handdator

Visa fullständig version : Vägen mot min första halv-mara.


Erikan
2008-07-31, 21:12
Hej, nu är det dags för mig att starta träningen inför Göteborgsvarvet i maj och därför tänkte jag att det kunde vara trevligt med en journal här på Kolozzeum.

Lite info om mig
Kön: Tjej
Ålder: 25
Vikt: 69 kg
Längd: 174 cm

Träning
Just nu tränar jag mest löpning och styrketräning. På hösten blir det även en hel del klättring.

När jag var yngre, simmade jag under tio års tid. Sedan blev det många långa år utan träning. Har provat på dans, boxning och kickboxning utan att motivera mig att fortsätta. Har även försökt återuppta simmandet och försökt löpträna. För snart ett år sedan började jag köra styrketräning på ett trevligt gym i Malmö och fastna det där. Nu tycker jag det är otroligt skönt att träna, har därför även börjat springa på allvar.

Mål
Mitt huvudmål med min träningen är att springa Göteborgsvarvet i Maj 2009. Det sekundära målet är att springa bättre och snabbare än min kusin som är en mer erfaren löpare än mig.*flex*

Den kusin som jag vill klå i halv-maran var vänlig nog att ge mig en bok; Half-Marathon: You Can Do It av Jeff Galloway. (För säkerhets skull köpte hon en till sig själv så att hon kunde garantera att vi har samma information när vi tränar. Det skulle vara gräsligt om jag fick några extra tips.) Denna bok har jag nu lusläst och efter detta lagt upp ett träningsschema efter den tid som jag planerar att springa på i Maj.

Schema för de kommande 15 veckorna.
Måndag: Paus från löpning.
Tisdag: 40-60 min träning med lite hastighetsövningar. Var tredje minut räknar jag antalet vänster steg under 30 sek. Efter tre minuter räknar jag under 30 sek igen men ökar denna gång med 2 vänster steg och så fortsätter det.
Onsdag: Paus från löpning.
Torsdag: 40-60 min backträning. Räknar upp 50-100 steg från backens topp. Springer upp och gå ner.
Fredag: 25 min vanlig löpning.
Lördag: Paus från löpning.
Söndag: Långdistans 12 – 30 km, alternerat med 5-11 x 800 m.

Styrketräning och klättring sker vid lämpligt tillfälle utan någon kontinuitet.


Mvh Erika

Muaytudd
2008-08-01, 05:51
Lycka till och skynda långsamt!

Poxeman
2008-08-01, 06:24
Schema för de kommande 15 veckorna.
Måndag: Paus från löpning.
Tisdag: 40-60 min träning med lite hastighetsövningar. Var tredje minut räknar jag antalet vänster steg under 30 sek. Efter tre minuter räknar jag under 30 sek igen men ökar denna gång med 2 vänster steg och så fortsätter det.
Onsdag: Paus från löpning.
Torsdag: 40-60 min backträning. Räknar upp 50-100 steg från backens topp. Springer upp och gå ner.
Fredag: 25 min vanlig löpning.
Lördag: Paus från löpning.
Söndag: Långdistans 12 – 30 km, alternerat med 5-11 x 800 m.



Först o främst:
Välkommen och lycka till!

Du kommer lätt klå din kusin, du har ju hela "kollopanelen" bakom dig... Det ska bil väldigt kul att följa dina framsteg och intressant att se hur detta upplägg funkar. Det skiljer sig ganska kraftigt från hur jag kör, för min egen del blir det mest kvantitetslöpning i ett tempo som är en bit högre än tänkt tävlingstempo samt ett kvalitetspass i vecka.
Själv har jag ganska exakt tre månader kvar till starten av min första halvmara...

Kom ihåg att springa för din egen skull och även om det blir kul att vinna över kusinen så är det (enligt mig) viktigare att du kommer hel i mål!

Kör hårt!

Erikan
2008-08-01, 13:08
Först o främst:
Välkommen och lycka till!

Du kommer lätt klå din kusin, du har ju hela "kollopanelen" bakom dig... Det ska bil väldigt kul att följa dina framsteg och intressant att se hur detta upplägg funkar. Det skiljer sig ganska kraftigt från hur jag kör, för min egen del blir det mest kvantitetslöpning i ett tempo som är en bit högre än tänkt tävlingstempo samt ett kvalitetspass i vecka.
Själv har jag ganska exakt tre månader kvar till starten av min första halvmara...

Kom ihåg att springa för din egen skull och även om det blir kul att vinna över kusinen så är det (enligt mig) viktigare att du kommer hel i mål!

Kör hårt!

Tack så mycket för välkomnandet, vad roligt att det finns intresse för min lilla journal. Det ska bli roligt att fortsätta skriva här. Tänkte ta en titt i din journal för att se om jag kan snappa upp något bra tips. Mitt upplägg är ju helt efter Galloways bok och att få lite tips från er här på Kolozzeum är kanon.

Jag håller helt med dig om att det är för sin egen skull man ska springa och jag njuter av varje sekund som jag springer!

