Visa fullständig version : Kolhydrater, Fett och Protein
berra_berra
2008-07-31, 22:08
De flesta här på kolo säger att det är kcal + eller - som avgör om man går upp eller ner i vikt eller ej.
Innebär det att man skulle kunna käka skräpmat istället för husmanskost och mer nyttig mat utan att gå upp i vikt om man ligger på kcal +-0?
För en person som jag känner säger att man ska äta fett och protein och låta bli kolhydraterna om man vill gå ner i vikt och att man inte ska bry sig speciellt mycket om kcal + eller -.
(Han är PT och har varit aktiv bodybuilder på hög nivå).
De flesta här på kolo säger att det är kcal + eller - som avgör om man går upp eller ner i vikt eller ej.
Innebär det att man skulle kunna käka skräpmat istället för husmanskost och mer nyttig mat utan att gå upp i vikt om man ligger på kcal +-0?
För en person som jag känner säger att man ska äta fett och protein och låta bli kolhydraterna om man vill gå ner i vikt och att man inte ska bry sig speciellt mycket om kcal + eller -.
(Han är PT och har varit aktiv bodybuilder på hög nivå).
Ja det är i princip som du sa först, men det är ju uppenbara skillnader på att äta gelehallon för hela slanten eller äta hamburgare, pizza, pommes mm som även det räknas som skräp av många.
Det jag menar är att du kan påverka kroppssammansättningen till en viss del med vad du äter och om du tränar, men inte på det sätt han säger nej.
berra_berra
2008-07-31, 22:26
Ja det är i princip som du sa först, men det är ju uppenbara skillnader på att äta gelehallon för hela slanten eller äta hamburgare, pizza, pommes mm som även det räknas som skräp av många.
Det jag menar är att du kan påverka kroppssammansättningen till en viss del med vad du äter och om du tränar, men inte på det sätt han säger nej.
Han snackade om att kolhydrater binder fett lätt?
Scratch89
2008-07-31, 22:41
Din kompis pratar goja, tyvärr.
Däremot kan det ju vara så att iom att han drog ned på kolhydraterna, så fick han ett underskott av energi. Sedan om han nu vill tro att det är någon slags hokuspokusgrej, så är det väl hans problem.
berra_berra
2008-07-31, 22:45
Din kompis pratar goja, tyvärr.
Däremot kan det ju vara så att iom att han drog ned på kolhydraterna, så fick han ett underskott av energi. Sedan om han nu vill tro att det är någon slags hokuspokusgrej, så är det väl hans problem.
Okej, det var det jag var rädd för.
Ur rent viktsyfte så blir det ingen skillnad med gelehallon. Men visst är det som du säger - kvalitet är en annan sak.
Eddie Vedder
2008-08-01, 05:28
Ur rent viktsyfte så blir det ingen skillnad med gelehallon.
Beror på hur extremt du menar nu. Är kosten i stort sett uteslutande bestående av geléhallon så blir viktnedgången mycket större för då kommer så mycket muskelmassa ryka p.g.a. proteinbrist och kroppen lär överhuvudtaget förtvina som följd av bristsymptom på diverse näringsämnen.
Men det beror som sagt helt på hur långt till extremiteter man vill gå. Att t.ex. byta ut en lunch bestående av quinoa med lax och broccoli en gång i veckan mot en lunch bestående av ett paket nudlar och en Skogaholmslimpa med smör och ost och ett glas o'boy är inget som avgör ens form direkt.
Samma sak med lite "skräp" hit och dit då och då. Men börjar man prata riktiga extremfall så blir det helt klart skillnad i kroppssammansättning vid identiska energiintag.
Samma sak med lite "skräp" hit och dit då och då. Men börjar man prata riktiga extremfall så blir det helt klart skillnad i kroppssammansättning vid identiska energiintag.
Att enbart äta gelehallon lät så way out there att jag inte ens såg det som en praktiskt möjlighet. Är dock med på din linje.
Har för mig (kan ha fel) att grub nämnde att man testat vissa metoder och att låg-kolhydrat gick man bäst ner i vikt med. men man måste självklart ligga på - för det. Du går nre i vikt med det om du ligger + - noll men inte i fettvikt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.