handdator

Visa fullständig version : Länk mellan sömnlöshet och överträning?


KaptenKnäsvag
2008-08-01, 22:21
Diskuterade överträning på Bodybuilding.coms Strongmandel i deras forum, skulle vilja veta mer om svaret jag fick...

The only thing I can complain about regarding my body atm is that I'm having trouble getting to sleep at night. Maby something to do with the CNS ? Probably unrelated tho ?

Otherwise I'm doing totally fine. - CaptainKneeWeak, Bodybuilding.com forum

Having trouble going to sleep or staying asleep is a sign of over training. I think the right time is when you feel like you need it, and it sounds like you need a few days to rest. - Sam6, Bodybuilding.com forum

KaptenKnäsvag
2008-08-02, 12:18
Bump.

Ingen?

jwzrd
2008-08-02, 12:27
Övertränad är ett ganska svårt tillstånd men visst, man får svårt att sova när man ligger i hårt och har gjort det under en längre period. Om det man pysslar med då inte är en del i en större planering, alltså att man t ex medvetet tränar ned sig för att sedan toppa inför en tävling, så gör man gott i att ta det lugnare någon vecka.

Anders The Peak
2008-08-02, 12:30
http://www.exrx.net/ExInfo/Overtraining.html

http://sportsmedicine.about.com/cs/overtraining/a/aa062499a.htm

Fredrik_S
2008-08-02, 13:17
http://www.exrx.net/ExInfo/Overtraining.html

http://sportsmedicine.about.com/cs/overtraining/a/aa062499a.htm

Symptomen vid överträning tycker jag även liknar på många punkter symptomen man får vid långvarigt energiunderskott/diet.

1 * Increased resting heart rate
2 * Increased resting blood pressure
3 * Decreased maximal power output
4 * Decreased sports performance
5 * Decreased maximal blood lactate concentrations
6 * Slower recovery after exercise
7 * Weight loss
8 * Decreased appetite
9 * Decreased desire to exercise
10 * Increased irritability and depression
11 * Increased incidence of injury
12* Increased incidence of infection

Iallafall nummer 3,4,6,7,9,10,11 och 12

Kanske gör att man tror att man är övertränad när man är på diet utan att vara det?

Anders The Peak
2008-08-02, 13:23
Symptomen vid överträning tycker jag även liknar på många punkter symptomen man får vid långvarigt energiunderskott/diet.

1 * Increased resting heart rate
2 * Increased resting blood pressure
3 * Decreased maximal power output
4 * Decreased sports performance
5 * Decreased maximal blood lactate concentrations
6 * Slower recovery after exercise
7 * Weight loss
8 * Decreased appetite
9 * Decreased desire to exercise
10 * Increased irritability and depression
11 * Increased incidence of injury
12* Increased incidence of infection

Iallafall nummer 3,4,6,7,9,10,11 och 12

Kanske gör att man tror att man är övertränad när man är på diet utan att vara det?
Eller så är man det.
Låga energiintag stör sömnen kroppen vill ut och jaga mat... Primitiva ärvda reflexer som styrs från hypotalamus.

KaptenKnäsvag
2008-08-02, 14:02
Hmm. Jag känner mig inte övertränad, det är bara det att jag har märkt att jag har haft svårt att somna på sistone, samt att jag har märkt att jag inte har vilat på flera månader...

Jag är starkare än någonsin, kan knappt vänta på att komma iväg till gymmet, äter bra osv...

Yankeee
2008-08-02, 14:10
Efter att ha kollat din journal tror jag inte att det är övertränad du är. Så mycket och så tungt tränar du inte.
Antagligen är det något annat som gör att du har svårt att somna.

KaptenKnäsvag
2008-08-02, 14:27
Efter att ha kollat din journal tror jag inte att det är övertränad du är. Så mycket och så tungt tränar du inte.
Antagligen är det något annat som gör att du har svårt att somna.

