handdator

Visa fullständig version : Tid för förhållanden


Yes
2008-08-02, 18:32
Jag har ett litet dilemma som jag brottas med. Jag överväger lite hur jag ska förhålla mig till hela den här grejen med förhållanden, typ om jag ska köra på eller konstatera att allt sådant bäst läggs på is en tid framöver.

Saken är den att jag kommer börja studera om ett par veckor. Till en början kommer den totala restiden per dag vara runt 3 timmar. Förutom studier på dagarna kommer jag vara tvungen att lägga ned massor med tid på kvällarna och förmodligen en del tid på helgerna också. Sen har man även vänner som kräver en del uppmärksamhet. Känns alltså som det kan bli svårt att få till det...

Någon som varit i en liknande situation och kan dela med sig av sina erfarenheter? Vad tycker ni man bör göra?

Angel
2008-08-02, 18:39
Har du nån på G eller så ens då?

Tricce
2008-08-02, 18:39
Jag har ett litet dilemma som jag brottas med. Jag överväger lite hur jag ska förhålla mig till hela den här grejen med förhållanden, typ om jag ska köra på eller konstatera att allt sådant bäst läggs på is en tid framöver.

Saken är den att jag kommer börja studera om ett par veckor. Till en början kommer den totala restiden per dag vara runt 3 timmar. Förutom studier på dagarna kommer jag vara tvungen att lägga ned massor med tid på kvällarna och förmodligen en del tid på helgerna också. Sen har man även vänner som kräver en del uppmärksamhet. Känns alltså som det kan bli svårt att få till det...

Någon som varit i en liknande situation och kan dela med sig av sina erfarenheter? Vad tycker ni man bör göra?

Har du nåt förhållande just nudå?

edit: (oops Angel va snabbare)

mini
2008-08-02, 18:40
Är personen man träffar viktig finns tiden. Man får pussla lite och känna sig bitvis otillräcklig, men finns viljan finns tiden.
Är det ett nuvarande förhållande du klurar på, eller hur du ska förålla dig till om du träffar någon framöver?

Yes
2008-08-02, 18:46
Det handlar främst om hur jag ska förhålla mig till det hela framöver. Jag har inte hittat någon som jag känner att "OMG - henne vill jag inleda nåt med!", men det är ju inte heller så konstigt då jag inte ens vet vad jag vill... Möjligheter finns dock, så frågan är väl om jag bör utforska dem ytterligare eller bara ligga lågt tills vidare.

mini
2008-08-02, 18:57
Du verkar ju ha dina prioriteringar klara redan. I ursprungsinlägget nämner du studierna, resorna och vänner som tidsslukare. Inte ett förhållande. Dessutom har jag fått intryck av att du har stora krav och förväntningar på ett förhållande. Att utforska något som inte känns speciellt intressant låter ärligt talat mest jobbigt. Låt det gå som det går. Ta det som det kommer. Tycker jag.

tjabon
2008-08-02, 19:09
Det handlar främst om hur jag ska förhålla mig till det hela framöver. Jag har inte hittat någon som jag känner att "OMG - henne vill jag inleda nåt med!", men det är ju inte heller så konstigt då jag inte ens vet vad jag vill... Möjligheter finns dock, så frågan är väl om jag bör utforska dem ytterligare eller bara ligga lågt tills vidare.

Ja.
Det kallas att leva.......:)

Tricklev
2008-08-02, 19:14
Jag får ställa mig på den kloke Tjabons sida, möjligheter är nästintill alltid värda att utforska, åtminstone om du har möjlighet att göra det, utan bekostnad på studierna, då dom uppenbarligen är väldigt viktiga för dig.
Har du bra polare så förstår dom om du lägger ett par lekträffar på is, för att utforska romantiska möjligheter.

Ryska_raketen
2008-08-02, 19:18
Varför ens orka spekulera i sådant? Ta det som det kommer?