Erikan
2008-08-01, 13:29
Igår hade jag min första backträning. Vad jag förstått är det ju inte allt för många backar under Göteborgsvarvet, en bro i början och en i slutet. Men lite backträning kan var bra ändå.

Jag gav mig ut till en närliggande backe tidigt på morgonen för att hinna springa innan jobbet. Eftersom det var första gången jag körde detta passet
så fick det räcka med 20 min för att jag inte skulle köra slut på mig själv direkt. Jag började med en lätt uppvärmning och sedan löpning upp för backen och promenad ner osv. Medelpulsen landade på 161.


Idag hade jag fördelen att sluta tidigt på arbetet och eftersom det är så varmt som det är, stack jag till gymmet för att köra dagens löppass.

Tid: 25 min
Sträcka: 4,5 km
Hastighet: 10 km/h
Medelpuls: 164

Är nöjd med dagens träning och ska nu ladda upp inför söndagens långrunda.

Marcs
2008-08-01, 13:56
Lycka till! Kommer att följa och slänga in kommentarer då och då!:)

Muaytudd
2008-08-02, 07:07
Igår hade jag min första backträning. Vad jag förstått är det ju inte allt för många backar under Göteborgsvarvet, en bro i början och en i slutet. Men lite backträning kan var bra ändå.

Jag gav mig ut till en närliggande backe tidigt på morgonen för att hinna springa innan jobbet. Eftersom det var första gången jag körde detta passet
så fick det räcka med 20 min för att jag inte skulle köra slut på mig själv direkt. Jag började med en lätt uppvärmning och sedan löpning upp för backen och promenad ner osv. Medelpulsen landade på 161.


Idag hade jag fördelen att sluta tidigt på arbetet och eftersom det är så varmt som det är, stack jag till gymmet för att köra dagens löppass.

Tid: 25 min
Sträcka: 4,5 km
Hastighet: 10 km/h
Medelpuls: 164

Är nöjd med dagens träning och ska nu ladda upp inför söndagens långrunda.


Lycka tyill på söndagen - verkar som du får bra löparväder.

Erikan
2008-08-02, 07:55
Igår kom äntligen min nya leksak till löpningen! Jag har en pulsklocka sedan tidigare och beställde därför en GPS pod till den för att kunna hålla kolla på hastighet och distans medan jag springer. Roligt att få lite mer statistik över träningen. Samt att lättare kunna se mina framsteg. Det blir till att inviga den imorgon på långrundan.

Poxeman
2008-08-02, 13:55
Igår kom äntligen min nya leksak till löpningen! Jag har en pulsklocka sedan tidigare och beställde därför en GPS pod till den för att kunna hålla kolla på hastighet och distans medan jag springer. Roligt att få lite mer statistik över träningen. Samt att lättare kunna se mina framsteg. Det blir till att inviga den imorgon på långrundan.

Åh, najs! Så många glada kommentarer folk har om sina gps-löparklockor så blir jag förvånad om du inte tycker att det är en höjdare... Vill också ha!
Lycka till med långrundan!

Erikan
2008-08-03, 12:20
Totalt:
Distans: 12 km
Medel hastighet 9,2 km/h
tid 1:18:13
Medelpuls: 168

Första 6km:
Tid: 39:49
Medelhastighet: 9,2 km/h
Medelpuls: 158

Sista 6km:
Tid: 38:23
Medelhastighet: 9,4 km/h
Medelpuls: 175

Idag sprang jag min första långrunda i det nya programmet. Det blev den längsta runda för mig någonsin!! Var peppad på att sticka ut och vädret var kanon. Molnigt och inte så blåsigt. Precis när jag satte foten utanför dörren så öppnade himlen sig. Men det var bara att springa vidare. Lite regn dör man inte av. Var faktiskt riktigt skönt, bortsätt från att jag fick springa resterande 11 km genom blöt. De första 6 km flöt på bra, jag tyckte dock att de kändes väldigt långa. Det är väl så när man är ovan att springa långt. Under de sista 6 km försökte jag öka på hastigheten lite men det blev kämpigt, jag blev ganska fort trött och hungrig. Jag kände att kraften försvann ganska snabbt. För att orka i samma hastighet införde jag 30 sekunders promenader var 7-9 min enligt Galloway metoden (Half-Marathon...min bibel). Detta hjälpte mig att hålla en konstant hastighet och att orka springa hela rundan ut.

Trotts att jag fick kämpa lite på slutet så är jag nöjd med min runda.

Erikan
2008-08-03, 12:23
Glömde ju skriva att min GPS-pod fungerade alldeles utmärkt! Kan ju varmt rekommendera er som inte har att köpa en. Riktigt roligt att kolla på sin medelhastighet. Lättare att se sin utveckling. För utveckling ska det bli!

Poxeman
2008-08-03, 20:05
Bra jobbat!
12km är inte småpotatis utan något man ska vara stolt över! Kul att GPSn var lyckad, just att kunna få sin hastighet i realtid måste var mycket användbart!

machine gun
2008-08-03, 20:12
Ännu en konditionsjournal! Härligt! Med sporadisk styrketräning och klättring också - låter ju som jag :D

Om du har lust får du gärna ange tempo i min/km också, så slipper man sitta och räkna om.

Erikan
2008-08-03, 20:33
Ännu en konditionsjournal! Härligt! Med sporadisk styrketräning och klättring också - låter ju som jag :D

Om du har lust får du gärna ange tempo i min/km också, så slipper man sitta och räkna om.

Tack för tipset, ska räkna om i fortsättningen. :) Har sett att ni andra löpare gör det, får lära av de erfarna.

Styrketräningen ska jag komma igång med när jag fått in rutinen med löpningen och klättringen håller jag mest på med på höst, vinter....ja våren också egentligen. Det är något som jag tycker är riktigt roligt, att "svinga" sig upp för en härlig led.

machine gun
2008-08-03, 20:38
Det borde gå att få upp siffrorna i min/km i mjukvaran eller direkt i klockan, så du slipper räkna om och ha dig :)

Klättring är härligt, ja! Tyvärr har jag sällan tid med det, trots att jag är sambo med en klättrare (teargaz här på kolo)

Erikan
2008-08-03, 20:43
Bra jobbat!
12km är inte småpotatis utan något man ska vara stolt över! Kul att GPSn var lyckad, just att kunna få sin hastighet i realtid måste var mycket användbart!

Tack tack, jag är nöjd men det känns att man är lite ovan vid långa sträckor. Upptäckte att det inte var så sexiga siffror när jag följde machine guns råd och räknade om, 6,5 min/km. Fast man kan jag inte vara superlöpare från start *gah!* Fast det hade varit gött.

Erikan
2008-08-03, 20:46
Det borde gå att få upp siffrorna i min/km i mjukvaran eller direkt i klockan, så du slipper räkna om och ha dig :)

Klättring är härligt, ja! Tyvärr har jag sällan tid med det, trots att jag är sambo med en klättrare (teargaz här på kolo)

Ah, lite matematik får man ju ha i vardagen. Vet inte om min klocka fixar det för den delen. Fast det är inte omöjligt, den är lite mer avancerad än min kunskap om hur den fungerar.

Jag har också en sambo, fast han vägrar att klättra - han brukar bara muttra från böjställningen att han är för fet. *screwy* En vacker dag ska jag få honom att klättra igen!

machine gun
2008-08-03, 20:52
Ah, lite matematik får man ju ha i vardagen. Vet inte om min klocka fixar det för den delen. Fast det är inte omöjligt, den är lite mer avancerad än min kunskap om hur den fungerar.

Jag har också en sambo, fast han vägrar att klättra - han brukar bara muttra från böjställningen att han är för fet. *screwy* En vacker dag ska jag få honom att klättra igen!

Det brukar gå att välja om klockan ska visa min/km eller km/h. Men men, lite matematik har väl ingen dött av å andra sidan :D

Du får locka med att klättring ger en pump i underarmarna som få styrketränande någonsin skådat.

Marcs
2008-08-04, 18:57
Tack tack, jag är nöjd men det känns att man är lite ovan vid långa sträckor. Upptäckte att det inte var så sexiga siffror när jag följde machine guns råd och räknade om, 6,5 min/km. Fast man kan jag inte vara superlöpare från start *gah!* Fast det hade varit gött.

Man måste börja någonstans!:) Fastän du är "nybörjare" så är det inte så fasligt dåliga tider vi snackar om!

Erikan
2008-08-04, 19:05
Man måste börja någonstans!:) Fastän du är "nybörjare" så är det inte så fasligt dåliga tider vi snackar om!

Hehe, tack. Jag får väll tänka på att jag bara tränat ett par gånger. Är dock peppad för mitt pass imorgon!

Marcs
2008-08-04, 20:47
Hehe, tack. Jag får väll tänka på att jag bara tränat ett par gånger. Är dock peppad för mitt pass imorgon!

Varsågod! Då hoppas vi att det går bra på passet imon!:)

Erikan
2008-08-05, 20:25
Total: 38:01
Medelpuls: 168 (första 30 min)
Distans: 4,47 km (första 30 min)
Medelhastighet: 8,3 min/km (första 30 min)

Steg 1:
Tid: 5 min
Medelpuls: 158
Medelhastighet: 6 min/km

Steg 2:
Tid: 1 min
Medelpuls: 182 Ooops!
Medelhastighet: 4,2 min/km

Steg 3:
Promenad
tid 1 minut.

Sedan upprepas alla stegen.

Jag lyckades få igång klockan så att den visar min/km. Fungerade alldeles utmärkt. Körde lite överdrivet hårt på steg 2. Hade inte behövt ta i så där mycket. Ingen höjdare med 182 i puls. Det var dock ett roligt pass ändå. Vädret blev väldigt skönt fram på kvällen så jag fick till och med se solen skymta fram. Tyvärr tappade min GPS kontakten med satelliten efter 30 minuter utan att återuppta den. Försökte starta om min GPS men det hjälpte inte. Så siffrorna gäller bara de första 30 min. Upptäckte dock sen att jag skulle starta om klockan också när kontakten varit bruten under längre tid. Bättre lycka nästa gång. =)

Strife
2008-08-05, 20:48
Vad kul, ännu en av oss. :)

Träna nu klokt och lyssna på kroppens signaler även om våra (kanske talar för mig själv nu) reptilhjärnor vill ut och få träna till varje pris.

Lycka till!

Muaytudd
2008-08-06, 10:12
Tråkigt med gps'en. Kanske sprang du för fort? :P

Vila ordentligt nu och kör järnet imorgon.

Erikan
2008-08-06, 18:16
Vad kul, ännu en av oss. :)

Träna nu klokt och lyssna på kroppens signaler även om våra (kanske talar för mig själv nu) reptilhjärnor vill ut och få träna till varje pris.

Lycka till!


Jag tycker det är väldigt trevligt att ha blivit en av er måste jag säga. Kul att få respons på träningen. Ska absolut försöka träna klokt så att jag blir snabb och uthållig! =) För det var jag inte igår. Inte samtidigt iaf =)

Erikan
2008-08-06, 18:17
Tråkigt med gps'en. Kanske sprang du för fort? :P

Vila ordentligt nu och kör järnet imorgon.

Klart att den lade av för att jag var så snabb. Får införskaffa en bättre kanske... ;) Får testa den imorgon igen och se om den håller måttet.

Erikan
2008-08-07, 16:05
Total
Tid:35:37
Medelpuls: 153
Maxpuls: 185
Distans: 4, 87
Hastighet:7,19 min/km

Idag var det ett snigelpass. Kände mig peppad i början, gick ut för hårt, höll på att dö i den kvava värmen, inte en vind. Var helt slut när jag kom hem hehe. Får ta det lite lugnare imorgon och jag ska springa på morgonen när det är hyfsat svalt.

Poxeman
2008-08-07, 20:10
Löpning är ett bra sätt att lära känna sig själv...
Det tar några gånger innan man får koll på hur hårt man kan pressa sig.
Det är bara att ta nya tag imorgon!

Erikan
2008-08-07, 20:13
Har läst lite om halvmaraträning på marathon.se och kommit fram till jag nog inte ska göra någon hastighetsträning, inte ens på den nivån jag faktiskt klarar. Ska köra vanlig löpning på tisdagar istället och ha som mål att klara springa en mil på en timme. När jag klarar det så ska jag börja med lite hastighets träning och då kommer mitt fredagspass förvandlas till ett snabbpass, annat mot vad det är idag. Om jag gör detta kommer jag få bättre uthållighet vilket är det som jag borde satsa på innan jag försöker mig på att bli snabb i min löpning. Klokt beslut av mig tycker jag, hehe. :)

Erikan
2008-08-07, 20:15
Löpning är ett bra sätt att lära känna sig själv...
Det tar några gånger innan man får koll på hur hårt man kan pressa sig.
Det är bara att ta nya tag imorgon!

vad tror du om det jag skrev ovan? Att inte hålla på med hsstighetsövningar innan jag har tränat upp min uthållighet, det låter ju rätt vettigt men det är alltid trevligt att höra vad en erfaren löpare säger .

Erikan
2008-08-09, 11:47
Det fick bli en runda till gymmet idag med Dips, Chins och hantelpress. Sköna basövningar. Imorgon blir det löpning igen. =) Är redan peppad.

Poxeman
2008-08-09, 14:42
vad tror du om det jag skrev ovan? Att inte hålla på med hsstighetsövningar innan jag har tränat upp min uthållighet, det låter ju rätt vettigt men det är alltid trevligt att höra vad en erfaren löpare säger .

Hehe, erfaren löpare... knappast! Men jag hjälper dig gärna med den lilla kunskap jag har.
Du har ju gott om tid till halvmaran, så då är det utmärkt att ge kroppen en bra grund att stå på. Själv började jag med att köra "lågpuls" i ca två månader. Jag körde 2-3 pass i veckan med ca 140-145 i puls (individuellt) som var den hastighet jag kände att jag kunde hålla i princip "hur länge som helst". Snittlängden på passen var 13-16km.
Detta ger kroppen gott om tid att vänja sig, långsam löpning är trots allt skonsammare för knän och annat.
När det börjar närma sig nyår kan du köra på med kvalitetspass och sånt för att få upp farten, det borde inte vara några problem alls.
Kolla gärna in "stora löpartråden" här också samt diskussionsdelen på jogg.se.


BTW, kul med gympass!

Erikan
2008-08-09, 16:45
Hehe, erfaren löpare... knappast! Men jag hjälper dig gärna med den lilla kunskap jag har.
Du har ju gott om tid till halvmaran, så då är det utmärkt att ge kroppen en bra grund att stå på. Själv började jag med att köra "lågpuls" i ca två månader. Jag körde 2-3 pass i veckan med ca 140-145 i puls (individuellt) som var den hastighet jag kände att jag kunde hålla i princip "hur länge som helst". Snittlängden på passen var 13-16km.
Detta ger kroppen gott om tid att vänja sig, långsam löpning är trots allt skonsammare för knän och annat.
När det börjar närma sig nyår kan du köra på med kvalitetspass och sånt för att få upp farten, det borde inte vara några problem alls.
Kolla gärna in "stora löpartråden" här också samt diskussionsdelen på jogg.se.


BTW, kul med gympass!

Du är erfaren om man jämför med mig. Tack för tipsen. Jag ska definitivt hålla lugnare tempo på mina vanliga pass. Inget kul om man efter 5 minuter, känner att man inte har krafter kvar.....*screwy*

jogg.se hittade jag faktiskt till igår, väldigt bra träningsdagbok tycker jag. Fick bra överblick över passen. Då kan jag dumpa min kalender i Office Outlook helt. Forumet på jogg tyckte jag var sådär, men jag ska absolut titta närmre på det. Jag tycker forumet här på Kolo är trevligare.

Riktigt skönt var det med ett gympass faktiskt, sen att jag inte gjorde något av mina vanliga övningar men man får väl kasta om lite nu när jag försöker fokusera på löpningen. Det får räcka med de basövningarna så länge.

Erikan
2008-08-09, 16:49
En fråga som inte har med löpning att göra, hur gör jag för att länka till min journal efter mina inlägg så som du och många andra gör? När jag försökte så visades bara den fula "http://" adressen.

Poxeman
2008-08-09, 22:33
Du är erfaren om man jämför med mig. Tack för tipsen. Jag ska definitivt hålla lugnare tempo på mina vanliga pass. Inget kul om man efter 5 minuter, känner att man inte har krafter kvar.....*screwy*

jogg.se hittade jag faktiskt till igår, väldigt bra träningsdagbok tycker jag. Fick bra överblick över passen. Då kan jag dumpa min kalender i Office Outlook helt. Forumet på jogg tyckte jag var sådär, men jag ska absolut titta närmre på det. Jag tycker forumet här på Kolo är trevligare.

Riktigt skönt var det med ett gympass faktiskt, sen att jag inte gjorde något av mina vanliga övningar men man får väl kasta om lite nu när jag försöker fokusera på löpningen. Det får räcka med de basövningarna så länge.

Jo forumet är väl inte det bästa, men det finns en del bra (och långa!) diskussioner om lågpuls bland annat.
För statestik rekommenderar jag:
Sport Tracks (http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/)

Det borde vara kompatibelt med din gps-klocka så att du kan ladda in passen direkt istället för att skriva in dom.

En fråga som inte har med löpning att göra, hur gör jag för att länka till min journal efter mina inlägg så som du och många andra gör? När jag försökte så visades bara den fula "http://" adressen.

Länkandet är mycket lättare än det ser ut, du klickar bara på "kedjan" och klistrar in den adress du vill ha. När du trycker ok så kommer du tillbaks till "message" och en rad är markerad, om du inte klickar nånstans utan bara skriver direkt så kommer din text hamna rätt.
Det ska se ut såhär:
[.URL="http:/// osv"]Här skriver du namnet på länken[/.URL]

Lycka till!

Erikan
2008-08-10, 09:17
Ska ta en titt på Sport tracks och se vad det är :)

Tack för hjälpen med signaturen föresten.

Jag blev så sugen på att springa igår att jag beställde några nummer av Runners world. Kan vara skoj att läsa lite riktigt tidning när man har vila. Får se om det är nått att läsa bara.

La_Fricka
2008-08-10, 11:43
Heej Erikan. Hoppas träningen till halvmaran flyter på bra och du inte får några skador. Sprang själv mitt första halvmaraton i Göteborg nu i maj och blev biten så ska springa nästa år igen ! Hade bra !

Erikan
2008-08-10, 13:08
6x 800 meter

Total
Tid: 24,54
Distans: 4,80 km
Medelpuls: 165
Maxpuls: 185
Medelhastighet: 5,14 min/km


1. Uppmätning/Uppvärmning (motvind)
Medelhastighet: 6,39 min/km
Medelpuls: 148
Maxpuls: 185
Tid: 5,18

2. Medelhastighet: 4,53 min/km
Medelpuls: 169
Tid: 3,54

3. Medelhastighet: 4,55 min/km (motvind)
Medelpuls: 170
Tid: 3,52

4. Medelhastighet: 4,55 min/km
Medelpuls: 170
Tid: 3,44

5. Medelhastighet: 5,14 min/km (motvind)
Medelpuls: 169
Tid: 4,07

6. Medelhastighet: 4,58 min/km
Medelpuls: 173
Tid: 3,55

Idag blev det ett härligt pass med lite kortare sträckor. Varannan 800 metersträcka hade jag ganska rejäl motvind. Men det var riktigt kul ändå och man kämpade lite extra mot vinden. Var riktigt peppad innan passet och nöjd med resultat. Tack och lov missade jag regnet. Nu är det bara att ladda om till Tisdagens löppass.

