handdator

Visa fullständig version : Bulka på näringsdrycker?


Adebisi
2008-07-31, 17:16
Hej!

Kan man bulka på näringsdrycker, typ Fortimel?

King Grub
2008-07-31, 17:17
Det är klart man "kan". Man kan bulka på bantningspulver också. En bra kost är dock grunden i upplägget - jag antar att du menar lägga till kalorierna från näringsdrycken, inte basera energiintaget på dom?

Tolkia
2008-07-31, 17:27
Det verkar väldigt dyrt.

jenni
2008-07-31, 17:31
jag tog fortimel ett tag ist för proteintillskott, men gick ner i vikt ist för upp :(

Apos78
2008-07-31, 17:41
jag tog fortimel ett tag ist för proteintillskott, men gick ner i vikt ist för upp :(

Gick du ner så var intaget mindre än förbrukningen helt enkelt. Oberoende av vad du äter för energigivare så styr mängden energi in om du går ner i vikt, står stilla eller går upp i vikt.

jenni
2008-07-31, 18:11
Gick du ner så var intaget mindre än förbrukningen helt enkelt. Oberoende av vad du äter för energigivare så styr mängden energi in om du går ner i vikt, står stilla eller går upp i vikt.
jo men jag tror att samma portion fortimel ger mindre energi än motsvarande mängd proteintillskott (double pro i mitt fall) därav tappade jag vikt tror jag

Adebisi
2008-07-31, 18:17
Ja, som ett kostsupplement till allsidig husmanskost, inte allena.

Skriver dietister eller läkare ut Fortimel och andra näringsdrycker så blir det väsentligt billigare, klart man väljer det, dessutom tror jag man kan få det på högkostnadsskyddet också. Eller nåt sånt.

Tolkia
2008-07-31, 18:19
Skriver dietister eller läkare ut Fortimel och andra näringsdrycker så blir det väsentligt billigare, klart man väljer det, dessutom tror jag man kan få det på högkostnadsskyddet också. Eller nåt sånt.
De lär inte skriva ut det om det inte är medicinskt motiverat, dock.

Apos78
2008-07-31, 19:16
Skriver dietister eller läkare ut Fortimel och andra näringsdrycker så blir det väsentligt billigare, klart man väljer det, dessutom tror jag man kan få det på högkostnadsskyddet också. Eller nåt sånt.

Och hur det blir med kostnaden kan variera en hel del beroende på landsting.