handdator

Visa fullständig version : Partiell solförmörkelse - Idag!


MasterChief
2008-08-01, 08:31
Börjar runt 10.30, maximum runt 11.30.

Runt 50% av solen försvinner i Stockholmsområdet. Mer om du bor norrut, mindre om du bor söderut.

Däremot blir inte effekten dramatisk. Använd ett förstoringsglas eller en kikare och låt bilden av solen projicera på ett vitt papper, eller en vit vägg. Då ser man tydligt hur solen blir uppäten av månen.


Tänk på att ALDRIG titta på solen direkt med kikare. Då bli du blind.

Alfred Nobel
2008-08-01, 08:36
Coolt :D

King Grub
2008-08-01, 08:39
Tufft! Jag skulle vilja vara med om en total solmörkelse. Och så är det 18 år dit! Om man inte tar snabbflyget till Svalbard i dag.

mangs
2008-08-01, 08:41
Kan man inte använda innehållet från en såndäringa gammal diskett och titta genom den mot solen, har för mig att jag gjort det någon gång utan att besväras så mycket av det starka ljuset.

Icefire
2008-08-01, 09:01
Kan man inte använda innehållet från en såndäringa gammal diskett och titta genom den mot solen, har för mig att jag gjort det någon gång utan att besväras så mycket av det starka ljuset.

Jag har använt dubbla diabilder (helt svarta) och tittat lite snabbt. Det är tillräckligt effektivt om man bara tittar en liten stund åtminstone. Vet inte hur mycket ljus diskettgrejen tar bort, men jag skulle nog tagit dubbla minst. Och inte kolla in i solen alltför länge då =)

n1tro
2008-08-01, 09:04
Sade ngn Svalbard? *grr27*

boinnk
2008-08-01, 10:10
http://img228.imageshack.us/img228/2207/img1244cl6.jpg

För några minuter sedan.

Edit:
På svenska västkusten skall tilläggas.

MasterChief
2008-08-01, 10:22
Kan man inte använda innehållet från en såndäringa gammal diskett och titta genom den mot solen, har för mig att jag gjort det någon gång utan att besväras så mycket av det starka ljuset.

Det går annars att ta tre par solglasögon ovanpå varandra för att få en liten blick.

Exdiaq
2008-08-01, 10:30
Eller så använder man en svetsskärm

3.1415926535
2008-08-01, 10:31
Ha på er solglasögon när ni tittar på pappret om ni kör kikargrejen, jag hade det inte och det var lite jobbigt.

Andy.da.wohoo
2008-08-01, 10:38
Ha på er solglasögon när ni tittar på pappret om ni kör kikargrejen, jag hade det inte och det var lite jobbigt.

Jag hade inte solglasögon när jag gjorde det och jag har inte märkt av något?

Nejv
2008-08-01, 10:39
Eller så använder man en svetsskärm

Ja! En svetsskärm... Det har nog de flesta på lager :D

Syns inte så värst mycket här i malmö. Använde bara två par brillor så nu är lite blind. :)

Men fett är det!

Loke
2008-08-01, 10:48
Eller så använder man en svetsskärm

Asbra tips, funkar perfekt!

Imni
2008-08-01, 10:52
Det kändes som klart mindre än dem 51% som tidningarna skrev. Jag körde med två stycken diskettskivor (dem inuti plastfodralet) som skydd och de funkade alldeles utmärkt.

Imni
2008-08-01, 10:53
Tufft! Jag skulle vilja vara med om en total solmörkelse. Och så är det 18 år dit! Om man inte tar snabbflyget till Svalbard i dag.

Läste att det kommer vara total solförmörkelse år 2146 i Sverige nästa gång.

Torwald
2008-08-01, 10:59
Själv tjuvkikade jag i ögonvrån, och det var inge vidare. Jag tyckte minsann inte att det var mycket mer än en kakbit som var borta och ingen halva direkt, men det var coolt ändå!

joriice
2008-08-01, 11:04
Jag ser den! (Med svetsarglasögon!)

3.1415926535
2008-08-01, 12:47
Jag hade inte solglasögon när jag gjorde det och jag har inte märkt av något?
Jag blev lite bländad, men det var knappast något farligt.

Ganymedes
2008-08-01, 13:11
Snälla ni! Inte massa MacGuyver-lösningar när ni ska titta på solförmörkelse! Ni kommer att skada ögonen. Gör ni det inte så är det för att ni har en enorm tur. Svetsglasögon är ok! Men inte massa solglasögon, sotade glasskivor och allt vad man ser. Använd kickare som på bilden ovan, gör en enkel hålkamera eller gör som jag:

Jag slet ner spegeln på jobbets toalett, satte ett stort A1 kartongark över och klippte ut en ca 1dm stor cirkel. Sedan riktade jag den mot solen och följde solförmörkelsen på grannbyggnades skuggiga vägg. Solkatten var helt rund, och vid maximal förmörkelse var ca 30-40% "borttuggat".

