handdator

Visa fullständig version : Ang. muskelbyggnad


Spacmec
2008-07-30, 11:34
Om jag under en normal gymträningsdag förbränner 2500 kcal, så bör jag äta runt 3000 kcal för att lägga på mig muskler? (strunt samma om det stämmer exakt, inte vidare viktigt i denna frågan)

Om jag under samma dag tränar t.ex fotboll, och då förbränner 600 kcal. Dvs 3100 kcal sammanlagt, men fortfarande bara äter 3000 kcal. Då kommer jag hamna på minus.

Kommer då fotbollsträningen att göra min gymträning ogjord? För man måste enligt vad jag förstått ligga på +kcal för att lägga på sig muskler.

Sheogorath
2008-07-30, 11:36
Ja så är det. Inte styrkemässigt nödvändigtvis men väl gällande muskelmassa. Du får energikompensera genom att äta mer de dagarna helt enkelt.

cryx
2008-07-30, 13:25
Men hur kan det vara så? Musklerna byggs väl upp av proteinet du äter under dagen, vilket inte din kondition/benrörelsehet kommer ta upp lika mycket? Eller blandar jag ihop saker och cyklar runt åt skogen?

King Grub
2008-07-30, 13:44
Du har inte fel, men förutsättningarna för anabolism kräver för normalpersonen energiöverskott. Annars kommer nedbrytningen av muskelprotein att vara minst lika stor som uppbyggnaden (plus att hormonella förutsättningar blir sämre).

Spacmec
2008-07-30, 16:18
Vilken otur att jag skulle ha rätt.. :)

För jag hoppades att det skulle vara som cryx sa. Att proteinet som jag äter under dagen räckte för muskeltillväxt.

Jag tränar gym på morgonen nu, käkar protein var 3:e timme fram till fotbollen, och sen protein igen.
Men är ganska säker på att jag hamnar på minus iallafall.

(äter givetvis fett och kolhydrater också)

Sheogorath
2008-07-30, 16:27
Vilken otur att jag skulle ha rätt.. :)

För jag hoppades att det skulle vara som cryx sa. Att proteinet som jag äter under dagen räckte för muskeltillväxt.

Jag tränar gym på morgonen nu, käkar protein var 3:e timme fram till fotbollen, och sen protein igen.
Men är ganska säker på att jag hamnar på minus iallafall.

(äter givetvis fett och kolhydrater också)

Drick massa druvsocker när du styrketränar och/eller fotbollar dessa dagar. :thumbup:

major Pectoralis
2008-07-30, 16:31
...eller ät mer snask och drick matolja...

Något wienerbröd här och där kan faktiskt vara det som gör skillnaden, ironiskt nog för alla "hälsofreaks"...

Sheogorath
2008-07-30, 16:36
...eller ät mer snask och drick matolja...

Något wienerbröd här och där kan faktiskt vara det som gör skillnaden, ironiskt nog för alla "hälsofreaks"...

+1

Andra tips är ett paket glass med chokladsås vilket är lätt att få ner och rejält med energi är det också. Användes flitigt nu upp till målvikten 93 kg.

Körv
2008-07-30, 17:58
ursäkta att jag hoppar in såhär.

men vadå, spelar det ingen större roll vad man äter för att nå plusset? godis som fullkorns makaroner? :smash:

Ape3
2008-07-30, 18:14
Inte om du i övrigt äter bra sett över hela dagen.

major Pectoralis
2008-07-30, 18:30
ursäkta att jag hoppar in såhär.

men vadå, spelar det ingen större roll vad man äter för att nå plusset? godis som fullkorns makaroner? :smash:

Energi är enkelt sagt energi (+/-) även om tillgodogörelsen av vissa energikällor kostar mer energi än andra.

Körv
2008-07-30, 19:51
Energi är enkelt sagt energi (+/-) även om tillgodogörelsen av vissa energikällor kostar mer energi än andra.


var vänlig att utveckla det där tack :confused:

King Grub
2008-07-30, 19:57
ursäkta att jag hoppar in såhär.

men vadå, spelar det ingen större roll vad man äter för att nå plusset? godis som fullkorns makaroner? :smash:

Har du redan täckt alla dina behov av näringsämnen, alla mineraler, vitaminer, fibrer, spårämnen, osv - vad tjänar du då på att äta mer råris och torsk bara för sakens skull? Inte mycket. Sedan kan man förstås tänka på att en överkonsumtion av t ex socker är skadligt i alla fall, nog så viktigt, men det är inte något som direkt påverkar muskeltillväxten som diskussionen här handlar om. Om du säger att du redan har täckt dina behov av näringsämnen från en god grundkost, men behöver 300 kcal till innan dagen är slut för att hamna på ett önskat energiöverskott, så nej, då spelar det ingen roll för muskeltillväxten om du får dom kalorierna från en portion chokladglass eller en portion kyckling och potatis.

ravendb
2008-07-30, 21:56
Du har inte fel, men förutsättningarna för anabolism kräver för normalpersonen energiöverskott. Annars kommer nedbrytningen av muskelprotein att vara minst lika stor som uppbyggnaden (plus att hormonella förutsättningar blir sämre).

Gäller detta alla dagar, eller räcker det med ett överskott på träningsdagarna?

Körv
2008-07-30, 22:16
Tack, nu är jag med.

Ganymedes
2008-07-31, 07:42
Gäller detta alla dagar, eller räcker det med ett överskott på träningsdagarna?

Just 24 timmar är vad man brukar ha som mätperiod för att göra det enkelt för sig. Men om vi istället tar en vecka som mätperiod, och du ligger i överskott på träningsdagarna men underskott på vilodagarna, är det summan av dessa faktorer vid veckan slut (blir det totalt minus eller plus kcal?) som avgör.

Jag förespråkar ett marginellt överskott samtliga dagar, om man vill gå upp i muskelmassa.

ravendb
2008-07-31, 08:26
Tack för svaret, det låter bra, jag vill ju inte direkt ha ett stort överskott. :)

Spacmec
2008-07-31, 10:37
Fortsätter med lite frågor i samma tråd.

Eftersom jag spelar fotboll och inte vill lägga på mig för mycket fett pga det så har jag i princip bara oktober, novemeber och december på mig att bulka. För att sedan vara i toppform igen i april.

Hur mycket är rimligt att försöka lägga på sig under dessa 3 månaderna för att klara av att deffa ner sig igen till april?

Ganymedes
2008-07-31, 11:58
Fortsätter med lite frågor i samma tråd.

Eftersom jag spelar fotboll och inte vill lägga på mig för mycket fett pga det så har jag i princip bara oktober, novemeber och december på mig att bulka. För att sedan vara i toppform igen i april.
Hur mycket är rimligt att försöka lägga på sig under dessa 3 månaderna för att klara av att deffa ner sig igen till april?

Du har alltså bestämt dig att du ska börja deffa första januari, typ? Isåfall har du tre månader (plus ev april också, beroende på om du ska vara klar i början eller slutet av månaden).

Om vi går på tre månaders defftid, och du följer rekommendationen 0.5 kg per vecka för att undvika muskelförlust i bästa möjliga mån, kommer du (om du sköter dig! ;)) hinna deffa bort 6 kg på de tre månaderna.

Alltså, gå upp runt 2 kg i månaden under din bulk. Om vi nu ska se rent matematiskt på det då, vilket absolut inte ger hela sanningen. Det kanske räcker med att bulka 1 kg i månaden? Osv... ;)

Spacmec
2008-07-31, 12:43
Tack för svaret :)

1 kg bulk i månaden, det låter som en siffra man ska klara av ju :)
Eftersom jag inte alls har någon aning om vad som är rimligt så tror jag bestämt att jag provar med det. Sen kan man ju alltid ändra när man ser vad som hänt efter första månaden.

Ganymedes
2008-07-31, 12:50
Tack för svaret :)

1 kg bulk i månaden, det låter som en siffra man ska klara av ju :)
Eftersom jag inte alls har någon aning om vad som är rimligt så tror jag bestämt att jag provar med det. Sen kan man ju alltid ändra när man ser vad som hänt efter första månaden.

Nästan inget är fel, utom en okontrollerad grisbulk. ;)

Spacmec
2008-07-31, 17:02
Brukar inte king grub och grandmaster förespråka en långsam muskelbyggnad för att inte lägga på sig så mycket fett? Har för mig att jag läst detta, och har försökt att hitta det i flera timmar nu utan resultat.

Hur skulle man gå tillväga då?

Är det korta deff/bulk-perioder som gäller då?

Skulle ju kunna vara intressant att försöka med under säsongen iallafall.
För att under så stor del av året kunna bygga muskler, en redig bulk blir det om ett par månader iallafall :)