handdator

Visa fullständig version : Stendöd libido - Biprodukt av deff?


NiCrue
2008-08-02, 10:27
Ja, som rubriken lyder så har min libido inte bara varit sänkt, utan faktiskt helt död sedan flera månader tillbaka. Den finns inte, den är liksom borta...Likgiltig och "loj" är väl rätt ord.
Har väl iof aldrig varit mycket av en "kåtbock", men vafaan, nu börjar jag tycka att det inte bara är konstigt utan också smått oroväckande.

Till en början tänkte jag att det säkert bara var något tillfälligt, och att libidon skulle återgå till det normala så fort jag avslutade deffen och började äta som "vanligt" igen, men nu, 1-2 månader efter avslutad deff är jag fortfarande lika "asexuell".

Jag förstår att det inte är möjligt för någon av er att göra någon medecinsk analys på mitt problem, men ni kanske har några intressanta teorier eller t.o.m. upplevt något liknande själv?

Kan väl tillägga att jag är 18 år och det känns som att jag "borde" vara lite sexuell av naturliga själ *cupid*

Maod
2008-08-02, 10:39
Sånt där kan ju komma och gå. Du kanske har för mycket annat i tankarna just nu? Vet inte hur ditt liv ser ut i övrigt, kan vara andra faktorer.
Du har inte tagit några tillskott som kan tänkas sänka libidon?

Tolkia
2008-08-02, 10:40
Minskad sexlust kan följa på ett lågt energiintag/bantning/deff, ja. Det brukar också kunna ta ett tag innan man återgår till "normaltillståndet", det blir ingen wham-bam förändring samma dag man börjar äta som vanligt. Tålamod är det som gäller. ;)

Sedan finns det ju en miljon andra saker som kan ge eller bidra till minskad sexlust; stress, trötthet, tristess, brist på intressanta objekt i omgivningenm att man är upptagen med annat osv. Förutom att den får många rent allmänt går lite upp och ned. Det finns nog ingen klar definition av hur mycket sexlust man "bör" ha i en viss ålder (inte ens för tonårskillar).

NiCrue
2008-08-02, 10:53
Sånt där kan ju komma och gå. Du kanske har för mycket annat i tankarna just nu? Vet inte hur ditt liv ser ut i övrigt, kan vara andra faktorer.
Du har inte tagit några tillskott som kan tänkas sänka libidon?

Jo, har också funderat kring det en hel del. Faktum är att det mycket väl kan vara så att det är just att jag har mycket annat på gång just nu som mycket väl kan "undertrycka" det sexuella.
Nej, några sådana tillskott har jag inte tagit.

Minskad sexlust kan följa på ett lågt energiintag/bantning/deff, ja. Det brukar också kunna ta ett tag innan man återgår till "normaltillståndet", det blir ingen wham-bam förändring samma dag man börjar äta som vanligt. Tålamod är det som gäller. ;)

Sedan finns det ju en miljon andra saker som kan ge eller bidra till minskad sexlust; stress, trötthet, tristess, brist på intressanta objekt i omgivningenm att man är upptagen med annat osv. Förutom att den får många rent allmänt går lite upp och ned. Det finns nog ingen klar definition av hur mycket sexlust man "bör" ha i en viss ålder (inte ens för tonårskillar).

Ja, som jag skrev ovan så är det nog precis som ni säger. Faktum är att jag just nu befinner mig i en fas där jag är allmänt trött på omgivningen, där jag i egentligen mest sitter och väntar på att jag äntligen ska få bege mig ut i världen lite.
Kan ju tilläggas att jag medvetet dragit mig undan lite från vänner och bekanta just av den anledningen att jag börjar bli lite trött på att allt mest är som det alltid har varit.

Tolkia
2008-08-02, 11:02
Faktum är att jag just nu befinner mig i en fas där jag är allmänt trött på omgivningen, där jag i egentligen mest sitter och väntar på att jag äntligen ska få bege mig ut i världen lite.
Kan ju tilläggas att jag medvetet dragit mig undan lite från vänner och bekanta just av den anledningen att jag börjar bli lite trött på att allt mest är som det alltid har varit.
Där har du nog svaret, ja.

NiCrue
2008-08-02, 11:06
Där har du nog svaret, ja.

Yes :)
Tack så mycket för era svar!

L-Sami
2008-08-02, 14:23
Kan ju vara annat som påverkar t ex oro, stress, depression osv.

Ellis Wyatt
2008-08-02, 14:28
Kan ju nämnas att oro/depression även kan knytas till lågt energiintag.

NiCrue
2008-08-02, 17:24
Kan ju vara annat som påverkar t ex oro, stress, depression osv.

Kan ju nämnas att oro/depression även kan knytas till lågt energiintag.

Ja, absolut kan det vara så. Men personligen är jag så långt ifrån depression som det bara går. Är faktiskt ruskigt "uppåt" för tillfället :)

Tror som sagt som jag nämnde tidigare att det helt enkelt beror på att jag upplever den allmänna omgivningen rätt intentsägande. Att allt runtomkring är precis som det alltid har varit. ;)

MAXX
2008-08-03, 11:50
finns säkert en massa psykologiska orsaker som alla här har nämnt och det är säkert anledningen.

men, tänkte bara nämna att ett lågt fett intag minskar hormon produktionen. så du kan ju prova att öka fettintaget och miska kolhydratintaget.

man kan ju även gå till läkare och få sina testosteron nivåer testade. du kanske har naturligt lågt testosteron.