Ganymedes
2008-08-01, 13:12
Jag blev lite bländad, men det var knappast något farligt.

Ögonläkarna och det rådande kunskapen säger något helt annat. Allt ljus fokuseras rakt in i gula fläcken på ögat. Och det krävs mycket lite för att du ska få konsekvenser. Och nej, det är inte alls säkert att de konsekvenserna kommer direkt. Det kan ta ett tag. Var rädd om din syn!

The_RobRoy
2008-08-01, 13:17
Vi kollade igenom en CD-skiva, det va häftigt att se :)

tobbo
2008-08-01, 13:17
Snälla ni! Inte massa MacGuyver-lösningar när ni ska titta på solförmörkelse! Ni kommer att skada ögonen. Gör ni det inte så är det för att ni har en enorm tur. Svetsglasögon är ok! Men inte massa solglasögon, sotade glasskivor och allt vad man ser. Använd kickare som på bilden ovan, gör en enkel hålkamera eller gör som jag:

Jag slet ner spegeln på jobbets toalett, satte ett stort A1 kartongark över och klippte ut en ca 1dm stor cirkel. Sedan riktade jag den mot solen och följde solförmörkelsen på grannbyggnades skuggiga vägg. Solkatten var helt rund, och vid maximal förmörkelse var ca 30-40% "borttuggat".

Och du säger att de använder MacGuyver-lösningar. :)

Torwald
2008-08-01, 13:23
Angående när nästa solförmörkelse inträffar säger Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Solf%C3%B6rm%C3%B6rkelse) att:

"Sverige har inte haft någon total solförmörkelse sedan den 30 juni 1954, och nästa totala solförmörkelse i Sverige inträffar den 16 oktober 2126. I Stockholm har det inte varit någon total solförmörkelse sedan den 3 maj 1715, och nästa totala solförmörkelse i Stockholm inträffar inte förrän den 24 maj 2927. Det kommer dock ske ett antal ringformliga solförmörkelser i Stockholm och övriga Sverige den 21 juni 2039 och den 11 juni 2048."

Torwald
2008-08-01, 13:29
Synd att jag kommer vara 139 år gammal när Sverige får uppleva nästa totala solförmörkelse :(

Mighty
2008-08-01, 13:34
Synd att jag kommer vara 139 år gammal när Sverige får uppleva nästa totala solförmörkelse :(

I Stockholm har det inte varit någon total solförmörkelse sedan den 3 maj 1715, och nästa totala solförmörkelse i Stockholm inträffar inte förrän den 24 maj 2927.

Så du är född 2788 och kommit till oss från framtiden? ;)

Torwald
2008-08-01, 13:36
Fast Sverige får en total solförmölkelse innan just Stockholm får det. Närmare bestämt 2126, som man också kan utläsa av citatet ;)

Torwald
2008-08-01, 13:37
Således är jag 21 år gammal och har kommit till er från samtiden!

Tricklev
2008-08-01, 13:37
Så du är född 2788 och kommit till oss från framtiden? ;)

Han skrev när Sverige får uppleva, inte Stockholm.

Ett tips till Mighty, om du testar att sätta dig i en bil, och åka utanför Stockholm, kommer du upptäcka att världen inte avtar där, du kommer inte störta ifrån Jordens kant ner till helvetet.

Torwald
2008-08-01, 13:39
Han skrev när Sverige får uppleva, inte Stockholm.

Ett tips till Mighty, om du testar att sätta dig i en bil, och åka utanför Stockholm, kommer du upptäcka att världen inte avtar där, du kommer inte störta ifrån Jordens kant ner till helvetet.

Fast man får passa sig för att åka längre norrut än norrtälje. Där tar det stopp.

Mighty
2008-08-01, 13:49
Han skrev när Sverige får uppleva, inte Stockholm.

Ett tips till Mighty, om du testar att sätta dig i en bil, och åka utanför Stockholm, kommer du upptäcka att världen inte avtar där, du kommer inte störta ifrån Jordens kant ner till helvetet.

Va??
Nu driver du med mig!
Sverige = Sthlm och jorden är platt :D

Mighty
2008-08-01, 13:50
Således är jag 21 år gammal och har kommit till er från samtiden!

Haha

Borde läsa noggrannare innan jag skall ge mig på en diss

Ganymedes
2008-08-01, 13:58
Och du säger att de använder MacGuyver-lösningar. :)

Haha! Ja, sant. Men min metod är beprövad och innebär inte risk för ögonen iaf. :cool:

Shajjn
2008-08-01, 14:22
Jag kisade mot solen i ungefär tre sekunder bakom ett par solglasögon. Fail?

