handdator

Visa fullständig version : Lång träningsvärk efter benpass??


Barbastark
2008-08-01, 16:32
Tjena!

Har läst igenom ett tiotal trådar om träningsvärk men inte hittat det jag söker.

Efter nästan varje benpass så får jag en enoorm träningsvärk. Det är så att jag måste ta armarna till hjälp när jag sk sätt mig på en stol eller toan. PÅ 3e dagen så brukar jag börja kunna fungera relativt normalt igen och det känns då som en "normal träningsvärk".

Det jag undrar är om det kan vara skadligt att få så mycket träningsvärk. Att jag anstränger musklerna mer än vad dem klarar att bygga upp sig igen vilket gör att träningen i så fall skulle vara mer nedbrytande än bra?

Någon som vet??

Taragon
2008-08-01, 16:35
Jag har typ lika som dig. Skönt :D

Tror inte det är farligt alls.

Johgl
2008-08-01, 16:37
Brukade också få riktigt mycket träningsvärk efter knäböjen förut liknande det du beskriver;) men ju mer jag har kört desto mindre har känt av lika mycket träningsverk. Tror inte att det är farligt fast jag inte har några vidare kunskaper om det har inte upplevt något negativt

ChrisDEFC
2008-08-01, 17:53
jag är åxå som dig men ju mer jag kommer in i en träningsperiod desto mindre träningsvärk får jag, tar jag dock några veckor off från träningen och börjar köra ben igen så kommer samma jävla enorma träningsvärk tillbaka igen tom på låga vikter. för mig gäller det bara att uthärda den där träningsvärken några gånger för sen blir den betydligt mildare och när man kört några månader utan uppehåll eller skador så får jag inte speciellt mycket träningsvärk alls även om jag kör maxtungt.

Elfsberg
2008-08-01, 18:15
Sist jag tränade böj gick jag som ett mongo i fem dagar efteråt, det var med nöd och näppe jag lyckades hålla balansen så fort nån stötte in i mig.

Jag tränade då..

knäböj, 1 set till failure
benpress, 1 set till failure, droppade vikten med 10% och ytterligare 1 set till failure

Väldigt överdrivet, det gör jag aldrig om.

Emil_Larsson
2008-08-01, 18:19
Just benen brukar jag få en vidrig träningsvärk som sitter i längre än någon annan muskel. Visserligen tränar jag kondition nu också så det ligger nog nåt i det, men jag brukar få rejält med värk annars med.

kalajset
2008-08-01, 18:59
Kanske inte tillför tråden så mkt, men även jag har märkt av "inte kört på länge/alls-syndromet".

Nu senast var när jag körde knäböj i tisdags. Har endast kört knäböj några månader, men då oftast minst en gång i veckan, oftast två. Tog en vilovecka förra veckan, och därefter körde jag högrepsinriktad för första gången i tisdags som sagt, efter två månaders tung, styrkeinriktad träning. Var helt utmattad i benen under denna övning, skakade ordentligt i hela kroppen under de sista repsen i varje set. Fick träningsvärk i princip direkt, och denna sitter fortfarande i, även om det naturligtvis var som värst igår.

Men det värsta var ändå när jag för första gången körde sittande lårcurl, (första gången jag körde baksida ben ÖHT), träningsvärken där gjorde mig i princip helt stillasittande hela följande helg. Skulle ut och gå till affären några hundra meter var det tänkt någon dag eller två efter passet - nej, gick ej, var tvungen att vända hem igen. *screwy*

Just vad det är med benen som gör det så jobbigt träningsvärksmässigt skulle vara kul att få en mer vetenskaplig förklaring på, faktiskt. Att man s as använder dom hela tiden är naturligtvis en het teori. Men är det verkligen bara därför?

Elfsberg
2008-08-02, 12:09
Det blir då definitivt inte bättre av att sitta stilla. Undvik dynamisk stretching som pesten, det påverkar definitivt återhämtningen till det sämre. Ska ni stretcha, tänj bara lite lätt.

