handdator

Visa fullständig version : Att hyra ut en lägenhet i andra hand


maaherra
2008-08-02, 11:25
God Morgon Kolozzeum,

Nu är det så att min käresta ska hyra ut sin lägenhet i andra hand pga vi ska flytta ihop och då har vi lite funderingar på vad som bör ingå i möbelväg när man hyr ut "fullt möblerad".

Bör täcke, kuddar och annat i sängväg ingå? Det känns lite skabbigt att någon annan skall använda det. Prydnadsskräp? Blommor?
Ge oss lite riktlinjer!

Annat som är bra att tänka på får även nämnas. Kan gälla i princip vad som helst i kontraktsväg.

stevooooo
2008-08-02, 12:10
Varför hyra ut i andrahand om ni flyttar ihop. Är inte så säker på att det kommer att godkännas..

När jag hyrde ut min lya för några år sen så plockade jag med mig i stort sett allt som hade "anknytning" till mig. I stort det enda som fanns kvar förutom möbler var alla köksartiklar, blommor,lampor, gardiner, damsugare, dator, telefon, TV, stereo och lite prydnadsgrejjor som jag inte var rädd om.
Det viktigaste är att ha ett vattentätt kontrakt ifall något skulle gå sönder eller måste repareras. Även om det är någon annan som bor i lgh så är det den som står skriven på kontraktet som är ytterst ansvarig.......

FreCKo
2008-08-02, 12:11
du bestämmer det helt själv, du kan t.ex. säga att basmöblerna (bord, stolar, soffa osv) ingår, men allt runt omkring (köksutrustning, elektronik, prydnadssaker) får dom själva stå för.

maaherra
2008-08-02, 13:13
Varför hyra ut i andrahand om ni flyttar ihop. Är inte så säker på att det kommer att godkännas..

När jag hyrde ut min lya för några år sen så plockade jag med mig i stort sett allt som hade "anknytning" till mig. I stort det enda som fanns kvar förutom möbler var alla köksartiklar, blommor,lampor, gardiner, damsugare, dator, telefon, TV, stereo och lite prydnadsgrejjor som jag inte var rädd om.
Det viktigaste är att ha ett vattentätt kontrakt ifall något skulle gå sönder eller måste repareras. Även om det är någon annan som bor i lgh så är det den som står skriven på kontraktet som är ytterst ansvarig.......

Att testa på samboskap är väl ett legitimt skäl har jag för mig?

Det jag markerat med fetstil var inte ett så dumt tips, man kan ha det som utgångspunkt när man väljer möblemang.

Det hon ska hyra ut är en bostadsrätt, så reparationer måste hon vanligen stå för i vilket fall som helst. Och "normalt" slitage får ju förekomma. Däremot undrar jag ifall t.ex personen skulle slita av kylskåpsdörren kan det väl inte rimligtvis räknas som normalt slitage. Men när det gäller en bostadsrätt, vem står för reparationen? Regleras det i kontrakten?