handdator

Visa fullständig version : Vassle höjer insulinet? Kan nån förklara hur, please.

Juliette
2008-07-31, 12:51
Jag var på ett kostföredrag i våras, och hon som höll i det sa att proteinpulver med vassle (och även kasein vill jag minnas) gav så stort insulinpåslag att det hämmade fettförbränningen rejält. Jag har för mig att hon sa att det var värre än rent socker. Hon rekommenderade oss alla att helt sluta med vassle och gå över till soja istället.
Jag frågade om man inte kunde blanda vassleproteinet med soja eller annat protein, eller bra fetter etc, så kanske insulinpåslaget blev mindre? Men nej, nej, nej, så funkade det inte alls. Det fanns inget sätt att sänka vasslens insulinpåslag. Det var inte som med kolhydrater att man kunde mixa det med annat, utan det var proteinet i sig som höjde insulinet, och det fanns inget sätt att ändra på det.

Okej, så jag fattar inte alls hur hon menade. Nån annan som vet vad hon kan ha menat? Och som på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan förklara det för mig? Eller finns det någon mer tråd om ämnet?

Är det inte mjölksockret (laktosen) i vasslen som ger insulinpåslag? Eller vad i vasslen är det? Är inte laktos en kolhydrat?

Ja, frågetecknen är många, vore som sagt glad om nån vet :)

Pepz
2008-07-31, 13:02
insulin är inte ett hormon som endast reagerar på kolhydrat.
Protein ger också ett påslag även om det kommer från soja.
Insulin är livsnödvändigt- utan det tillgodogör sig inte cellerna näringen du äter och du kan dö..

Xerxex
2008-07-31, 13:03
Höjer insulinpåslaget gör vassle men om det ens är närheten till vad socker gör har jag aldrig hört om, låter inte alls troligt. Om det vore så borde väl malto i syfte för antikatabolism onödigt.

King Grub
2008-07-31, 13:05
Höjer insulinpåslaget gör vassle men om det ens är närheten till vad socker gör har jag aldrig hört om, låter inte alls troligt.

Mycket, mycket mer än socker.

http://www.ajcn.org/content/vol80/issue5/images/medium/znu0110403860002.gif

Mean (±SEM) incremental changes ({Delta}) in serum insulin in response to equal amounts of carbohydrate from a white-wheat-bread reference meal (x) and test meals of whey ({circ}), milk ({diamondsuit}), cheese ({triangleup}), cod ({square}), gluten-low ({blacktriangleup}), and gluten-high ({blacktriangledown}) meals.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004.

Som sagt, aminosyror ger insulinfrisättning, precis som kolhydrat, varför proteinrika livsmedel ger minst lika stor insulinfrisättning som kolhydratrika. Av alla proteiner ger vassle störst insulinfrisättning, som glukos eller maltodextrin ungefär. Alla aminosyror ger olika stor insulinfrisättning, leucin störst, och vassle har en aminosyreprofil som påverkar insulinfrisättningen markant.

Det fanns inget sätt att sänka vasslens insulinpåslag. Det var inte som med kolhydrater att man kunde mixa det med annat,

Det kan man inte med kolhydrat heller. Lägger man till ytterligare energigivare, blir insulinpåslaget större, inte mindre.

Det finns heller ingen anledning att försöka manipulera det. Det sköter kroppen själv.

Vassle är dessutom ett fettförbrännande protein, insulinfrisättningen och den akuta lipolyshämmande effekten till trots. Vassle under en diet, t ex, ökar fettförlusten, inte tvärtom. Vassle nedreglerar hepatiska lipogena (fettinlagrande) enzymer. Det finns ingen anledning att undvika vassle under diet - din kostföreläsare har bara dragit förhastade och felaktiga slutsatser om saker hon inte varit insatt i.

Sniggel
2008-07-31, 13:31
Nä men vadå? vassle höjer insulinet men har även fettförbrännande egenskaper på samma gång? :confused:
Hur kan något påverka fler variabler än en?

(sarkasm)

Juliette
2008-07-31, 13:32
Åååå, tack för snabbt och bra svar! *cupid*

Som sagt, aminosyror ger insulinfrisättning, precis som kolhydrat, varför proteinrika livsmedel ger minst lika stor insulinfrisättning som kolhydratrika. Av alla proteiner ger vassle störst insulinfrisättning, som glukos eller maltodextrin ungefär. Alla aminosyror ger olika stor insulinfrisättning, leucin störst, och vassle har en aminosyreprofil som påverkar insulinfrisättningen markant.

Det är alltså aminosyrorna som ger insulinfrisättningen? jag har alltid trott/tänkt att det beror på laktosen, men då förstår jag lite bättre än innan iaf :)

Det kan man inte med kolhydrat heller. Lägger man till ytterligare energigivare, blir insulinpåslaget större, inte mindre.

Det var hennes ord, hon hade innan 'förklarat lite om GI' och hur man kunde sänka kolhydraternas snabbhet. Men då gäller det alltså samma sak med kolhydratrna som med proteinet, osänkbart :)

King Grub
2008-07-31, 13:36
Det är alltså aminosyrorna som ger insulinfrisättningen? jag har alltid trott/tänkt att det beror på laktosen, men då förstår jag lite bättre än innan iaf

Ja, som sagt, alla aminosyror ger insulinfrisättning. Vasslets aminosyreprofil är mycket insulinfrisättande, och det, kombinerat med dess snabbhet, att aminosyrorna snabbt dyker upp i blodet, frisätter mycket insulin.

Det var hennes ord, hon hade innan 'förklarat lite om GI' och hur man kunde sänka kolhydraternas snabbhet. Men då gäller det alltså samma sak med kolhydratrna som med proteinet, osänkbart

Nja, GI gäller ju arean under kurvan för blodsockret, inte insulin. Det är liksom inte samma sak. Lågt GI behöver inte betyda liten insulinfrisättningen, eller tvärtom. Cornflakes har högt GI, men frisätter lite insulin. Branflakes har lågt GI, men frisätter mycket insulin. För att ta ett exempel.

Juliette
2008-07-31, 14:46
Nja, GI gäller ju arean under kurvan för blodsockret, inte insulin. Det är liksom inte samma sak. Lågt GI behöver inte betyda liten insulinfrisättningen, eller tvärtom. Cornflakes har högt GI, men frisätter lite insulin. Branflakes har lågt GI, men frisätter mycket insulin. För att ta ett exempel.
Okej, här har jag mycket att lära.. :(
Jag trodde att generellt att hög insulinfrisättning betyder hög blodsockerkurva. Så vad betyder det i vassleexemplet? Vassle frisätter mycket insulin, men hur är det med blodsockerkurvan när man äter vassle? Blir den hög? Kan den påverkas av att man exempelvis blandar i soja eller bra fett i vassleproteindrinken? Alltså till skillnad mot om man bara tar vassleprotein.

King Grub
2008-07-31, 15:00
Protein höjer inte blodsockret. Protein har ett GI på 0, dvs inget alls. GI är arean under kurvan för blodsockersvaret efter intag av en viss mängd kolhydrat.

Vassle (eller annat protein och/eller fett) tillsammans med kolhydrat sänker GI:t och blodsockersvaret, men gör att måltiden frisätter mer insulin. Insulin har som en av sina många och livsviktiga uppgifter just att sänka blodsockret. Frisattes inte insulin när vi åt, skulle vi dö utan medicinering.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/1/69

Xerxex
2008-07-31, 15:21
som tusan. Man lär sig nått helatiden. Hade hört att det hade lågt GI men tydligen har det som sagt ingen betydelse för den skalan mäter inte protein som kolhydrater..

Juliette
2008-07-31, 15:24
Protein höjer inte blodsockret. Protein har ett GI på 0, dvs inget alls. GI är arean under kurvan för blodsockersvaret efter intag av en viss mängd kolhydrat.

