handdator

Visa fullständig version : Finns det logik i att träna magen annorlunda?


Larsson85
2008-08-02, 16:24
När man tittar på fysik hos bodybuildare så ser man att på äldre bilder är det mycket vanligare med getingmidja. Dvs en smal midja med definierade magmuskler. Titta t.ex på Arnold

http://www.moonbattery.com/archives/arnold-schwarzenegger.jpg

Men om vi tittar på Cutler så buktar magmusklerna ut väldigt mycket.

http://www.kingofdeadlift.com/wp-content/uploads/2006/10/jay-cutler-body-builder.jpg

Jag tycker att Arnolds fysik är mer attraktiv, med en smal mage. Men tyvärr så tycker jag att min träning tar mig mer åt en cutler mage. Dvs att magen buktar ut jämfört med midjan (mellan benen och magen). Det blir att benen och magen växer medans midjan är som den alltid har varit. Jag tycker att det blir lite konstig symmetri. Kan det vara så att jag bör träna midjan separat för att undivka detta? Hur ser isåfall sådana övningar ut?

Min andra teori var att jag kanske borde börja köra med många repetitioner på magövningarna istället för att få en mer slimmad mage som passar in bättre i mitt ideal. Nu kör jag tunga övningar över hela kroppen för att jag vill bygga muskler, men tankarna börjar vandra åt att det kanske inte är rätt väg att gå med magen. Hur gör ni?

Klo
2008-08-02, 16:26
Det handlar om vilka "tillskott" som tagits inte träningsupplägget.

andnel
2008-08-02, 16:30
Det handlar om vilka "tillskott" som tagits inte träningsupplägget.

Är du verkligen säker på det? Borde ju finnas en distinkt skillnad på vilka övningar man tar sig an och inte tar sig an. T.ex. någon som bara tränar de raka magmusklerna och inte obliques borde ju se "tjockare" ut än någon som tränar både och... eller har jag fel?

King Grub
2008-08-02, 16:33
Säkert spelar träningen in, men en stor faktor är just dopningen. Tillväxthormon, insulin och andra mediciner i kombination med tung träning och ett kopiöst födointag. En ren byggare behöver inte oroa sig för en buk som byggarproffsen.

Klo
2008-08-02, 16:35
Med tanke på de bilder du lagt upp är jag helt säker, ja!
Det ska mycket till för att obliques ska se underutvecklade ut. Kör du några typer av basövningar så tar det på dom iaf.

Träna långsiktigt träna rent!

jwzrd
2008-08-02, 16:36
Cutler väger där 140kg, Arnold typ 105. Arnold i tävlingsform, Cutler ett par månader ifrån. Arnolds bild är tagen av en fotograf, det är en av bilderna - en som visar hur smal midjan är - och du jämför den med random fettos i publiken. Helt bortsett från det så har både Arnold och Cutler breda midjor; Cutlers är bredare och Arnold duktigare på att posera.

Larsson85
2008-08-02, 16:43
Nu var bilderna bara tänkta för att ni skulle förstå ungefär vad jag menade. Det handlar alltså om att jag upplever att min mage buktar ut fastän jag har lågt bf. Låter det logiskt att börja köra många repetitioner när jag kör magövningar?

Hur är det för er, växer höftpartiet med när ni växer till er?

Arnold var väl inte direkt någon främling för doping heller, så han borde väl iaf kunna få i närheten av en Cutler-mage om han hade tränat på samma sätt som cutler.

Klo
2008-08-02, 16:48
Nu var bilderna bara tänkta för att ni skulle förstå ungefär vad jag menade. Det handlar alltså om att jag upplever att min mage buktar ut fastän jag har lågt bf. Låter det logiskt att börja köra många repetitioner när jag kör magövningar?

Hur är det för er, växer höftpartiet med när ni växer till er?

Arnold var väl inte direkt någon främling för doping heller, så han borde väl iaf kunna få i närheten av en Cutler-mage om han hade tränat på samma sätt som cutler.


Om du vill få mindre och sämre definierade magrutor visst! Tarmpaketet är nog svårare att komma åt.

Marginellt över midjan dock ej höfterna!?

Nej men Cutler kör andra "tillskott".

Sniggel
2008-08-02, 17:01
Är du verkligen säker på det? Borde ju finnas en distinkt skillnad på vilka övningar man tar sig an och inte tar sig an. T.ex. någon som bara tränar de raka magmusklerna och inte obliques borde ju se "tjockare" ut än någon som tränar både och... eller har jag fel?

Tränar man bara rectus abdominis så kommer magen växa utåt, men inte så att man ser tjockare ut, inte en chans. Det är snarare vad som sitter bakom magmusklerna som påverkar om magen ser tjock ut eller inte (trots låg bf%).
Vad är det då som kan sitta bakom magmusklerna som ger denna effekt?
Jo, organ, mat i tarmar och mage, visceralt fett, även de inre magmusklerna kan förmodligen få magen att se större ut, men det lär nog knappast vara något man behöver oroa sig för tillväxten på dessa muskler är mestadels genetiskt (om de har tendens att bli stora eler ej), påverkat av olagliga preparat och allra minst påverkat av tunga basövningar som tränar det som brukar kallas för "core".
Så du kan ju undvika tunga basövningar och undvika att bulka om du är väldigt orolig för din midja, men jag skulle vilja påstå att det är extremt och överdrivet att ta till sådana metoder.

Nimille
2008-08-02, 17:13
Kan någon klargöra hela grejen med att fokusera på de inre magmusklerna i magövningar,

ex)

Person A kör crunches utan/med lite vikt, fokuserar på att hålla in magen och andas ut innan varje repetition.

Person B kör crunches med mycket vikt, buktryck och kör efter mentaliteten vikten ska upp.

Kommer preson B ha en mer utåtputande mage än person A?

Dexterity
2008-08-02, 17:19
Kan någon klargöra hela grejen med att fokusera på de inre magmusklerna i magövningar,

ex)

Person A kör crunches utan/med lite vikt, fokuserar på att hålla in magen och andas ut innan varje repetition.

Person B kör crunches med mycket vikt, buktryck och kör efter mentaliteten vikten ska upp.

Kommer preson B ha en mer utåtputande mage än person A?

Rätta mig någon om jag har fel men person A kopplar väl in transversus abdominis (den djupliggande magmuskeln) vilket person B inte gör. Detta i sin tur leder till att person B har mer utåtputande mage än person A.

Nimille
2008-08-02, 17:27
Rätta mig någon om jag har fel men person A kopplar väl in transversus abdominis (den djupliggande magmuskeln) vilket person B inte gör. Detta i sin tur leder till att person B har mer utåtputande mage än person A.
Det är så jag uppfattat det med.
Vill ha det bekräftat en gång för alla nu.

Anyone?

V.A.R.G.A
2008-08-02, 18:00
Har också funderat kraftigt på ovanstående. Den som vet, berätta gärna!

Martin Löwgren
2008-08-02, 18:13
När man tittar på fysik hos bodybuildare så ser man att på äldre bilder är det mycket vanligare med getingmidja. Dvs en smal midja med definierade magmuskler. Titta t.ex på Arnold

http://www.moonbattery.com/archives/arnold-schwarzenegger.jpg

Men om vi tittar på Cutler så buktar magmusklerna ut väldigt mycket.

http://www.kingofdeadlift.com/wp-content/uploads/2006/10/jay-cutler-body-builder.jpg

Jag tycker att Arnolds fysik är mer attraktiv, med en smal mage. Men tyvärr så tycker jag att min träning tar mig mer åt en cutler mage. Dvs att magen buktar ut jämfört med midjan (mellan benen och magen). Det blir att benen och magen växer medans midjan är som den alltid har varit. Jag tycker att det blir lite konstig symmetri. Kan det vara så att jag bör träna midjan separat för att undivka detta? Hur ser isåfall sådana övningar ut?

Min andra teori var att jag kanske borde börja köra med många repetitioner på magövningarna istället för att få en mer slimmad mage som passar in bättre i mitt ideal. Nu kör jag tunga övningar över hela kroppen för att jag vill bygga muskler, men tankarna börjar vandra åt att det kanske inte är rätt väg att gå med magen. Hur gör ni?

Tillväxthormon var inte så vanligt på Arnolds tid. Det är inte bara proffsens muskler som växer nuförtiden utan även deras organ p.g.a. de nya preparaten de använder. Cutler är inte den värsta. Ta en titt på de flesta inhemska som utländska proffs så kommer du se dessa "GH-magar". Skrämmande....

Mourten
2008-08-02, 18:56
Arnold erkänner ju i tilläggen till Pumpin Iron att han och de andra tryckte AAS så de bara vissla om de, så va pratar ni om för andra dunder grejjer ?

tjabon
2008-08-02, 19:37
Förr i tiden, på 70-80 talet var det vanligt att se kampsportare
med asgrymma magmuskler. Ungefär som mopeddäck.....
De tränade magen stenhårt, och det gav också resultat.

KaptenKnäsvag
2008-08-02, 20:47
Det är ju inte bara midjan som skiljer.

