handdator

Visa fullständig version : Träna med cykel, och vikter hemma?


zeroqp
2008-08-01, 19:48
Hej!

Jag är någorlunda ny till det här med att träna, men jag har läst på i flera månader och frågat lite om det till min farbror som är bodybuilder. Jag ska köpa en cykel om högst 3 månader för att pendla till skolan med (Lund till Malmö) och kanske träna med den lite mer hardcore på fritiden. :P Men hur som helst, jag har köpt 20kg-hantlarna från Rusta (2x 10kg) och en curlstång från cykelringen och tränar en del hemma nu. Nu har jag två viktiga frågor.

För det första, det finns en person på Youtube som heter Scooby1961 (http://www.youtube.com/user/scooby1961) som ger tips till nybörjare och proffs (bodybuilders). Visst är han rolig och har en del videos och en egen hemsida, men är han verkligen så trovärdig? Vissa saker han rekommenderar har jag sett en del på forum på nätet till folk att undvika. Är han att lita på? Om inte, vilka misstag gör han när han visar folk hur man ska äta och träna?

För det andra, om jag har vikter hemma och en incline-bänk (hemmagjord) och en cykel, hur ska jag förslagsvis lägga upp ett schema? Jag kan inte löpa för att jag saknar skor, och simma vet jag inte hur man gör än. :laugh:
Jag försöker redan äta (någorlunda) nyttigt... jag läser innehållsförteckningar och äter havregrynsgröt till frukost varje morgon. Förrutom det försöker jag stoppa i mig mycket grönsaker och undvika saker med mycket socker och fett och liknande onyttigt, men så mycket mer nyttigt blir det inte. Vi har inte råd, tror jag. Jag skulle bli väldigt tacksam om ni kunde visa vad jag borde äta för att förlora fett och bygga muskler utan att offra hälsan. :)

Jag är:

20 år gammal
Man
ca 171,5 cm lång
95kg

forslund
2008-08-01, 19:57
Hej och välkommen till Kolozzeum!


För det första, det finns en person på Youtube som heter Scooby1961 (http://www.youtube.com/user/scooby1961) som ger tips till nybörjare och proffs (bodybuilders). Visst är han rolig och har en del videos och en egen hemsida, men är han verkligen så trovärdig?

Du kan ju åtminstone berätta om vad han pratar om och vad han rekommenderar som andra inte gör. Tvivlar på att varenda läsare av ditt inlägg vill/orkar läsa upp om en kille på internet ;)

För det andra, om jag har vikter hemma och en incline-bänk (hemmagjord) och en cykel, hur ska jag förslagsvis lägga upp ett schema?

Vad är dina mål? Muskeltillväxt, förlora fett, bättre kondition? Ifall du vill ha alla, vad prioriterar du? 1-3.

Angående maten verkar du redan ha en okej koll på. :thumbup:

Nu ville jag inte låta grinig eller allvetande, men lite mer info att stå på behöver även internethjälpare ;)

zeroqp
2008-08-01, 20:11
Hej och välkommen till Kolozzeum!
Tack!



Du kan ju åtminstone berätta om vad han pratar om och vad han rekommenderar som andra inte gör. Tvivlar på att varenda läsare av ditt inlägg vill/orkar läsa upp om en kille på internet ;)

Han har en video där han visar en "killer arm workout" (biceps/triceps) där han säger att man ska göra 21:an... men den är väl inte bättre än ett jämnt antal reps? Dessutom förespråkar han butterflys, men som jag förstått det är dom inte nödvändiga för bröstträning?

Vad är dina mål? Muskeltillväxt, förlora fett, bättre kondition? Ifall du vill ha alla, vad prioriterar du? 1-3.

1: förlora fett, 2: kondis, 3: muskeltillväxt

Jag ska börja träna jujutsu igen till hösten, och då kan det vara bra att väga mindre och ha bra kondis. Dessutom blir det mycket lättare att ta sig till skolan snabbt och inte lika svettigt.:) Föresten väger jag "bara" 90kg-92kg såg jag nu. Innan när jag vägde 95kg så hade jag dessutom mindre muskler.

Nu ville jag inte låta grinig eller allvetande, men lite mer info att stå på behöver även internethjälpare ;)

Jag blir inte förolämpad. :) Tvärtom, säg bara vad jag kan göra för att ni enklare ska kunna vägleda mig så gör jag det gladligen. Jag kan göra ett försök nu, tror jag.