Yes
2008-08-02, 19:20
Du verkar ju ha dina prioriteringar klara redan. I ursprungsinlägget nämner du studierna, resorna och vänner som tidsslukare. Inte ett förhållande. Dessutom har jag fått intryck av att du har stora krav och förväntningar på ett förhållande. Att utforska något som inte känns speciellt intressant låter ärligt talat mest jobbigt. Låt det gå som det går. Ta det som det kommer. Tycker jag.
Ja, alltså, studierna är min första prioritering. Så måste det givetvis vara. Restiden kan jag för närvarande inte göra något åt, men vänner kan ju i viss mån få flytta på sig(så länge jag inte blir som vissa som plötsligt "försvinner", jag vill ju faktiskt behålla mina vänner).

Jag har bara stora krav för att faktiskt bli allvarligt intresserad. Om ett förhållande i sig sedan lämnar en del att önska rent tidsmässigt och så, då är det ändå ganska okej för mig.

Om jag tyckte hela idén bara kändes mest jobbig hade jag ju inte behövt fundera så mycket omkring det.

Ja.
Det kallas att leva.......:)
Den tanken har också slagit mig. Jag vill ju inte gräva ned mig helt i två år, även om det jag gör kan liknas vid att andas...

JMRA
2008-08-02, 19:22
Det där med prioriteringar kan vara lite svårt. Vill jag ha bra jobb efter min utbildning räknar jag med att jag i varje fall bör ligga bland top-10 i klassen, helst bättre. För att nå den nivå jag själv strävar efter måste jag lära mig en hel del som inte täcks särskilt bra av utbildningen. Så fel prioriteringar kan bli rätt dyra. Du har väl sett Titanic? hehe

Sen blir kanske lite annorlunda om man ser till att bara råka hitta något, eller att faktiskt aktivt utforska de möjligheter som dyker upp.


Låter oerhört tråkigt i mina öron, kärleken är den högsta prioriteringen för mig, är den bra är resten det med, inte tvärt om.

Du kanske går miste om någon du kunnat leva med för resten av livet för att du valde att plugga en extra kväll. :confused:

Men sedan är jag inte den som studerat heller hehe

Tolkia
2008-08-02, 19:23
Många har redan skrivit det, men jag skriver det ändå igen: Kommer det någon i ens väg som är tillräckligt intressant, blir man så intresserad att man tar sig tid, och är man tillräckligt intressant accepterar den personen att man inte kan ta sig hur mycket tid som helst. Livet kommer alltid att bestå av jämkande och kompromisser. Sedan händer det när det händer, om det händer; tämligen oavsett ens eventuella fiffiga planer.

Yes
2008-08-02, 19:34
Varför ens orka spekulera i sådant? Ta det som det kommer?
Det kanske funkar för dig, du är ju faktiskt snygg, men själv får jag nog ägna lite mer tid åt aktivt sökande. ;)

JMRA
2008-08-02, 19:43
Det kanske funkar för dig, du är ju faktiskt snygg, men själv får jag nog ägna lite mer tid åt aktivt sökande. ;)

Ännu större anledning att ta chansen om du får den!

Slipper du sitta på spraydate med photoshoppad frisyr om några år.

Yes
2008-08-02, 20:26
Många har redan skrivit det, men jag skriver det ändå igen: Kommer det någon i ens väg som är tillräckligt intressant, blir man så intresserad att man tar sig tid, och är man tillräckligt intressant accepterar den personen att man inte kan ta sig hur mycket tid som helst. Livet kommer alltid att bestå av jämkande och kompromisser. Sedan händer det när det händer, om det händer; tämligen oavsett ens eventuella fiffiga planer.

Ännu större anledning att ta chansen om du får den!

Slipper du sitta på spraydate med photoshoppad frisyr om några år.
Jag tror ni missförstår mitt dilemma lite. Händer det nåt så händer det, då är det ju bara köra på och hoppas att det funkar. Går det åt helvete så har man i varje fall försökt och funkar det så vore väl det jättebra.

Grejen är bara, som jag försökte hinta om till RR, att det liksom inte brukar hända saker sådär utan vidare. Inte för mig i varje fall, och då är det ju ganska enkelt att bara ta saker som de kommer. Sen kan man också spela på Triss och hoppas man blir rik.