Troll
2008-08-02, 16:50
Var tre dagar sedan jag körde ben och jag tar fortfarande stöd med armarna när jag sätter mig på toa!.. :D

Det jag tycker är konstigt med just benen är att jag inte känner av träningsvärk dagen efter, utan först två dagar efter passet..

martikainen
2008-08-02, 17:01
Har samma problem här :P dan efter brukar vara lite halvseg, 2 dar efter så kan jag knappt gå i trappor, när man sätter sig så är det nästan så man faller ihop.
Skönt som fan :D

mangs
2008-08-04, 12:11
Anledningen till att man kan få en sådan enorm träningsvärk i benen är vad jag vet inte utredd men min tes är att storleken på muskeln spelar in, en stor muskel med träningsvärk värker mer än en liten. Sedan brukar ju träningsvärk uppstå när det är något som kroppen är ovan vid, nya övningar, nya upplägg etc. brukar ju kunna ställa till det. Benen används som sagt dagarna i ända till att gå, springa huka sig mm och har därför en viss styrka. När man sedan utför en gymövning som skiljer sig från hur benen normalt arbetar är man därför hyffsat stark i övningen men träningsvärken kommer därefter. :)

Martin Löwgren
2008-08-04, 13:01
Tjena!

Har läst igenom ett tiotal trådar om träningsvärk men inte hittat det jag söker.

Efter nästan varje benpass så får jag en enoorm träningsvärk. Det är så att jag måste ta armarna till hjälp när jag sk sätt mig på en stol eller toan. PÅ 3e dagen så brukar jag börja kunna fungera relativt normalt igen och det känns då som en "normal träningsvärk".

Det jag undrar är om det kan vara skadligt att få så mycket träningsvärk. Att jag anstränger musklerna mer än vad dem klarar att bygga upp sig igen vilket gör att träningen i så fall skulle vara mer nedbrytande än bra?

Någon som vet??

:thumbup:

Utmärkt. Permobil i minst 3dgr efter benpass är helt normalt.

Martin Löwgren
2008-08-04, 13:03
Kanske inte tillför tråden så mkt, men även jag har märkt av "inte kört på länge/alls-syndromet".

Nu senast var när jag körde knäböj i tisdags. Har endast kört knäböj några månader, men då oftast minst en gång i veckan, oftast två. Tog en vilovecka förra veckan, och därefter körde jag högrepsinriktad för första gången i tisdags som sagt, efter två månaders tung, styrkeinriktad träning. Var helt utmattad i benen under denna övning, skakade ordentligt i hela kroppen under de sista repsen i varje set. Fick träningsvärk i princip direkt, och denna sitter fortfarande i, även om det naturligtvis var som värst igår.

Men det värsta var ändå när jag för första gången körde sittande lårcurl, (första gången jag körde baksida ben ÖHT), träningsvärken där gjorde mig i princip helt stillasittande hela följande helg. Skulle ut och gå till affären några hundra meter var det tänkt någon dag eller två efter passet - nej, gick ej, var tvungen att vända hem igen. *screwy*

Just vad det är med benen som gör det så jobbigt träningsvärksmässigt skulle vara kul att få en mer vetenskaplig förklaring på, faktiskt. Att man s as använder dom hela tiden är naturligtvis en het teori. Men är det verkligen bara därför?

Kroppens största muskelgrupp/er sitter där? Jag menar både Quadriceps och Gluteus Maximus är ju minst 4gånger så tjock som bröstmuskeln t.ex

Taragon
2008-08-04, 13:16
Körde böj i fredags. Har fortfarande träningsverk *cry*

johanw
2008-08-04, 13:26
Det här med ben och träningsvärk är bra spännande. Överkroppen klarar sig så gott som alltid undan träningsvärk, medan mina två set böj per vecka brukar ge en sån himla värka att jag efter måndagens pass har ont fortfarande på fredag morgon.