handdator

Visa fullständig version : HUr tränar jag upp maximal kondition??


Barbastark
2008-07-30, 11:48
Hej!

Jag vill träna upp min kondition. Men som med i stort sett alla träningsformer så finns det 1000 olika "bästa sätt" att träna på.

Min teori är att man får bäst kondition genom att pusha kravet på syreupptagning så mycket som möjligt, som man tex gör i intervall träning. 30 sek spurt, 30 seg jogg, 30 sek spurt 30 sek jogg.

Är detta idealet? Gör denna träningsform att man sedan även kan prestera bra på längre sträckor i något lugnare tempo eller blir resultatet tränar jag intervall så blir jag bra på rusher. och tränar jag långdistans så blir jag bättre på detta?

Skulle även väldigt gärna vilja veta fördelarna för kroppen med att vara bra på långdistans kontra intervall.

Guddi
2008-07-30, 11:52
Man blir bra på det man tränar. När det gäller intervaller kontra kontinuerlig löpning så finns det forskning som visar på att man vid högintensiva intervaller får samma förbättring på syreupptagningsförmågan som vid kontinuerlig löpning trots att man inte tillryggalägger samma sträcka.

Påverkan på kroppen är att man vid intervallträningen kommer att bygga upp en buffertkapacitet i och omkring de arbetande musklerna vilket gör att man bli bättre på att springa under anaeroba förhållanden.

Haxtall
2008-07-30, 12:26
Om Du är inne på intervaller så har du 3 alt. som jag ser det:

1. Långa intervaller, 80-90% av maxpuls, arbete 2-3min - upp to.m 6-8min. Men 2-4min kan klassas som den mer vanliga, speciellt för nybörjare. Vilan här för 2min är ca 40s och för 3min ca 1min.

2. Långa intervaller, 90-100% av maxpuls, arbetstiden är likadan här, skillnaden är vilan som blir längre pga den förhöjda intensiteten. Te.x så kan vilan för 3min vara 3min.

3. Korta intervaller, Arbetstid: 10-120s, vila 5-60s. Några kombinationer som är vanliga är te.x; 45/20, 70/30, 90/45 osv. Dvs vilan ska vara väldigt kort med tanke på den förkortade arbetstiden.


Viktigt också att tänka på är att sista intervallen ska försöka hållas i samma tempo som det första, och även att man inte tar i så att bena stumnar!

Lycka till!

Barbastark
2008-07-30, 12:39
Man blir bra på det man tränar. När det gäller intervaller kontra kontinuerlig löpning så finns det forskning som visar på att man vid högintensiva intervaller får samma förbättring på syreupptagningsförmågan som vid kontinuerlig löpning trots att man inte tillryggalägger samma sträcka.

Påverkan på kroppen är att man vid intervallträningen kommer att bygga upp en buffertkapacitet i och omkring de arbetande musklerna vilket gör att man bli bättre på att springa under anaeroba förhållanden.

Du skriver först att man blir bra på det man tränar. Och sedan att det finns forskning på att högintensiv intervallträning ger samma förbättring av syreupptagningsförmågan som vid kontinuerlig löpning. Sedan skriver du att man vid intervallträningen kommer att bygga upp en buffertkapacitet i och omkring de arbetande musklerna vilket gör att man bli bättre på att springa under anaeroba förhållanden.

Menar du att man ÄVEN får en förbättring vid anaerob träning som man inte får vid långdistans träning eller menar du att man i stort ENBART får en förbättring av den anaeroba kapaciteten?

Om det är så att man ÄVEN får en förbättring vid anaerob träning borde inte detta innebära att intervallträning är det optimala för kondition. Och att även maratonlöpare skulle få bäst uthållighet genom att enbart träna intervaller?

Guddi
2008-07-30, 12:53
Uthållighet och syreupptagningsförmåga är inte samma sak.

Det jag menar är att man ÄVEN får en förbättring vid anaerob träning. Det finns även flera saker som tränas när man löper långt som inte tränas lika bra när man kör intervaller likt uthålligheten i ens typ I fiber.

Nej, det finns inget som är optimalt hela tiden.

