Visa fullständig version : Keffir
Nån som har smakat det förut? Försöker hitta vad det har för innehållsförteckning.
http://www.lifeway.net/product/kefir_desc.php
Eddie Vedder
2008-07-31, 20:25
Kefir är supergott, precis som alla syrade mjölkprodukter. All form av fil och yoghurt smakar gott, långfil, Onaka, Kefir, vanlig naturell yoghurt av varierande fetthalt, olika smaksatta varianter, you name it.*drool*
King Grub
2008-07-31, 20:29
http://www3.arla.se/Default____17791.aspx?SelectedMenuItem=17373
Jag föredrar kefir framför vanlig fil.
hangatyr
2008-07-31, 20:36
sjukt gott med kefir.
Elfsberg
2008-07-31, 21:01
"Den ryska nykomlingen Kefir". Nile City, sitter nån lustigkurre och tävlar med olika yoghurtar i ett kylskåp.
3.1415926535
2008-07-31, 21:08
-uP0R02P4Gw
Best. Fil. Ever. :thumbup:
Mitt råd är dock att hälla den i glas och dricka. Den är för tunn för att ätas med sked och man känner sig bara dum och uppgiven om man försöker.
Elfsberg
2008-08-01, 00:56
"Kalle Anka-cupen i parallell-yoghurt."
:laugh:
Chrillee
2008-08-01, 01:54
Köpte Kefir idag, no more säger jag bara.
Går tillbaka till Onaka, lite snålare, provade Kefir för energin var högre, men nä.
Hur smakar kefir jämfört med vanlig yoghurt eller filmjölk?
Beskriv smaken!
Eddie Vedder
2008-08-01, 20:46
Beskriv smaken!
Den smakar betydligt mer Saccharomyces kefir och Torula kefir än vanlig filmjölk.:D
King Grub
2008-08-01, 20:53
Beskriv smaken!
Prova i stället. Hur beskriver man en smak med ord för någon som inte smakat det? Om du inte tycker om det, är det väl bara att hälla bort, och hur många kronor har du förlorat på det?
Den smakar mer av gästsvamp, eller ska göra i alla fall om den är bra.
En svamp som bara är på tillfälligt besök? ;)
Jästsvamp.
Calamity
2008-08-02, 16:22
Har en fråga om kefir/fil/yoghurt. Jag får finnar av vanlig mjölk, och har läst att det beror på hormoner i mjölken som aktiverar talgkörtlarna. Finns dessa hormon även i fil/kefir osv??
3.1415926535
2008-08-02, 16:26
Troligtvis. Pröva.
AnderssoN
2008-08-02, 18:32
1-2 liter kefir om dagen är melodin...
/Kefir-mannen
Smak av jästsvamp låter ju inte så vidare gott, men visst blir man nyfiken. Blir nog till att köpa hem en liter för att testa. Lite variation är aldrig fel.
Ni som äter kefir: käkar ni den med "vanliga" tillbehör (cornflakes, musli and likes) eller finns det något som passar speciellt bra?
Scratch89
2008-08-03, 07:54
Skivade äpplen och päron tillsammans med Kefir är jättegott!
En svamp som bara är på tillfälligt besök? ;)
Jästsvamp.
:D
Ja jevlar, jag skäms faktiskt. Det är inte en ok felskrivning, jag var full, tror jag.
Den smakar mer av jästsvamp, eller ska göra i alla fall om den är bra.
Instämmer. Jag skulle säga att smaken påminner lite om smaken hos yoghurt man gör hemma, om någon provat det, eller för den delen den där fasansfulla sörjan men gör med någon tibetansk svamp (obs. bara "påminner"; Kefir är fullt ätbart, men den där tibetanska anomalin är det inte). Lite surare än vanlig fil/yoghurt och lite mer jästigt. Inte helt olikt det som i Tyskland kallas "Buttermilch", något slags sur kärnmjölk (Finns motsvarande i Sverige? Jag har aldrig stött på det.).
Scratch89
2008-08-03, 18:21
Tolkia, om du testar att blanda i lite söta äpplen (dvs, inte syrliga/sura) så får du bort den där bismaken. Massa gott!
Finns det Kefir i Sverige som är gjort på något annat än komjölk?
T.ex Soja eller getmjölk?
Tack på förhand!
/r3mpuh :)
Eddie Vedder
2010-10-04, 06:27
Finns det Kefir i Sverige som är gjort på något annat än komjölk?
T.ex Soja eller getmjölk?
Tack på förhand!
/r3mpuh :)
Nej det finns inte. Tycker du just Kefir är gott kommer det ju aldrig smaka samma i sojaform även om man, mot förmodan, på något sätt skulle kunna överföra den bakteriekulturen på något vis. Tror inte den kan växa till hos getmjölk heller men där är jag mer osäker.
King Grub
2010-10-04, 06:49
Visst går det att göra kefir på vilken mjölk som helst. Om det andra varianter till försäljning i Sverige vet jag dock inte.
Kefir grains will successfully ferment the milk from most mammals, and will continue to grow in such milk. Typical milks used include cow, goat, and sheep, each with varying organoleptic and nutritional qualities. Raw milk has been traditionally used.
In addition, kefir grains will ferment milk substitutes such as soy milk, rice milk, and coconut milk, as well as other sugary liquids including fruit juice, coconut water, beer wort and ginger beer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kefir
Eddie Vedder
2010-10-04, 06:53
Visst går det att göra kefir på vilken mjölk som helst. Om det andra varianter till försäljning i Sverige vet jag dock inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kefir
Intressant, då går det att överföra bakteriekulturen alltså. Frågan är då om det i praktiken spelarroll för den som gillar Kefir. Smaken lär ju ändå inte bli exakt densamma som den man lärt sig gilla.
Okej, hmm. Enda kefir produkten jag hittat hittils är Arlas, som är gjord på komjölk.
Jag får helt enkelt göra egen kefir.
Tänkte då göra kefiren på opastöriserad getmjölk. :)
Eddie Vedder
2010-10-04, 19:11
Var bor du? :D
Var bor du? :D
Haha, Sala. :)
Vadårå? ;)
Eddie Vedder
2010-10-04, 19:46
Haha, Sala. :)
Vadårå? ;)
Därför att jag vill ha!*drool*
snatch914
2010-10-04, 22:33
Därför att jag vill ha!*drool*
ROFLOL!
Eddie is teh Kefir-Monster! :Virro
OnT: Konstigt att jag aldrig provat på Kefir då jag alltid älskat nästan alla mjölkprodukter. Får väl skylla på mams, för hon stod för handlandet när jag bodde hemma. :)
Okej, hmm. Enda kefir produkten jag hittat hittils är Arlas, som är gjord på komjölk.
Jag får helt enkelt göra egen kefir.
Köp ett paket och häll i omkring 2% Kefir i getmjölken bara, 1 dygn vid ca 24 grader, så har du din getmjölkskefir.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.