Jag har hört att man skall ta en vilovecka så ofta som var 8:e... Det är något som jag aldrig har gjort. Jag har tagit viloveckor då och då när att jag inte har gjort det på väldigt länge, eller ibland när det finns störande moment i livet.

Jag har inga moraliska invändningar mot viloveckor, bara att man får sådan jäkla abstinens! Det är jobbigt att ta sig igenom helgen, då jag inte kör Lör och Sön :)

Anders The Peak
2008-08-02, 14:39
Jag har hört att man skall ta en vilovecka så ofta som var 8:e... Det är något som jag aldrig har gjort. Jag har tagit viloveckor då och då när att jag inte har gjort det på väldigt länge, eller ibland när det finns störande moment i livet.

Jag har inga moraliska invändningar mot viloveckor, bara att man får sådan jäkla abstinens! Det är jobbigt att ta sig igenom helgen, då jag inte kör Lör och Sön :)
En vilovecka är för att få musklerna att vakna till liv igen. Ibland krävs mer vila än en vecka för att få liv i de stackars cellerna. Om man tränar regelbundet året om med kanske en vilovecka kring vecka 8-12 så tror jag att en semesterperiod på 3-4 veckor utan träning, fast med andra fysiska aktiviteter är bra. Det här med att musklerna försvinner hänger ihop med att man förlorar en del muskeltonus och att en viss"kan vara större" tilbakabildning av 2a till 2b sker vilket ger en viss volymminskning men som är till stor nytta när du startar om träningen.

Tolkia
2008-08-02, 17:29
Det kanske bör påpekas att det finns typ en miljon saker som kan ge sömnlöshet. Går man ut och frågar allmänbefolkningen är det mängder av människor som sover illa, och de är garanterat inte övertränade.

Three pigs
2008-08-02, 19:08
Kan vara värmen eller något annat som spökar.
Är du övertränad så märker du garanterat det!

Själv sover jag kasst på nätterna nu men är inte på något sätt nära att bli övertränad då jag nyss hade en vilovecka i finland :) Tror att det är värmen.

machine gun
2008-08-03, 09:32
Att det har varit väldigt varmt i större delen av landet senaste veckorna kan ju också påverka sömnen negativt...

Fredrik_S
2008-08-03, 15:04
Kan vara värmen eller något annat som spökar.
Är du övertränad så märker du garanterat det!

Själv sover jag kasst på nätterna nu men är inte på något sätt nära att bli övertränad då jag nyss hade en vilovecka i finland :) Tror att det är värmen.

Det är inte sant. Kan vara svårt att tolka kroppen signaler om man inte vet hur dom ska tolkas.
Har själv varit övertränad i 2 års tid. Mådde inget vidare, men trodde inte jag var övertränad, först efter man fått lite distans som jag förstår att det var överträning. (tränade på proffesionell dansskola ca 6 timmar om dagen plus styrka och fettförbräningsträning utöver skoltid)

Tolkia
2008-08-03, 15:10
Fredrik S: Du har en poäng. Dock är det nog ingen som är övertränad, som inte utöver sömnsvårigheter också har andra symptom från kroppen (vilket jag tolkar det som att trådskaparen inte har); allmäntillståndet brukar vara hyfsat påverkat. Sedan att man ofta inte agerar på det är ju en annan (komplicerande) sak.

JFO
2008-08-03, 17:20
Du kanske sitter för mycket framför datorn på kvällarna innan läggdags. Påverkar insomnandet och REMsömnen.

Lizard
2008-08-05, 18:27
Jag kan bara tillägga att vi bor på Norra Halvklotet. Jag tror du får lättare att sova i Novembermörkret. Längre söderut är variationerna i dygnslängden inte lika radikala som här uppe i norr och det är ett väldokumenterat fenomen, ffa för hitflugna besökare, att dygnsrytmen blir rejält störd av vår stora ljusmängds-variation. Gissar jag.