handdator

Visa fullständig version : OS i doping börjar nu


Pudzianovski
2008-07-31, 14:38
"Sju ryska friidrottsstjärnor har tills vidare stängts av för dopning. Minst fem av dem var starka medaljkandidater i Peking."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3175&a=810344


:banned

Ryska_raketen
2008-07-31, 14:40
All (näst intill) sport är doping. Nuff said.

tjabon
2008-07-31, 14:49
:smash: ....................*gah!*

jontahontas
2008-07-31, 15:05
Ledsamt och trakigt pa alla sätt. Man kan ju gärna inte bli glad att dom "akt dit" och se det som en seger för den rena idrotten. Skadan är redan skedd i form av vunna lopp/kast och utmärkta prestationer (och framför allt utebliven "glory time" och lönecheck för de bakom dessa sju ryskor i ar). Skadan blir gigantisk eftersom dom är väldigt manga fran en och samma nation.

Kanske ett av de största och mest omtalande OS kommer snart att invigas. Detta var verkligen ett slag som inte behövdes. Fy fan va trakigt, för ALLA :(

tp_88
2008-07-31, 15:07
All (näst intill) sport är doping. Nuff said.
Nähääääeee du! Inte dom Svenska idrottarna iaf!

OT: Undra hur 7st lyckats få ner någonannans urin i testet utan att bli upptäckta. :)

daja
2008-07-31, 15:09
Föga förvånande att det var just ryskor som åkte dit.

Hemi
2008-07-31, 15:21
Dopinghistorierna har ju börjat innan egentligen, då en del stjärnor som nyligen åkt fast inte får ställa upp 2008. Nu blir det mera ljus på alla som åker fast.

Kwon
2008-07-31, 15:22
Yay!

Doping for the people!

Hur ser det bulgariska damlaget ut? :D

bear.flowertwig
2008-07-31, 15:42
Föga förvånande att det var just ryskor som åkte dit.

Ja tacka vet jag rena fina svenskar!

bear.flowertwig
2008-07-31, 15:43
Hur ser det bulgariska damlaget ut? :D

Hur ser du ut? :D

Kwon
2008-07-31, 15:43
Hur ser du ut? :D

Minst lika söt som det bulgariska damlaget hoppas jag! :D

Viktor_Balck
2008-07-31, 15:54
Föga förvånande att det var just ryskor som åkte dit.

Precis, resten av världseliten har rent mjöl in the bag.

Ironbabe
2008-07-31, 16:03
Föga förvånande att det var just ryskor som åkte dit.

Precis, resten av världseliten har rent mjöl in the bag.

Meh Viktor.. det vet ju alla att ryssfolket är ena luriga/falska ena :smash:

daja
2008-07-31, 16:16
Precis, resten av världseliten har rent mjöl in the bag.

exakt

Degpekka
2008-07-31, 17:10
Alltid lika kul att se alla naiva människors miner när folk torksar till höger och vänster på testen.

RagnarÖhman
2008-07-31, 20:22
Och såklart tycker alla utom svenskarna är dopade...haha

O.W.
2008-07-31, 21:41
OT: Undra hur 7st lyckats få ner någonannans urin i testet utan att bli upptäckta. :)

Ja det är ju intressant. De måste ju ha vetat att de skulle bli testade någon av gångerna och tryckt upp någon annans urin i blåsan eller alternativt haft med någon annans urin och manipulerat testproceduren och då kan man ju undra hur testpersonen utförde dessa test egentligen.

Att de testar DNA på proven visste jag inte men det var ju verkligen bra i detta fallet.

daja
2008-07-31, 22:10
Ja tacka vet jag rena fina svenskar!

Finns säkert några dopade svenskar i OS-truppen, men att det sker lika systematiskt som i en del av de andra länderna ser jag som rätt osannolikt. Hur många svenskar i eliten har åkt fast senaste 10 åren, jag kommer på en på rak arm och det är Ludmila. En före detta ryska som redan innan bob-fadäsen hade åkt fast i sitt forna hemland. Det är nog bara att inse att det skiljer en del i mentaliteten gentemot doping mellan länderna.

Herr Oberst
2008-07-31, 22:46
Beror på vilken elit man menar. Finns en del svenska kampsportare, hockeyspelare och annat som åkt fast. Svensk friidrott däremot är nog jävligt ren.

jontahontas
2008-07-31, 22:59
Beror på vilken elit man menar. Finns en del svenska kampsportare, hockeyspelare och annat som åkt fast. Svensk friidrott däremot är nog jävligt ren.

Och hur manga stjärnor har vi som inte tävlar i en teknisk friidrottsgren? :D

daja
2008-07-31, 23:09
Och hur manga stjärnor har vi som inte tävlar i en teknisk friidrottsgren? :D

Wissman, Kallur, Klüft, Mohammed, Arvidsson?
Sen har vi stjärnor i uthållighetssporter som simning, brottning, kanot/rodd, cykel (dam), längdskidor utan att någon av dem har åkt fast.

daja
2008-07-31, 23:11
Beror på vilken elit man menar. Finns en del svenska kampsportare, hockeyspelare och annat som åkt fast. Svensk friidrott däremot är nog jävligt ren.

En hockeyspelare vad jag kan minnas, Patrik Nilson och han var inte riktigt elit. Vilka andra syftar du på?

Jacksatan
2008-07-31, 23:25
Alltid lika kul att se alla naiva människors miner när folk torksar till höger och vänster på testen.

du menar att gemene man tror att alla ryska diskuskastare och löpare är rena? Jag skulle själv höja på ögonbrynen om nån av de stora svenska friidrottarna torkade i ett test.

jontahontas
2008-07-31, 23:46
Wissman, Kallur, Klüft, Mohammed, Arvidsson?
Sen har vi stjärnor i uthållighetssporter som simning, brottning, kanot/rodd, cykel (dam), längdskidor utan att någon av dem har åkt fast.

Wissman är ingen stjärna ännu, sorry. I ar är han 51:a i världen. Hans triumfer i EM vill jag inte kasta skugga pa, men världens elit i 200 och 400m kommer helt enkelt inte fran europa.

Kallur, Klüft, Arvidsson och Mohammed hands down. Dom tävlar i toppen och har aldrig testat positivt.

Ska jag vara ärlig tänkte jag främst pa de grenar där doping är mest förekommande (100m, 200m, kula, diskus ). Där är det tvärtorrt pa svensk front och har ocksa väldigt länge (alltid? minus dopade ricky i diskus och tallhem och höglund i kula 75 resp 85) varit.

daja
2008-07-31, 23:55
Wissman är ingen stjärna ännu, sorry. I ar är han 51:a i världen. Hans triumfer i EM vill jag inte kasta skugga pa, men världens elit i 200 och 400m kommer helt enkelt inte fran europa.

Kallur, Klüft, Arvidsson och Mohammed hands down. Dom tävlar i toppen och har aldrig testat positivt.

Ska jag vara ärlig tänkte jag främst pa de grenar där doping är mest förekommande (100m, 200m, kula, diskus ). Där är det tvärtorrt pa svensk front och har ocksa väldigt länge (alltid? minus dopade ricky i diskus och tallhem och höglund i kula 75 resp 85) varit.

Nej i år har inte Wissman alls tillhört något toppskikte, men så har han ju varit skadad större delen av säsongen med. Förra utomhussäsongen hade han en årsbästatid som iaf tillhörde topp 10-20 i världen på 400.

I de andra grenarna du nämner kan det ju också vara så att det krävs något extra för att kunna slå sig fram bland alla dopade, kan vara en liten förklaring till att vi inte haft några framgångar där.

Hemi
2008-07-31, 23:55
Ska jag vara ärlig tänkte jag främst pa de grenar där doping är mest förekommande (100m, 200m, kula, diskus ). Där är det tvärtorrt pa svensk front och har ocksa väldigt länge (alltid? minus dopade ricky i diskus och tallhem och höglund i kula 75 resp 85) varit.

Ja, han sade det sjalv efterat men testade val alltid negativt (?) skall val tillaggas.

Hemi
2008-08-01, 00:06
Sprint har ju varit hart drabbat pa sistane. Fran UK ar Chambers avstangd, som om det inte rackte med Christie for nagra ar sedan. + de amerikanerna. Det ar en dros internationellt pa sprint som akt dit de senaste 10 nagonting + ar sedan.

jontahontas
2008-08-01, 11:59
I de andra grenarna du nämner kan det ju också vara så att det krävs något extra för att kunna slå sig fram bland alla dopade, kan vara en liten förklaring till att vi inte haft några framgångar där.

Det var ju det jag menade :D

Jag ville inte starta internetkrig.

skaparn
2008-08-01, 12:19
All (näst intill) sport är doping. Nuff said.

Ja. Undantag för cykelsporten som numera är ren.

Imni
2008-08-01, 12:27
Finns säkert svenska friidrottsstjärnor som är dopade men jag tror det är färre i svenska truppen än i många andra länders trupper. Var väl 11 grekiska tyngdlyftare som åkte dit för inte så länge sedan.

