handdator

Visa fullständig version : Korrekt utförande hantelpress


GLC
2008-07-30, 15:31
Hej!

Vad är korrekt utförande för hantelpress? Är det med händerna vinklade som i bänkpress eller att händerna är med handflatorna längs med kroppen?

För- och nackdelar med dessa två utföranden?

Tacksam för svar!

Martin Löwgren
2008-07-30, 17:17
Underarmen ska vara i en pronerad position och utförandet ser ut som ett bänkpress lyft (inte armbågar efter kroppen som många styrkelyftare använder) det minskar belastningen på bröstmuskeln (men gör iofs så du orkar mer vikt om nu det är målet?).

Assazel
2008-12-12, 13:32
Hej, kan du/någon förklara mer utförligt hur man gör en korrekt hantelpress samt bänkpress? Kanske finns det filmer som visar. Jag förstod tyvärr inte på föregående post.

kalajset
2008-12-12, 13:49
Hej, kan du/någon förklara mer utförligt hur man gör en korrekt hantelpress samt bänkpress? Kanske finns det filmer som visar. Jag förstod tyvärr inte på föregående post.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

kalajset
2008-12-12, 13:55
Sedan ska man naturligtvis komma ihåg att det finns olika tekniker också beroende på syftet med lyftet, varav inget direkt är "fel" så länge man inte gör uppenbara dumheter som lyft på arslet vid bänkpress samtidigt som man kör halva repetitioner, (m ao stannar med stången kanske 5 centimeter över bröstet, etc etc).

pellepedal
2008-12-12, 14:31
... som man kör halva repetitioner, (m ao stannar med stången kanske 5 centimeter över bröstet, etc etc).

Och om jag aldrig kommer tävla i bänkpress, finns det aldrig någon plats i träningen för detta menar du???

Scratch89
2008-12-12, 14:34
Och om jag aldrig kommer tävla i bänkpress, finns det aldrig någon plats i träningen för detta menar du???

Läs hela meningen.

Assazel
2008-12-12, 14:34
Hej, tack. Men dum fråga kanske, skall armbågarna vara i linje med axlarna eller strax under? Slutläget blir mer ett V om jag har det under axlarna. Har jag armbågarna i linje med axlarna blir slutläget mer rakt/horisontellt. Har hört ryktesvägar att V läget i slutet är mer skonsamt för axlarna. Samtidigt känns det lite onaturligt att börja bottenläget med armbågarna i linje med axlarna.

Rahf
2008-12-12, 14:38
Armbågarna i linje med axlarna kommer att placera rätt stor belastning på axlarna om jag inte missminner mig. Inte att rekommendera alltså.

elo_
2008-12-12, 14:54
Jag tränar enligt styrkelyftsprinciper, kör ibland hantelpress som en stabilitetsövning, dvs rätt tunga vikter och få reps. Vinklar in armbågarna på samma sätt som i bänk. Bra i kombination med en vinglig bänk (eller mer jobbigt med en gymnastikboll :D) Mitt sätt är inte optimalt för bröstutveckling, genom att dra in armbågarna, men det är inte mitt syfte heller.

Håller med Martin om målet är att belasta bröstmusklerna, samma grepp som i vanlig bänkpress, dvs pronerat, samt utfällda armbågar. Skulle dock undvika att överdriva vinkeln mellan kropp och arm (har rätt fina stretchmarks av den enda gången jag har gjort det.. ;))

Assazel
2008-12-12, 14:57
uppdatera mig igen på vad pronerat menas?

elo_
2008-12-12, 15:01
...samma grepp som i vanlig bänkpress, dvs pronerat...

:)

håll ut armarna rakt framför dig, vänd handflatorna mot marken -> pronerat
vänd handflatorna mot taket -> supinerat

The Draf
2008-12-12, 15:38
En viktigt sak att tänka på om man vill maximera belstningen på bröst är att hålla underarmarna vinkelrät mot marken genom hela pressen. På så sätt maximeras belastningen på tuttar/axlar medans belastningen på triceps/biceps minskas.

Assazel
2008-12-12, 15:44
:)

håll ut armarna rakt framför dig, vänd handflatorna mot marken -> pronerat
vänd handflatorna mot taket -> supinerat


Tack, men förutsatt att man står upp då va? ;)
Blir lite jobbigt med handflatorna mot marken i liggande hantelpress (om jag nu tolkat dig rätt)

Rahf
2008-12-12, 15:47
Tack, men förutsatt att man står upp då va? ;)
Blir lite jobbigt med handflatorna mot marken i liggande hantelpress (om jag nu tolkat dig rätt)

Handflatorna mot dig = supinerat.
Handflatorna från dig = pronerat.

Sittande, liggande, stående eller hängande spelar ingen roll.

Assazel
2008-12-12, 16:01
Handflatorna mot dig = supinerat.
Handflatorna från dig = pronerat.

Sittande, liggande, stående eller hängande spelar ingen roll.

ser helt skumt ut när jag försöker visualisera mig i bänkpress samt typ chins på den beskrivningen. Men skyller på fredag och omformulerar min fråga:
när man kör bänk/hantelpess, har man då handflatorna mot taket (vilket innebär vinkling av handleden mot mig) eller handflatorna mot fötterna?

elo_
2008-12-12, 17:24
ser helt skumt ut när jag försöker visualisera mig i bänkpress samt typ chins på den beskrivningen. Men skyller på fredag och omformulerar min fråga:
när man kör bänk/hantelpess, har man då handflatorna mot taket (vilket innebär vinkling av handleden mot mig) eller handflatorna mot fötterna?

värst vad du krånglar till det... :D

såhär:
http://www.building-muscle101.com/images/flat_bench_dumbel.jpg

Arf Pingvin
2008-12-12, 19:46
ser helt skumt ut när jag försöker visualisera mig i bänkpress samt typ chins på den beskrivningen. Men skyller på fredag och omformulerar min fråga:
när man kör bänk/hantelpess, har man då handflatorna mot taket (vilket innebär vinkling av handleden mot mig) eller handflatorna mot fötterna?

Du dorsalflexerar såklart handlederna med ditt pronerade grepp.

Alltså handlederna böjda bakåt som i en bänkpress.