handdator

Visa fullständig version : Ryggstretch?


Lellan
2003-06-16, 22:51
Har fått problem med att det känns som om mina skulderblad drar sig nedåt som ett tänkt v där spetsen är mitt på ryggraden (svårt att förklara).

Det hjälper lite att böja sig fram och ta tag runt benen och stretcha men då känns det mer som att det drar isär - inte upp det. Samma om jag sitter och tar tag i motsatt fot och "gasar" - skönt men drar åt sidan istället för "upp". Det är skönast om någon pressar handen och trycker skulderbladet upp mot axeln (flyttar upp skuldran snett uppåt).

Har inte råd med massage och sånt, finns det någon bra övning som "drar" ut/upp skulderbladen? (om någon fattar vad jag menar). Kan det vara något jag tränar fel?

Pudzianovski
2003-06-16, 23:00
Kolla med en läkare, ryggen är inget kul o skada.

Frank
2003-06-16, 23:45
Övningar för att stärka rotatorcuffen finns det en del av, men jag tycker ändå att du bör kolla det med Sjukgymnast/terapeut för att inte riskera något. Hellre att lägga en slant på det än att gå och göra något som kan förvärra skadan.
:sleep:

Lellan
2003-06-18, 14:44
Men det gör inte ont, ingen konstant värk iaf. Känns det typ som muskelknutsvärk.. så det borde inte vara så farligt? Det ömmar om jag ligger på rygg på något hårt plus att det är jätteskönt att få axlarna "fösta" upp/utåt.

Får kanske kolla ändå när lönen trillat in.. *fattig*

Men ni tippar på att det är rotatorcuffen? Jag kanske tränar den fel, har tränat den ganska intensivt ( i dramaskin framför allt, 4 riktningar) pga ont när jag kör bröst. Lite mer sporadiskt nu på slutet iofs.

När jag kollar på en anatomiplansh så verkar det som om det är Subscapularis el Infraspinatus som drar "nedåt, inåt". Rhomberna och lägre trapzen ömmar lite också, men där är det nog ingen stretch som hjälper utan mer massage.

Jag trodde att det skulle hjälpa att stå i mitten i en dragmaskin och hålla i övre handtagen så att axlarna fick stretchas ut men det gjorde det inte. :em:

Arne Persson
2003-06-18, 19:25
Du kan ju alltid hoppa på min sommarkurs så skall försöka förklara vad du råkat ut för SAMT ge dig en liten lektion i barnuppfostran.:D

Lellan
2003-06-19, 07:35
-> Arne

Ont om deltagare? :naughty: Hursomhelst kan du väl lära av mig (glappkäften :D ) och inte vara så snål med orden... kläm gäärna fram vad jag råkat ut för (+ vad jag gör åt det? :thumbup: ) - men det där med barnuppfostran kan du bespara mig... ;)

Såå.. vad gör jag med ryggen? :MrT:

Arne Persson
2003-06-19, 08:52
Lellan: Tyvärr har jag inte ont om deltagare. Av ditt problem att döma så verkar det i alla fall INTE vara rotatorkuffen. Det säkraste är att undersöka dig och ge en korrekt bedömning.