Men däremot tror jag att doping hos svenskar är mer utbredd inom andra sporter tex fotboll och hockey. Foppa gick upp 10 kg (!) muskler första ået i NHL och Zlatan gick upp samma vikt när han gick från Ajax till Juventus (som är ökända för doping). NHL hade inte ens några dopingkontroller under lång tid. Nu har dem; en gång per år på en förutbestämd dag...:smash:

3.1415926535
2008-08-01, 12:51
Ofan, det där med Foppa och Zlatan visste jag inte. Har du någon källa man kan referera till om någon inte tror en?

Imni
2008-08-01, 13:00
Ofan, det där med Foppa och Zlatan visste jag inte. Har du någon källa man kan referera till om någon inte tror en?

Tyvärr, kommer inte ihåg vart jag läst det. Foppas "bravader" skedde ju för ett tag sedan. Var väl säkert 15 år sen han debuterade i NHL. Men det där med Zlatan kan man nästan misstänka. Juventus är trots allt ökända för just doping.

skaparn
2008-08-01, 13:55
Ganska ärligt om sin egen doping:

Riccò has withdrawn his request to have a counter-analysis done on the B-sample, but said that the testing procedure needed some work. "Of the 10 controls taken, only two were positive. In theory all the tests should have been positive, therefore the method needs to be checked," he said.

Cycling News (http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2008/jul08/jul30news3)

Hemi
2008-08-01, 14:16
Foppa gick upp 10 kg (!) muskler första ået i NHL och Zlatan gick upp samma vikt när han gick från Ajax till Juventus (som är ökända för doping). […]

Det är inte säkert att källan, vem det än var, som sade så menade det rent vetenskapligt. När frågan ställs "hur mycket muskler kan man gå upp på ett år…" här på kolo t ex kommer det snart ett 'vetenskapligt' svar som i detalj exakt hur mycket ren massa man kan lägga på sig men i folkmun sägs det mycket som inte skall tas så allvarligt. Det behöver inte hårddras till lögner heller utan bara ett sätt att formulera sig. 10-12 kilo kropp man man gå upp utan att för den skull se fet ut efteråt.

Imni
2008-08-01, 14:24
Det är inte säkert att källan, vem det än var, som sade så menade det rent vetenskapligt. När frågan ställs "hur mycket muskler kan man gå upp på ett år…" här på kolo t ex kommer det snart ett 'vetenskapligt' svar som i detalj exakt hur mycket ren massa man kan lägga på sig men i folkmun sägs det mycket som inte skall tas så allvarligt. Det behöver inte hårddras till lögner heller utan bara ett sätt att formulera sig. 10-12 kilo kropp man man gå upp utan att för den skull se fet ut efteråt.

Sant. :whipped:

skaparn
2008-08-01, 14:55
Ärligt talat, man behöver bara titta på foppa för att inse att han inte gick upp några tio kilo muskler. Kanske 2-3, men en hel del var ister.

edit: Det är nu man skulle haft Snake eller nån annan foppakramare från Ö-vik så hade vi verkligen kunnat kasta paj

Longshot
2008-08-01, 15:03
Ja. Undantag för cykelsporten som numera är ren.

+1











:)

Corpobal
2008-08-01, 15:50
All sport är dopping jag tyckor bobdybildning är den enda inte falska sporten DET VAR JU VAD MAN VÄNTA SIG när dom åkte fasst så att säga! Doping OS börjar nu!

RagnarÖhman
2008-08-02, 00:44
All sport är dopping jag tyckor bobdybildning är den enda inte falska sporten DET VAR JU VAD MAN VÄNTA SIG när dom åkte fasst så att säga! Doping OS börjar nu!

Bra åsikt mannen:thumbup:

Ignatius72
2008-08-02, 09:05
Tim Montgomery och Marion Jones som väl får rankas till de största som trillat dit gjorde det inte pga av pissproven. Värt att komma ihåg. Skaparns citat från cyklisten Ricco understryker att testerna inte är särskilt finmaskiga. Då kommer jag att tänka på TdF ledaren förra året Rasmusson som inte heller blev utslängd pga av test.

Lexidos
2008-08-02, 11:22
Undrar hur många kinesiska idrottare som är dopade under OS (någon borde det ju vara) o vilket straff de har i kina på det.

palme
2008-08-02, 11:53
Klart inga SVENSKA idrottare dopar sig!!! Det gör inga SVENSKA bodybuildare eller AF folk heller. Säger sig självt. Vi är helt enkelt för bra för sånt!

GO SVÄRJE!

skaparn
2008-08-02, 12:11
Klart inga SVENSKA idrottare dopar sig!!! Det gör inga SVENSKA bodybuildare eller AF folk heller. Säger sig självt. Vi är helt enkelt för bra för sånt!


Eller för dåliga, om man ska vara sådan.

