handdator

Visa fullständig version : Överviktiga vänder sig till kolozzeum?


Alfred Nobel
2008-08-01, 22:03
Är det fler än jag som har lagt märke till allt fler nystartade trådar och journaler med extremt överviktiga personer här på kolozzeum under senare tid? Personer som vill ta tag i sin hälsa och sätta igång med träning. (Det kanske har med sommarångesten att göra, fast det känns rekordartat mycket i år)

Det, om något, ser jag positivt till när media oftast försvårar situationen och ger tips på bantningskurer alá skipper. Jag har själv varit där och hade t.ex. ingen aning om kalori in/kalori ut innan jag fann kolo.

Jag blir väldigt glad när personer (vill inte utmärka någon spec. då de flesta gör ett jävligt bra jobb) svarar på samma frågor, dag in och dag ut.

Vad tycker ni?

Applåder kolo :bow:

Pejij
2008-08-01, 22:08
Word!

Jag tycker synd om alla som inte hittat hit än. Kolo är fantastiskt :thumbup: :D

tommie-92
2008-08-01, 22:08
Word!

Jag tycker synd om alla som inte hittat hit än. Kolo är fantastiskt :thumbup: :D
+1!
Här finns allt!

Piranha
2008-08-01, 22:09
Jag kategoriserar inte mer än att labla folk som SL BB eller MB.

Jag skyller däremot del av min övervikt på kolo.

joriice
2008-08-01, 22:23
Borde skriva en sammanfattning för tjockisar som vill gå ner i vikt, "slippa bristningar", få muskler och bränna fett samtidigt, de vanliga frågorna i best-of delen. :P

Anders The Peak
2008-08-01, 22:32
Jo det är sant Niklas att det finns de som svarar på samma frågor dag ut och dag in.
Men det är inte kul att det smiter in personer som uppger sig att vara både det ena och det andra och bara roar sig på andras engagemang för sina medmänniskor...

Deceiver85
2008-08-01, 22:49
Jag håller med om att det är många på kolozzeum just nu som vill gå ner i vikt, kanske inte så konstigt under sommarmånaderna att folk vill vara fit för beachen, vad vet jag?

Däremot är det alldeles för många av de som vill gå ner i vikt som inte borde göra det. Många tycks vilja skala av "bara några kilon" till för att de tror att de kommer komma ut i tävlingsform, hårdast av alla etc, när de snarare kommer se taniga ut. Folk små-deffar hit och dit, och istället för att faktiskt utvecklas eller prestera i träningen så blir de förkylda eller utvecklas visuellt inte alls.

I år är jag tjock, jag har aldrig vägt så mycket som jag gör nu. Träningen går framåt, kroppsvikten uppåt och jag har aldrig mått bättre!

Alfred Nobel
2008-08-01, 22:51
Jo det är sant Niklas att det finns de som svarar på samma frågor dag ut och dag in.
Men det är inte kul att det smiter in personer som uppger sig att vara både det ena och det andra och bara roar sig på andras engagemang för sina medmänniskor...

Jag håller med helt och hållet med. Varför jag inte uppgav några namn beror på att jag förmodligen kommer glömma/missa hälften.

shut teh face
2008-08-01, 23:23
Det är framförallt bra för de överviktiga att de kan få en förståelse för kost och näringslära. Utifrån det har man rätt bra koll på saker och ting.. till skillnad från när man följer ett aftonbladet eller viktväktarsystem.

tjabon
2008-08-02, 00:03
En tjockis som går in själv på ett gym, eller kör ett joggingpass
på stan har den allra största respekt i mina ögon !!!...........:bow:

Tycker det är bland det modigaste man kan göra.

erks
2008-08-02, 00:06
Jag håller med om att det är många på kolozzeum just nu som vill gå ner i vikt, kanske inte så konstigt under sommarmånaderna att folk vill vara fit för beachen, vad vet jag?