Jag har tränat av och till, mest bröst och armar. Försöker få in axlar med, men tränar inte ben nämnvärt just nu. Rygg tränar jag *ibland* när jag orkar gå ut till lekplatsen framför vårt hus och använda klätterställningen där för att gör chins. Men det blir mest nybörjarchins, där jag klättrar upp på något och sen tar tag och släpper, så det bara blir kraft neråt, så jag inte drar upp mig. Men visst gör jag riktiga chins lite också.

Cykeln ska jag köpa om högst 3 månader, som sagt. Jag hade tänkt använda den till att cykla till skolan med, men även motionera på fritiden. Kanske köper till racerdäck för det ändamålet. Cykeln förväntar jag mig ska ge mig bra benträning och konditionsträning. Jag bor som sagt i Lund, och där finns det mycket backar. Speciellt där jag bor kommer jag få mycket träning, då det är på en kulle. Jag kan faktiskt se ända till Malmö bara jag går utomhus och förbi vår lägenhet.

Jaa, vad mer. . . jag vet inte vad jag ska skriva mer som kan hjälpa. :confused: Men om ni ställer rätt frågor kan jag säkert svara.

forslund
2008-08-01, 20:23
Han har en video där han visar en "killer arm workout" (biceps/triceps) där han säger att man ska göra 21:an... men den är väl inte bättre än ett jämnt antal reps? Dessutom förespråkar han butterflys, men som jag förstått det är dom inte nödvändiga för bröstträning?

Jag lämnar detta till någon annan då jag inte tycker jag kan tillräckligt mycket om styrketräning för att kommentera om en övning är bra eller inte, tyvärr.


1: förlora fett, 2: kondis, 3: muskeltillväxt

Jag ska börja träna jujutsu igen till hösten, och då kan det vara bra att väga mindre och ha bra kondis. Dessutom blir det mycket lättare att ta sig till skolan snabbt och inte lika svettigt.:) Föresten väger jag "bara" 90kg-92kg såg jag nu. Innan när jag vägde 95kg så hade jag dessutom mindre muskler.

Då går det utmärkt med att börja cykla. Kanske 3 gånger per vecka mer intensivt skulle fungera? Du får säkerligen fina ökningar av det.
Släpar du även ner dig till gymmet/kör styrketräning hemma ett par gånger i veckan hjälper det oerhört mot muskelförlust under din viktnedgång. Men du ska även veta att motion inte alls behövs för viktnedgång. Leta efter Deff - en guide, under diet-delen av forumet. Finns ingen bättre guide än den. Läs den flera gånger.

Dock ger ju en bra kondition och motion i övrigt stora hälsofördelar jämfört med i att ligga i soffan. ;)


Transportcykling till/från jobb eller skola ska definitivt inte underskattas och det planerar du ju att göra. Det är mycket gratis motion där och höjer ämnesomsättningen, vilket bara kommer gynna dig. :thumbup:

zeroqp
2008-08-01, 20:46
Tack för hjälpen, forslund. :) Om jag har förstått deffguiden så ska jag i mitt fall fortsätta käka nyttigt, ta cornflakes efter ett hårt träningspass och träna hårt efter ett bra schema tills jag får en cykel och kan konditionsträna också.

Då behöver jag bara ett schema utan cykel. :/ Så'na finns det gott om...

zeroqp
2008-08-01, 21:23
Jag har försökt sätta ihop ett schema nu. Hur ser det här ut? Alla är 10 reps i 3 sets med 60-90 sekunders vila mellan varje set. Övningar utan vikter gör jag så många jag orkar (inga fasta sets) men annars likadant.

mån: biceps, bröst
stångcurl, hammercurl, armhävningar, hantelpress, flys

tis: ben (framsida/baksida)
utfall med hantlar, raka marklyft, knäböj

ons: underarm, axlar
Omvänd curl med stång, underarmscurl med stång, hantelpress, Arnoldpress, hantellyft åt sidorna

tors: triceps, mage
French press, kickback, enarms hantelextention, crunches, twisted crunches

fre: rygg
Stångrodd, chins, Goodmornings

lör: vila
sön: vila

Efter att jag är helt färdig med ett pass käkar jag cornflakes för snabba kolhydrater... och vilar. Observera att detta förslag bara är tills jag skaffar en cykel. Hoppas jag kan lära mig simma med...