handdator

Visa fullständig version : Överträning


gnustalf
2002-05-12, 17:06
För att nå största möjliga muskeltillväxt är det bortkastad tid att träna mer än 2 gånger i veckan. Själv tränar jag var sjätte dag. Sen det här med set. Det finns ingen mening i att köra mer än ett set i en övning. Håller ni med?

Matti
2002-05-12, 17:44
Lite troll-varning. Nåja..

För att nå största möjliga muskeltillväxt är det bortkastad tid att träna mer än 2 gånger i veckan.
Bullshit. Källa?

Det finns ingen mening i att köra mer än ett set i en övning.
Och din motivering till det påståendet lyder hur?

Håller ni med?
Nej.

z_bumbi
2002-05-12, 17:53
Mike Mentzer?
Hm... vet inte men många av de människor (?) jag har sett i helgen tränar mer än var sjätte dag och mer än ett set per övning och de var "f*n" större än den genomsnittliga gymtränande människan.
Funkar din variant av heavy duty så grattis men verkar som det inte är många som får bra resultat i längden på heavy duty.

King Grub
2002-05-12, 17:54
Jag önskar att träning var sjätte dag gav bäst resultat. ;)

dared
2002-05-12, 18:10
KRoppen behöver återhämtnign... om vi te x ser till tricep så arbetar den itne enbart på tricep träningen utan på bröst och axlar. tränar du 2 gånger i veckan tränar du triccen 4 gånger i värsta fall 6, beroende på hur du har splittat passet.. musklerna byggs under återhämtning!

Cuddly
2002-05-12, 18:51
Ursprungligen skickat av gnustalf:
<STRONG>För att nå största möjliga muskeltillväxt är det bortkastad tid att träna mer än 2 gånger i veckan. Själv tränar jag var sjätte dag.
</STRONG>

Jag håller med...delvis. Det beror på individuella förutsättningar och mål.

En person med mycket bra återhämtningsförmåga eller stressfritt liv kan eventuellt träna oftare och på motsvarande sätt kan en person med medelmåttiga förutsättningar tvingas träna mer sällan.

Hur pass avancerad den tränande är spelar också roll. En individ med mångårig framgångsrik träning bakom sig kan ofta tvingas ändra eller experimentera med andra infall på sin träning. Exempelvis blir det svårare att enbart förlita sig på progressivitet via vikter och/eller reps.

En äldre tränande tvingas ofta skifta fokus från maximal styrka och muskelmassa till att kanske kunna träna skadefritt och mer hälsosamt med exempelvis ökat inslag av konditionsträning.

Ursprungligen skickat av gnustalf:
<STRONG>Sen det här med set. Det finns ingen mening i att köra mer än ett set i en övning. Håller ni med?</STRONG>

Det beror på intensiteten på träningen. Maximal intensitet med tunga vikter gör att man inte kan träna med många set. Om man tillämpar en teknik som ackumulerande set där man utför ett flertal set men där det sista körs till failure blir det givetvis också fler än ett.

Om man dock frågar sig om infrekvent träning, med få set med hög intensitet samt där man lägger tonvikten på sammansatta, basövningar fungerar är svaret absolut! I många fall kan det för en normal individ med andra stressfaktorer än vad man ska äta eller vilket proteinpulver man ska köpa (läs: yrkesarbetande med socialt liv utanför gymet) kan det t.o.m. vara optimal träning.

Thomas

stefannn
2002-05-12, 19:11
men även om man bara ska träna var sjätte dag ... inte faan kan man hålla sig borta från gymmet så länge...
eller tränar alla här inne ENBART för att bli stora?? jag tränar även för att det är kul och skönt att träna...
mvh /stefan

Cuddly
2002-05-12, 20:08
Ursprungligen skickat av stefannn:
<STRONG>men även om man bara ska träna var sjätte dag ... inte faan kan man hålla sig borta från gymmet så länge...
eller tränar alla här inne ENBART för att bli stora?? jag tränar även för att det är kul och skönt att träna...
mvh /stefan</STRONG>

Träningen blir rolig och motivationen kommer som ett brev på posten om man får resultat. Resultat av träningen får man om man sköter träning, vila och närings- och energiintag.