Däremot är det alldeles för många av de som vill gå ner i vikt som inte borde göra det. Många tycks vilja skala av "bara några kilon" till för att de tror att de kommer komma ut i tävlingsform, hårdast av alla etc, när de snarare kommer se taniga ut. Folk små-deffar hit och dit, och istället för att faktiskt utvecklas eller prestera i träningen så blir de förkylda eller utvecklas visuellt inte alls.

I år är jag tjock, jag har aldrig vägt så mycket som jag gör nu. Träningen går framåt, kroppsvikten uppåt och jag har aldrig mått bättre!

Det kan tydligen inte sägas för många gånger: folk har olika ideal och mål!

Tricklev
2008-08-02, 02:08
För att spinna vidare på Tjabons inlägg.
I mitt nuvarande gym, har vi en kille som är sjukt imponerande.

Han är kraftigt överviktig, samt saknar armar, och då menar jag inte kroppsbyggare versionen av att sakna armar, utan att han verkligen saknar armar. Han går in på gymmet, sätter sig på en cykel, och han cyklar som en jävla galning i cirka 1 timma, och när han går därifrån är det en stor svettpöl på golvet efter han.

Han är kanske inte den mest fit människan man sett, eller den mest regelbundna gymbesökarn jag har stött på, men han tar verkligen ut sig där på cykeln.

Sverker
2008-08-02, 07:54
Det kan tydligen inte sägas för många gånger: folk har olika ideal och mål!


Jag vänder på påståendet.

Folk utsätts för förväntningar och ideal. Tiden och trenden kräver att alla ska ha rutor på magen.

Men VEM kräver dessa ideal och måste vi verkligen uppfylla dessa ideal med rutor på magen ?

skaparn
2008-08-02, 08:52
Folk små-deffar hit och dit, och istället för att faktiskt utvecklas eller prestera i träningen så blir de förkylda eller utvecklas visuellt inte alls.


Men att de blir förkylda kan väl ändå inte skyllas på att de skalar av ett par kilon?

Deceiver85
2008-08-02, 09:45
Det kan tydligen inte sägas för många gånger: folk har olika ideal och mål!

Vissa bör se över sina ideal och mål, och vissa kommer aldrig nå sina mål ifall de hela tiden ska deffa bort de få muskler de lyckas lägga på sig.

Men att de blir förkylda kan väl ändå inte skyllas på att de skalar av ett par kilon?

Är det bara jag som ser ett visst samband med viktnedgång och en ökad frekvens av förkylning?

forslund
2008-08-02, 10:06
Finns bara positiva saker med att mer folk leta sig hit.

Jag svarar gärna på samma fråga 1000 gånger om det hjälper en överviktig person att ta tag i sitt liv och börja ett hälsosammare liv. Det är en väldigt liten uppoffring för en stor sak, enligt mig.

Tolkia
2008-08-02, 11:00
Är det bara jag som ser ett visst samband med viktnedgång och en ökad frekvens av förkylning?
Det skall vara en ganska drastisk viktnedgång för att immunförsvaret skall bli ordentligt påverkat (och inte bara så mycket att det kanske kan mätas med avancerade metoder). Oftare är det väl så att folk pillar på samma skivstänger som sjuka personer osv., eller rent allmänt sköter sig sämre (sömn, vila osv.).

Angående detta med att svara på frågor, ser jag inte riktigt skillnaden mellan att svara på frågor som ställs av en överviktig nybörjare och att svara på frågor som ställs av en normal- eller underviktig. Det är ju inte som att de klassiska "gå-ned-i-vikt-"frågorna ställs oerhört mycket oftare än "hur-får-jag--större-biceps"-frågorna eller "nyss-börjat-träna-är-det-här-schemat-bra"-frågorna.

skaparn
2008-08-02, 11:04
Jag vänder på påståendet.

Folk utsätts för förväntningar och ideal. Tiden och trenden kräver att alla ska ha rutor på magen.

Men VEM kräver dessa ideal och måste vi verkligen uppfylla dessa ideal med rutor på magen ?

Jag anar att du vill ha det till att kroppsideal i allmänhet är fel. Jag vet inte riktigt hur man ska få bort en press på att vara snygg, och snyggt har väl ganska ofta varit det alternativ som är mer svåruppnåeligt. Och i fetmaland är detta smalhet.

skaparn
2008-08-02, 11:06
Jag är dessutom lite intresserad av ifall det finns något samband mellan hur benägen man är att kommentera bilder med "ät, lite späck gör inget och du är inte alls fet" och den egna närheten (eller frånvaron av närhet) till magrutorna. Det är som att feta vill ha sällskap i fetman.

Kabuto
2008-08-02, 11:11
Utan kolozzeum hade jag inte klarat av att gå ner min stora övervikt :)

Tolkia
2008-08-02, 11:13
Jag anar att du vill ha det till att kroppsideal i allmänhet är fel. Jag vet inte riktigt hur man ska få bort en press på att vara snygg, och snyggt har väl ganska ofta varit det alternativ som är mer svåruppnåeligt. Och i fetmaland är detta smalhet.
Jag anar att du vill spetsa till och skapa debatt.

Är det per definition fel att problematisera?

Jag tolkar Sverkers inlägg mer som att han i första hand problematiserar individens förhållande till idealen: Är det verkligen så att det krävas av mig att jag skall se ut på <välj själv> sätt, och måste jag välja att följa det ideal som eventuellt finns, eller kan jag välja något annat? Och vad kommer att bli hur mycket bättre om jag uppnår mitt ideal?

Sverker
2008-08-02, 11:36
Allt i ett nötskal av Tolkia.

skaparn
2008-08-02, 12:03
Jag anar att du vill spetsa till och skapa debatt.

Är det per definition fel att problematisera?

Jag tolkar Sverkers inlägg mer som att han i första hand problematiserar individens förhållande till idealen: Är det verkligen så att det krävas av mig att jag skall se ut på <välj själv> sätt, och måste jag välja att följa det ideal som eventuellt finns, eller kan jag välja något annat? Och vad kommer att bli hur mycket bättre om jag uppnår mitt ideal?

Nja, Sverker skrev att han vände på ett påstående, som i sin tur försvarade människor som inte vill vara feta när en tidigare skribent raljerat över bantning/deffning. Jag ogillar att man likställer viljan att vara smal/snygg/grov/fet med att personen skulle vara offer för något idealens förtryck.

egge
2008-08-02, 15:33
Är det bara jag som ser ett visst samband med viktnedgång och en ökad frekvens av förkylning?

Jag kände mig friskare när jag gick ner i vikt. Nu gick jag iofs ner ca 8 kilo på 3 månader så jag hade ingen brådska men jag kände mig både piggare och min förkylningsfrekvens har inte ökat.

King Grub
2008-08-02, 15:36
Förkylningsfrekvensen minskar hos överviktiga som går ner i vikt.

Data from this study indicate that although exercise training was unrelated to any significant changes in resting immune function, the number of days with symptoms of upper respiratory tract infection (URTI) was reduced relative to subjects in the nonexercise groups (5.6 +/- 0.9 and 9.4 +/- 1.1 sickness days, respectively, P < 0.05). Energy restriction and weight loss (7.9 +/- 0.7 kg) was associated with a significant decrease in MSLP, but no change in NKCA, MGPOB, or URTI.

The data are consistent the viewpoint that weight loss, even at a moderate rate, is associated with a decrease in mitogen-stimulated lymphocyte proliferation without a change in various measures of innate immunity of the blood compartment.

Med Sci Sports Exerc. 1998 May;30(5):679-86.Click here to read

von huff
2008-08-02, 15:45
visst är det bra att överviktiga kämpar med att bli av med lite vikt, men tycker endå att allt det här deffandet har blivit lite överdrivet.Killar som har tränat 3 månader och är normalviktiga behöver inte deffa.

Dessutom skall det finnas lite att ta i på tjejer;)