Arnold är ju rent ut sagt tunn i jämförelse med Cutler...

joriice
2008-08-02, 21:12
Bålträning? :D

major Pectoralis
2008-08-02, 22:07
Magens storlek beror antagligen mest på hur mycket "maginnehåll" man har. Alltfrån tarmstorlek och fett till gasbildning och matmängd spelar in.
Att träning av de djupa magmusklerna skulle dra in magen är inte omöjligt. Det finns t.ex. vissa dykare och magdansare som kan dra in magen något enormt när de vill (det finns en del coola "abdominal control-filmer" på youtube, t.ex. en nedan). Att crunches med indragen mage skulle ge någon märkbar effekt tror jag dock inte. Det krävs antagligen något mer hängiven träning än så.
Det verkar även som att tunga stående skivstångsövningar ger en så pass kraftig tillväxt av musklerna kring midjan (djupa såväl som ytliga) att "coren" blir påtagligt bredare av denna typ av träning.

VQCpGuTVXac

Nimille
2008-08-02, 22:24
Magens storlek beror antagligen mest på hur mycket "maginnehåll" man har. Alltfrån tarmstorlek och fett till gasbildning och matmängd spelar in.
Att träning av de djupa magmusklerna skulle dra in magen är inte omöjligt. Det finns t.ex. vissa dykare och magdansare som kan dra in magen något enormt när de vill (det finns en del coola "abdominal control-filmer" på youtube, t.ex. en nedan). Att crunches med indragen mage skulle ge någon märkbar effekt tror jag dock inte. Det krävs antagligen något mer hängiven träning än så.
Det verkar även som att tunga stående skivstångsövningar ger en så pass kraftig tillväxt av musklerna kring midjan (djupa såväl som ytliga) att "coren" blir påtagligt bredare av denna typ av träning.

VQCpGuTVXac
Utförligt svar, tack.
Är vacuum-träning något att rekommendera eller finns det andra förslag?

Martin Löwgren
2008-08-02, 23:28
Arnold erkänner ju i tilläggen till Pumpin Iron att han och de andra tryckte AAS så de bara vissla om de, så va pratar ni om för andra dunder grejjer ?

GH, Insulin, IGF-1 med mera. Proffsen käkar ju inte direkt ryssfemmor längre (eller vissa gör ju fortfarande det) *popcorn*

Deceiver85
2008-08-03, 00:49
Trots allt proffsen trycker idag så lyckas många få till en bra mage, iallafall till tävling. Jay Cutler såg ut så här när han vann Mr O 2006

http://www.bodybuilding.com/fun/big/2006/2006olympia_mf247.jpg

L-Sami
2008-08-03, 02:04
Arnold kontraherar ju den djupa magmuskeln på bilden (m.trans.abdominis) muskeln som drar in bukväggen. Därför ser hans mage ut som den gör.

För övrigt ser det ju ut som att han hailar också :D

Jacksatan
2008-08-03, 10:26
Arnold erkänner ju i tilläggen till Pumpin Iron att han och de andra tryckte AAS så de bara vissla om de, så va pratar ni om för andra dunder grejjer ?

Ja, AAS men inte GH. Det kom senare. Just tillväxthormon (GH) är ju en stor bov när det kommer till balongmidjor eftersom den även gör att glatt muskulatur växer.

TylerDurden84
2008-08-03, 13:38
Arnold kontraherar ju den djupa magmuskeln på bilden (m.trans.abdominis) muskeln som drar in bukväggen. Därför ser hans mage ut som den gör.

Ja, som en annan David Hasselhoff på Californiens stränder.

Mycket handlar om tillfälliga poser. Cutler verkar inte direkt kontrahera abdominis för fem öre på just den bilden (där han inte heller tycks vara helt rippad).

Sen tycker jag att dessa två uppenbara fall av steroidmissbrukare är onödiga att ha som exempel då vi inte kan/ska jämföra oss med dom!

DjiinZ
2008-08-05, 11:20
Det verkar även som att tunga stående skivstångsövningar ger en så pass kraftig tillväxt av musklerna kring midjan (djupa såväl som ytliga) att "coren" blir påtagligt bredare av denna typ av träning.

Jag undrar gäller detta EXAKT alla personer? För just nu under sommar så har jag gjort en massa mark o benlyft men min midja e lika bred som förr bara starkar.

Eddie Vedder
2008-08-05, 11:27
För just nu under sommar så har jag gjort en massa mark o benlyft men min midja e lika bred som förr bara starkar.

Att du tränat på ett visst sätt "nu under sommaren" säger ju int eett dugg. Det är 5:e augusti idag. Hur stor muskeltillväxt tror du att du kan förvänta dig under den korta tiden?

Martin Löwgren
2008-08-05, 12:58
Ja, som en annan David Hasselhoff på Californiens stränder.

Mycket handlar om tillfälliga poser. Cutler verkar inte direkt kontrahera abdominis för fem öre på just den bilden (där han inte heller tycks vara helt rippad).

Sen tycker jag att dessa två uppenbara fall av steroidmissbrukare är onödiga att ha som exempel då vi inte kan/ska jämföra oss med dom!

Vilka ska vi använda som bildobjekt da? En ren proffsbyggare eller?

Tolkia
2008-08-05, 13:10
OK, jag tror att allt som behöver sägas i dopingfrågan är sagt. Vänligen låt inte tråden kantra.

DjiinZ
2008-08-05, 14:34
Att du tränat på ett visst sätt "nu under sommaren" säger ju int eett dugg. Det är 5:e augusti idag. Hur stor muskeltillväxt tror du att du kan förvänta dig under den korta tiden?

är det verkligen bara en sån liten påverka bara?

bengdoktor
2008-08-05, 14:52
För länge sedan testade jag att träna vakuumhejsan med magen varenda dag och jag tycker att jag upplevde en skillnad med magen i "avslappnat" tillstånd, dvs att jag omedvetet drog in magen = den såg mindre ut. tvärtom har jag över sommaren inte tränat eller tänkt på att dra in magen/sträcka på mig, och därför buktar magen ut som en tunna och jag går som en metkrok. så min personliga uppfattning är att vakuumövningar funkar för magen.

Eddie Vedder
2008-08-05, 15:00
är det verkligen bara en sån liten påverka bara?

Liten eller ej beror ju på vad du uppfattar som lite. Jag skulle säga att allt som är normal utveckling är just normalt och inte exceptionellt lite. Om man förväntar sig en märkbart större midja p.g.a. att mer av träningen bestått av marklyft och benlyft under dryga två månader så har man nog satt förväntningarna lite väl högt.

Särskilt med tanke på din ovilja för viktuppgång och fettökning rent allmänt. Säger inte att det är fel men helt klart något som begränsar ökningar av kroppsmassan förstås.

Death-Metal
2008-08-05, 15:08
Vacuum poseringen var väll betydligt mer populär runt 70-80 talet än nu. Tror inte dagens byggare finner det intressant (eller överhuvudtaget kan) att träna den.

Med undantag då för exempelvis Troy Alves , Darrem Charles och Melvin Anthony

DjiinZ
2008-08-05, 15:36
Liten eller ej beror ju på vad du uppfattar som lite. Jag skulle säga att allt som är normal utveckling är just normalt och inte exceptionellt lite. Om man förväntar sig en märkbart större midja p.g.a. att mer av träningen bestått av marklyft och benlyft under dryga två månader så har man nog satt förväntningarna lite väl högt.

Särskilt med tanke på din ovilja för viktuppgång och fettökning rent allmänt. Säger inte att det är fel men helt klart något som begränsar ökningar av kroppsmassan förstås.


Men jag bulkade under dessa 2 månader oxå 5 kg, gör det någon skilland då?
Ifall inte så hadde jag nog lite för höga förväntningar hahahah :Virro

Eddie Vedder
2008-08-05, 15:37
Men jag bulkade under dessa 2 månader oxå 5 kg, gör det någon skilland då?

Det vet väl du bättre än mig?

ProteinKreatin
2008-08-05, 16:03
Jag undrar gäller detta EXAKT alla personer? För just nu under sommar så har jag gjort en massa mark o benlyft men min midja e lika bred som förr bara starkar.


Idd, haru gjort benlyft och förväntat dig stor mage? :S :S

Dan S
2008-08-05, 16:04
av o döma på den där bilden verkar det ju inte HELT omöjligt att nå sån fysik ren.

DjiinZ
2008-08-05, 16:16
Det vet väl du bättre än mig?

Jag har upplevt mer massa och styrka (jäkligt nöjd) men inte bredare midja därför undrade ja ifall det var från person till person när man gör tunga stående skivstångsövningar.


Idd, haru gjort benlyft och förväntat dig stor mage? :S :S

Nää men lite bredare midja.

alindvall
2008-08-08, 08:16
Vilka övningar tränar ni på gymmet samt hemma för magen/bålen/obliques?

För att bara träna rectus abdominis är väl egentligen dumdristigt? Att få med hela måste ju vara optimalt. *jorgen*

Marcs
2008-08-08, 08:56
Vilka övningar tränar ni på gymmet samt hemma för magen/bålen/obliques?

För att bara träna rectus abdominis är väl egentligen dumdristigt? Att få med hela måste ju vara optimalt. *jorgen*

Chrunches med vikt
Sneda chrunches med vikt
Benlyft

Ibland kör jag chrunches utan vikt men det tråkar ut mig rätt fort.

En övning jag körde mycket förut var sidoböjningar med hantel eller viktskiva.

alindvall
2008-08-08, 09:05
Chrunches med vikt
Sneda chrunches med vikt
Benlyft

Ibland kör jag chrunches utan vikt men det tråkar ut mig rätt fort.

En övning jag körde mycket förut var sidoböjningar med hantel eller viktskiva.


Sneda chrunches med vikt, är det med en viktskiva då liggandes på golvet, eller maskin? :)