handdator

Visa fullständig version : Tydligare muskelkonturer


phoenix91
2008-08-02, 10:21
Hejsan =) Jag skulle gärna få ite mer väldefinierade muskler, t.ex. magrutor oh bröst.

Problmet är dock att jag inte kan deffa då jag tränar badminton på hög nivå och måste äta ordentligt.

Min fråga ä nu om det finns något annat sätt att få tydligare konturer, t.ex. strama åt huden på något sätt?

Jag förstår att man ite kan minska underhudsfettet utan deff, men det kanske finns något litet knep. Jag är inte ute efter enorma förändringar, är ganska nöjd nu med tanke på att jag inte deffar men skulle vara kul med synligare muskler :)
---------------------------------------------------------------------
På tal om utseende och muskler, så har man ju sett massa bilder folk lägger upp här för att fråga typ vilka muskler de skall träna osv.

Min fråga lyder då om någon har några tips på typ "poeser" för att spänna rätt muskler osv.

Tacksam för alla svar.

King Grub
2008-08-02, 10:25
Nej.

Vätsketömning då, men det är prestationssänkande och kan vara hälsovådligt, plus att det handlar just om vätska, och en frisk person går inte omkring med ödem. Skall man se resultat av en sådan tömning, skall man redan vara i tävlingsform i princip, annars är väl det man åstadkommer mest en tömning av vattnet i musklerna så man ser platt ut i stället. Det påverkar inte fettmängden, och det är den det handlar om för synliga muskler.

Det finns inga snabba lätta lösningar av den typ du verkar leta efter.

phoenix91
2008-08-02, 10:33
Nej.

Vätsketömning då, men det är prestationssänkande och kan vara hälsovådligt, plus att det handlar just om vätska, och en frisk person går inte omkring med ödem. Skall man se resultat av en sådan tömning, skall man redan vara i tävlingsform i princip, annars är väl det man åstadkommer mest en tömning av vattnet i musklerna så man ser platt ut i stället. Det påverkar inte fettmängden, och det är den det handlar om för synliga muskler.

Det finns inga snabba lätta lösningar av den typ du verkar leta efter.

okej, tack så mycket för snabbt svar. nej, vätsketömning är nog inte min grej :P

Men det finns inget som kan strama upp själv huden. Görs ju 1000 reklamer om krämer för gamla tanter somvill ta bort rynkor mm. borde finnas något man kan använda :)

Btw, varför har du ändrat din avatar :( känns ju itne samma person längre :/)

King Grub
2008-08-02, 10:37
Men det finns inget som kan strama upp själv huden. Görs ju 1000 reklamer om krämer för gamla tanter somvill ta bort rynkor mm. borde finnas något man kan använda :)

Om ditt problem hade varit slapp, hängig, rynkig hur så kanske det hade varit något att prova. Är den inte det... vad är det då som skall stramas åt?

phoenix91
2008-08-02, 10:48
Om ditt problem hade varit slapp, hängig, rynkig hur så kanske det hade varit något att prova. Är den inte det... vad är det då som skall stramas åt?

nä, de e den ju iof inte.

på tal om underhudsfett, har du någon bra hemsida eller liknande som kan räkna ut det? jag har en pulsklocka om det kan vara till hjälpvid uträkning

King Grub
2008-08-02, 11:30
Räkna ut mängden kroppsfett med en pulsklocka? Nej, det går inte. Dom vanligaste mätmetoderna är bioimpedans och kaliper. Det går inte att bara räkna ut med någon hemsida och miniräknare.

3.1415926535
2008-08-02, 12:18
Varför kan du inte deffa när du spelar badminton på elitnivå? Du kan visst äta ordentligt även om du deffar, och spelar du på elitnivå tränar du nog en hel del, alltså behöves det nog inte så mycket för att du ska ligga på energiunderskott.

I princip alla kampsportare deffar innan tävling för att komma ner till sin viktklass, kan de kan väl du?

phoenix91
2008-08-02, 13:18
Varför kan du inte deffa när du spelar badminton på elitnivå? Du kan visst äta ordentligt även om du deffar, och spelar du på elitnivå tränar du nog en hel del, alltså behöves det nog inte så mycket för att du ska ligga på energiunderskott.