Erikan
2008-08-10, 13:13
Heej Erikan. Hoppas träningen till halvmaran flyter på bra och du inte får några skador. Sprang själv mitt första halvmaraton i Göteborg nu i maj och blev biten så ska springa nästa år igen ! Hade bra !

Jo tack träningen flyter på bra och än så länge har jag sluppit skador. Jag måste säga att hela den här grejen med att logga mina pass och skriva här på forumet är väldigt motiverande. Jag har ju inte varit så bra på att motivera mig med löpning innan men nu trivs jag med att springa och tycker det är jätteroligt. Naturligtvis så hjälper det om man har ett riktigt mål med träningen.

La_Fricka
2008-08-10, 15:09
Jo tack träningen flyter på bra och än så länge har jag sluppit skador. Jag måste säga att hela den här grejen med att logga mina pass och skriva här på forumet är väldigt motiverande. Jag har ju inte varit så bra på att motivera mig med löpning innan men nu trivs jag med att springa och tycker det är jätteroligt. Naturligtvis så hjälper det om man har ett riktigt mål med träningen.

Okej, jag har ingen egen journal men kan tänka mig att det är väldigt motiverande. Just Göteborgsvarvet var i alla fall för mig väldigt motiverande och jag hoppas det fortsätter va det för dig också ! :)

jooj
2008-08-10, 15:41
Ambitiös du är med journalskrivandet, :thumbup: Lycka till, följer journalen!

Muaytudd
2008-08-10, 16:10
Det fick bli en runda till gymmet idag med Dips, Chins och hantelpress. Sköna basövningar. Imorgon blir det löpning igen. =) Är redan peppad.

Bra basövningar. Tror det är helt rätt med tanke på att styrketräningen bara ska komplettera.

Poxeman
2008-08-10, 20:07
Tjusigt pass! Vilade du något mellan sträckorna?

Erikan
2008-08-10, 21:18
Tjusigt pass! Vilade du något mellan sträckorna?

Tackar:) Jo jag vilade mellan sträckorna. Vet faktiskt inte exakt hur mycket, väntade mer till min puls hade gått ner till ca 100. Rörde sig nog om 2-2½ minuter tro jag.

Erikan
2008-08-10, 21:22
Bra basövningar. Tror det är helt rätt med tanke på att styrketräningen bara ska komplettera.

Måste ju säga att övningarna kändes otroligt bram, Chins och Dips var inte så tråkigt som jag kom ihåg det. Kan bli riktig skoj speciellt när jag kan minska lite till på motvikten. Får ha som mål att köra helt fritt utan motvikt. Du anar inte vilken träningverk jag fått efter gympasset i Lördags, helt sanslöst.
*gah!*

Marcs
2008-08-11, 19:22
Fint pass med 800m intervallerna! Det är bra att köra på lite hårdare då och då med intervaller även i början! Kanske inte det första passet man kör men man kan slänga in det lite då och då. Som en variation till de andra "långsammare" passen:)

Erikan
2008-08-13, 19:45
Totalt:
Distans: 10 km
Tid: 1:04:03
Medelpuls: 158
Maxpuls: 190
Medelhastighet: 6:24 min/km


1-5 km
Medelpuls: 148
Tid: 36,32
Medelhastighet: 7,18 min/km

5-10 km
Medelpuls: 172
Tid: 27,31
Medelhastighet: 5,58 min/km

Var riktigt peppad inför rundan. Tog det riktigt lugnt de första 5 km för att köra slut mig direkt. Sprang längst havet, solen sken igenom molnen och några rådjur betade på åkern, bra musik på mp3 spelaren. Kan det bli bättre? Kände att jag kunde springa i evigheter.

Efter 5 km började jag öka på lite fortfarande inte så jag fick för hög puls. De sista 2 km började jag öka ytterligare för att spurta den sista kilometern. Det var spurten som tog slut på mig. Riktigt skönt pass iaf och alla ben och muskler sitter som de ska :)

Erikan
2008-08-14, 19:13
Var riktigt peppad inför rundan. Tog det riktigt lugnt de första 5 km för att köra slut mig direkt. Sprang längst havet, solen sken igenom molnen och några rådjur betade på åkern, bra musik på mp3 spelaren. Kan det bli bättre? Kände att jag kunde springa i evigheter.
Efter 5 km började jag öka på lite fortfarande inte så jag fick för hög puls. De sista 2 km började jag öka ytterligare för att spurta den sista kilometern. Det var spurten som tog slut på mig. Riktigt skönt pass iaf och alla ben och muskler sitter som de ska :)


Jag hade inte många rätt i min text igår och konstiga formuleringar. Här kommer översättningen av den:

Var riktigt peppad inför rundan. Jag tog det riktigt lugnt de första 5 km för att INTE köra slut på mig själv. Jag sprang längst havet, solen sken ner mellan molnen, rådjur betade på åkern och bra musik på mp3 spelaren. Kan det bli bättre? Kändes som om jag kunde springa i evigheter.

Efter 5 km ökade jag farten lite men hade hyfsat låg puls ändå. Den nästsista kilometern ökade jag ytterligare lite och spurtade den sista kilometern. Blev riktigt trött under spurten. Riktigt skönt pass iaf.

Erikan
2008-08-15, 17:17
Ytterligare en mil avverkad.

Total
Distans: 10 km
Tid: 1:03:26
Medelpuls: 158
Maxpuls: 190
Medelhastighet 6,21 min/km

0-5 km
Tid: 35,36
Medelpuls: 146
Medelhastighet: 7,07 min/km

5-10 km
Tid: 27,50
Medelpuls:173
Medelhastighet: 5,45 min/km

Hade en riktigt bra runda. Kände mig inte helt utmattad när jag sprungit min mil heller. Nu blir det vila inför söndagens långrunda.

Marcs
2008-08-15, 19:34
Finfint!:) Bra att du vilar till söndagen! Får hoppas det flyter på lika fint på söndag!

Poxeman
2008-08-15, 22:22
Mycket bra pass! Sista halvan är ju riktigt snabb, bra jobbat!
Vila nu riktigt bra så sätter du ett fint långpass på söndag.

Muaytudd
2008-08-16, 07:07
Bra jobbat Erikan!

Sätt in ett pass nu på gymmet för överkroppen vet ja.

Lycka till på Söndag.

Erikan
2008-08-16, 07:14
Finfint!:) Bra att du vilar till söndagen! Får hoppas det flyter på lika fint på söndag!

Det tror jag nog att det ska göra, tänkte försöka hålla ett snitt på 7 min/km. Mitt mål med söndagen är att vänja mig vid långa sträckor.

Erikan
2008-08-16, 07:19
Mycket bra pass! Sista halvan är ju riktigt snabb, bra jobbat!
Vila nu riktigt bra så sätter du ett fint långpass på söndag.

Tackar tackar. Tyckte det kändes superbra. Jag jämförde mina tider mellan onsdagen och gårdagens siffror (tider, puls, hastighet) och de är ju mer eller mindre de samma. Skillnaden är att jag var inte alls lika slutkörd igår. Det var stor skillnad. =)

Erikan
2008-08-16, 07:20
Bra jobbat Erikan!

Sätt in ett pass nu på gymmet för överkroppen vet ja.

Lycka till på Söndag.

Det var faktiskt min plan :) Tänkte köra hantelpress, chins och drips igen. Det gav en bra träning tyckte jag...och en gräslig träningsverk.

Erikan
2008-08-16, 14:17
Blev ett bra pass på gymmet idag med chins, dips, hantelpress och lite mage. Och sedan en promenad när jag kom hem....är helt slut i benen nu. Ska inte röra mig på hela kvällen nu.

Erikan
2008-08-17, 19:38
Längsta distansen för mig hittills!

Total
Distans: 16 km
Tid: 2,06,45
Medelpuls: 150
Maxpuls: 170
Medelhastighet: 7:55

Milen
Tid: 1,20,19
Medelpuls: 146
Medelhastighet: 8,02 min/km

Jag var inte så peppad på att springa idag som jag hade önskat. Satte dock på mig löpardojorna och gav mig iväg. Efter 2½ km hade jag kommit in i en bra rytm och löpningen började kännas rolig. Jag hade på mig en "camelback" med lite vatten i och min mobil, trots att detta inte vägde mycket så bidrog det till att jag ganska snabbt kände mig trött i knäna (och gör det än).
Utöver mina knän så kändes löpningens lätt. När jag hade avverkat milen så dog min mp3-spelar...så de resterande 6 km fick jag lyssna till det eviga skvalpandet av vattnet i väskan och bilarna som körde förbi. *gah!*
Det sköna med att komma hem efter rundan var att jag inte alls var trött, kunde lätt ha fortsatt lite till.

Poxeman
2008-08-17, 20:07
Härligt pass! Det är alltid kul att läsa "Jag kunde lätt ha fortsatt"
Då tycker jag att du håller rätt hastighet på långpasset, nu i början så är dom ju bara till för att vänja sig vid långa pass.

Erikan
2008-08-17, 20:43
Härligt pass! Det är alltid kul att läsa "Jag kunde lätt ha fortsatt"
Då tycker jag att du håller rätt hastighet på långpasset, nu i början så är dom ju bara till för att vänja sig vid långa pass.

Ja vänja mig vid långa pass behöver jag verkligen. Räcker det att bara ha ett långpass varannan vecka eller det är för sällan?

Tisdag: milen
Torsdag: backe/ milen
Fredag: 25 min
Söndag: långpass (distans ökar vid varje tillfälle) / intervaller

Verkar det vettigt?

Muaytudd
2008-08-17, 22:00
Grymme, ta det lungt nu bara och lyssna på kroppen.

Los
2008-08-17, 22:08
Kul med en till löpartjej! Plus i kanten för klättringen också :) Har du några tidsmål på varvet eller är det bara för att känna på distansen?

Ja vänja mig vid långa pass behöver jag verkligen. Räcker det att bara ha ett långpass varannan vecka eller det är för sällan?
Ett långpass i veckan är mer optimalt, men varannan vecka är inte på något sätt bortkastat och förmodligen vettigt inledningsvis.

