handdator

Visa fullständig version : Kolsyrat vatten, dåligt för tänderna?


Johan86
2008-08-02, 21:43
Är det dåligt för tänderna?

JontZon
2008-08-02, 22:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25985

Marvin7
2008-08-14, 17:43
Ja den är dålig för tänderna eftersom den innehåller Vätekarbonat HCO3 och kolsyra H2CO3 som båda är svaga syror, dock är kolsyra stakare än vätekarbonat.

Krisz
2008-08-15, 08:51
Fast jag tror inte man behöver vara rädd för att dricka kolsyrade drycker för tändernas skull eftersom kolsyra är en så pass svag syra; det är nog värre att äta godis och småäta.

Marvin7
2008-08-15, 13:37
Fast jag tror inte man behöver vara rädd för att dricka kolsyrade drycker för tändernas skull eftersom kolsyra är en så pass svag syra; det är nog värre att äta godis och småäta.


Instämmer nästan helt! Coca Cola har pH runt 4,5 och mineralvatten 6,5. Mineralvatten är därför en 100 svagare syra. Det är Coca Cola och allt godis som är boven! Man ska vara försiktig med kolsyrade drycker (ej mineralvatten) eftersom Coca Cola tex innehåller inte bara kolsyra utan även fosfatsyra i sina 3 former

Johan86
2008-08-15, 17:48
Jag häller i mig läsk och godis på helgen. Och på jobbet har vi en sodastream. Riktigt gott med kolsyrat vatten istället för vanligt vatten. Fast det är väl inte så nyttigt för tänderna att springa runt och pimpla kolsyrat vatten?

Sverker
2008-08-15, 18:10
Jag blir vansinnig*gah!*

Jag skuttar runt på nätet och söker på kolsyra/tandhälsa/karies/Svenska Tandläkarförbundet mm. Finns inget, vad jag kan hitta, som säger att kolsyra kan fräta på tänderna.

Finns det någon som har några bra länkar ?


Själv tror jag att kolsyran är för svag som syra för att fräta på emaljen. Att skadorna istället kommer från tillsatt fosforsyra, citronsyra, andra organiska syror eller tillsatt socker. Rätta mig någon !

King Grub
2008-08-15, 18:11
Intaget av kolsyra försämrar salivens möjligheter att mellan måltiderna återställa syrabalansen i munhålan på ett sätt som skyddar tänderna från skador.

Roland Svensson, ordförande Svenska Tandläkarförbundet.

Sade han i alla fall.

Marvin7
2008-08-15, 18:33
Roland Svensson, ordförande Svenska Tandläkarförbundet.

Sade han i alla fall.

Precis, handlar om enzymer som inte jobbar effektivt då man intagit kolsyra

Sverker
2008-08-15, 19:12
Roland Svensson, ordförande Svenska Tandläkarförbundet.

Sade han i alla fall.

Citatet finns med i en text om läsk och lightläsk. Kan det vara så att författaren till texten, som citerar Roland, förväxlat kolsyra med tillsatt fosforsyra/citronsyra ?

JontZon
2008-08-15, 19:24
Jag blir vansinnig*gah!*

Jag skuttar runt på nätet och söker på kolsyra/tandhälsa/karies/Svenska Tandläkarförbundet mm. Finns inget, vad jag kan hitta, som säger att kolsyra kan fräta på tänderna.

Finns det någon som har några bra länkar ?


Själv tror jag att kolsyran är för svag som syra för att fräta på emaljen. Att skadorna istället kommer från tillsatt fosforsyra, citronsyra, andra organiska syror eller tillsatt socker. Rätta mig någon !

En kompis till mig som är tandläkare säger att anledningen till att kolsyra skadar tänderna är att kolsyrar fräter lite men också att man blir sur i munnen och att de är det avgörande. Men själv vet jag inte vilket som stämmer men han är utbildad och borde veta vad han snackar om

Davidoff
2008-08-15, 19:46
Vet ej om detta hjälper, men hittade ett nyhetsinslag ang detta :P http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1000065

Sverker
2008-08-16, 06:00
Vet ej om detta hjälper, men hittade ett nyhetsinslag ang detta :P http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1000065

Tack. Där ser man.
Inslaget verkar eska om mer pengar till fortsatt forskning.




Lite konstig målgrupp bara, barn ? Hur många barn dricker kolsyrat vatten jmf med dem som dricker läsk när det bjuds.