Så insulinkurvan och blodsockerkurvan är helt olika saker... Jag försöker minnas hur hon ritade upp på tavlan, jag fick intrycket av att hon ritade in hur vasslet höjde blodsockerkurvan och hur hon förklarade att det berodde på att det frisatte såna enorma mängder insulin.. Fick för mig att allt var på samma kurva, men det kanske var nån förenklad form av kurva för att vi skulle förstå bättre. Ska försöka rota fram mitt noteringsblock om jag har det kvar.
Suck, är lika förvirrad fortfarande, men ska läsa länken som du skickade, så kanske det klarnar lite :)
Tack iallafall för hjälpen.

Paria
2008-07-31, 15:24
som tusan. Man lär sig nått helatiden. Hade hört att det hade lågt GI men tydligen har det som sagt ingen betydelse för den skalan mäter inte protein som kolhydrater..

Vassleprotein, alltså enbart proteinet, har 0 GI som Grub skrev. GI mäter man efter intag av 50g kolhydrater. Protein är protein och kolhydrat är kolhydrat.

II, insulinindex, förtäljer hur mycket INSULIN som frisätts. Inte hur mycket blodsockret ökar.

Paria
2008-07-31, 15:26
Så insulinkurvan och blodsockerkurvan är helt olika saker...

Ja. Även om blodsockret påverkar insulinet i högsta grad. Insulin hjälper cellerna att ta upp socker; det är en blodsockersänkare.

vasslet höjde blodsockerkurvan och hur hon förklarade att det berodde på att det frisatte såna enorma mängder insulin..

Enorma mängder insulin leder snarare till enormt låga blodsockernivåer, snarare än höga. Vilket förmodligen leder till döden, om nu fallet vore så.

Grejen är att kroppen är mycket effektiv när det gäller att eftersträva homeostas (balans) så den reglerar blodsockret med hjälp av hormoner; blodsockret sjunker hos friska människor aldrig väldigt lågt eller stiger väldigt högt.

King Grub
2008-07-31, 15:27
Så insulinkurvan och blodsockerkurvan är helt olika saker... Jag försöker minnas hur hon ritade upp på tavlan, jag fick intrycket av att hon ritade in hur vasslet höjde blodsockerkurvan och hur hon förklarade att det berodde på att det frisatte såna enorma mängder insulin..

Insulin sänker alltså blodsockret, inte höjer. Vi har en nogrann reglering av blodsockret. Sjunker blodsockret, frisätts glukagon som höjer blodsockret, och stiger blodsockret, frisätts insulin som sänker det. Allt för att hålla vårt blodsocker inom hälsosamma och reglerade gränser. Både för lågt och för högt blodsocker är synnerligen farliga tillstånd.

Akut insulinfrisättning är inte skadlig. Det är kroniskt förhöjda cirkulerande nivåer, orsakade av allmänt dålig kost och livsstil, som är det.

vildängel
2008-07-31, 15:56
Mycket bra tråd. En sak förstår jag dock inte. Om insulin frisätts när blodsockret höjs, och vassle inte höjer blodsockret, varför frisätts då insulin efter intag av vassle?

jwzrd
2008-07-31, 16:11
Mycket bra tråd. En sak förstår jag dock inte. Om insulin frisätts när blodsockret höjs, och vassle inte höjer blodsockret, varför frisätts då insulin efter intag av vassle?

För att fler saker än blodsockret höjer insulinet. T ex aminosyror som ... liksom hela tråden handlar om.

Apos78
2008-07-31, 17:39

Det varierar nog beroende på aminosyraprofil. Har dock för mig att vissa aminosyror förändrar membranpotentialen hos de insulinproducerande betacellerna på bulspottkörteln, vilket leder till en ökad insulinfrisättning.

The Draf
2008-08-01, 09:52
Hur påverkar EAA insulinkurvan?

Om vassle höjer insulinnivåerna borde väl kolhydratinlagringen till musklerna bli bättre?

King Grub
2008-08-01, 10:00
Hur påverkar EAA insulinkurvan?

Mycket hos unga, inget hos gamla.

http://ajpendo.physiology.org/content/vol286/issue3/images/medium/zh10030415970006.gif

Plasma insulin concentrations before and after ingestion of 15 g of EAA.

Am J Physiol Endocrinol Metab 286: E321-E328, 2004.

Om vassle höjer insulinnivåerna borde väl kolhydratinlagringen till musklerna bli bättre?

Protein tillsammans med kolhydrat effektiviserar glykogeninlagringen, men det har inte speciellt mycket med insulin att göra. Kolhydraterna frisätter tillräckligt med insulin i sig. Inte heller spelar det någon roll, om man inte har mycket kort tid på sig till nästa ansträngning.

a distinct advantage in muscle glycogen storage can be achieved after exercise with the addition of protein to a carbohydrate supplement. When supplementation occurs immediately postexercise and 2 h postexercise, this advantage appears to be maintained even when compared with a HCHO supplement. The increased rate of muscle glycogen storage after CHO-Pro supplementation does not appear to be due to an enhanced plasma insulin response and is most evident during the first 40 min of recovery. This later finding would suggest that a CHO-Pro supplement might be most beneficial during short recovery periods. CHO-Pro supplementation for exercise recovery might also be advantageous if minimizing carbohydrate consumption is necessary or a personal preference, such as during a weight-management program.

J Appl Physiol 93: 1337-1344, 2002.

Floddan
2008-08-01, 10:30
Om insulinnivåerna ökar blir inte blodsockret lågt då (eftersom inget glukos kommer)? Dvs hur påverkar vassle mm glukagon?

The Draf
2008-08-01, 11:16
Om insulinnivåerna ökar blir inte blodsockret lågt då (eftersom inget glukos kommer)? Dvs hur påverkar vassle mm glukagon?

Det var detta jag också var inne på. Kolhydrater i blodet borde åka in i muskler och andra celler.

King Grub
2008-08-01, 11:22
http://www.ajcn.org/content/vol80/issue5/images/medium/znu0110403860003.gif

Mean (±SEM) incremental changes ({Delta}) in glucagon-like peptide 1 (GLP-1) in response to equal amounts of carbohydrate from a white-wheat-bread reference meal (x) and test meals of whey ({circ}), milk ({diamondsuit}), cheese ({triangleup}), and cod ({square}).

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/80/5/1246/T6?ck=nck

The Draf
2008-08-01, 13:57
COD = Torsk?
Innebär detta att blodsockervärdet höjs efter intag av whey?
Kommer glycogenet från levern?
Finns det något information om hur insulinresistans och frekvent whey intag?
Finns det något negativt med whey?

Eddie Vedder
2008-08-01, 14:02
Finns det något information om hur insulinresistans och frekvent whey intag?

Vassleprotein skyddar mot insulinresistens om något. Den akuta effekten på insulinet är stor men den långtgående tyder på fördelar på ens insulinkänslighet.

Eddie Vedder
2008-08-01, 14:15
Vassleprotein skyddar mot insulinresistens om något. Den akuta effekten på insulinet är stor men den långtgående tyder på fördelar på ens insulinkänslighet.

Som sagt. Både råttstudier där man gjort direkta undersökningar och studier på människors matvanor tyder på vassleproteinets positiva hälsoeffekter.

A high-protein diet can reduce body weight and increase insulin sensitivity, but whether the type of dietary protein affects these outcomes is unknown. We hypothesized that feeding insulin-resistant rats a high-protein diet (32%) containing whey protein concentrate (WPC) would reduce body weight and tissue lipid levels and increase insulin sensitivity more than a diet containing red meat (RM). Rats were fed a high-fat diet (300 g fat/kg diet) for 9 wk, then switched to a diet containing either 80 or 320 g protein/kg diet, provided by either WPC or RM, for 6 wk (n = 8). The rats were then killed after overnight food deprivation. High dietary protein reduced energy intake (P < 0.001) and visceral (P < 0.001), subcutaneous (P < 0.001), and carcass fat (P < 0.05). Increasing the dietary density of WPC, but not of RM, reduced body weight gain by 4% (P < 0.001). Dietary WPC also reduced plasma insulin concentration by 40% (P < 0.05) and increased insulin sensitivity, compared to RM (P < 0.05). These findings support the conclusions that a high-protein diet reduces energy intake and adiposity and that whey protein is more effective than red meat in reducing body weight gain and increasing insulin sensitivity.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/134/6/1454