Vad jag har lite svårare för är t.ex. att bestämma mig om jag ska följa upp på vissa kontakter och se vart det leder. Kan ju vara kul, men är det verkligen smart? Sen, om jag bestämmer mig för det, ska jag även mer aktivt vara ute och jaga?

Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det hela bara. Känns liksom som viktigare saker lätt bortprioriteras, men samtidigt är det ju jävligt kul...

Muskelbyggaren
2008-08-02, 20:44
Fast om din fundering nu gällde huruvida du ska satsa eller inte satsa när en seriöst möjlighet verkar uppenbara sig så ser jag inte hur det kan vara så relevant att RR är snygg och du inte anser dig vara det. Tänker på att "snyggheten" känns mer viktig i det mer ytliga och initiella. För övrigt måste jag väl skriva under på det som redan sagts, man kan ju inte rationalisera om sånt här. Träffar du någon du gillar kan du väl ändå inte säga att du måste vara top10 i klassen och det får vara?

(för övrigt spelar det väl ingen roll nu när 1800-talet passerat? du bedöms väl snarare på exjobb, person och prestation i enskilda projekt än betyg i kurs efter kurs?)

Ignatius72
2008-08-02, 21:13
Återkom när du har ett span

Yes
2008-08-02, 21:35
Fast om din fundering nu gällde huruvida du ska satsa eller inte satsa när en seriöst möjlighet verkar uppenbara sig så ser jag inte hur det kan vara så relevant att RR är snygg och du inte anser dig vara det. Tänker på att "snyggheten" känns mer viktig i det mer ytliga och initiella. För övrigt måste jag väl skriva under på det som redan sagts, man kan ju inte rationalisera om sånt här. Träffar du någon du gillar kan du väl ändå inte säga att du måste vara top10 i klassen och det får vara?

(för övrigt spelar det väl ingen roll nu när 1800-talet passerat? du bedöms väl snarare på exjobb, person och prestation i enskilda projekt än betyg i kurs efter kurs?)
Det jag menar är bara att något seriöst sällan bara uppenbarar sig sådär. Utséende har egentligen inget med det att göra(jag vet inte exakt hur jag ligger till på den fronten, men jag har nog så jag klarar mig i varje fall). Vad jag menar är bara att vill man ha något så kommer det sällan färdigserverat, utan man måste någonstans bestämma sig för hur mycket man är beredd att anstränga sig för det man vill ha.

"Träffar du någon du gillar kan du väl ändå inte säga att du måste vara top10 i klassen och det får vara?"

Skulle det inte funka måste jag i ett sådant läge säga; "tyvär, du får vänta medan jag gör klart detta". Jag menar, jag tänker inte offra min karriär(målet är ju faktiskt att båda bitarna ska funka).

Sen motvieras jag väl egentligen inte av att vara bättre än någon annan. Jag är egentligen nöjd så länge jag kan göra det jag vill och göra det på mitt sätt. För att göra det behöver jag dock lära mig massor och dessutom ta mig till en mycket hög nivå. Vill jag sedan jobba med det så måste jag vara jäkligt bra, för det är i princip bara de som är riktigt bra som får jobb. Det hela baseras också i princip uteslutande på arbetsprover.

Återkom när du har ett span
Då måste jag nog skaffa mig en laptop först. Och vad ska jag göra sen, göra en ny tråd här på forumet eller?

"Hej kära Kolo!

Jag sitter just nu på bussen. Framför mig sitter en blond tjej runt 20 år. Hon har C eller D-kupa och ser snäll ut. Vad ska jag göra?"

*rolleyes*

Yes
2008-08-02, 21:41
Jag trodde för övrigt jag var tydlig med att det finns vissa jag överväger fortsatt kontakt med. Sen är det annan sak att jag helst håller frågeställningen mer allmän.

Trance
2008-08-02, 21:45
Jag sitter just nu på bussen. Framför mig sitter en blond tjej runt 20 år. Hon har C eller D-kupa och ser snäll ut. Vad ska jag göra?"


