Visa fullständig version : Blandade frågor om diabetes, högt blodtryck och kolesterol.
Emil_Larsson
2008-07-30, 21:39
Det är så att min mor har diabetes. Jag vill gärna hjälpa henne att må så bra som möjligt, men på senare dagar så tycker jag min mor har mer eller mindre skitit i sjukdomen.
Hon har alltid högt blodsocker runt 9 upptill 20 i blodsockervärde, vilket oroar mig, men morsan verkar tro att det är helt okej att gå runt så. Hon äter varannan timme, äter drygt 10-12 ggr per dag, äter mitt i natten. Tycker det verkar rätt onödigt, jag menar skall man äta hela tiden under dygnet så hinner man ju inte med någonting. På senare tid har morsan sagt att hon inte kan följa med mig ut och umgås för hon måste ha koll på att äta varannan timme.
Hon lider av högt blodtryck och kolesterol, äter en 15-20 ostskivor "på en gång", äter säkert en halv ost på en dag, och typ småäter köttbullar hela tiden är inte det farligt för högt blodtryck m.m?
Jag menar, det känns som om hon skiter i sina sjukdomar och tror att livet leker. Hade jag haft dom sjukdomarna så hade jag verkligen varit rädd för att stoppa in vad som helst.
Hon kan inte heller motionera pga höftskada så hon rör sig inte heller. Brukar säga att hon får ont i bröstet (antagligen hjärtat?) om nätterna.
Det jag vill säga är, detta står väl inte rätt till? jag har försökt säga till henne att så många ostskivor och köttbullar hela tiden kan väl inte vara bra. Kan du inte följa med ut och gå med hundarna för sockret? då säger hon ingen lust.
Jag menar, inte roligt om hon får en hjärtinfarkt eller så. :(
Svår situation det där. Mycket man säger uppfattas förmodligen som tjat och det är väldigt få som vill bli tillsagda hur de ska göra. Maten är alltid en känslig fråga. Försök få din mamma att göra några små förändringar t.ex. att ta en promenad varje dag efter egen förmåga, att äta ost på hälften av alla mackor och sedan kanske äta hälften så mycket mackor, om hon nu äter väldigt mycket sådant. Det är lätt att det blir för mycket som ska förändras på en gång vilket ofta får motsatt effekt och kostvanorna kanske rent av försämras. Svårt att komma med en lösning sähär utan att träffa personen i fråga och få en större bild av situationen. Har din mamma kontakt med dietist i och med diabetesen så borde god hjälp finnas där.
Emil_Larsson
2008-07-30, 22:01
Svår situation det där. Mycket man säger uppfattas förmodligen som tjat och det är väldigt få som vill bli tillsagda hur de ska göra. Maten är alltid en känslig fråga. Försök få din mamma att göra några små förändringar t.ex. att ta en promenad varje dag efter egen förmåga, att äta ost på hälften av alla mackor och sedan kanske äta hälften så mycket mackor, om hon nu äter väldigt mycket sådant. Det är lätt att det blir för mycket som ska förändras på en gång vilket ofta får motsatt effekt och kostvanorna kanske rent av försämras. Svårt att komma med en lösning sähär utan att träffa personen i fråga och få en större bild av situationen. Har din mamma kontakt med dietist i och med diabetesen så borde god hjälp finnas där.
Hon har kontakt med en dietist men hon tycker den dietisten är för kravsättande och jag tror det är det som slår över i hennes beteende att hon skiter i alltihop. Enligt dietisten får hon inte äta mer än 3-4 ostskivor per dag och det uppskattar inte morsan direkt.
Det är ingen lätt situation. Man vill ju gärna hjälpa till. Tycker det är konstigt att hon t.o.m sviker sin son. Tänkte på det där med att hon inte vill komma ut och umgås ute och så för att hon är upptagen med allt.
Det där med osten är underligt. Jag menar, inte ens jag som är fri från sjukdomar och har god aptit skulle få för mig att äta 15-20 ostskivor på en gång, men men är man kär i ost så är man :D
din morsa verkar ha någon form av ätstörning.
antar att hon har svårt att bryta mönstret och göra något annat istället för att äta. Ta kontakt med dietisten, den personen kanske kan få din morsa i något slags terapi.
Risken är annars att hon inte förstår vad hon gör mot sig själv förrän det blir allvarligt.,
Emil_Larsson
2008-07-30, 22:10
din morsa verkar ha någon form av ätstörning.
antar att hon har svårt att bryta mönstret och göra något annat istället för att äta. Ta kontakt med dietisten, den personen kanske kan få din morsa i något slags terapi.
Risken är annars att hon inte förstår vad hon gör mot sig själv förrän det blir allvarligt.,
Ok. Tack för rådet.
Skall sova. Godnatt.
/Fred.
Scratch89
2008-07-30, 22:12
Hon borde väl ha märkt av biverkningarna än? Är hon insulinberoende så borde hennes doser ha ökat, eller så borde hon ha fått hyperglukemi, vilket inte alls är roligt.
Kan vi förmoda att din mor också är insulinbehandlad ?