A high-whey-protein diet reduces body weight gain and alters insulin sensitivity relative to red meat in wistar rats. J Nutr. 2004 Jun;134(6):1454-8

The metabolic syndrome is a cluster of metabolic disorders, namely dyslipidaemia, hypertension, obesity and glucose intolerance. Insulin resistance is the core phenomenon. Co-occurrence is associated with increased cardiovascular disease (CVD) risk. Observational studies found no increased CVD risk with increasing consumption of milk and other dairy products. In several studies dairy consumption was inversely associated with the occurrence of one or several facets of the metabolic syndrome. Many dairy components may contribute to the beneficial effects. Milk and particularly whey appeared insulinotropic when given in a single meal, but not in longer-term intervention. Medium chain fatty acids improve insulin sensitivity. Whey proteins, amino acids, medium chain fatty acids and in particular calcium and other minerals may contribute to the beneficial effect of dairy products on body weight and body fat. Peptides, calcium and other minerals reduce blood pressure. Fermented products and probiotic bacteria decrease absorption of cholesterol, sphingomyelin of cholesterol and fat, calcium of cholesterol, bile acids and fat. Proteins, peptides and bacteria may also reduce plasma cholesterol. Lactose, citrate, proteins and peptides improve weight control, blood pressure and plasma lipids indirectly, by improving calcium bioavailability. Furthermore, dairy consumption improves the bioavailability of folate and other secondary plant components.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/117981324/HTMLSTART

Milk and the metabolic syndrome. Obesity Reviews. 2006 Aug; 8:2, 109–118

Floddan
2008-08-01, 22:28
Jag har inte märkt något markant blodsockerhöjning av rena vassleprodukter (är diabetiker och tar ibland "rent" vassle utan att ta insulin) kanske borde kontrollera blodsockret efter detta intag lite mer nogrannt då.

Tycker för övrigt att ni utan diabeties skall vara glada över det och skita i sånt här, hehe.

Floddan
2008-08-01, 22:32
Jag har inte märkt något markant blodsockerhöjning av rena vassleprodukter (är diabetiker och tar ibland "rent" vassle utan att ta insulin) kanske borde kontrollera blodsockret efter detta intag lite mer nogrannt då.

Tycker för övrigt att ni utan diabeties skall vara glada över det och skita i sånt här, hehe.

Detta beror kanske på den relativt lilla mängd protein jag tar vid dessa tillfällen men hade jag tagit motsvarande mängd kolhydrat utan att svara med insulin hade jag definitivt fått högt blodsocker.

KniveN
2008-08-01, 23:13

..

Floddan
2008-08-02, 05:13
Glukagon höjer blodsockret...

King Grub
2008-08-02, 09:11
http://www.ajcn.org/content/vol80/issue5/images/medium/znu0110403860001.gif

Mean (±SEM) incremental changes ({Delta}) in blood glucose in response to equal amounts of carbohydrate from a white-wheat-bread reference meal (x) and test meals of whey ({circ}), milk ({diamondsuit}), cheese ({triangleup}), cod ({square}), gluten-low ({blacktriangleup}), and gluten-high ({blacktriangledown}) meals.

Forty-five minutes after eating commenced, a higher blood glucose response was observed after the reference meal than after all test meals, except for cod. At 60 min, all test meals elicited lower glucose values than did the reference.

Although the blood glucose responses after the whey meal were considerably lower than those after the reference meal (–57%), the serum insulin AUC (Table 3Go) was significantly higher (90%) (P < 0.05). The insulin response registered after whey deviated from all other test meals by being significantly higher. The milk and cheese meals showed significantly higher insulin AUCs than did the GL.

Elfsberg
2008-08-02, 19:17
Hur fungerar utsöndring av glukagon för en diabetiker?