Thomas

mane
2002-05-12, 20:33
2 ggr per vecka metoden har jag hört förut, men jag tycker inte att du ska kalla "bortkastad" tid om man tränar mer än 2ggr i veckan. att vara köra en set per övning har jag för mig är ett amerikansk metod som är helt galet.

hinner du träna hela kroppen på 2ggr i veckan? jag tror inte att det finns så många stora grabbar som tränar enlig din metod, men funkar det för dig så lycka till. men jag kan dock inte hålla med det du säger

z_bumbi
2002-05-12, 21:02
stefannn: Ett exempel

Du har jobbar dina vanliga 50 timmar/vecka och flickvännen klagar över att det fortfarande inte är dammsuget i lägenheten.
Ungarna ska till hockeyn två gånger i veckan och hela familjen ska till farmor över helgen.
Just det jag ska ju träna mina 4 pass på 1,5 timme styck också

Osv, osv det finns en del som prioriterar träningen men som även måste få annat att fungera också, själv har jag kört allt från ett pass i veckan till fem pass under olika perioder.
Med det sagt så vet jag inte om jag gillar att träna en gång veckan för att öka i styrka utan i mitt fall har det bara varit för att inte tappa något under stressiga perioder.

stefannn
2002-05-12, 21:54
bumbi ..50 timmar i veckan låter lite mycket och så får du väl säga åt flickvännen att hon får damsuga om det nu ska vara damsuget...
nej skämtåsido... har man inte tid att träna mer en 2 ggr i veckan blir det ju svårt.. men han som startade tråden sa ju att det är bortkastad tid att träna mer och det vill jag inte hålla med om...

gnustalf
2002-05-12, 23:40
Jag skrev det här tidigare idag och gick sedan ifrån datorn. Det var intressant att så många svarade. En del verkade nästan bli förnärmade. Jag förstår mycket väl att man blir det. Jag själv har tidigare tränat volym träning upp till två timmar om dagen sex gånger i veckan. Om någon säger åt en att det man gör är bortkastad tid då blir man ledsen. Men kan någon egentligen förklara varför man ska göra mer än ett set av en övning. Ger du allt i ett set kan du inte ge mer. När du väl har sagt till muskeln att växa sig starkare och större finns det ingenting kvar att göra. Det är bara att gå hem och låta muskeln växa. Om man vill så kan man stå kvar och köra 120 övningar och trettielva set till. Det leder till överträning och kraftigt ökad återhämtningstid. Mitt program är uppdelat på fyra pass.
Dag 1 Bröst rygg, 4 övingar

Dag 2 ben mage, 4 övningar

Dag 3 Axlar armar, 5 övningar

Dag 4 ban mage, 4 övningar

Jag kör ett set av varje övning till full utmattning. Jag vilar 5-7 dagar mellan varje pass.

z_bumbi
2002-05-13, 08:28
stefannn: Det första var ett exempel, jag är singel, jobbar ca 30 timmar i veckan med heltidslön, städar aldrig och så vidare :)

Att träna var sjätte dag kan vara lite tungt, tycker kroppen får för kort vila med ett sånt schema :) Jag måste vila en kroppsdel minst 7 dagar, innan den vill träna igen. (Förutsätter att man tränar hela kroppen var sjätte/sjunde dag alltså.)

Nytt exempel
Böj 3 set
Mark 3 set
Bänk 3 set
Axelpress 2 set
Mage 2 set
Ryggresningar 2 set

Kör man max varje set så behöver i alla fall jag minst en vecka på mig att återhämta mig.


gnustalf: "Jag kör ett set av varje övning till full utmattning. Jag vilar 5-7 dagar mellan varje pass."

