferenser innan man skrivit färdigt och publicerat artikeln - det är egentligen mer intressant än att presentera sådant som redan är publicerat, då ju alla som är "i branschen" i sådana fall förmodligen redan läst det. Trist att återanvända gammal skåpmat, helt enkelt. Publiceras den överhuvudtaget kan man börja spekulera angående kvaliteten på arbetet.

Möjligen blir det i en artikel också lite tydligare hur man tänkte när man planerade studien, t.ex. vad orsaken var till att grupperna skilde sig åt så kraftigt. Abstracts från konferenser är ju ofta mer komprimerade än de egentligen tål.

F.ö. är tiden från det att resultaten är klara till dess att en artikel finns i tryck oftast låååååååååång.

Torwald
2008-08-04, 08:35
Det statistiska underlaget verkar ju ganska bra (n = 46 resp 48, och låga p-värden). Jag håller dock med ovan om att det är väl inte så konstigt att de som fick käka 20% mer upplevde "decreased desire to eat (p=0.02), " och "increased fullness immediately prior to lunch (p<0.001)".

EDIT: Och det är väl sedan länge fastställt att proteinrik kost ofta skapar högre mättnadskänsla över något längre tid jämfört med proteinfattig kost.

King Grub
2008-08-04, 09:14
Så en grupp fick äta 20% mer energi än den andra, och de kände sig mättare. Konstigt...

Precis. Jag tycker den här studien tyvärr visar noll och ingenting.

Men... gruppen som initialt åt mer, hade gått ner mer i vikt efter 32 veckor. Man undersökte inte bara mättnad.

Torwald
2008-08-04, 09:35
Jo, men det borde väl likagärna kunnat bero på att de som tilläts äta mer med större lätthet kunde hålla sig till dieten jämfört med de som tvingades äta mindre? Visserligen visades alla viktminskningar och viktökningar med p < 0.001, vilket ändå måste sägas vara skitlågt, så det förefaller kanske en aning osannolikt att det skulle vara fusk som låg bakom viktuppgången, vid närmare eftertanke.

Jag kör vidare med havregrynsgröt och kvarg då :)

William
2008-08-04, 10:32
Jag håller med om att studieupplägget känns ngt märkligt men det känns även som att det saknas alldeles för mkt information om studien i absraktet.

Utifrån abstrakatet tolkar jag det som att dessa dieter hölls under hela studiens längd och att ingen ytterligare mat fick ätas. Om det stämmer tycker jag att det är oerhört märkligt hur den ena gruppen kunde gå upp 8 kg i vikt vid ett kaloriintag på dryga 1100 kcal.

Om slutsatsen är att "big-breakfast" dieten funkar för att den dämpar hunger tolkar jag det som ett indirekt påpekande att den andra gruppen åt mer mat pga av ökad hunger vilket inte alls framgår ur absraktet.

Tolkia
2008-08-04, 12:29
Jo, men det borde väl likagärna kunnat bero på att de som tilläts äta mer med större lätthet kunde hålla sig till dieten jämfört med de som tvingades äta mindre?
Lika gärna som vad? De skriver ju faktiskt:
A diet consisting of a high carbohydrate and protein breakfast facilitates weight loss by reducing hunger and diminishing carbohydrate craving.

creperiet
2008-08-04, 12:39
Utifrån abstrakatet tolkar jag det som att dessa dieter hölls under hela studiens längd och att ingen ytterligare mat fick ätas. Om det stämmer tycker jag att det är oerhört märkligt hur den ena gruppen kunde gå upp 8 kg i vikt vid ett kaloriintag på dryga 1100 kcal.

Bara den matematiken gör ju att studien helt saknar pålitlighet.

Torwald
2008-08-04, 13:17
Lika gärna som vad? De skriver ju faktiskt:

Jo förstås, klumpigt av mig!

Alltidxx
2008-08-08, 12:53
Ja det var väl ändå spiken i kistan. Nu finns det isåfall vetenskapliga rön som stödjer alla former av dieter. Det enda faktorn som står pall är att man måste konsumera mindre än man förbrukar.

Torwald
2008-08-08, 15:24
Ja det var väl ändå spiken i kistan. Nu finns det isåfall vetenskapliga rön som stödjer alla former av dieter. Det enda faktorn som står pall är att man måste konsumera mindre än man förbrukar.

Njae, snarare så är det väl ytterligare ett slag för det sunda förnuftet. De flesta får väl lära sig sen barnsben att det inte är någon höjdare att hoppa över frukosten.

Jag förstår vad du menar, men jag tycker det är onödigt att vara cynisk över forskningen när den trots allt, tycker åtminstone jag, hjälper mer än den själper.

Gröntvedt
2008-08-08, 22:01
Ett abstract som inte blivit "peer reviewad". Kanske inte ska dra allt för långtgående slutsatser från datan, även om resultaten är intressanta.

Tanden
2008-08-08, 23:35
Sista meningen i den svenska artikeln:

"Förutom att äta en bra frukost tycker hon att man ska undvika att äta mat på kvällen, helst redan från kl 18.00."

Så om man t.ex slutar äta efter 18.00, lägger sig vid t.ex 23tiden, och vaknar t.ex 8.00, då har det gått hela 14 timmar utan att man fått i sig något protein/fett/kolhydrat.

Då vill jag veta varför i helvete hon tycker att man ska undvika äta mat på kvällen... Lite Anna Skipper varning på den tjejen. *grr27*

Eddie Vedder
2008-08-09, 04:41
Jag förstår vad du menar, men jag tycker det är onödigt att vara cynisk över forskningen när den trots allt, tycker åtminstone jag, hjälper mer än den själper.

Det där kan man iofs ifrågasätta i just den här studien som ju inte säger ett dugg om någonting alls.;)

Det känns bara som en studie där forskarna inte kunnat bestämma sig för huruvida man vill undersöka frukostens påverkan som sådan eller makronutrientfördelningens påverkan så då kör man på båda och vips får man inget värdefullt resultat alls.:Virro Inte tror jag att det har med protein- och kolhydratmängden i frukosten att göra i alla fall, en lågkolhydratfrukost med mer protein tror jag hade inneburit ännu mer mättnad och minskat energiintag under dagen hos försökspersonerna om frukostarna hade varit isokaloriska.