handdator

Visa fullständig version : Skulle behöva lite tips.

mickes
2008-07-31, 20:13
Hej.

Jag skulle behöva lite tips på några små goda mellanmål man kan knapra sig som innehåller mycket protein. Vad jag förstår så ska man väl ligga på en 1.5-2g protein/kroppvikt kg.

Jag är rätt trött på att hälla i mig proteindrinkar och vill ha lite tips på nå snabbt och gott som man kan äta istället. En burk tonfisk är väl rätt bra? Mjölk? Makrill? Vad finns det mer.

Jag har inte en aning om hur mycket protein jag får i mig om dagen då lunch och middag varierar rätt mycket.

Så här ser väl en vanlig dag ut för mig.

Frukost: dubbelmacka med kalkon/skinka, smör, sallad, tomat/gurka/paprika och ost. Ett glas/talrik fil. Och en proteindrink.

Sen går det 4h till lunch och då blir det vanlig husmanskost.
Sen går det ytterligare 4h tills jag kommer hem och dricker en till proteindrink.
Sen tränar jag, sen tar jag en gainer till middagen. Innan jag går och lägger mig tar jag en proteindrink till.

Bara genom proteindrinkar+gainer får jag i mig 80g protein. Men jag skulle gärna vilja skippa drinkarna/någon drink och få i mig riktig mat istället.

Jag väger 78kg just nu så jag behöver väl få i mig 130-160g protein eller nåt sånt.

Rörigt vart det. Förlåt :(

Eddie Vedder
2008-07-31, 20:17
Jag väger 78kg just nu så jag behöver väl få i mig 130-160g protein eller nåt sånt.

Rörigt vart det. Förlåt :(

Inte bahöver du be om ursäkt, du är varmt välkommen med dina frågor och funderingar.:)

Om vi utgår från att maten du nämner inte är en kost med jättelågt energiintag så vågar jag påstå direkt att du utan problem täcker och även troligtvis överstiger ditt önskade proteinintag. Med en vanlig blandkost i tillräckliga mängder är det svårare att INTE lyckas täcka proteinbehovet än att lyckas göra det.:)

Apos78
2008-08-01, 00:32
Bara genom proteindrinkar+gainer får jag i mig 80g protein. Men jag skulle gärna vilja skippa drinkarna/någon drink och få i mig riktig mat istället.

Låter som en tanke i rätt riktning. Som Eddie säger är det inga problem att få i sig tillräckligt med protein från maten och tillskotten skall vara just tillskott till en i övrigt väl sammansatt och varierad kost.

1684_
2008-08-01, 09:43
jag äter... arlas lätt yoghurt, med kvarg/mini keso, havregryn å sojabönor, samt frukt. Mkt protein?

mickes
2008-08-10, 19:02
Tack för alla svaren. Ska sköta min kost så gott det går nu i vinter. Hoppas det går bra. Vet inte om jag lyckas skippa mina proteindrinkar dock. Går så fort att bara blanda en drink. Men vill fortfarande försöka få de andra måltiderna så "rätt" som det går. Får inte i mig protein var tredje timma, hur viktigt är det egentligen?

Sen så funderar jag på om jag ska köpa något "nattprotein" som jag kan ta innan jag går och lägger mig. Just nu häller jag väl i mig vassle innan jag går och lägger mig men jag har hört att man ska få i sig långsamt protein, som i kasein.
Kan det vara vettigare att få i sig det på morgonen med? Eller är det viktigt att få i sig snabbt protein då? Jag är helt värdelös på att få i mig en ordentlig frukost. Oftast blir det inget alls + en proteindrink och en banan. har mina perioder då jag tvingar i mig frukost som jag gör dagen innan.
Har absolut INGEN matlust alls på morgonen. Efter en timma eller två från då jag har vaknat så kan jag käka. Tips på vad göra? :)

Tack på förhand!

Alfred Nobel
2008-08-10, 19:14
Släng ihop en burk tonfisk med lite majonäs och bre på två mackor. Klista samman bröden och packetera i folie/burk/plast! Mums :thumbup:

Mega_man1000
2008-08-11, 01:58
Släng ihop en burk tonfisk med lite majonäs och bre på två mackor. Klista samman bröden och packetera i folie/burk/plast! Mums :thumbup:

mmm... asså sjöö dina ideer och recept är alltid så jädra goda så man bara*drool* så lyssna på sjöö han har många bra mellanmåls recept:thumbup:

Fredrik_S
2008-08-11, 02:28
Har absolut INGEN matlust alls på morgonen. Efter en timma eller två från då jag har vaknat så kan jag käka. Tips på vad göra? :)

Tack på förhand!

Vänta en timma eller två från att du vakna med att äta i så fall.
Det är inte så farligt lång tids extra fasta en timma eller två utöver nattsömnen.