Det betyder att du låter vissa kroppesdelar vila i upp till en månad ?
Om du tidigare kört sex pass i veckan upp till två timmar så kan jag förstå att du får bra resultat men att vila i en månad är lite åt det extrema hållet.

jenan546
2002-05-13, 08:34
Mitt program är uppdelat på fyra pass.
Dag 1 Bröst rygg, 4 övingar
Dag 2 ben mage, 4 övningar

Dag 3 Axlar armar, 5 övningar

Dag 4 ban mage, 4 övningar

Jag kör ett set av varje övning till full utmattning. Jag vilar 5-7 dagar mellan varje pass.



Menar du att du väntar 20-28 dagar :eek: mellan varje bröst- & ryggpass? Eller att du tränar 4 dagar i veckan och kör varje muskelgrupp en gång per vecka förutom ben & mage som du kör 2 gånger per vecka?

PK
2002-05-13, 09:11
Mike M hade som bekant ganska många principer/metoder och menade inte att det var ett moste att köra bara två pass/vecka....

hans heavy duty koncept kräver lite längre vila då det bryter ned mycket brutalare med tex negativa reps och micro pauser. :rolleyes: ;)

Cuddly
2002-05-13, 09:24
Ursprungligen skickat av mane:
<STRONG>2 ggr per vecka metoden har jag hört förut, men jag tycker inte att du ska kalla "bortkastad" tid om man tränar mer än 2ggr i veckan. att vara köra en set per övning har jag för mig är ett amerikansk metod som är helt galet.
</STRONG>

Vad som spelar roll är inte hur ofta eller hur många set man tränar. Det är resultaten som räknas. Det som avgör detta är individuella omständigheter.

Jag kan hålla med om att mycket i staterna är vansinne men i begynnelsen var de ett föregångsland för styrketräning och byggning.

Ursprungligen skickat av mane:
<STRONG>hinner du träna hela kroppen på 2ggr i veckan?</STRONG>

Självklart! Med rätt övningar går det hur bra som helst.

Ursprungligen skickat av mane:
<STRONG> jag tror inte att det finns så många stora grabbar som tränar enlig din metod, men funkar det för dig så lycka till. men jag kan dock inte hålla med det du säger</STRONG>

Åtminstone jag har ingenting gemensamt med de "stora grabbar" som jag tror du åsyftar. Jag har ingen exceptionellt bra genetik och bra återhämtningsförmåga. Jag tar dessutom inte AAS m.m. Varför då jämföra sig med Coleman, Titus och resten av de vandrande apoteken?

Thomas

Munter
2002-05-13, 09:33
2 ggr i veckan fungerar för pillertrillare, inte för rena människor. Jag har då aldrig eller mycket sällan i mitt gymliv stött på någon som tränar under 3 ggr i veckan, och då tänker jag förstås på de som bygger seriöst. Men det finns ju som bekant lika många träningsupplägg som det finns folk...så fungerar 2ggr i veckan för dig, så kör på.

Matti
2002-05-13, 19:34
gnustalf - du har fortfarande inte kunnat visa någon källa eller ge någon förklaring till följande påstående:
För att nå största möjliga muskeltillväxt är det bortkastad tid att träna mer än 2 gånger i veckan.

Beror det på att det bara är skitsnack?

Jag kör ett set av varje övning till full utmattning.
Full utmattning? Hur definierar du det uttrycket? Kör du negativa och sk. "forced" reps?

Av vilken anledning kör du till "full utmattning"?

Det leder till överträning och kraftigt ökad återhämtningstid.
Av ovanstående citat drar jag slutsatsen att du tycker att det är dåligt att något kräver lång återhämtningstid. Hur kan du då själv köra till failure? Genom att göra det stressar du nervsystemet rätt rejält vilket leder till längre återhämtningstid.

Men kan någon egentligen förklara varför man ska göra mer än ett set av en övning
Verkligheten gnustalf, verkligheten. De som är störst / starkast i den här världen har alla kört fler än ett set per övning när de har byggt upp sin fysik / styrka. Program av HIT-typ där man bara kör ett set har funnits i rätt många år nu. Fortfarande har det inte dykt upp någon riktigt stark eller stor person som endast kört HIT i flera år. Hur kommer det sig?

[ 13 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Matti ]

Cuddly
2002-05-13, 20:24
Ursprungligen skickat av munter:
<STRONG>2 ggr i veckan fungerar för pillertrillare, inte för rena människor.</STRONG>

Skämtar du eller var det en felskrivning?

Thomas

Cuddly
2002-05-13, 20:56
Ursprungligen skickat av Matti:
<STRONG>Verkligheten gnustalf, verkligheten. De som är störst / starkast i den här världen har alla kört fler än ett set per övning när de har byggt upp sin fysik / styrka. Program av HIT-typ där man bara kör ett set har funnits i rätt många år nu. Fortfarande har det inte dykt upp någon riktigt stark eller stor person som endast kört HIT i flera år. Hur kommer det sig?
</STRONG>

De som är störst och starkast i den här världen är samtliga genetiska under. De flesta av dem (100 procent?) är dessutom nyttjare av vitamin S.

Hur definierar du riktigt stor och stark person? Berömmelsens ljus hamnar i regel på nummer 1 och eventuellt kommer lite spill på några på pallplats. INGEN hamnar på pallen i styrke- och muskelsporter på elitnivå som inte använder droger och/eller har enormt bra förutsättningar.

Det är därmed inte så kontigt att man inte hör talas om framgångsrika HIT-tränande.

Eftersom jag, som sagt, inte vet hur du definierar stor och stark riskerar jag att tabba mig rejält när jag nu nämner några personer jag känner till eller har haft kontakt med som tränar a la HIT:

Jeff Pitts, knäböjer 290 kg och siktar nu på 700 lbs.

Dan Hutchison, 110 kg muskler fördelat på 180 cm med låg fetthalt.

Drew Israel, har bänkpressat 10 x 405 lbs (ca 183 kg) och knäböjt 20 x 500 lbs (ca 226 kg).

Thomas

mane
2002-05-13, 20:58
jag förstår inte varför CUDDLY svarade på mina frågor men men. jag kör ändå ;)

du säger att man ska köra en muskel till utmatning, men kan man göra det på ett set? jag menar om man kör t ex 8reps på en övning och sen slutar hur kan det då vara utmatning. du kommer ju att klara av 8reps efter t ex 2min vila, och du kommer att klara minst 1reps efter 5-10sek vila!. inte ens om man kör forced reps blir man helt utmattad. bara en tanke!

jag jämförde inte dig med ronnie coleman och grabbarna, men jag menar stora killar överhudtaget. jag har iaf inte sett nån som tränar så. möljligt vis om man vill bara behålla nuvarande massa. är du stor? vill du blir stor?

jag är inte emot att man tränar på sitt eget sätt, men tycker inte att du ska påstå att det är dumt att träna mer än 2ggr i veckan. jag är inte övertränad. några kanske inte behöver 7dagar vila för en muskel, det kanske räcker med 3-5dagar vem vet. speciellt om man tränar 1set då behöver man nog inte mycket vila. hur många reps kör du?

Cuddly
2002-05-13, 21:02
...jag skäms att jag glömde nämna Robert "Herk" Sparkman. Bilderna på den här sidan (http://www.cyberpump.com/herk/picturepage.html) talar för sig själva.

Thomas

Cuddly
2002-05-13, 21:25
Ursprungligen skickat av mane:
<STRONG>jag förstår inte varför CUDDLY svarade på mina frågor men men. jag kör ändå ;)
</STRONG>

När någon påstår att det är en helt galen amerikansk metod att bara köra ett set till failure har jag svårt att låta bli att svara.