Kör hårt!

Poxeman
2008-08-17, 23:49
Ja vänja mig vid långa pass behöver jag verkligen. Räcker det att bara ha ett långpass varannan vecka eller det är för sällan?

Tisdag: milen
Torsdag: backe/ milen
Fredag: 25 min
Söndag: långpass (distans ökar vid varje tillfälle) / intervaller

Verkar det vettigt?

Visst funkar det upplägget jättebra, framförallt nu i början. Men sen när du börjar bli van så rekommenderar jag nog ett långpass i veckan.
Själv kör jag typ såhär:
V1: 15km
V2: 19km
V3: 14km
V4: 17km
Unt so weiter...
Det gör att man får lite variation och att långpassen blir olika långa.
(De veckor när jag har ett "kort" långpass så ökar jag de andra passen litegrann så att jag ändå får rätt många km)

Lars Brinkhoff
2008-08-19, 10:54
Verkar vara metodisk och bra träning i denna journalen.

Räcker det att bara ha ett långpass varannan vecka eller det är för sällan?

Torsdag: backe/ milen

Som Poxeman tycker jag alternerande "korta långpass" och "långa långpass" funkar bra. På de kortare kan man springa längre än ett vanligt pass, men ändå inte så långt att det känns speciellt jobbigt. På de längre försöker man tänja sin gräns litegrann.

Vad gäller torsdagen kanske du kan springa kortare (säg 5-7 km), men lite snabbare istället?

Själv kör jag typ såhär:
V1: 15km
V2: 19km
V3: 14km
V4: 17km
Unt so weiter...

Stadigt kortare och kortare pass, alltså? Det är en ... lite annorlunda filosofi. ;)

machine gun
2008-08-19, 11:04
Du behöver inte köra så långa långpass ännu. Det är långt kvar till halvmaran. Att få till regelbundenhet i träningen är viktigare än distanserna just nu. Ett klassiskt upplägg är annars att periodisera träningen i korta block om t.ex. 4 veckor, där man bygger upp distanserna el intensiteten successivt under 3 veckor för att sedan ta en lättare vecka var fjärde vecka.

Avseende långpass t.ex:
v 1: 15 km
v 2: 16 km
v 3: 17 km
v 4: 14 km
v 5: 16 km
v 6: 17 km
v 7: 18 km
v 8: 15 km
osv

För halvmara tycker inte jag att man behöver några vansinnigt långa långpass heller. Ok om man satsar på att vinna loppet, men för motionärer tror jag att man klarar sig bra på att köra långpass runt 18-20 km som längst (eller 21 om man nu vill känna på hela distansen innan loppet :)). Varannan vecka lär för övrigt vara absolut tillräckligt såhär års.

Poxeman
2008-08-19, 11:10
Stadigt kortare och kortare pass, alltså? Det är en ... lite annorlunda filosofi. ;)

Eller så var tanken att man börjar om efter vecka fyra... *slap* *screwy* :Virro

:D

Erikan
2008-08-19, 17:11
Tack för alla synpunkter. Det låter väldigt klokt att lägga in korta långpass och långa långpass om vartannat. Och som machine gun säger; att jag inte behöver ha mer än 18-20 km långpass nu. Ska hålla mig till era tips fram till nyår iaf, så får vi se sen vad som händer efter det. Jag har ju ett lite överdrivet snabbt tidsmål på halvmaran i maj så träna måste jag... :)

Erikan
2008-08-20, 18:38
Var ute en snabb runda innan jag stack till jobb.

Distans: 5 km
Tid: 29,37
Medelhastighet 5,56 min/km
Medelpuls: 168

Muaytudd
2008-08-22, 10:12
Hur känns kroppen nu då?

Erikan
2008-08-27, 19:15
Första löpdagen på en vecka. Jag har varit förkyld och haft en gräslig hosta så det fick bli en paus. Men nu är jag tillbaka.

Blev ett kortare pass på löpband som mjukstart. Kom in i en bra lunk.

Tid: 40 min
Distans: 6,5 km
Min/km: 6,05

Erikan
2008-08-29, 20:08
Det blev en runda på till mitt gym idag med. Startade med en tur på löpbandet.

Tid: 29,53
Distans: 5 km
Min/km: 5,9

Efter detta blev det lite dips, chins, hantelpress (gjorde en 40% vikt ökning).
Som avslutning tog jag en rask promenad på 20 min på bandet.
härligt pass.

Poxeman
2008-08-29, 20:25
härligt pass.

Det är bra det!
Kul att du är på gång igen.

Erikan
2008-09-01, 15:25
Distans: 10 km
Tid: 1:01:00
Min/km: 6,06
Medelpuls: 170

Ett bra pass, körde lite snabbare de första 5 km än vad jag brukar. Därför var jag ganska trött de sista 5 km, jag gjorde 1 minuts gåpauser varje kilometer. Trots detta hade jag en snabbare medelhastighet de sista 5 km. Ganska intressant faktiskt.