Timme
2008-08-02, 19:27
Kreatin lagras ju bättre in i musklerna om man intar kreatin vid insulin peak. Man behöver alltså inte alls ha kolhydrater till kreatin för att det ska lagras in effektivt?

Apos78
2008-08-03, 06:10
Kreatin lagras ju bättre in i musklerna om man intar kreatin vid insulin peak. Man behöver alltså inte alls ha kolhydrater till kreatin för att det ska lagras in effektivt?

Frågan är hur höga insulinnivåer som krävs för att hjälpa kreatinet på traven. Kreatin kan, om jag minns rätt, också ge effektivare glykogeninlagring vid samtida kolhydratintag.

The Draf
2008-08-03, 08:11
http://www.ajcn.org/content/vol80/issue5/images/medium/znu0110403860001.gif

Whey verkar sänka blodsockret mest av all mat som testats. Innebär detta att man känner sig mest trött av whey?

Anders The Peak
2008-08-03, 08:43
En lärande länk som kan vara till nytta om man vill hänga med i studierna som Grub postar.
http://themedicalbiochemistrypage.org/

mini
2014-03-14, 15:06
Megabump. Har en (äldre man med någorlunda aktiv vardag) i familjen som har fått diabetes som en följd av kortisonbruk. Han har ibland svårt att komma ihåg att äta och kan gå en dag utan att bli hungrig. Proteinpulver vore en smidig lösning som mellanmål. Är det något han bör undvika?

Morrris
2014-03-14, 17:15
Varför skulle han behöva undvika det? :)

mini
2014-03-14, 17:18
Varför skulle han behöva undvika det? :)

Om insulinsvaret är negativt för diabetiker? Om jag hade svaret på det hade jag nog inte behövt ställa frågan.

Morrris
2014-03-14, 17:24
Om insulinsvaret är negativt för diabetiker? Om jag hade svaret på det hade jag nog inte behövt ställa frågan.

Det diskuteras en del kring huruvida låg insulinkänslighet gör att de betaceller som är kvar blir överansträngda i sina försök att sänka blodsockret. Eftersom vassle inte höjer blodsockret blir inte insulinresponsen abnorm och det borde alltså inte vara någon fara. Flera studier som länkas i den här tråden visar ju snarare på positiva effekter som ökad insulinkänslighet.

Ale
2014-03-14, 17:27
Effect of whey on blood glucose and insulin responses to composite breakfast and lunch meals in type 2 diabetic subjects1,2,3

http://ajcn.nutrition.org/content/82/1/69.full

Halvrelevant iaf..

mini
2014-03-14, 17:30
Tack. Han håller just på att lära sig dosera insulinet så det vore ju synd att tillföra något som gör det svårare men då känns det lite lugnare.

Morrris
2014-03-14, 17:48
Alltså, insulinspikarna som kan uppstå när man dricker vassle har ju naturligtvis fortfarande en viss effekt på hans blodsocker. Om han håller på att lära sig att ställa in insulinet är det kanske bra att vänta lite.

Beelz
2014-03-14, 21:04
lånar tråden lite.. Spikar kasein insulinet lika mycket som vassle?

Pepz
2014-03-14, 21:15

nej

Baha
2014-03-14, 21:45
eftersom jag antar han har egen insulinproduktion kanske vassle kan ge en viss skjuts påden egna produktionen och man behöver tillföra mindre yttre insliun och därav få mindre negativa effekter av det.

insulin upp utan extra kolhydrater=blodsocker ned utan tillförsel av andra medikament vilket jag sjäv upplever och tror kan vara bra för diabetiker med egen insulin produktion.

Sverker
2014-03-15, 07:35

Upptaget av aminosyror från tarmen är mycket långsamare från kasein än från vassleprotein. Alltså reagerar kroppen med att utsöndra mindre insulin, men gör det över en längre tidsperiod.

Sheogorath
2014-03-15, 07:37
nä men vadå? Vassle höjer insulinet men har även fettförbrännande egenskaper på samma gång? :confused:
Hur kan något påverka fler variabler än en?

(sarkasm)

:d

King Grub
2014-03-15, 08:25

Påverkar IGF-1 i stället.

gyros
2016-02-05, 15:39
Väcker denna tråden till liv igen *popcorn*

Så hur gör ni för att undvika blodsockerfall vid intag av vassle?
Samtida intag av kolhydrater? Hur? Maltodextrin? Fast föda?

kvarnis
2016-02-05, 17:41

Tror de flesta inte får sånt kraftigt blodsockerfall av vassle att de märker det, påverkas ens en diabetiker negativt av en shake vassle?

Vet inte hur andra gör men själv dricker endast proteinpulver på morgonen till frukost, totalt 3 mål per dag. Känns onödigt med mellanmål då det inte visats vara bättre.

King Grub
2016-02-05, 17:49
Blodsockernivåerna stiger av vassleprotein. Graf i tråden.

gyros
2016-02-05, 18:09
Tror de flesta inte får sånt kraftigt blodsockerfall av vassle att de märker det, påverkas ens en diabetiker negativt av en shake vassle?

Vet inte hur andra gör men själv dricker endast proteinpulver på morgonen till frukost, totalt 3 mål per dag. Känns onödigt med mellanmål då det inte visats vara bättre.

Måste vara jag som är ovanligt känslig. Dricker jag en portion vassle utan samtida intag av kolhydrater så går min hjärna in i ett zombie-liknande tillstånd och jag blir otroligt trött och seg i flera timmar efteråt.

gyros
2016-02-05, 18:12
Protein höjer inte blodsockret.

Vassle (eller annat protein och/eller fett) tillsammans med kolhydrat sänker GI:t och blodsockersvaret, men gör att måltiden frisätter mer insulin.

Insulin sänker alltså blodsockret, inte höjer.

Blodsockernivåerna stiger av vassleprotein.

Jag hänger inte med alls. Tråden har visserligen ett par år på nacken men får definitivt inte citat 1 och 4 ovan att gå ihop. Är slutsatsen utifrån ovanstående att protein, i sig, inte påverkar blodsockret, utan frigör endast insulin (som har som uppgift att sänka blodsockret). Då sänks alltså blodsockret direkt utan någon höjning av blodsockret ens överhuvudtaget skett?

Linjedomarn
2016-02-05, 18:18
Om man inte är diabetessjuk så reglerar kroppen själv blodsockernivån. Vid intag av protein så höjs insulinnivån som sänker blodsockret. Därför utsöndras även glukagon, ett hormon som utsöndrar glukos i blodet vilket normaliserar blodsockernivån igen.

Låter bara som du behöver en större måltid, annars blir du hungrig snabbt igen.

Bandid0
2016-02-05, 19:12
Blanda ut vasslen i majonäs så blir insulinpåslaget obetydligt.

Sheogorath
2016-02-05, 20:29

Hur jag gör för att inte få blodsockerfall? Jag injicerar inte insulin.

Anders The Peak
2016-02-05, 22:42
I normalfallet ökar blodglukosen minimalt av protein dvs om personen har en fungerande metabolism med normala insulinnivåer(frisk individ) . Därför tror jag att det här är en teoretisk konstruktion som inte har någon grund i verkligheten för friska individer.
Jag ser att Grub har besvarat på samma sätt som mitt inlägg.

Tolkia
2016-02-07, 22:17
Om jag inte minns fel, så finns det väl ganska dåligt stöd för att olika diffusa "känningar" hos friska individer som populärt antas bero på lågt blodsocker (darrig, frusen, trött, sur osv.) faktiskt samvarierar med lågt blodsocker.

F Ultra
2016-02-08, 20:18
Om jag inte minns fel, så finns det väl ganska dåligt stöd för att olika diffusa "känningar" hos friska individer som populärt antas bero på lågt blodsocker (darrig, frusen, trött, sur osv.) faktiskt samvarierar med lågt blodsocker.

Japp: http://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-5-svalt-pa-cellniva/