Ursprungligen skickat av mane:
<STRONG> jag menar om man kör t ex 8reps på en övning och sen slutar hur kan det då vara utmatning. du kommer ju att klara av 8reps efter t ex 2min vila, och du kommer att klara minst 1reps efter 5-10sek vila!. inte ens om man kör forced reps blir man helt utmattad. bara en tanke!
</STRONG>

Jag kör inte "8 reps och slutar". Orkar jag mera än 8 kör jag vidare till positiv eller ibland statisk failure. Jag garanterar att jag definitivt inte klarar 8 reps till efter "2 min vila". Det handlar om att skapa en tillväxtstimulans inte att totalt utmatta muskeln vilket jag inte påstått.

Ursprungligen skickat av mane:
<STRONG>jag jämförde inte dig med ronnie coleman och grabbarna, men jag menar stora killar överhudtaget. jag har iaf inte sett nån som tränar så. möljligt vis om man vill bara behålla nuvarande massa. är du stor? vill du blir stor?
</STRONG>

Du är inte ensam om att inte ha sett individer som tränar enligt HIT. Jag har inte heller sett många dylika i mina dagar. Däremot har jag sett ganska många volymtränande som gått på både det ena och det andra och ett oändligt antal personer som tränat max 1 år och sedan lagt av pga brist på framgång med sin träning.

Ursprungligen skickat av mane:
<STRONG>jag är inte emot att man tränar på sitt eget sätt, men tycker inte att du ska påstå att det är dumt att träna mer än 2ggr i veckan. jag är inte övertränad. några kanske inte behöver 7dagar vila för en muskel, det kanske räcker med 3-5dagar vem vet. speciellt om man tränar 1set då behöver man nog inte mycket vila. hur många reps kör du?</STRONG>

Jag instämmer till detta vilket jag utvecklat på annan plats på det här forumet.

Thomas

Matti
2002-05-13, 21:32
Hur definierar du riktigt stor och stark person?
Styrke/tyngdlyftare och bodybuilders på toppnivå, typ. Jag tycker att det är rätt konstigt att ett program som funnits så länge och sägs vara så bra inte har speciellt många anhängare när man når högre nivåer.

Från Herks sida:
And, in tomorrows savage "Attack", I plan on achieving 4 x 5 with 600 pounds
4 x 5 låter som fler än ett set för mig.

Ett annat citat från samma sida:
Stiff-legged Deadlift (Very Light) 1 x 15
Bench Press 3 x 5
Bent-over Barbell Row 3 x 5

3 x 5? Det är är inte heller vad jag kallar ett köra ett set.

Har du länkar till de andra snubbarnas hemsidor?

INGEN hamnar på pallen i styrke- och muskelsporter på elitnivå som inte använder droger och/eller har enormt bra förutsättningar.
Jag är medveten om det. Mitt inlägg var riktat till gnustalf. Om man får "bra" resultat av att köra 2 pass per vecka á la 1-set-stil borde man få enormt bra resultat om man dessutom käkade "piller". Frågan kvarstår, varför är det så få på toppnivå som endast kör 1 set / övning?
(Ja, jag är medveten om att HIT-träning inte nödvändigtvis innebär att man måste köra enbart ett set / övning, men mitt inlägg var som sagt riktat till gnustalf som förespråkar den typen av träning)

Det är inte så att jag har något emot HIT egentligen, tvärtom tror jag att det kan fungera rätt bra i åtminståne några månader som de flesta andra program. Däremot stör jag mig på vissa som hävdar att HIT är det bästa sättet att träna på och att det är meningslöst att göra fler set än ett, att man måste köra till failure, att man blir övertränad om man kör fler än x gånger i veckan osv.

[ 13 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Matti ]

mane
2002-05-14, 18:55
jag sa aldrig att man skulle bara köra 8reps det var ett exempel. om du kör så många du kan och sen vilar, har jag svårt att tro att du inte orkar göra en till efter vila. jag menar kryper du ut ur gymmet när du är klar eller?

att en tränings metod fungerar en period betyder inte att den är den bästa! eller?

att människor slutar efter ett års träning är väl ingen hemlighet ;)