handdator

Visa fullständig version : 15 År, Alkohol!


HanneJoelsson
2008-08-02, 11:39
Tjena! är nog precis som resten av alla andra ungdomar i sverige ang Alkohol.

Man vill testa, man vill dricka och ha kul!

Jag har druckit innan, men bara då blivit lite lullig. inte full!
Jag är inte ute efter att bli full när jag dricker alkohol men bara dricka lite och sen är det bra, dvs så man blir lite "lullig"

Nu till problemet :
Jag fick 3 cider av min bror, som jag sen gömde. Men Mor min kom på mej och fråga bara,

- Du, de ciderna? vad ska du ha dem till?
- Dricka antar jag, sa jag.
- Hon sa, ja men ifall du dricker så får du ju berätta det för mig.
Sen gick det en liten tid och sen dess har hon bara retat mej lite med tex. "Vad ska du göra idag? sitta på ditt rum och dricka cider? "med ett fniss"

Nu ikväll är det nämligen fest, och då vill jag ju såklart ha med mej dessa 3 ciderna.

Så ska jag fråga förståndigt tex,

- Morsan, skulle jag kunna ta med mej o dricka de 3 ciderna som jag fick av bror?

- eller ska jag ljuga och säga att jag ska dra dit bara men inte dricka något, och sen "smuggla" ut ciderna i smyg.

- Vad tycker ni?

- När började ni att dricka?


Ha d gött! *flex*

Kabuto
2008-08-02, 11:41
Säg till hon att du ska fara på fest, då vet hon vad du håller på med iaf

Kabuto
2008-08-02, 11:44
Mina föräldrar var liknande dina, jag sa åt dom att jag skulle dricka sen när jag var illamående och bakis dagen efter förstod dom varför och skrattade åt mig...

Hybris
2008-08-02, 11:46
Vilket dilemma :)

Neco
2008-08-02, 11:46
- Morsan, skulle jag kunna ta med mej o dricka de 3 ciderna som jag fick av bror?

- eller ska jag ljuga och säga att jag ska dra dit bara men inte dricka något, och sen "smuggla" ut ciderna i smyg.

- Vad tycker ni?

- När började ni att dricka?


Jag började inte förrän jag hade åldern inne, dvs 18. Jag kände inget behov av dricka då jag på den tiden tränade så mycket ville inte gärna missa ett träningspass dagen efter. Dessutom ville jag hålla mig på god fot med mina föräldrar. Min rekommendation är att säga som det är, hon vet ändå om det. They always do...

Sen tycker jag inte du ska vänja dig vid att behöva vara lullig för att kunna ha roligt på en festa, det går lätt ner så mycket mer alkohol än man tänkt sig... oavsett ålder :)

Nimille
2008-08-02, 11:48
Första gången jag blev busted var med en halv flaska vodka och 10 öl i garderoben, de såg jag aldrig mer :D
Men var ärlig och säg att du ska festa, då antar jag att de förstår att alkohol kommer vara inblandat.

palme
2008-08-02, 11:50
Om du ber om lov och hon är en bra morsa svarar hon nej. Alltså gör du som alla förståndiga tonåringar och tar dina 3 cider + en vinare från henne och blir askalas.

Loke
2008-08-02, 12:01
Säg att du ska på fest och ta med dig cidern och gå. Hon får helt enkelt fatta vad det innebär. Jag tror det är viktigt i det läget att avdramatisera så mycket som möjligt, det är ju knappast mycket sprit det handlar om ändå. Dölj det inte, men annonsera det inte som värsta grejen.

För mig kom det successivt, jag var väl runt 14 när jag var full första gången, men jag var över 18 innan alkohol blev standard på fester och så.

von huff
2008-08-02, 12:01
lika bra att säjja föräldrar är inte så dumma att dom inte skulle kunna gissa att du har druckit:)

L-Sami
2008-08-02, 12:01
Alkohol förstör bara, drick aldrig.

Dan S
2008-08-02, 12:09
Det är värdelöst att vara full, jag är 16 år och "testade" för att veta hur det var för någon månad sedan. Jag vart inte redlös men roligt var det inte, man blir inte vackrare utav det.

Till ditt problem om du nu SKA dricka de, säg att du ska på fest bara. Säger hon nej så säger du jo, du ska testa hur det är. Säger hon nej till det säger du att du tänker smyga ut då hon inte vet och bli svinfull så du inte kan stå, då kommer hon släppa dig.

skaparn
2008-08-02, 12:14
Säg att du ska på fest och ta med dig cidern och gå. Hon får helt enkelt fatta vad det innebär. Jag tror det är viktigt i det läget att avdramatisera så mycket som möjligt, det är ju knappast mycket sprit det handlar om ändå. Dölj det inte, men annonsera det inte som värsta grejen.

För mig kom det successivt, jag var väl runt 14 när jag var full första gången, men jag var över 18 innan alkohol blev standard på fester och så.

Alltså, killen är 15. Hans morsa får inte alls "helt enkelt fatta vad han gör".
Jag drack ansenliga mängder alkohol från 15 år, men jag hade nog aldrig menat på att min mor skulle acceptera det. Jag smög istället, och jag har inte särskilt mycket till övers för en låt-gå-attityd från föräldrar. Visst kan man aldrig hindra att ungen dricker, men det blir i de flesta fall värre av att man tillåter det.

Jax
2008-08-02, 12:17
Jag hade sagt som det var, men jag vet inte vilket förhållande du har med din mor, men hon verkar ju inte så svår.

Började när jag var 16 och fick mindre mängder av mina föräldrar (3-4 flaskor öl/cider). Drack tämligen sällan och ännu mer sällan större mängder än jag fick av mina föräldrar. Ville inte förstöra mina föräldras förtroende, vilket jag antar var ett ganska smart drag av dem.

Jax
2008-08-02, 12:20
Jag smög istället, och jag har inte särskilt mycket till övers för en låt-gå-attityd från föräldrar. Visst kan man aldrig hindra att ungen dricker, men det blir i de flesta fall värre av att man tillåter det.
Jag är inte så säker på det. Min uppfattning är att personer som ljuger/smyger oftast dricker mer än de som har föräldrar som vet om att de dricker men försöker styra det.

mini
2008-08-02, 12:27
Hon verkar ju inte alltför fördömande, så berätta för henne. Jag tycker att det är bra att ha en såpass öppen relation att man inte är rädd att ringa hem om något under kvällen går snett.

skaparn
2008-08-02, 12:29
Jag är inte så säker på det. Min uppfattning är att personer som ljuger/smyger oftast dricker mer än de som har föräldrar som vet om att de dricker men försöker styra det.

Jag reserverar mig för att min analys baserar sig på för lite data och att det eventuellt fanns andra faktorer som spelade in när de som tilläts dricka ofta drack så avsevärt mycket mer.

manekin
2008-08-02, 12:29
+ en vinare från henne och blir askalas.

hahaha +1

HanneJoelsson
2008-08-02, 12:32
Jax, jag har ett braförhållande med min mor. Men kanske inte just alkohol, då jag har haft 3 brödrar som har varit igång i sina dagar med just alkohol.

Men ska säga det sen innan jag sticker att jag tar med mina 3 cider som jag kan dricka. Sen pratas vi när jag kommer hem så får du se ifall jag är aspackad, men det kommer jag ju inte vara så..

ryssen
2008-08-02, 12:36
som förälder kommer jag inte att medverka eller acceptera att mina döttrar springer runt och är fulla innan laglig ålder.titta runt om er och se hur dom bär sig åt när man är ute en kväll.inte konstigt att att det händer så mycket skit.

Jax
2008-08-02, 12:39
Jag reserverar mig för att min analys baserar sig på för lite data och att det eventuellt fanns andra faktorer som spelade in när de som tilläts dricka ofta drack så avsevärt mycket mer.
Du kommer ifrån Norrland.

Daniiiel
2008-08-02, 12:40
Om du ber om lov och hon är en bra morsa svarar hon nej. Alltså gör du som alla förståndiga tonåringar och tar dina 3 cider + en vinare från henne och blir askalas.

Kan inte annat än att hålla med..du är en ovanligt förståndlig man palme:thumbup:

HanneJoelsson
2008-08-02, 13:01
Så ni tycker jag ska ljuga istället för att snacka med hon och prata sanning?

skaparn
2008-08-02, 13:05
Du kommer ifrån Norrland.

Jag tar med kameran i afton så ska vi se om det stämmer. Ska på spritfest.

maaherra
2008-08-02, 13:21
Är väl lika bra att vara ärlig om du nu ändå har planerat att bli askalas. Om inte annat för dina föräldrars skull så känns det antagligen bättre för dem att veta att deras son är rak och ärlig.

skaparn
2008-08-02, 13:23
Är väl lika bra att vara ärlig om du nu ändå har planerat att bli askalas. Om inte annat för dina föräldrars skull så känns det antagligen bättre för dem att veta att deras son är rak och ärlig.

Du har rätt, jag ringer nog min mor nu och berättar.

maaherra
2008-08-02, 13:27
Du har rätt, jag ringer nog min mor nu och berättar.

:)

Insulinus
2008-08-02, 13:41
Alltid bättre att berätta sanningen från start. Annars kommer din mamma dra åt snaran mer och mer ju mer du ljuger för henne.
Föräldrar är långt ifrån dumma, när jag testade alkohol första gången för 9 år sedan var det hembränt som gällde, det enda man kunde få tag i på den tiden. När jag första gången sade till mina föräldrar att jag skulle på fest fick jag en liten mängd alkohol utav dom. De visste såklart att om jag inte fick alkohol utav dom så åkte jag iväg och köpte hembränt.
Ungdomar får tag i sprit utan bekymmer bara man vill, och det vet föräldrarna mycket väl.

pabb
2008-08-02, 13:41
Don't do it man! Alkohol är en inkörsport, om några år ligger du där med sprutan i armen och ångrar dig.

hultman
2008-08-02, 13:43
Resonera med tonårsföräldrar? Vad är det för trams? Hela tonåren går ut på att leva i villfarelsen att föräldrarna inte har en susning om vad man håller på med. När jag var fjorton så hade nog varje spritflaska i förrådet helt eller till stor del fyllts med vatten.

L-Sami
2008-08-02, 13:50
Resonera med tonårsföräldrar? Vad är det för trams? Hela tonåren går ut på att leva i villfarelsen att föräldrarna inte har en susning om vad man håller på med. När jag var fjorton så hade nog varje spritflaska i förrådet helt eller till stor del fyllts med vatten.

Det är omöjligt att gå emot strömmen?

Zynter
2008-08-02, 13:58
Säg att du hade velat ha dina 3 cider, samtidigt så tycker jag du & din mamma ska ha en rak och ärlig kommunikation. Du är i den sitsen att du kan göra såhära, så gör det. Skit i vad alla andra nu säger , du kan vara ärlig mot din "morsa" och ändå få det att funka, så var det!!!

Johan_P
2008-08-02, 14:00
Don't do it man! Alkohol är en inkörsport, om några år ligger du där med sprutan i armen och ångrar dig.

Inte långsynt alls..? :D Skulle det varit så, skulle alla förutom vissa på Kolozzeum med grymt torra liv á la jag ska aldrig dricka alkohol för det förstör 5 pass och 2 mm runt biceps om året varit narkomaner, eller hur? ;)

Man kan kanske kalla det inkörsport till värre saker, men de som börjar med tyngre droger är säkert på grund av mycket annat än bara för att de började med alkohol tidigt.

Dessutom, ni som säger att era söner/döttrar aldrig ska få lov att dricka - har ni tänkt på att det är ni vuxna som skapat det hela? Barn gör som vuxna gör, inte som de säger. Så ska barn/ungdomar/tonåringar sluta dricka får vuxna sluta dricka - just därför har alltid ungdomar gjort det, gör det, och kommer alltid göra.

Manta
2008-08-02, 14:02
Ge henne chansen, var ärlig. Jävlas hon för mycket vet du att du ska smyga nästa gång.

Poxeman
2008-08-02, 14:03
Jag är inte så säker på det. Min uppfattning är att personer som ljuger/smyger oftast dricker mer än de som har föräldrar som vet om att de dricker men försöker styra det.

Jag håller inte med, min erfarenhet är att det spelar mycket liten roll om föräldrarna har vetskap. Alla i "kompisgänget" dricker lika mkt, men föräldrarna som vet om det har oftast bättre koll ändå och vet vart deras barn håller hus.

KlopFer
2008-08-02, 14:07
Min mor sa så här:

"Jag gillar absolut inte att du dricker, men om du ska dricka så vill jag att du berättar det. För jag kommer inte gå och lägga mig förrän du kommit hem"

Och även fast det var några år sedan så fortsätter hon så. Det är nu på senare tid hon faktiskt kunnat somna men vaknat lika snabbt som jag tagit i dörren.

Fast hon vägrar köpa ut åt mig :D

NiXPhoenix
2008-08-02, 14:09
...

Så ska jag fråga förståndigt tex,

- Morsan, skulle jag kunna ta med mej o dricka de 3 ciderna som jag fick av bror?

- eller ska jag ljuga och säga att jag ska dra dit bara men inte dricka något, och sen "smuggla" ut ciderna i smyg.

- Vad tycker ni?

- När började ni att dricka?


Ha d gött! *flex*


:laugh: :laugh:


Jag är 23 och har enbart druckit två gånger, lite cider på en skolrast i nian och så nåt underligt rosévin nu i år vid midsommar. Det senare tog mig emot men tog några centiliter och svalde, det sista jag drack spottade jag ut. (var jättestarkt och inte alls något vidare gott) Ville helst inte dricka gång nummer två eftersom det innebar ytterligare en gång och skulle försämra min fina statistik så rejält.

Men men, rosevinet hade köpts av en person som är död idag och var antagligen tänkt till just mig så jag iddes inte säga nej när jag kände trycket. :/


Tycker du ska vänta med alkoholen tills du blir lite äldre, ju längre man skjuter upp sin alkoholdebut, desto mindre blir risken för problem senare i livet. Det enligt bland annat amerikansk "propaganda". Nu har du ju druckit men du har inte haft nån fylla än så tycker som sagt att du ska leva i måttfullhetens tecken några år till.

Loke
2008-08-02, 14:13
Alltså, killen är 15. Hans morsa får inte alls "helt enkelt fatta vad han gör".
Jag drack ansenliga mängder alkohol från 15 år, men jag hade nog aldrig menat på att min mor skulle acceptera det. Jag smög istället, och jag har inte särskilt mycket till övers för en låt-gå-attityd från föräldrar. Visst kan man aldrig hindra att ungen dricker, men det blir i de flesta fall värre av att man tillåter det.

Ok, men vad är det du tycker han ska göra då? Smyga?

NiXPhoenix
2008-08-02, 14:19
Ok, men vad är det du tycker han ska göra då? Smyga?



Är det verkligen en han?

Står det på profilen såg jag nu men Hanne låter verkligen inte som en kille. :D

Ellis Wyatt
2008-08-02, 14:23
Eh, skojar du?

daja
2008-08-02, 14:33
Grejen är väl att det inte bara kommer stanna vid 3 cider för dig den kvällen. Du lär ju bli bjuden och när du väl fått i dig 3 cider kommer du ha svårare att säga nej till mer and it's on. Så vill du bli full och ligga och kräkas o.s.v bör du smuggla med dig cidern till festen, om du istället vill undvika att bli för full bör du helt strunta i att dricka.
Om din morsa hade låtit dig ta med dem tycker jag att det är rätt illa, du är ju faktiskt ganska långt ifrån att ha åldern inne för att dricka.
På min tid spelade man Iceclimber och Super Mario Bros när man var 15.

daja
2008-08-02, 14:38
Dessutom, ni som säger att era söner/döttrar aldrig ska få lov att dricka - har ni tänkt på att det är ni vuxna som skapat det hela? Barn gör som vuxna gör, inte som de säger. Så ska barn/ungdomar/tonåringar sluta dricka får vuxna sluta dricka - just därför har alltid ungdomar gjort det, gör det, och kommer alltid göra.

Du måste ju skoja, det är ju fan en jäkla skillnad på en vuxen och ett barn och självklart ska det finnas gränser som visar detta. Ska barn ha rätt att göra allt som en vuxen gör? Köra bil vid 4 års ålder? Gå i pension efter dagis?

Johan_P
2008-08-02, 15:03
Du måste ju skoja, det är ju fan en jäkla skillnad på en vuxen och ett barn och självklart ska det finnas gränser som visar detta. Ska barn ha rätt att göra allt som en vuxen gör? Köra bil vid 4 års ålder? Gå i pension efter dagis?

Nej, läser du en gång till ser du att det är inte så jag menar. Handlar inte om att de har rätt till, snarare att de vill. Att dricka alkohol får säkert många ungdomar att känna sig vuxna.

JockeKillen
2008-08-02, 15:07
Ge henne chansen, var ärlig. Jävlas hon för mycket vet du att du ska smyga nästa gång.

+1

Jag håller med alla andra som anser att det är illa om hon skulle säga ok men om hon har åsikten att hon ska försöka kontrollera drickandet och hålla uppsyn istället för att förbjuda så är det väldigt mycket bättre att behålla hennes förtroende.

Skulle hon förbjuda dig från att dricka så vet du det till nästa gång och kan smyga istället. Är man bara duktig på att smyga så förstör det ändå inte mycket förtroende. Jag menar, visst hon kommer ju komma på det någon gång men sådant räknar väl alla föräldrar med?


Själv var jag kring 13 - 14 när jag började dricka (fyller år i december) och har sedan dess alltid följt med ut på party om det låtit som att det kan bli kul. Min mor har haft nolltolerans mot alkohol och första gången hon lät mig dricka var 2 månader innan jag fyllde 18 när vi var på en turkiet resa. Farsan däremot har varit lite slappare, han har accepterat en och en annan fylla.

Summa sumarum, kan du vara ärlig så var ärlig med vars du ska och vad du ska göra, men hade jag varit du i den situationen så hade jag ändå smygit med mängden alkohol som konsumerats. Fylla tycker jag hör till i tonåren.

HanneJoelsson
2008-08-02, 15:33
Är det verkligen en han?

Står det på profilen såg jag nu men Hanne låter verkligen inte som en kille. :D

Är kille, Heter igentligen Johannes men kallas Hanne då det låter mycket bättre.

Jag vet även att Hanne är ett ovanligt "Tjej-namn" but not in this case :) hehe

Tricklev
2008-08-02, 15:38
Grejen är väl att det inte bara kommer stanna vid 3 cider för dig den kvällen. Du lär ju bli bjuden och när du väl fått i dig 3 cider kommer du ha svårare att säga nej till mer and it's on. Så vill du bli full och ligga och kräkas o.s.v bör du smuggla med dig cidern till festen, om du istället vill undvika att bli för full bör du helt strunta i att dricka.
Om din morsa hade låtit dig ta med dem tycker jag att det är rätt illa, du är ju faktiskt ganska långt ifrån att ha åldern inne för att dricka.
På min tid spelade man Iceclimber och Super Mario Bros när man var 15.

Haha, detta måste ju varit det löjligaste jag läst, det är mycket möjligt att du inte drack vid 15 års ålder (gjorde jag inte själv), men det har knappast med tidsandan att göra, snarare med dig och din umgängeskrets.

Som någon sa, snacka med morsan, ge henne en chans, om hon blir besvärlig så var bara smidigare i framtiden.

Exdiaq
2008-08-02, 15:41
Skojjar du? Jag snodde en flaska Absolut Vodka av farsan första gången när jag var 14 och drog på "fest". 3 cider är ju ingenting.

JockeKillen
2008-08-02, 15:42
haha för det är ju inte individuellt?

daja
2008-08-02, 15:42
Haha, detta måste ju varit det löjligaste jag läst, det är mycket möjligt att du inte drack vid 15 års ålder (gjorde jag inte själv), men det har knappast med tidsandan att göra, snarare med dig och din umgängeskrets.

Som någon sa, snacka med morsan, ge henne en chans, om hon blir besvärlig så var bara smidigare i framtiden.

Det kan inte ha varit så att jag ställde allt på sin spets? Jo så var det. ;)
Sen gör man i snitt en tidigare alkohol-debut nu än vad man gjorde för 10-15 år sedan.

Tricklev
2008-08-02, 15:45
Det kan inte ha varit så att jag ställde allt på sin spets? Jo så var det. ;)
Sen gör man i snitt en tidigare alkohol-debut nu än vad man gjorde för 10-15 år sedan.

Ja, i snitt 2 år yngre, och för 45årsedan gjorde man alkohol debuten ännu tidigare, för att inte tala om början av 1900-talet.

Det är snarare så att man för 10-30årsedan hade en liten uppstickare, med sena alkoholdebuter, annars har vi varit rätt glada på att börja supa i tid.

daja
2008-08-02, 15:52
Ja, i snitt 2 år yngre, och för 45årsedan gjorde man alkohol debuten ännu tidigare, för att inte tala om början av 1900-talet.

Det är snarare så att man för 10-30årsedan hade en liten uppstickare, med sena alkoholdebuter, annars har vi varit rätt glada på att börja supa i tid.

2 år yngre alkoholdebut är en ganska stor förändring, vet inte var man ligger nu någonstans, men runt 13-14 kanske? Fortsätter det krypa ner i åldrarna i samma takt kommande decennium så har man problem.

Om vi ska återgå till själva frågeställningen i tråden, så hoppas jag inte att mamman låter dig dra iväg med dina cider till festen.

Tricklev
2008-08-02, 15:59
Om man tittar över landet så ser man ingen tendens till en sänkt debutålder en senaste tiden, just nu ligger snittet runt 14.

Om du vill fortsätta hävda att debutåldern har gått neråt, så måste du uppge någon källa nu, och inte bara gå efter din känsla.

n1tro
2008-08-02, 16:01
men herregud vad har du för brorsa som ger dig sprit när du e 15 bast, hur gammal är han då? vad finns det för j*vla människor aså

JockeKillen
2008-08-02, 16:03
Men hallå, så farligt är det inte. Det är ju liksom 3 flaskor cider man slängt åt en 15åring. Han snittar väl redan över debut ålder och med 3 flaskor ligger han lååångt under en vad som bruar krävas för en rejäl fylla.

daja
2008-08-02, 16:05
Om man tittar över landet så ser man ingen tendens till en sänkt debutålder en senaste tiden, just nu ligger snittet runt 14.

Om du vill fortsätta hävda att debutåldern har gått neråt, så måste du uppge någon källa nu, och inte bara gå efter din känsla.

Jag skrev "Fortsätter det krypa ner i åldrarna i samma takt kommande decennium så har man problem". Och med "fortsätter" utgick jag från de 2 år det hade minskat med på de senaste 10-15 åren som du sa. Det var din uppgift och inte min.

n1tro
2008-08-02, 16:05
Men hallå, så farligt är det inte. Det är ju liksom 3 flaskor cider man slängt åt en 15åring. Han snittar väl redan över debut ålder och med 3 flaskor ligger han lååångt under en vad som bruar krävas för en rejäl fylla.

det sker inte bara En (tm) sak på en kväll. lägg ner alltså

NotoriousEreko
2008-08-02, 17:13
Skojjar du? Jag snodde en flaska Absolut Vodka av farsan första gången när jag var 14 och drog på "fest". 3 cider är ju ingenting.

respect your elders ftw? :)

OnT, va ärlig och säg att du ska ut.. om hon inte vill det så vet du det tills nästa gång :thumbup:

Guybrush
2008-08-02, 17:31
Alkohol förstör bara, drick aldrig.

Vad är det för snack? Visst, grabben är 15 år och det är egentligen för tidigt för alkohol, men som du resonerar är det skadligt i alla lägen oavsett ålder. Det finns människor som kan hantera sitt intag och faktiskt njuta av alkoholhaltiga drycker utan att sträva efter att bli pissfull. Det är dock jävligt ovanligt när man är 15 *rolleyes*

OnT: Säg åt morsan att du ska gå på fest. Hon har själv varit i din ålder och gått på fester, så hon vet vad som händer. Kommer du hem packad får du ta konsekvenserna och förhoppningsvis en utskällning.

Whistler
2008-08-02, 18:06
Med tanke på hur många 18-åringar man fått bryta ner varenda helg man jobbat bara för att de inte kan hantera alkoholen och ser vilken skillnad det är på ett ställe som har 20-årsgräns istället så tycker jag det är fruktansvärt att en 15-åring ska dricka.

Vänta tills du är 18, helst 20 innan du börjar dricka. Vill du visa att du äger alla dina polare så dricker du inte alls och skrattar åt dem när de mår dåligt av att inte kunna göra prylarna du kan (stå, gå, kissa på rätt sida av toaletten, vakna utan spyor i håret, slippa bli nitad för du sagt nåt dumt etc).

Angel
2008-08-02, 18:29
Minns när jag en nyår, för kanske 7år sedan, hade snott en vodkaflaska av pappa och tatt med på en fest.
Vid 20.00 ringde jag glatt hem och sa till pappa att ja hade snott hans vodka. Vid 23.00 satt jag på tåget hem och spydde ner hela sätet.
Vid 00.00 låg jag i sängen med huvudet begravt i en spyhink och önskade att dom jävlarna kunde sluta smälla utanför.
Vid 00.30 kom pappa glatt in och började sjunga snapsvisor i stil med...."Mitt brännvin är sluuut, mitt brännvin är sluuut....Sussi har supit så mitt bräääänvin är slut".
Vid kanske 20.00 dagen efter började jag må lite bättre....

Stoltz
2008-08-02, 18:33
Minns när jag en nyår, för kanske 7år sedan, hade snott en vodkaflaska av pappa och tatt med på en fest.
Vid 20.00 ringde jag glatt hem och sa till pappa att ja hade snott hans vodka. Vid 23.00 satt jag på tåget hem och spydde ner hela sätet.
Vid 00.00 låg jag i sängen med huvudet begravt i en spyhink och önskade att dom jävlarna kunde sluta smälla utanför.
Vid 00.30 kom pappa glatt in och började sjunga snapsvisor i stil med...."Mitt brännvin är sluuut, mitt brännvin är sluuut....Sussi har supit så mitt bräääänvin är slut".
Vid kanske 20.00 dagen efter började jag må lite bättre....

21:30 ollade du någons dörrhandtag eller hur var det?

Johan_P
2008-08-02, 18:33
Men varför drar alla igång med att killen ska supa sig skitfull, bli nedslagen, börja ta droger veckan efter osv osv? Bara för det är saker som man ofta refererar till när man hör ordet alkohol betyder det inte att han ska råka ut för det för att han dricker tre flaskor cider på en fest.

+1 på Guybrush!

Om vi ska återgå till själva frågeställningen i tråden, så hoppas jag inte att mamman låter dig dra iväg med dina cider till festen.

Men alltså, hur resonerar du? Ska mamman sätta stop för tre cider (cry me a river, ungefär) medan hans kompisar har flera liter starksprit som bara väntar på han? Det bästa hon kan göra är förmodligen att förklara att dricka med förstånd är a till o. Att sätta stop för cidern förändrar tyvärr inget men samtidigt håller jag inte med de föräldrar som köper ut.

OnT: ta med cidern, drick med förstånd och måtta, och ha kul som fan!

Tricklev
2008-08-02, 18:35
Döts dråg!

reduce
2008-08-02, 18:38
Vad är det för snack? Visst, grabben är 15 år och det är egentligen för tidigt för alkohol, men som du resonerar är det skadligt i alla lägen oavsett ålder. Det finns människor som kan hantera sitt intag och faktiskt njuta av alkoholhaltiga drycker utan att sträva efter att bli pissfull. Det är dock jävligt ovanligt när man är 15 *rolleyes*

OnT: Säg åt morsan att du ska gå på fest. Hon har själv varit i din ålder och gått på fester, så hon vet vad som händer. Kommer du hem packad får du ta konsekvenserna och förhoppningsvis en utskällning.

+1
Klart som fan du kan ta med dig dina cider och ha lite skoj, det var ju när man var i din ålder som festerna var som roligast :thumbup:
Håll dig dock borta från spriten tills du har pejl på hur mycket du kan/tål dricka och kan hantera det (kan ta några år) istället för att kvällen ska sluta i ett dike/arrest ;) Och du bör helt klar ha en bra dialog med morsan din, se till att hon vet var du ska, och svara om hon ringer under kvällen och vill veta läget.. Alkoholtrådar på ett träningsforum brukar alltid bli lite skeva :Virro

Guybrush
2008-08-02, 18:38
Vid 00.30 kom pappa glatt in och började sjunga snapsvisor i stil med...."Mitt brännvin är sluuut, mitt brännvin är sluuut....Sussi har supit så mitt bräääänvin är slut".

*fniss*

Angel
2008-08-02, 18:42
*fniss*

Melodin va typ göta kanal låten ungefär...

Kebab-Arne
2008-08-02, 18:50
Grejen är väl att det inte bara kommer stanna vid 3 cider för dig den kvällen. Du lär ju bli bjuden och när du väl fått i dig 3 cider kommer du ha svårare att säga nej till mer and it's on. Så vill du bli full och ligga och kräkas o.s.v bör du smuggla med dig cidern till festen, om du istället vill undvika att bli för full bör du helt strunta i att dricka.
Om din morsa hade låtit dig ta med dem tycker jag att det är rätt illa, du är ju faktiskt ganska långt ifrån att ha åldern inne för att dricka.
På min tid spelade man Iceclimber och Super Mario Bros när man var 15.

Underligt att folk har så svårt att hantera alkohol. Ska jag göra nåt som kräver nykterhet dagen efter stannar det för mig vid 2-3 öl. Då har jag dock skittråkigt när man ser alla andra supa för glatta livet så då brukar jag gå hem vid nio-tiden. Har aldrig nånsin blivit att jag "bara skulle ta en öl men blev tio". Så tror defintivt trådskaparen kan stanna vid sina tre cider om hon känner för det. Om inte annat så är det lättare att smälta in socialt på en fest med en cider i handen än ingenting alls. Om hon/han också får mammas förtroende att dricka de tre cidrarna så borde det vara skäl nog att hålla det förtroendet.

Förövrigt de gånger jag blivit stupfull har jag haft som motto innan att "nu jävlar ska det krökas". Det brukar sluta med att jag stupar tidigt på kvällen. :D

Guybrush
2008-08-02, 20:25
Underligt att folk har så svårt att hantera alkohol. Ska jag göra nåt som kräver nykterhet dagen efter stannar det för mig vid 2-3 öl. Då har jag dock skittråkigt när man ser alla andra supa för glatta livet så då brukar jag gå hem vid nio-tiden. Har aldrig nånsin blivit att jag "bara skulle ta en öl men blev tio". Så tror defintivt trådskaparen kan stanna vid sina tre cider om hon känner för det. Om inte annat så är det lättare att smälta in socialt på en fest med en cider i handen än ingenting alls. Om hon/han också får mammas förtroende att dricka de tre cidrarna så borde det vara skäl nog att hålla det förtroendet.

Förövrigt de gånger jag blivit stupfull har jag haft som motto innan att "nu jävlar ska det krökas". Det brukar sluta med att jag stupar tidigt på kvällen. :D

Det är ju faktiskt ett fåtal som verkligen har problem med att hantera deras intag. Jag är likadan som Kebab-Arne, dvs jag är inte den som spottar i glaset när det väl gäller, men jag kan ta mig fan kontrollera mig själv så pass att jag kan säga stopp om jag har ett ärende/engagemang dagen efter.

Synen på alkohol i Sverige gör mig verkligen irriterad. Det är så korrekt att ta hänsyn till minoriteterna, i detta fall de som inte kan lägga band på sig själva. Jag respekterar verkligen de som har en nolltolerans, men försök inte att tvångsmata alla andra med det. Det är oerhört tröttsamt att lyssna på.

Nu ska jag dricka whisky och titta på Rambo (Nej, jag har inte sett den ännu :em:)

Muskelbyggaren
2008-08-02, 20:51
Tycker det är oansvarigt av din mamma, hennes lättja kommer med stor sannolikhet att få dig att med bättre samvete dricka alldeles för mycket alkohol. Jag tror jag har mycket av min egen sparsamma alkoholkonsumtion att tacka mina föräldrar. Samma princip som med att käka skräpmat, de som umgås med överviktiga blir själva lättare överviktiga just därför att det blir att kännas mer okej.

HanneJoelsson
2008-08-02, 20:58
Skojjar du? Jag snodde en flaska Absolut Vodka av farsan första gången när jag var 14 och drog på "fest". 3 cider är ju ingenting.

Cool du är, är du 15 nu? Är inte ute efter att bli stört full de första gångerna jag dricker.

men herregud vad har du för brorsa som ger dig sprit när du e 15 bast, hur gammal är han då? vad finns det för j*vla människor aså Vem har sagt något om sprit? Han förstår däremot mej, han har varit i denna åldern jag är i.


BTW: blev ingen fest idag :/ fråga mej inte varför.

Får hoppas på någon annan dag :)

R1ck
2008-08-02, 21:22
Hon verkar ju inte alltför fördömande, så berätta för henne. Jag tycker att det är bra att ha en såpass öppen relation att man inte är rädd att ringa hem om något under kvällen går snett.

+1
Finns många situationer då mamma (och pappa) har "räddat" mig och mina bröder när vi legat och spytt/däckade någonstans eller när situationen har blivit obekväm och vi vill hem.

Säger du till henne så får hon ju även ett större förtroende för dig iom att du är ärligt.

Edit; såg att du inte skulle ut :P

JockeKillen
2008-08-02, 21:37
Mycket beror väl också på vars i vårat avlånga land man bor.

DaGoose
2008-08-02, 22:27
Är inget konstigt med att dricka när man är 15. Tänk bara på att ha ätit ordentligt innan, drick mycket vatten och drick inte cidern/spriten för snabbt. Drick, invänta effekt, drick o.s.v. Drink responsibly!

kalllee
2008-08-02, 22:32
Mycket beror väl också på vars i vårat avlånga land man bor.

+1

Bor i helsingborg så kan säga att det är absolut inga problem för mig att skaffa sprit m.m. Dock så är det ett ganska stor problem egentligen. Men en sak som är ganska komiskt är att danskarna klagar på alla fulla svenskar som kommer över och förstör, vems fel är det egentligen? Vilken jävla 14 åring som helst kan ju skaffa sprit hur lätt som helst :smash:

lectris
2008-08-02, 22:42
Jag tycker att det är bra att ha en såpass öppen relation att man inte är rädd att ringa hem om något under kvällen går snett.

+1!!

Det är ju regel nummer ett. Svårt att påverka vad ungarna gör när de är utanför dörren, men huvudsaken de vet att morsan/farsan alltid ställer upp på hemmaplan så brukar det mesta ordna sig.

OT: mina föräldrar introducerade mig inte till alkohol, det gjorde min dåvarande 6 år äldre pojkvän. Det var varlborg, jag var 14, han var 20 och jag hade ingen aning om vad alkohol var knappt utöver 3,5or. Vart så full så att jag är uppriktigt sagt förvånad att jag inte rök med av alkoholförgiftning.. *slap*

Så kan det gå.

Pejij
2008-08-02, 22:43
+1!!

Det är ju regel nummer ett. Svårt att påverka vad ungarna gör när de är utanför dörren, men huvudsaken de vet att morsan/farsan alltid ställer upp på hemmaplan så brukar det mesta ordna sig.

OT: mina föräldrar introducerade mig inte till alkohol, det gjorde min dåvarande 6 år äldre pojkvän. Det var varlborg, jag var 14, han var 20 och jag hade ingen aning om vad alkohol var knappt utöver 3,5or. Vart så full så att jag är uppriktigt sagt förvånad att jag inte rök med av alkoholförgiftning.. *slap*

Så kan det gå.

Sjyst pojkvän...

JockeKillen
2008-08-02, 22:46
+1

Bor i helsingborg så kan säga att det är absolut inga problem för mig att skaffa sprit m.m. Dock så är det ett ganska stor problem egentligen. Men en sak som är ganska komiskt är att danskarna klagar på alla fulla svenskar som kommer över och förstör, vems fel är det egentligen? Vilken jävla 14 åring som helst kan ju skaffa sprit hur lätt som helst :smash:

Jag tänkte mer på riskerna när man går ut osv. Jag har varit ute och krökat ganska mycket sen jag började dricka och har aldrig någonsin fått ett slag riktat mot mig eller känt mig så hotad att jag ville hem.

Versus
2008-08-02, 22:48
Första gången jag var full så drack jag inte så mycket, blev väl knappt ens full.

Andra gången så drack jag för mycket, alldeles för mycket blå bols och vodka. Var inte ens gott men full blev man. Däcka och mådde alldeles förjävligt.

Man lär sig den hårda vägen, även om man lätt glömmer i dimman..

Men hursomhaver så hade jag talat med modern och konsulterat henne i ärendet.
Sedan hade jag vid den ringa åldern antagligen ändå tagit med mig cidern eller vad det nu var ändå. Men det är inget jag rekommenderar.


Man kan faktiskt ha kul utan alkohol också!

lectris
2008-08-02, 22:50
Sjyst pojkvän...

Mycket! *screwy*

Tricce
2008-08-02, 22:52
Sjyst pojkvän...

Han ville väl ligga! ;)

R1ck
2008-08-02, 22:56
Han ville väl ligga! ;)

:kinky:

Pejij
2008-08-02, 22:58
Han ville väl ligga! ;)

Om hon bara spyr och har sig vet jag väl inte om hon är så trevlig att ha å göra med?

lectris
2008-08-02, 23:08
Han ville väl ligga! ;)

antagligen! där kan man iaf tala om död fisk.. bokstavligen.

shut teh face
2008-08-03, 00:03
Jag hade fyra äldre personer i mitt liv som kontrollerade mig. Mina två systrar 25+, mamma och pappa. Alla lät mig smaka alkohol hemma ifall jag ville, vid 14-15 års åldern. Jag fick smaka hur de smaka helt enkelt.
Skulle jag på fest så köpte de ut, ända från 15 års åldern. Men jag visade stort ansvar, drack inte upp allting jag hade, kom hem utan att vara packad som ett svin osv. Jag var den enda i mitt umgänge som hade det så och jag anser att jag har en sund inställning till alkohol idag; framförallt så behöver jag inte alkohol för att ha roligt som en del stackare måste ..

De andra polarna som inte fick dricka för föräldrarna gjorde det ändå, och med råge när de fick chansen. Idag anser jag att de har en osund inställning till alkohol eftersom de super 2-4 dagar i veckan och det måste alltid vara alkohol när de ska göra något.

Och samma mönster ser jag hos andra personer än mina närmsta vänner. Typ bekanta till en bekant etc. Och som jag förstått så visar undersökningar etc samma sak.


Tjolawhops.

G_lund
2008-08-05, 22:48
började dricka när jag var 13-14, drack bara hembränt eftersom polarens föräldrar brände hemma och jag inte kände någon som ville köpa ut.
drack under några år minst en gång i veckan.
Bra mycket tåligare vid 16års ålder än vad jag är nu..

Regel nr1: häll inte i dej allt du har på 5 minuter, drick lite o vänta en kvart, se hur du känner dig.
Regel nr2: Ta de lungt med moppen, bara för att du lyckas kicka igång den själv betyder inte att du är nykter nog att köra.

Lyssna på en som vet *rolleyes*

edit: har nästan lagt ner drickandet nu, har druckit ca 10 öl sen nyår.. Man kan ha kul ändå

G_lund
2008-08-05, 22:53
Är väl lika bra att vara ärlig om du nu ändå har planerat att bli askalas. Om inte annat för dina föräldrars skull så känns det antagligen bättre för dem att veta att deras son är (DYNG)rak och ärlig.

Humorn är på topp idag :thumbup:

Wiken
2008-08-06, 11:09
Testa, men gör det inte till en vana. Kostar pengar och ställer till med skit.

Någon enstaka gång är dock ingen fara. Finns ingen ide med att dricka sig stupfull varje helg.

daja
2008-08-06, 11:51
+1!!

Det är ju regel nummer ett. Svårt att påverka vad ungarna gör när de är utanför dörren, men huvudsaken de vet att morsan/farsan alltid ställer upp på hemmaplan så brukar det mesta ordna sig.

OT: mina föräldrar introducerade mig inte till alkohol, det gjorde min dåvarande 6 år äldre pojkvän. Det var varlborg, jag var 14, han var 20 och jag hade ingen aning om vad alkohol var knappt utöver 3,5or. Vart så full så att jag är uppriktigt sagt förvånad att jag inte rök med av alkoholförgiftning.. *slap*

Så kan det gå.

Men vilken normal 20-åring är tillsammans med en 14-årig tjej?!

HerrArne
2008-08-06, 12:31
Som förälder är detta ett stort dilemma; Visserligen är dagen då mina barn gör sin debut förhoppningsvis långt borta, men jag vet ärligt inte hur jag kommer att hantera det. Det är inte alkoholen i sig som bekymmrar mig; Det är de ökade riskerna som kommer med på köpet när ett ungdomligt (läs: Inget vidare till att börja med...) omdömme fördunklas.

Själv debuterade jag som 19-åring. Sent, ja. Men så har jag heller aldrig sett mina föräldrar dricka -- som någon sa så gör man som de gör.

För övrigt var debuten en antiklimax; En 37:a Ballantines intogs i hemmets lugna vrå (FF FTW :) ). Effekten lät inte vänta på sig, men jag begrep inte riktigt det roliga med det. Visst, taskig balans är kul när man är full och lättroad, men inte så länge.

Sedan tog det fram till i slutet på min studietid innan jag drack igen. Varför? Jo, jag kunde inte riktigt köra för fullt i knäböjspasset dagen efter, till min stora förtret.

steelgurra
2008-08-09, 10:10
Alkohol förstör bara, drick aldrig.

Det där är inte sant!

dared
2008-08-09, 10:20
Det där är inte sant!

+1

jaaaaag
2008-08-09, 11:30
Jag har aldrig druckit, jag mår bra =D

Lexidos
2008-08-09, 11:41
Första gången var jag nog 16 år tror jag. Har varit full ganska många gånger, fast karatefull är nog ca 4-5 gånger (gillar vi inte).
Nu när jag är 22 så vet jag vart min gräns går. När jag dricker så blir jag salongsberusad o jag dricker bara sånt jag gillar.
Ikväll blir det grillfest med några goda öl o lite whiskey :)
Jag är helt 100% övertygad över att man kan ha lika roligt o klara sig hela livet utan att dricka.

n1tro
2008-08-09, 11:41
Men vilken normal 20-åring är tillsammans med en 14-årig tjej?!

seriöst? personligen skulle jag inte vara det men finns så många fler än du tror som har så unga flickvänner ;). det är inget fel på det direkt, båda parterna går med på det, enkelt

Exdiaq
2008-08-09, 16:10
seriöst? personligen skulle jag inte vara det men finns så många fler än du tror som har så unga flickvänner ;). det är inget fel på det direkt, båda parterna går med på det, enkelt




Jo, är man 20 har har en kille/tjej som är 14 är något fel i huvudet.

Tricklev
2008-08-09, 16:11
Jo, är man 20 har har en kille/tjej som är 14 är något fel i huvudet.

Blir jag bannad om jag skriver något om trånga könsorgan här?

regus
2008-08-09, 16:14
Jo, är man 20 har har en kille/tjej som är 14 är något fel i huvudet.

Jag är av samma åsikt. 14åringar ser ut som ungar.

Kwot
2008-08-09, 17:08
Är man 20 år och har en 6 år yngre flickvän är man äckligt jävla patetisk. Hittar man inget äldre än en 14-årig tjej bör man nog fundera på att leva i celibat resten av sitt liv. Vidrigt.

Three pigs
2008-08-09, 17:17
Blir jag bannad om jag skriver något om trånga könsorgan här?

hahaha.
skön du är :)

Whistler
2008-08-09, 17:34
Är man 20 år och har en 6 år yngre flickvän är man äckligt jävla patetisk. Hittar man inget äldre än en 14-årig tjej bör man nog fundera på att leva i celibat resten av sitt liv. Vidrigt.

Sluta generalisera nu, Kwot. För en stund sedan skrev du att alla poliser är svin och nu att alla 20-åringar med 14-åriga flickvänner är patetiska. Kan du inte förstå att allt är subjektivt och beror på omständigheterna?

En 14-åring som är fysiskt och psykiskt mogen för en ålder skulle mycket väl kunna ha ett fungerande förhållande med en 20-åring som tvärtom är mindre mogen för sin ålder, men det är nog inte så himla vanligt förekommande. Vad får dig att tro att det handlar om att inte kunna hitta något annat? Han kanske helt enkelt inte känner sig bekväm med tjejer i sin egen ålder, då han inte håller samma nivå?

mini
2008-08-09, 17:38
När man är 14 är man barn, och när man är 20 är man vuxen. Vuxna bör inte ha (sexuella) relationer med barn.

Whistler
2008-08-09, 17:46
Jag tycker inte barn bör ha sexuella relationer med varandra heller, men det hindrar inte 14- och 15-åringar från att fornikera för den sakens skull. Vad är värre med att en 20-åring som älskar sin 14-åriga flickvän har sex med henne mot att en 14-årig kille har sex med en 14-årig tjej för att det är tufft att kunna säga till polarna att han gökat?

Fatalist
2008-08-09, 17:51
Det är först när man är äldre som man inser hur djädra omogen man var när man var yngre. Denna tråden kommer att vara perfekt i det syftet för TS.

regus
2008-08-09, 17:56
Vad är värre med att en 20-åring som älskar sin 14-åriga flickvän har sex med henne mot att en 14-årig kille har sex med en 14-årig tjej för att det är tufft att kunna säga till polarna att han gökat?

För att 20åringen är närmast äcklig för att han finner något attraktivt, på så sätt att det vankas påsättning, hos en 14åring (m. Frågan handlar inte om att 14-15åringar ska ****** eller inte. Utan om en 20åring bör ****** med en 14åring.

mini
2008-08-09, 17:58
Vad är värre med att en 20-åring som älskar sin 14-åriga flickvän har sex med henne mot att en 14-årig kille har sex med en 14-årig tjej för att det är tufft att kunna säga till polarna att han gökat?

Han är vuxen och har ett vuxenperspektiv på samlivet. Varför tror du själv att det finns en lag som säger att vuxna inte ska ligga med barn?

Exdiaq
2008-08-09, 18:22
Jag tycker inte barn bör ha sexuella relationer med varandra heller, men det hindrar inte 14- och 15-åringar från att fornikera för den sakens skull. Vad är värre med att en 20-åring som älskar sin 14-åriga flickvän har sex med henne mot att en 14-årig kille har sex med en 14-årig tjej för att det är tufft att kunna säga till polarna att han gökat?





Det är så jävla äckligt att jag vill spy. Man är ett barn när man är 14, punkt.

Fogue
2008-08-09, 20:50
Det är så jävla äckligt att jag vill spy. Man är ett barn när man är 14, punkt.

Bra argument :thumbup:

Kan du inte förklara vad som är äckligt, fysiskt, psykiskt? Och varför det är det, och vart tycker du den magiska gränsen går? För alla människor är likadana?

Jag anser i alla fall att när man är 14 år vet man om man vill ****** eller inte. Kille som tjej. Även om en 14åring är ett "barn".

Kwot
2008-08-09, 21:41
Jag tycker inte barn bör ha sexuella relationer med varandra heller, men det hindrar inte 14- och 15-åringar från att fornikera för den sakens skull. Vad är värre med att en 20-åring som älskar sin 14-åriga flickvän har sex med henne mot att en 14-årig kille har sex med en 14-årig tjej för att det är tufft att kunna säga till polarna att han gökat?


Jag tycker inte barn bör ha sexuella relationer med varandra heller, men det hindrar inte 14- och 15-åringar från att fornikera för den sakens skull. Vad är värre med att en 20-åring som älskar sin 14-åriga flickvän har sex med henne mot att en 14-årig kille har sex med en 14-årig tjej för att det är tufft att kunna säga till polarna att han gökat?

Vad som är värre? En 20-åring är vuxen hur jävla omogen han än må vara, en 14-årig flicka är just det - en flicka! Sen skiter jag fullständigt fan i om hon är fan så mkt mer mogen än den 20-årige killen i fråga, det är vidrigt och helt perverst i mina ögon. Nu och ALLTID.

Ser man inte skillnaden mellan att två 14-åringar vill testa sig fram och känna sig vuxna genom att ha sex och att en 20-åring sätter en 14-åring så vill man antingen bara spela överdrivet politisk inkorrekt och provocera eller så har man enormt skeva värderingar.

Men visst, jag är väl bara en moralkärring som är lika jävla korrekt som en lesbisk dvärg som är sjukskriven efter 2 veckors jobb på donken. Yeah.

Kwot
2008-08-09, 21:51
Sluta generalisera nu, Kwot. För en stund sedan skrev du att alla poliser är svin och nu att alla 20-åringar med 14-åriga flickvänner är patetiska. Kan du inte förstå att allt är subjektivt och beror på omständigheterna?

Jasså det skrev jag? Då kanske du borde gå tillbaka till tråden som handlade om poliser och läsa igenom det jag skrev en gång till. Skrev jag att ALLA poliser är svin? Skulle inte tro det va?

Men ja, alla 20-åringar som ger sig på 14-åriga tjejer är patetiska. Det står jag för.

Whistler
2008-08-10, 07:03
Ja, det här inlägget verkligen dryper av tolerans och vidsynthet:

Ser inte speciellt stor skillnad på halvkriminella människor och poliser, tror likaväl en polis kunde valt den andra vägen egentligen. De flesta poliser som jag stöter på (se fotbollsmatcher) beteer sig helt okej till att börja med men så fort det börjar hetta till å det minsta så blir dom svin.

Lågutbildade, maktgalna, människor som gillar att sparka på den som ligger, där har ni mina fördomar mot polisyrket. Jag drar verkligen inte alla över en kam, känner t.ex. många poliser som är schyssta, men detta är iaf min generella uppfattning om polisyrket. Något som dessutom stöds av de poliser jag känner, finns en hel del idioter ibland dom uppenbarligen...

Men jag skulle aldrig gå så långt så att jag skulle jämföra poliser med ordningsvakter, där pratar vi om rena kräk (inte alla, men många)...men det är verkligen OT.

EIN, SWEIN, DREI - **** *******

Ignatius72
2008-08-10, 08:35
De flesta ungar behöver lite motstånd från sina föräldrar. Är det ok att dricka 3 cider så tar man 12. Köper morsan ut 5 st så fixar man 10 på annat håll. Föräldrarnas uppgift är inte att ge ok till ungar att dricka. De kommer att göra det iaf om de vill. Om man som förälder dricker sig redlös varje helg så behöver man vare sig säga eller göra något. Attityden är redan klar.

Exdiaq
2008-08-10, 08:43
Bra argument :thumbup:

Kan du inte förklara vad som är äckligt, fysiskt, psykiskt? Och varför det är det, och vart tycker du den magiska gränsen går? För alla människor är likadana?

Jag anser i alla fall att när man är 14 år vet man om man vill ****** eller inte. Kille som tjej. Även om en 14åring är ett "barn".



Jag tror inte att en 14åring är redo att ha sex med en 20åring, även om 14åringen säger något annat. Alla vet väl hur världsvan och mogen man kände sig när man var i den åldern. Sen är det olagligt också.

Acceptabelt för mig är om en 20åring och en 17åring har sex, men inte yngre.

Fogue
2008-08-10, 12:31
Jag tror inte att en 14åring är redo att ha sex med en 20åring, även om 14åringen säger något annat. Alla vet väl hur världsvan och mogen man kände sig när man var i den åldern. Sen är det olagligt också.

Acceptabelt för mig är om en 20åring och en 17åring har sex, men inte yngre.

Ok, låter mycket bättre än att du vill spy. Jag håller inte riktigt med på allt men vi tänker alla olika.