RagnarÖhman
2008-08-02, 13:08
Är ni allvarliga när ni menar på att just svenska idrottar inte dopar sig? Chansen finns ju men man är ju alltid ren till motsats bevisat....

demode
2008-08-02, 13:18
Undrar hur många kinesiska idrottare som är dopade under OS (någon borde det ju vara) o vilket straff de har i kina på det.

Drar man kinas namn i skam så väntar avrättning. *screwy*

NiXPhoenix
2008-08-02, 13:40
http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_1515549.svd

Den studie RF gjort bland 1 000 personer (såväl idrottare som allmänhet) visar att närmare 40 procent tror att det är viktigt eller ganska viktigt att dopa sig för att nå världseliten.

–Dopingfall får väldigt stor uppmärksamhet och det skapar en bild som inte alls stämmer med verkligheten.

Hur ser den ut?

–Att antalet dopingfall inom elitidrotten är relativt få. Vi har fler fall på lägre nivå och det trots att vi där har betydligt färre tester än på eliten.

Av RF:s totalt 3500 dopingprov per år tas 85 procent på elitidrottare. Dit räknas förutom internationella stjärnor och utövare på landslagsnivå även de som går på Riksidrottsgymnasier.

Hur stor del utgör elitidrottarna av det totala antalet dopade?

–Vi ligger totalt på ungefär 18 dopingfall per år vilket är 0,5 procent i relation till antalet tagna prov. Bland dessa 0,5 procent finns bara ett fåtal tävlingsidrottare.



Läste dock på ett stort svenskt forums dopingdel nyligen och det var skrämmande hur många posts det var, två hela sidor tror jag det var på en dag. Hittade en tråd om halveringstider och det var inte så speciellt kul läsning, jag har hört att många steroider ligger kvar i kroppen 6-12 månader.
I deras lista var det enbart några få som fanns kvar så lång tid, många försvann inom en månad. Iofs hette det tråden halveringstider tror jag, men som de skrev så tolkade jag det som att de skulle klara sig igenom tester (typ på arbetsplatsen) efter si och så lång tid.

Nu handlade det här om styrketräning och "vanliga" svenssons, men det var inte vidare kul läsning alltså.

NiXPhoenix
2008-08-02, 13:44
Edit: Nej, jag skrev fel, halveringstider var det inte fråga om utan helt enkelt hur länge skiten finns kvar i omlopp.
Drygt med så många fuskare.

Timme
2008-08-02, 19:33
Är ni allvarliga när ni menar på att just svenska idrottar inte dopar sig? Chansen finns ju men man är ju alltid ren till motsats bevisat....

klart at tsvenskar också dopar sig. Vi har ju en del som åkt dit. Nyligen åkte ju gyllenhammar dit tex...

CrazyJoeDavola
2008-08-02, 19:54
21:45 SVT 1
Guld - till vilket pris?
Sportdokumentär. OS i Peking förväntas bli en propagandaföreställning. De kinesiska idrottarna måste lyckas. Kina har en solkig dopninghistoria under 90-talet. Kan vi lita på vad vi får se på arenorna under OS? SVT Sport har tagit rygg på internationella antidopningspolisen och ger är en bild av den kinesiska idrotten förr och nu. Text-TV textat 199. Bredbild. Även i SVT1 3/8, SVT24 6/8 och SVT1 8/8.

palme
2008-08-03, 02:43
klart at tsvenskar också dopar sig. Vi har ju en del som åkt dit. Nyligen åkte ju gyllenhammar dit tex...

Konspiration! Vi gör inte sådant.

Björkvedens mästare
2008-08-03, 06:29
Jag tror inte den svenska eliten dopar sej. Däremot Af och BB är fullt av doping men där är det ju i stort sett tillåtet. Dom tillhör dock inte *O*S truppen. Palme började...

palme
2008-08-03, 07:20
Jag tror inte den svenska eliten dopar sej. Däremot Af och BB är fullt av doping men där är det ju i stort sett tillåtet. Dom tillhör dock inte *O*S truppen. Palme började...

Nej nej inte ens BB & AF folk använder sig av olagligheter i Sweden!

theoppositescollide
2008-08-03, 09:42
Jag väntar bara på att doping ska bli obligatoriskt, så slipper vi allt sånt här.

Muskelbyggaren
2008-08-03, 10:02
Jag väntar bara på att doping ska bli obligatoriskt, så slipper vi allt sånt här.
Det är ju lätt att kväka ur sig radikala one-liners, men hur skulle det se ut i praktiken då menar du? Första kuren ingår i årsavgiften i lokala idrottsföreningen? Om inte lär det till två divisioner, en med doping och en utan, vad händer i den senare tror du?