Tricklev
2008-08-01, 14:36
När jag var liten så brukade jag testa att stirra in i solen så länge som möjligt, för att se hur länge jag klarade det.

Jag var en riktigt korkad unge.

MasterChief
2008-08-01, 14:46
Med hjälp av tubkikaren så projicerade jag upp en halvmeter stor sol på två stora vita ihoptejpade A2-blad. Det var mäktigt att se månen glida över solen och täcka solfläckar. Dottern plus hennes kompisar blev också fascinerade. Sen pratade jag lite kärnfysik med dem och avslutade med förhör. De som svarade fel fick göra 30 som straff.

mangs
2008-08-01, 15:09
När jag var liten så brukade jag testa att stirra in i solen så länge som möjligt, för att se hur länge jag klarade det.

Jag var en riktigt korkad unge.

Ja, du är äldre nu i alla fall, alltid något att glädjas åt. ;)


TYvärr krävs det nog en total förmörkelse för att jag skall bli imponerad. Om man inte tittar aktivt på spektaklet nu så märker man ju ingen skillnad. Jag vill att det skall bli kolsvart mitt på dagen. Har för mig att jag var med om något liknande i början på 80-talet i södra Sverige. Någon som har koll på om det var en hyffsad solförmörkelse då?

NiXPhoenix
2008-08-01, 15:18
Snälla ni! Inte massa MacGuyver-lösningar när ni ska titta på solförmörkelse! Ni kommer att skada ögonen. Gör ni det inte så är det för att ni har en enorm tur. Svetsglasögon är ok! Men inte massa solglasögon, sotade glasskivor och allt vad man ser. Använd kickare som på bilden ovan, gör en enkel hålkamera eller gör som jag:

Jag slet ner spegeln på jobbets toalett, satte ett stort A1 kartongark över och klippte ut en ca 1dm stor cirkel. Sedan riktade jag den mot solen och följde solförmörkelsen på grannbyggnades skuggiga vägg. Solkatten var helt rund, och vid maximal förmörkelse var ca 30-40% "borttuggat".



Alltså, fattar inte riktigt, varför är det farligare att titta på solen vid solförmörkelse än i vanliga fall?
Eller gäller allt det här snacket med solglasögon osv att kolla på solen genom kikare, isåfall förstår jag mer..


Kollade mycket på solen när jag var liten, och ganska ofta än idag, gör man det några sekunder bara så är det ju hellugnt. Men ni kanske menar längre stunder?

NiXPhoenix
2008-08-01, 15:20
När jag var liten så brukade jag testa att stirra in i solen så länge som möjligt, för att se hur länge jag klarade det.

Jag var en riktigt korkad unge.



Men du har ju kvar synen än idag eller hur? Bara att det blir en eller ett par fläckar på näthinnan som försvinner snabbt.

tobbo
2008-08-01, 15:24
Mer pics för oss som sov.

machine gun
2008-08-01, 15:29
Mer pics för oss som sov.

Eller jobbade.

Ganymedes
2008-08-01, 15:50
Alltså, fattar inte riktigt, varför är det farligare att titta på solen vid solförmörkelse än i vanliga fall?

Nasas sida rörande solförmörkelser och dina ögon (http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEhelp/safety2.html)

Det är farligt att stirra rakt mot solen även när den är 99% täckt. Behövs i många fall inte alls många sekunder...

Anledningen till att det förekommer fler råd om att inte titta på solen när det är solförmörkelse, är för att det till vardags inte är någon som är pantad nog att stå och stirra in i solen. Förrutom Triclev då (förr iaf). :) Men det är varken mer eller mindre farligt att stirra på solen under en förmörkelse än under en vanlig dag då solen skiner.


The danger to vision is significant because photic retinal injuries occur without any feeling of pain (there are no pain receptors in the retina), and the visual effects do not occur for at least several hours after the damage is done (Pitts, 1993).

The only time that the Sun can be viewed safely with the naked eye is during a total eclipse, when the Moon completely covers the disk of the Sun. It is never safe to look at a partial or annular eclipse, or the partial phases of a total solar eclipse, without the proper equipment and techniques. Even when 99% of the Sun's surface (the photosphere) is obscured during the partial phases of a solar eclipse, the remaining crescent Sun is still intense enough to cause a retinal burn, even though illumination levels are comparable to twilight (Chou, 1981, 1996; Marsh, 1982).

MasterChief
2008-08-01, 17:29
Mer pics för oss som sov.

http://www.anderswallin.net/2008/08/partial-solar-eclipse/