handdator

Visa fullständig version : kolhydrater


mangemani
2003-06-16, 18:09
finns det nån produkt som enbart innehåller kolisar?som inte innehåller nå proteiner?

King Grub
2003-06-16, 18:12
Socker. ;)

Nej, inga vettiga produkter innehåller enbart kolhydrater, förutom kolhydratstillskott i pulverform. Men varför vill du unvika protein? Finns väl ingen anledning.

mangemani
2003-06-16, 18:17
nej egentligen inte,men enligt hälsovakten så har mitt proteinintag skjutit mot höjden,vad jag än äter så får jag i mej proteiner och har kvar en hel del kolhydrater att få i mej idag och jag lär ju överstiga gränsen när jag nu ska trycka i mej dom.
fast gör det nått om man får i sej mer proteiner än man har räknat ut,bara det nu inte överstiger kcal strecket?

King Grub
2003-06-16, 18:23
Nej! Det gör inget om du får i dig mer protein än vad ett fånigt datorprogram föreslår. Hälsovakten är inte någon allvetande gud du skall tillbe.

mangemani
2003-06-16, 18:25
nej nej,men man kan väl använda det till en hjälpreda,att hålla koll på siffror och vad man har fått i sej osv.

King Grub
2003-06-16, 18:33
Jovisst. Men att låta det göra kostprogram åt sig som fungerar för byggning, det tror jag inte en sekund på.

Niclaaas
2003-06-16, 18:55
hälsovakten har grundinställningar och de är knappast lämpade för byggning. själv så skulle jag äta 93g protein eller nåt om dagen...inte så lyckat. gör om inställningarna så att de passar dig sen tror jag inte du behövar oroa dig för att du får i dig för mycket protein av vanlig mat

mangemani
2003-06-16, 20:42
så det där med att jag ska få i mej 3010 kcal per dag(som nu hälsovakten räknade ut)det stämmer då alltså inte?hälsovakten är inte för byggning som ni säger,men i det här fallet är det inte byggning som jag gör,utan deffar och deffning kan den väl till användbar till om man nu bara vill hålla koll på vad man får i sej?

ska man äta normalt efter ett cardiopass,fett,kolisar,protein osv?eller ska man få i sej snabba K/P?

Lellan
2003-06-16, 20:57
Den kan ju vara bra för att slippa räkna kcal själv, men du borde nog ändra inställningarna för hur stor andel av energin som ska komma från fett, protein och kolhydrater. Gå in på "avancerat" i vänstra övre hörnet och "anpassa användarens rdi".

Om du inte har en aning om vilken fördelning du vill ha så kan du ta 2 g protein/kg kroppsvikt, fylla på så att åtminstone 15% kommer från fett och reste kan ju vara kollisar. Det finns ju hur många upplägg som helst, men jag bara tipsar om ett som antagligen är bättre för styrketränande än orginalinställningarna..

Lycka till! :)

mangemani
2003-06-16, 21:08
tack för svaret lellan.

men på min hälsovakt finns det ej nån "avancerat" knapp,finns bara en "anpassa" knapp och där kan man inte ändra nått i stort sätt...kör jag med en gammal version kanske(hälsovakt plus)?

men alltså,kan mna inte bara göra så här att man typ tittar på förpackningen utav det man äter och sen sitter och knappar in kolhydrater,protein och fett enbart iställe för att typ skriva "1 dl havregryn"?

miapia
2003-06-16, 21:36
om du har versionen HV plus som jag själv använder så kan du ju lägga till egna livvsmedel under "info" knappen och sen klicka på produkt. jag har lagt till en massa egna grejer som inte finns, ofta äter man ju rätt skumma saker enligt HV...

lite krångligt men äter du produkten ofta är det helt klart värt det.

mangemani
2003-06-17, 09:34
hur kan man lägga till en produkt?tex om ajg trycker på knappen info så får man skriva in namnet på produkten och vikten,men man kan man inte ändra kolhydrater,fett osv....hur ska man göra?

Lellan
2003-06-17, 10:09
Mitt tips är att du gör som så att du räknar (för hand/huvud) ut hur många gram protte, kollisar och fett du vill äta beräknat på det totala kcalintaget du vill ligga på.

Om det nu inte går att ändra inställningarna i din version så kika på "kvar att äta" hur väl de stämmer med orginalinställningarna. Visar det sig att din egen uträkning är 3 gånger så hög på protein tex, och säg hälften på kolhydrater eller nåt - så försök hålla intaget så att det står att du ätit 300% protein och 50% av kolhydrater. Förstår du hur jag menar?

Då har du ju ändå egna inställningar - 300% på proteinstapeln representerar DITT 100 %..

På min version kan man klicka på "info" och sedan produkt. Då skriver man in vad produkten heter, ungefär hur mkt en portion är och sedan fyller man i hur många gram protein, kolhydrat och fett (+ övriga näringsvärden) det är per 100 gram, kcal räknar den ut själv - det kan man inte skriva in. Sedan tar man "spara matprodukt".

mangemani
2003-06-17, 13:28
jorå,jag förstår hur du menar lellan.tack för svaret:)

jag gör som så att jag skriver in för hand nu oh räknar ut själv,typ om jag tex äter en burk tonfisk,då skriver jag in 24 gr protein,och 100 gr havregryn 56 gr kolhydrater osv...det borde väl funka att göra så också eller?jag utgår från det som hälsovakten säger att jag ska få i mej 3010 kcal om dagen för att gå ner i vikt(men jag käkar lite mer protein över kcal strecket)...vad tror ni om detta?

Lellan
2003-06-17, 13:53
Originally posted by mangemani
jorå,jag förstår hur du menar lellan.tack för svaret:)

jag gör som så att jag skriver in för hand nu oh räknar ut själv,typ om jag tex äter en burk tonfisk,då skriver jag in 24 gr protein,och 100 gr havregryn 56 gr kolhydrater osv...det borde väl funka att göra så också eller?jag utgår från det som hälsovakten säger att jag ska få i mej 3010 kcal om dagen för att gå ner i vikt(men jag käkar lite mer protein över kcal strecket)...vad tror ni om detta?

Men varför fungerar det inte att skriva in hur stor mängd tonfisk i vatten du äter? Om du tar just den varan så måste den ju finnas inlagd? :confused:

Om du väger mängden du äter och skriver in får du ju dessutom hjälp att se hur det står till med de övriga värdena, vitaminer och mineraler och sånt..?

Energifördelningen som är förinställd passar nog inte en gymmande, det var därför jag skrev att du nog skulle överskrida tex proteinmängden och ligga på under RDI på tex kolhydrater - om du inte tror förinställningarna passar dig vill säga.