Skakar bussen? Beskriv ingående... mmm bouncy.

Yes
2008-08-02, 21:49
Skakar bussen? Beskriv ingående... mmm bouncy.
Bussen skakar och bullrar. Hon lyssnar på musik men sättet hon knappar på sin mobiltelefon antyder att hon är intresserad. Det är i varje fall vad du tror efter många års stirrande på tjejer på bussen. Vad gör du?

Ignatius72
2008-08-02, 22:19
Då måste jag nog skaffa mig en laptop först. Och vad ska jag göra sen, göra en ny tråd här på forumet eller?

"Hej kära Kolo!

Jag sitter just nu på bussen. Framför mig sitter en blond tjej runt 20 år. Hon har C eller D-kupa och ser snäll ut. Vad ska jag göra?"

*rolleyes*

Du kan med fördel ta upp denna tråd igen. vad jag menar är att den här frågan blir relevant först när den går från ett teoretiskt spörsmål till ett faktiskt övervägande. I dagsläget så tillhör den definitivt det förra och är därmed tämligen ointressant, och då menar jag framförallt för dig. Själv finner jag tråden underhållande.

Trance
2008-08-02, 22:24
Bussen skakar och bullrar. Hon lyssnar på musik men sättet hon knappar på sin mobiltelefon antyder att hon är intresserad. Det är i varje fall vad du tror efter många års stirrande på tjejer på bussen. Vad gör du?

Jag stirrar tills hon tittar på mig obekvämt, det tar jag som min signal och sätter mig nära och erbjuder generöst lite ur min brännvinsflaska som jag stilfullt dolt i en papperspåse. För att ytterliggare avdramatisera våran parningsdans så berättar jag en rolig anekdot om Leffe och ankan som han misstog för sin sko.

Vad gör hon?

Yes
2008-08-02, 22:31
Du kan med fördel ta upp denna tråd igen. vad jag menar är att den här frågan blir relevant först när den går från ett teoretiskt spörsmål till ett faktiskt övervägande. I dagsläget så tillhör den definitivt det förra och är därmed tämligen ointressant, och då menar jag framförallt för dig. Själv finner jag tråden underhållande.
Det är ett faktiskt övervägande, men det är ju fint att du vill tala om för mig vad det handlar om och vad som intresserar mig. När du ändå är igång kan du väl berätta vad du finner underhållande?

Jag stirrar tills hon tittar på mig obekvämt, det tar jag som min signal och sätter mig nära och erbjuder generöst lite ur min brännvinsflaska som jag stilfullt dolt i en papperspåse. För att ytterliggare avdramatisera våran parningsdans så berättar jag en rolig anekdot om Leffe och ankan som han misstog för sin sko.

Vad gör hon?
Hon sliter av sig kläderna och kastar sig naken på dig. Sitter du kvar?

Ignatius72
2008-08-03, 07:45
Det är ett faktiskt övervägande, men det är ju fint att du vill tala om för mig vad det handlar om och vad som intresserar mig. När du ändå är igång kan du väl berätta vad du finner underhållande?


Du funderar på om du ska sälja eller behålla skinnet innan du ens har gått ut i skogen för att kolla om det finns björn. Sen har du inte klart för dig om du ska ta med bössan när du går ut i skogen för du vet inte ens om du ska skjuta något.
I detta fallet så råder jag dig att inte tänka så mycket utan bara kör på. Träffar du någon som det känns bra med så finns det tid till att fundera på dina prioriteringar. Träffar du inte någon-tja, problem löst.

theoppositescollide
2008-08-03, 09:41
Smidigare att ordna en bra KK i nuläget, kanske.

myggan
2008-08-03, 13:23
Smidigare att ordna en bra KK i nuläget, kanske.

klasskompis? ja dom går inte av för hackor. Kan du prata ut om buss tjejen med.

Yes
2008-08-03, 15:12
Du funderar på om du ska sälja eller behålla skinnet innan du ens har gått ut i skogen för att kolla om det finns björn. Sen har du inte klart för dig om du ska ta med bössan när du går ut i skogen för du vet inte ens om du ska skjuta något.
I detta fallet så råder jag dig att inte tänka så mycket utan bara kör på. Träffar du någon som det känns bra med så finns det tid till att fundera på dina prioriteringar. Träffar du inte någon-tja, problem löst.
Men för det första har jag sagt att det finns björn. Och om inte den här björnen har fint skinn så kryllar skogen av andra björnar. Därför är det också viktigt att fundera på hur jag ska förhålla mig till det hela. Jag menar, bestämmer jag mig för att jag faktiskt vill ha björn så betyder ju det att jag kommer lägga ned tid på att jaga björn. Det betyder också att jag kanske tar till vara på eventuella möjligheter som dyker upp. Vill jag däremot inte jaga björn så får jag ju lägga allt sånt åt sidan så länge.

Jag är för övrigt en sådan som brukar tänka innan jag "bara kör på". Innan jag gör något måste jag ju ha klart för mig vad det faktiskt är jag vill.

Smidigare att ordna en bra KK i nuläget, kanske.
Nejtack. Jag knullar inte runt och ligger inte med folk jag bara har en ytlig relation till.

Tolkia
2008-08-03, 15:17
Vill jag däremot inte jaga björn så får jag ju lägga allt sånt åt sidan så länge.
Frågan är hur någon annan skall kunna tala om för dig vad det är du vill? Jag tror fortfarande att du genom alltför flitigt intellektualiserande gör ett problem av något som inte är ett problem. Även om det förvisso kan vara underhållande att intellektualisera.

F.ö. får du ett pluspoäng från moralistkärringen för din åsikt om KK.

Yes
2008-08-03, 15:52
Frågan är hur någon annan skall kunna tala om för dig vad det är du vill? Jag tror fortfarande att du genom alltför flitigt intellektualiserande gör ett problem av något som inte är ett problem. Även om det förvisso kan vara underhållande att intellektualisera.
Nä, det är såklart ingen annan som kan tala om för mig vad jag vill. Det var kanske lite dåligt uttryckt av mig. Vad jag är intresserad av är bara andras erfarenheter och syn på situationen. Det kan hjälpa mig att fatta klokare beslut.

Egentligen handlar det inte så mycket inellektualiserande. Som jag skrev tidigare är jag helt enkelt sådan att jag vill ha situationen klar för mig innan jag bestämmer mig för att göra något.

F.ö. får du ett pluspoäng från moralistkärringen för din åsikt om KK.
Hehe, tack... tror jag! :)

Som jag ser på den saken så... Tja, jag tänder inte alls på samma sätt på någon som jag är mer ytligt bekant med som med någon jag har en djupare relation med. Mer "ytligt" sex har jag provat på en gång, och det räcker. Inte för att det var en dålig upplevelse men jag är helt enkelt inte särskilt intresserad av det(och det känns som det kostar mer än det smakar i det att man ändå måste lägga ned en del tid och arbete för att få det - den energin kan man lägga på vettigare saker).

Sen kan jag för egen del konstatera att de kvinnor jag faktiskt är intresserad av bör vara kloka nog att undvika killar som knullar runt.

machine gun
2008-08-03, 16:01
Man kan väl ha både och? Jag har fått jobb 30 mil hemifrån och måste flytta ifrån min sambo. Vi kommer ju inte göra slut bara för att vi inte kommer att kunna ses lika ofta.

Kwon
2008-08-03, 18:35
Om Björn är villig, lägg ner tid Jägare Yes!

Om det ser bra ut (dvs något att satsa på), lägg ner tid och kör hårt!

Ignatius72
2008-08-03, 18:44
Jag är för övrigt en sådan som brukar tänka innan jag "bara kör på". Innan jag gör något måste jag ju ha klart för mig vad det faktiskt är jag vill.


Och det blir svårt att ta reda på innan du vet vad du har att välja på. Vissa saker låter sig helt enkelt inte planeras iförväg. Men lite mer carpe diem på detta och det kommer med all säkerhet att bli bra.