handdator

Visa fullständig version : Uppsöka psykolog/terapeut


Looney
2008-08-01, 22:45
Vad ska en 20-årig kille (inte jag) göra för att uppsöka en psykolog/terapeut utan att behöva betala 500 kr/h?

Ignatius72
2008-08-01, 22:55
Vad ska en 20-årig kille (inte jag) göra för att uppsöka en psykolog/terapeut utan att behöva betala 500 kr/h?

Det beror på vilka bekymmer man har, men soc kan hjälpa en ibland och i en del kommuner har man öppenvård som är gratis alternativt väldigt subventionerad.

Loke
2008-08-01, 23:00
Tja, det går att göra precis som med all annan vård: Man går till vårdcentralen, berättar hur det ligger till, och blir skickad vidare.

Men man kan lika bra gå till sjukhuset direkt och leta upp rätt mottagning och försöka få en tid. I uppsala har dom mottagningen för ungavuxna, vetefan om det heter lika i övriga landet.

coxie
2008-08-01, 23:06
Psykiatriska öppenvården heter det här nere i Halland, men den "vanliga" vägen är att gå via vårdcentralen/husläkaren.

Looney
2008-08-01, 23:32
Tack ska ni ha för svaren! Här i min stockholmsförort tillämpas vårdcentral-remissystemet, får skicka honom dit :)

Looney
2008-08-01, 23:48
frikortet som du pratar om, är det densamma som den som gäller för den vanliga sjukvården?

Looney
2008-08-01, 23:57
Tack ska du ha ^^ vet du förresten något om hur snabbt han kan få hjälp med sina psykologiska besvär, det han verkar lida av klassas nog inte som akut på långa vägar, men samtidigt kan det bli det om han inte får hjälp

tjabon
2008-08-02, 00:07
Tack ska du ha ^^ vet du förresten något om hur snabbt han kan få hjälp med sina psykologiska besvär, det han verkar lida av klassas nog inte som akut på långa vägar, men samtidigt kan det bli det om han inte får hjälp

Inom några dagar.
Tjata !.........*grr27*

coxie
2008-08-02, 00:27
Tack ska du ha ^^ vet du förresten något om hur snabbt han kan få hjälp med sina psykologiska besvär, det han verkar lida av klassas nog inte som akut på långa vägar, men samtidigt kan det bli det om han inte får hjälp

Jag fick hjälp samma dag som jag tog kontakt med öppenvården. Samma sak när jag återinsjuknar, ringer ett samtal och ett par timmar senare sitter man i möte med sin läkare, psykolog och sjuksköterska.

Vet att många får vänta länge i Stockholm och på andra ställen men här i Halland är psykvården superb.

Grisen
2008-08-02, 11:21
Gå till en vårdcentral och prata med läkaren där ska du få en remiss av läkaren till psykolog.

lovelysmile
2008-08-04, 10:33
Du är under 23 så du har fortfarande rätt att gå till ungdomsmottagningar. Om du har tur kommer de att ha en psykolog där annars kan de remittera dig vidare skulle jag tro. Skadar inte att informera sig iaf.