I princip alla kampsportare deffar innan tävling för att komma ner till sin viktklass, kan de kan väl du?

klart jag kan deffa, men som du säger så ligger jag ju troligen redan nu på energiunderskott, då e de ju iten bra att få ännu mer underskott.

de blir ju knappast bättre av att deffa, snarare en aning sämre, men det vägs ju upp av att de möter "sämre" personer om de kommer ner i vikt.

Då det inte är någon viktindelning i badminton är det ju endast negativt för sporten att deffa.

Rätta mig om jag har fel

3.1415926535
2008-08-02, 15:11
Rent teoretiskt skulle man kunna ha nytta av mindre fett i sporter som badminton, då kan röra sig snabbare eftersom man väger mindre. Men jag kan inget om badminton.

Det stämmer inte att kampsportare blir sämre av att cutta vikt, och att kampsportare i lägre viktklasser är sämre. Fighters i de lägre viktklasserna brukar vara snabbare och mer tekniska än de i de högre viktklasserna. Det är klart att de blir tröttare till fighten om de cuttar väldigt mycket, men cuttar de lagom brukar det vara okej.

Sniggel
2008-08-02, 17:18
klart jag kan deffa, men som du säger så ligger jag ju troligen redan nu på energiunderskott, då e de ju iten bra att få ännu mer underskott.

de blir ju knappast bättre av att deffa, snarare en aning sämre, men det vägs ju upp av att de möter "sämre" personer om de kommer ner i vikt.

Då det inte är någon viktindelning i badminton är det ju endast negativt för sporten att deffa.

Rätta mig om jag har fel

Jag har ett förslag, men det krävs lite av dig då. Ta red på hur mycket energi du får i dig i genomsnitt under en vecka. Väg all mat du äter och kolla upp näringsvärdena. Samtidigt som du gör detta kollar du din vikt varje dag och räknar ut ett medelsnitt under en vecka. Gör sedan samma sak nästa vecka och om vikten gått ner och du har ätit samma energimängd den veckan och utövat lika mycket sport och vardagsaktivteter som förra veckan så kan du lista ut ditt energibehov. Tänk på att även om du gör allt rätt så är 2 veckor en kort tid för att få fram exakta siffror. Men i vilket fall, ta vikten du tappade (i kg) och multiplicera med 1000 och du har hur mycket kcal-underskott du ligger på per dag i genomsnitt. Har din vikt inte rört sig så ligger du på energibalans och har den gått upp så...
När du sedan vet ditt energibehov så fortsätter du väga all mat men tar bort mat så att du ligger på ett litet underskott, kanske 300 kcal. Spelar du badminton på hög nivå så borde du ha ett tillräckligt stort energiintag för att en minskning på 300 kcal kanske inte kännas så mycket, men ändå ger resultat efter ett tag.
Fast det lät jobbigt att genomföra va?

phoenix91
2008-08-02, 23:19
Jag har ett förslag, men det krävs lite av dig då. Ta red på hur mycket energi du får i dig i genomsnitt under en vecka. Väg all mat du äter och kolla upp näringsvärdena. Samtidigt som du gör detta kollar du din vikt varje dag och räknar ut ett medelsnitt under en vecka. Gör sedan samma sak nästa vecka och om vikten gått ner och du har ätit samma energimängd den veckan och utövat lika mycket sport och vardagsaktivteter som förra veckan så kan du lista ut ditt energibehov. Tänk på att även om du gör allt rätt så är 2 veckor en kort tid för att få fram exakta siffror. Men i vilket fall, ta vikten du tappade (i kg) och multiplicera med 1000 och du har hur mycket kcal-underskott du ligger på per dag i genomsnitt. Har din vikt inte rört sig så ligger du på energibalans och har den gått upp så...
När du sedan vet ditt energibehov så fortsätter du väga all mat men tar bort mat så att du ligger på ett litet underskott, kanske 300 kcal. Spelar du badminton på hög nivå så borde du ha ett tillräckligt stort energiintag för att en minskning på 300 kcal kanske inte kännas så mycket, men ändå ger resultat efter ett tag.
Fast det lät jobbigt att genomföra va?


tack för tipset, men lät lite krångligt, speciellt då det är svårt att ha lika veckor hela tiden när man bor med familjen. får väl vara nöjd med mig själv tills jag har möjlighet att deffa. tack iaf !