Vill du bli bra på att springa långt, spring långt. Vill du bli bra på att springa många korta intensiva löpningarn så träna då istället på det.

Om du tänkt träna endast för att förbättra din hälsa och må bättre så kan du nå ditt mål på kortare tid och med mindre arbete genom att använda dig av högintensiva intervaller.

Haxtall
2008-07-30, 13:07
Norges skidlandslag ska tydligen köra otroligt mycket intervall/vo2max träning, och då pratar vi inte bara sprintlaget, utan långdistansarna. Självklart kör de även långdistans för att få den lokala uthålligheten i musklerna. Då träningsformerna inriktar sig på helt olika fysiologiska anpassningar är behovet av båda självklara. Även här i Sverige har de börjat ta efter Norges intervallhysteri, men inte i samma utsträckning,..

Barbastark
2008-07-30, 13:36
Tack! bra svar både Guddi och Haxtall. Nu är jag med på hur det funkar lite bättre.

Det som jag tränar mest är styrketräning. Så eftersom det ger en högre syreupptagningsförmåga, ökar den anaeroba kapaciteten samt kanske även ger högre mjölksyretålighet?? av intervallträning så skulle jag alltså få ut mer och kunna träna hårdare under styrketräningen om jag kör intervall istället för långdistans, eller?

Guddi
2008-07-30, 14:08
Tack! bra svar både Guddi och Haxtall. Nu är jag med på hur det funkar lite bättre.

Det som jag tränar mest är styrketräning. Så eftersom det ger en högre syreupptagningsförmåga, ökar den anaeroba kapaciteten samt kanske även ger högre mjölksyretålighet?? av intervallträning så skulle jag alltså få ut mer och kunna träna hårdare under styrketräningen om jag kör intervall istället för långdistans, eller?Jepp, förutsatt att du orkar träna din ben ordentligt på gymmet när du kör intensiva intervaller. Många gånger är det svårt att kombinera dessa två på ett bra sätt om man.

Guddi
2008-07-30, 14:09
Norges skidlandslag ska tydligen köra otroligt mycket intervall/vo2max träning, och då pratar vi inte bara sprintlaget, utan långdistansarna. Självklart kör de även långdistans för att få den lokala uthålligheten i musklerna. Då träningsformerna inriktar sig på helt olika fysiologiska anpassningar är behovet av båda självklara. Även här i Sverige har de börjat ta efter Norges intervallhysteri, men inte i samma utsträckning,..Klart att dem kör intervaller, men jag tror inte att de kör speciellt mycket anaerob tolerans eller produktionsträning (aka HIT) vilket är det vi diskuterar i denna tråd.

Haxtall
2008-07-30, 14:57
Klart att dem kör intervaller, men jag tror inte att de kör speciellt mycket anaerob tolerans eller produktionsträning (aka HIT) vilket är det vi diskuterar i denna tråd.

Då är jag med, förstod inte att du med högintensitet menade 100%+ och med det tolerans och produktion. Trodde du syftade på 80%-100% av maxpulsen. Men hur kommer det sig att du tar upp anaerob träning i det här sammanhanget?

Guddi
2008-07-30, 15:36
Men hur kommer det sig att du tar upp anaerob träning i det här sammanhanget?Va inte jag som tog upp det, det va Barbastark i första inlägget i denna tråd Min teori är att man får bäst kondition genom att pusha kravet på syreupptagning så mycket som möjligt, som man tex gör i intervall träning. 30 sek spurt, 30 seg jogg, 30 sek spurt 30 sek jogg. Han startade även en likande tråd för någon dag sen, HIIT och intervallträning, kontroversiellt?? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116715)

Väldigt vanligt att folk som inte är så insatta i konditionsträning förknippar intervallträning med anaerob träning. HIT är nämligen lite av den senaste modeflugan när det gäller viktnedgång och konditionsträning för personer som styrketränar...

Haxtall
2008-07-30, 17:31
Check!

Barbastark
2008-07-30, 19:06
Påverkan på kroppen är att man vid intervallträningen kommer att bygga upp en buffertkapacitet i och omkring de arbetande musklerna vilket gör att man bli bättre på att springa under anaeroba förhållanden.

Här tar ju du upp anaerob träning..