handdator

Visa fullständig version : Hjälp med vettigt benupplägg


Metaddict
2008-07-31, 14:24
Har letat runt ett tag nu men hittar inte riktigt vad jag letar efter.

Jag har kommit tillbaka till gymet på allvar nu efter lång frånvaro av diverse anledningar. Jag är alltså ingen nybörjare. Mitt upplägg i övrigt är fysplit.

Jag är nöjd med mitt program överlag men är lite osäker på benträning. Mitt nuvarande benpass innehåller bara benpress och knäböj. Jag har inget direkt mål mer än att bli större igen, och jag vill inte lägga ner jättemycket tid på benen. Men samtidigt vill jag såklart inte få någon snedfördelning på lårmusklerna (vader kör jag på annan dag). Kör inte marklyft just nu men kommer nog lägga in det på min ryggdag när jag fått igång ryggen ordentligt.

Frågan är väl egentligen rätt enkel: Räcker detta, eller bör jag även lägga in benspark och någon slags lårcurl?
Jag har även lite känningar i mina ljumskar ibland, gymet har den där maskinen där man sitter och pressar benen inåt, kommer inte ihåg vad den heter :) Läge att sätta sig där och pressa också?

Hjälp :Virro

Fredspipan
2008-07-31, 14:42
Lägg in stela marklyft, absolut bäst för baksida lår. :)

Sen kan du variera knäböj och benpress med olika sorters utfall om du vill det.

Det är väl egentligen vad som behövs. Knäspark och lårcurl är mindre effektiva övningar som du kan undvika. :thumbup: