handdator

Visa fullständig version : Övningsalternering för nybörjare


jocke12
2008-07-31, 02:13
Jag tränar efter en variant av z_bumbis 2-split. Push/pull baserat på basövningar. Jag kör alltså igenom kroppen på två pass och siktar på att träna tre eller helst fyra gånger i veckan. Övningarna tycker jag själv är kanon då jag valt de jag gillar bäst, men skulle jag kanske tjäna i längden på att ha två varianter av ett push- och dito för ett pull-pass? Tydligen ska ju kroppen annars vänja sig vid just de övningar man kör, men detta är kanske inte något jag behöver "oroa" mig för ännu? :)

Pull
Chins
Marklyft/frivändningar
Bicepscurl
Skivstångsrodd
Obliquesträning
Scottcurl
Sittande rodd i kabel

Push
Bänkpress
Militärpress
Dips
Lutande hantelpress
Triceps extension runt huvudet
Mage

Jag har snart tränat i ett halvår.

Förutom huvudfrågan tar jag gärna input på övningsvalet. Vad gäller frånvaron av rena benövningar så har jag det angenäma problemet att jag hellre skulle se att mina ben var tunnare än de är. Många år av fotboll lämnade mig med en inversdiscokropp. :)

Fredspipan
2008-07-31, 02:27
Pull
Chins
Marklyft/frivändningar
Bicepscurl
Skivstångsrodd
Obliquesträning
Scottcurl
Sittande rodd i kabel
3st bicepsövningar? Ta bort scottcurl och ersätt hantelcurlsen med hammercurl. Då har du en bicepsövning med supinerat grepp och en med osupinerat. :thumbup:

Push
Bänkpress
Militärpress
Dips
Lutande hantelpress
Triceps extension runt huvudet
Mage
Har du tänkt köra 3st övningar för biceps och en för triceps? Tycker du kan lägga till smalbänk isåfall.
På mage rekommenderar jag som vanligt crunches med vikt samt benlyft med vikt. Det är övningar som heter duga. ;)


Jag har snart tränat i ett halvår.

Förutom huvudfrågan tar jag gärna input på övningsvalet. Vad gäller frånvaron av rena benövningar så har jag det angenäma problemet att jag hellre skulle se att mina ben var tunnare än de är. Många år av fotboll lämnade mig med en inversdiscokropp. :)Frånvaron av "rena" benövningar? Den enda övningen på ditt pass som överhuvudtaget involverar ben är marklyft.
Tycker du begår ett stort misstag om du väljer att strunta i benen. Visa gärna bild så vi får se hur långt före de ligger.

Jag rekommenderar hur som helst knäböj, benpress och utfall för quadsen.
Stela marklyft och möjligtvis liggande lårcurl för hamstrings samt stående vadpress och sittande vadpress för vader. :cool:

Nimille
2008-07-31, 07:26
3st bicepsövningar? Ta bort scottcurl och ersätt hantelcurlsen med hammercurl. Då har du en bicepsövning med supinerat grepp och en med osupinerat. :thumbup:

Jag ser två, ser du fler?


Har du tänkt köra 3st övningar för biceps och en för triceps? Tycker du kan lägga till smalbänk isåfall.
Triceps involveras bra mycket mer än biceps i ovanstående upplägg, därav motiverat med 2st övningar kanske?


Frånvaron av "rena" benövningar? Den enda övningen på ditt pass som överhuvudtaget involverar ben är marklyft.
Tycker du begår ett stort misstag om du väljer att strunta i benen. Visa gärna bild så vi får se hur långt före de ligger.

Varför ska han visa bild på sina ben för :confused:
Huruvida han väljer att träna dem eller inte är upp till han.

z_bumbi
2008-07-31, 08:07
Om du fortfarande ökar i övningarna som du kör så ser jag ingen anledning att byta, ordningen på övningarna skulle jag däremot flytta runt lite så att ryggträningen ligger före biceps och mage.

Med tanke på mängden pressövningar ser jag ingen som helst anledning att köra mer tricepsträning.

Frivändningar (förutsatt att de är just frivändningar och inte styrkevändningar) och marklyft räcker långt för underhåll av benstyrkan.

Iofs vet jag inte antalet set på varje övning men jag gissar att det är jämt fördelar på de olika övningarna.

jocke12
2008-07-31, 10:47
Om du fortfarande ökar i övningarna som du kör så ser jag ingen anledning att byta, ordningen på övningarna skulle jag däremot flytta runt lite så att ryggträningen ligger före biceps och mage.Okej. Bra! :) Jag försöker köra så att jag börjar med den största övningen alt den jag vill fokusera mest på att öka i (i detta fallet chins). Kör också gärna bröst, axlar, triceps och sen runt samma varv igen för att känna mig någorlunda pigg i target-muskeln. Vad kan man förlora på ett sådant upplägg?

Med tanke på mängden pressövningar ser jag ingen som helst anledning att köra mer tricepsträning.Nej, någon mer tricepsträning blir det inte tal om. ;)

Frivändningar (förutsatt att de är just frivändningar och inte styrkevändningar) och marklyft räcker långt för underhåll av benstyrkan.Måste erkänna att de just nu mest liknar styrkevändningar, men det jobbas på!

Iofs vet jag inte antalet set på varje övning men jag gissar att det är jämt fördelar på de olika övningarna.Jag kör 3x8 på alla övningar förutom bänkpress och marklyft där jag satsar på 5x5 och chins där jag kör fyra eller fem set.

Stort tack, z_bumbi! Tack Nimille också. :)

Poxeman
2008-07-31, 12:14
Okej. Bra! :) Jag försöker köra så att jag börjar med den största övningen alt den jag vill fokusera mest på att öka i (i detta fallet chins). Kör också gärna bröst, axlar, triceps och sen runt samma varv igen för att känna mig någorlunda pigg i target-muskeln. Vad kan man förlora på ett sådant upplägg?


Jag tar biceps / rygg som exempel.

Om du kör "varv" som du menar så är du ju redan bra trött i biceps när du kommer till stångrodden detta gör att du antagligen inte kommer upp i maxlast på ryggmusklerna då bicepsen begränsar.

Om du istället kör alla ryggövningar först så tränar du max på rygg och pressar sedan ut det absolut sista i bicepsövningarna.

jocke12
2008-07-31, 15:14
Okej, Poxeman. Ligger nog en hel del i det du säger. Jag ska prova det nästa gång det vankas träning. :) Antagonister misstänker jag tjänar på att tränas på "mitt vis", men då jag ju tränar efter raka motsatsen så... ja, det ska provas. :)

Risken att jag skulle lyssna på Fredspipan var och är obefintlig ändå, Nimille, men tack ska du som sagt ha ändå. :) Och... amen, brobban. Men gå gärna on topic igen nu, tack.

ProteinKreatin
2008-07-31, 15:50
På mage rekommenderar jag som vanligt crunches med vikt samt benlyft med vikt. Det är övningar som heter duga. ;) :


På vilket sätt är benlyft en mag-övning som heter duga? *screwy* :smash: