Visa fullständig version : Hjälp med mat "schema".
Snart börjar skolan igen och då hade jag tänkt att sluta lata mig och komma igång med träningen rejält! Det jag måste förbättra mig på är maten framförallt, jag äter alltid vid oregelbundna tider och äter förmodligen inte allt för ofta "rätt" mat/tillräckligt.
Det jag skulle behöva hjälp med är: Hur ska jag lägga up vad jag äter, och när? Dvs vilka tider och vad för slags mat? Skulle någon vilja vara snäll och ge mig tips på bra mat och när man ska äta den? Tack på förhand.
Eddie Vedder
2008-07-31, 05:08
Ett tips är att äta frukost före skolan, sedan äta skollunchen, eventuellt ett litet mellanmål när du kommer hem och sedan middag på kvällen.:)
Bra mat är samma typ av käk som skolan bjuder på ungefär, kolla runt på forumet så hittar du mängder av trådar med bra tips. Både i delen för kost och även för den eminenta delen med matlagningstips, bilder etc.:thumbup:
Exempel på två trådar där du lär hitta en del tips.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768
Hur ser det ut när man "alltid äter på oregelbundna tider"? I synenrhet när du går i skolan som väl erbjuder vardagar som är hyfsat identiska.
Beskriv det du idag inte är nöjd med
Ett tips är att äta frukost före skolan, sedan äta skollunchen, eventuellt ett litet mellanmål när du kommer hem och sedan middag på kvällen.:)
Bra mat är samma typ av käk som skolan bjuder på ungefär, kolla runt på forumet så hittar du mängder av trådar med bra tips. Både i delen för kost och även för den eminenta delen med matlagningstips, bilder etc.:thumbup:
Exempel på två trådar där du lär hitta en del tips.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768
Tack så mycket! En liten lätt fråga bara, ska man äta ett mål mat före eller efter träning? Eller är det bättre att kanske bara stoppa i sig någon frukt och lite bröd innan träning? Tack.
Alfred Nobel
2008-07-31, 15:22
Frukost: Havregrynsgröt, bröd + keso, kvarg, skinka och mjölk.
Lunch: Havregrynsgröt, ris, pasta, potatis + kyckling och grönsaker.
Middag: Havregrynsgröt, ris, pasta, potatis, bulgur + lax och grönsaker.
Ät och var glad!
Frukost: Havregrynsgröt, bröd + keso, kvarg, skinka och mjölk.
Lunch: Havregrynsgröt, ris, pasta, potatis + kyckling och grönsaker.
Middag: Havregrynsgröt, ris, pasta, potatis, bulgur + lax och grönsaker.
Ät och var glad!
Äter ej gröt, keso, kvarg, grönsaker, frukt går bra dock!:( Jag är extremt kräsen vad gäller mat. Jag gillar enkel mat som kött/fisk och potatis sen inget mer till det, ingen sås, inga grönsaker. Tack för hjälpen!
Eddie Vedder
2008-07-31, 17:36
Jag är extremt kräsen vad gäller mat.
Ett tips om du vill ha ett matschema är i såna fall att växa upp och börja äta ordentligt. Blir svårt att hjälpa någon med kosten om inget duger.
Ett tips om du vill ha ett matschema är i såna fall att växa upp och börja äta ordentligt. Blir svårt att hjälpa någon med kosten om inget duger.
Kanske skulle ha nämnt det tidigare, mitt fel. Men växa upp vet jag inte gillar man inte det så gillar man inte det och om kan ersätta tex gröt med något annat så fungerar det väl lika bra?
Eddie Vedder
2008-07-31, 17:49
Men växa upp vet jag inte gillar man inte det så gillar man inte det och om kan ersätta tex gröt med något annat så fungerar det väl lika bra?
Okejh kanske liet hårt uttryckt.;)
Men min poäng är den att vill du ha hjälp blir det som sagt svårt om inget duger åt dig. Att man "inte äter grönsaker" är t.ex. helt ofattbart för mig, "grönsaker" är ju knappast en homogen livsmedelsgrupp eller hur? Tror knappast du har testat alltför noggrant.
Men du n'mner ju själv t.ex. kött och potatis. Då verkar det ju som du har koll på vad man kan äta. Kött och potatis, köttfärssås och spaghetti, fisk och mos, kyckling och ris, lax och pasta etc.
Kolla länkarna som sagt.
Okejh kanske liet hårt uttryckt.;)
Men min poäng är den att vill du ha hjälp blir det som sagt svårt om inget duger åt dig. Att man "inte äter grönsaker" är t.ex. helt ofattbart för mig, "grönsaker" är ju knappast en homogen livsmedelsgrupp eller hur? Tror knappast du har testat alltför noggrant.
Men du n'mner ju själv t.ex. kött och potatis. Då verkar det ju som du har koll på vad man kan äta. Kött och potatis, köttfärssås och spaghetti, fisk och mos, kyckling och ris, lax och pasta etc.
Kolla länkarna som sagt.
Hehe nemas problemas! Jag förstår själv inte varför jag inte äter grönsaker. Jag har lite koll vad för slags mat man ska äta som sagt fisk/kött och potatis är ju bra. Men frågan mer är väl när jag ska äta den, efter eller innan träning och sånt. Men jag ska läsa länkarna, tack så mycket.
Eddie Vedder
2008-07-31, 18:00
Men frågan mer är väl när jag ska äta den, efter eller innan träning och sånt.
Jag förstår inte svårigheterna. Frukost när du vaknar, lunch vid lunchtid och middag vid noprmal middagstid typ. Något mellanmål är ju inte fel men heller inget krav.
Att äta ditt största mål mat efter träningen är en fördel och det är ytterligare en fördel om du låter den måltiden vara kolhydrat- och proteinrik men relativt fettsnål. I övrigt är en allmänt balanserad kost okej vid alla tidpunkter. Det handlar inte om något krångel, bara allmänt sunt förnuft.
Jag förstår inte svårigheterna. Frukost när du vaknar, lunch vid lunchtid och middag vid noprmal middagstid typ. Något mellanmål är ju inte fel men heller inget krav.
Att äta ditt största mål mat efter träningen är en fördel och det är ytterligare en fördel om du låter den måltiden vara kolhydrat- och proteinrik men relativt fettsnål. I övrigt är en allmänt balanserad kost okej vid alla tidpunkter. Det handlar inte om något krångel, bara allmänt sunt förnuft.
Jag trodde inte det var så lätt, jag trodde att man var tvungen att äta exakt på ett sådant eller sådant vis. Tack åter igen nu har jag fått reda på vad jag behövde tror jag!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.