Jag gissar att din mor upplever stort obehag av en blodsockersänkning. Jag vet diabetiker som känner viss ångest för att få en insulinkänning. De lägger sig alltså ett par blodsockerenheter högre än vad de skulle kunna leva med.
Är din mor van vid ett blodsocker på 10 - 20 och får en snabbare sänkning från kanske 15 ned till 8 kan hon uppleva samma känsla som ett riktigt lågt blodsocker. Kroppen upplever förändringen och signalerar med obehagskänslor.
Blodsocker upp på 20 under långa perioder är inte alls bra. Det sliter hårt på ögats näthinna, njurarnas fina blodkärl och nerverna, främst ut till fötterna:(
Det är heller inte praktiskt att gå runt med högt blodsocker eftersom man blir rejält törstig och måste kissa ofta.
Lösningen finns i ett bra sammarbete med läkaren, diabetessköterskan och dietisten.
Emil_Larsson
2008-07-31, 07:14
Hon borde väl ha märkt av biverkningarna än? Är hon insulinberoende så borde hennes doser ha ökat, eller så borde hon ha fått hyperglukemi, vilket inte alls är roligt.
Ja biverkningar har hon allt fått. Insulinberoende är hon.
Kan vi förmoda att din mor också är insulinbehandlad ?
Jag gissar att din mor upplever stort obehag av en blodsockersänkning. Jag vet diabetiker som känner viss ångest för att få en insulinkänning. De lägger sig alltså ett par blodsockerenheter högre än vad de skulle kunna leva med.
Är din mor van vid ett blodsocker på 10 - 20 och får en snabbare sänkning från kanske 15 ned till 8 kan hon uppleva samma känsla som ett riktigt lågt blodsocker. Kroppen upplever förändringen och signalerar med obehagskänslor.
Blodsocker upp på 20 under långa perioder är inte alls bra. Det sliter hårt på ögats näthinna, njurarnas fina blodkärl och nerverna, främst ut till fötterna:(
Det är heller inte praktiskt att gå runt med högt blodsocker eftersom man blir rejält törstig och måste kissa ofta.
Lösningen finns i ett bra sammarbete med läkaren, diabetessköterskan och dietisten.
Hon hade dålig syn innan hon fick diabetes och den har försämrats en aning nu med hennes diabetes. Fötter har hon problem med, får fotvårdsbehandling och liknande. Njurarna tror jag också hon har problem med för hon har ofta urinvägsinfektioner och det hör väl samman antar jag.
/Fred.
Hon är välkommen att följa med mig en dag på min avdelning för diabetiker så kan hon få se lite resultat vad diabetesen kan ställa till med. Det värsta är väl alla svarta fötter som får amputeras.
Ta ett snack med din mamma själv och säg att du är orolig för henne. Sedan iväg till diabetessköterskan kanske?
På tal om hemskheter.. en av mina kollegor misskötte sin diabetes i unga dar och miste sin syn pga det.. måste kännas surt. Men men hon klarar sig ju bra och jag får gosa med en ledarhund på jobbet :D
Njurarna tror jag också hon har problem med för hon har ofta urinvägsinfektioner och det hör väl samman antar jag.
/Fred.
Nja den biten beror på att hon har glukos i urinet vilket är optimala förhållanden för bakterietillväxt.
Nja den biten beror på att hon har glukos i urinet vilket är optimala förhållanden för bakterietillväxt.
Vilket i sin tur alltså beror på misskötsamhet med sjukdomen. Höga blodsockernivåer kan leda till "överspill" i njurarna.
Beepfaaarp
2008-08-01, 17:11
Brukar säga att hon får ont i bröstet (antagligen hjärtat?) om nätterna.
Kan va magsyra som tränger upp i matstrupen. Känns som en brännande krampaktig känsla i bröstet. Om man äter mycket så börjar locket till magsäcken glappa.
Vilket i sin tur alltså beror på misskötsamhet med sjukdomen. Höga blodsockernivåer kan leda till "överspill" i njurarna.
Givet. Det tyder dock inte på njurproblem, vilket var vad jag kommenterade.
Njurtröskeln ligger lite olika från person till person. För de flesta brukar glukos läcka över till urinen vid ett blodsocker kring 10.
Samma sak händer i princip i saliven också Där glukos läcker ut i saliven, och kan ge karies hos diabetiker.
Three pigs
2008-08-02, 11:41
Om hon verkligen inte lyssnar på dig så blir det svårt att göra någonting på egen hand. Dietist/läkare verkar vara det rätta, och om hon skall besöka en så se till att följa med och berätta för den hur det egentligen är, hur hon äter osv. annars kanske hon döljer det.
Mäter hon sitt blodsocker innan hon äter? Det kan ju vara en lösning annars, att be henne mäta. Har hon ett bra eller ett högt blodsockervärde behöver hon ju inte äta.
Emil_Larsson
2008-08-02, 11:58
Om hon verkligen inte lyssnar på dig så blir det svårt att göra någonting på egen hand. Dietist/läkare verkar vara det rätta, och om hon skall besöka en så se till att följa med och berätta för den hur det egentligen är, hur hon äter osv. annars kanske hon döljer det.
Mäter hon sitt blodsocker innan hon äter? Det kan ju vara en lösning annars, att be henne mäta. Har hon ett bra eller ett högt blodsockervärde behöver hon ju inte äta.
Hon kollar rätt ofta, och hon ligger aldrig under 8.0. När hon ligger på 8.0 säger hon "jag får ta och äta någonting för sockret börjar bli lågt".
Vet ej vad som är normalt blodsocker för en diabetiker men borde det inte vara samma för en frisk människa som för en diabetiker? runt 4-6 är väl normalt?
Anders The Peak
2008-08-02, 12:08
Emil, jag tror att du får försöka få ut henne på promenader dagligen, antagligen lite kortare i början för att få igång henne och allt eftersom hon blir lite aktivare och blir hon mer mottaglig för dina råd ,och med tiden blir hon säkert mer mån om att hålla sig i trim.
Det handlar mycket om att man måste göra livstilsförändringar när man fastnat i destruktiva mönster och inte bryr sig så mycket om vad som händer.
Den här sidan kan vara intressant henne:http://www.halsosidorna.se/
Emil_Larsson
2008-08-02, 12:11
Emil, jag tror att du får försöka få ut henne på promenader dagligen, antagligen lite kortare i början för att få igång henne och allt eftersom hon blir lite aktivare och blir mer mottaglig för dina råd ,och med tiden blir hon säkert mer mån om att hålla sig i trim.
Det handlar mycket om att man måste göra livstilsförändringar när man fastnat i destruktiva mönster och inte bryr sig så mycket om vad som händer.
Den här sidan kan vara intressant henne:http://www.halsosidorna.se/
Hon har problem med sin höft så hon kan inte gå långt men man kan alltid försöka att få henne att gå ut den sträckan hon orkar. Bara det är nåt liksom.
Tack för tipset iallafall.
Anders The Peak
2008-08-02, 12:12
Hon har problem med sin höft så hon kan inte gå långt men man kan alltid försöka att få henne att gå ut den sträckan hon orkar. Bara det är nåt liksom.
Tack för tipset iallafall.
Är hon kraftigt överviktig?
Om du har möjlighet så tror jag att andra mindre ansträngande aktiviteter kan vara av stort värde bara det ger någon typ av mervärde i vardagen..
Emil_Larsson
2008-08-02, 12:14
Är hon kraftigt överviktig?
Om du har möjlighet så tror jag att andra mindre ansträngande aktiviteter kan vara av stort värde bara det ger någon typ av mervärde i vardagen..
Japp hon kämpar med kraftig övervikt, en grej som jag tror är bra som hon gör det är att hon är igång och gör saker hemma, te.x. städar, diskar, sköter hunden, tvättar, sånt gynnar väl en hel del också? man behöver ju inte komma ut för att röra på sig eller aktivera sig av något slag.
Anders The Peak
2008-08-02, 12:26
Emil jag tycker att du talar om för din mamma att du är orolig för hennes hälsa.
Emil jag tycker att du talar om för din mamma att du är orolig för hennes hälsa.
+1.
Låter som hon har stora problem och du är förhoppningsvis en av de som kan hjälpa henne med att säga det som Anders skrev. Kan förhoppningsvis få henne att försöka ta tag i det.
Vet ej vad som är normalt blodsocker för en diabetiker men borde det inte vara samma för en frisk människa som för en diabetiker? runt 4-6 är väl normalt?
Finns ingen generell normal blodsockernivå för diabetiker, det är alldeles för individuellt - men att ligga 10-20 är ju (för) högt. Runt 4-6 är bra för en icke-diabetiker och en nivå som diabetiker bör försöka sikta på, men det är så klart väldigt svårt att alltid ligga där omkring.
Jag är helt övertygad om att Sverkar har riktigt bra koll på ämnet, för övrigt :)
von huff
2008-08-02, 14:41
jag har haft diabetes i 10år och man brukar säjja att HBA1c (medelblodsockervärdet) skall ligga runt 7.mellan 6,5-8 är mycket bra, så man skall försöka hålla blodsockret mellan 4-7
Emil_Larsson
2008-08-02, 19:09
Skall bli.
Three pigs
2008-08-03, 15:04
jag har haft diabetes i 10år och man brukar säjja att HBA1c (medelblodsockervärdet) skall ligga runt 7.mellan 6,5-8 är mycket bra, så man skall försöka hålla blodsockret mellan 4-7
Jepp, men har man runt 4 efter en måltid så kan det sjunka efter några timmar. Ett bra värde 1,5-2h efter måltid är runt 8, då brukar man inte riskera att få lågt.
von huff
2008-08-03, 20:16
Jepp, men har man runt 4 efter en måltid så kan det sjunka efter några timmar. Ett bra värde 1,5-2h efter måltid är runt 8, då brukar man inte riskera att få lågt.
joo fast man lär ofta känna sin kropp efter en tid alla har ju inte samma doser osv:)
Three pigs
2008-08-03, 20:55
joo fast man lär ofta känna sin kropp efter en tid alla har ju inte samma doser osv:)
Sant det!
Det är det som är svårt med såna här frågor att allt är individuellt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.