handdator

Visa fullständig version : Intervalltränings upplägg både på cykel och vid löpning..


Fredspipan
2008-07-29, 22:56
Har inte kört så mycket intervall på sistone, eller egentligen inte överhuvudtaget.

Har kört stolpträning, löp snabbt 4stolpar och sakta 2stolpar samt snabba kortdistanser typ 800-1000meter.


Här är ett pass:
Uppvärming, jogging ca 10min till elljusspåret.
Huvudaktivitet, stolpträning 45-60min.
Nedvarvning, jogging ca 10min hem.

Kortdistanser vill jag börja kör mer men vet inte riktigt hur man skall lägga upp.
Har aldrig tränat det enskilt utan det har varit 5km distans innan och sedan 4x1000m som avslutning.

Kan man köra ett helt pass på 45-60min med endast kortdistanser som huvudaktivitet? Köra typ 6-10st 1000metersintervaller med vila inräknat?

Är det någon mer form av intervallträning man bör ta med vid löpning?

Hur skulle ett intervallpass för cykel kunna se ut? Likadant som löppassen bara det att kortdistanserna självklart blir lite längre?

forslund
2008-07-30, 09:12
Ett bra och populärt intervallsystem för cykel brukar vara all out 30 sekunder, vila 60. Repetera. Gör jag helst på trainer/spinningcykel. Allt ge allt ute i trafiken känns inte så säkert. :D

Fredspipan
2008-07-30, 14:01
Ett bra och populärt intervallsystem för cykel brukar vara all out 30 sekunder, vila 60. Repetera. Gör jag helst på trainer/spinningcykel. Allt ge allt ute i trafiken känns inte så säkert. :D30sek tills man får mjöksyra då?

Fredrik_S
2008-07-30, 14:05
30sek tills man får mjöksyra då?

30 sek vare sig du får mjölksyra eller inte...

forslund
2008-07-30, 14:51
30sek tills man får mjöksyra då?

Vet att skaparn brukar hålla detta i runt 20 reps. Dock är han otroligt vältränad cyklist och det är antagligen inget du eller jag orkar. Men så länge du orkar ska fungera.

Fredspipan
2008-07-30, 15:00
Vet att skaparn brukar hålla detta i runt 20 reps. Dock är han otroligt vältränad cyklist och det är antagligen inget du eller jag orkar. Men så länge du orkar ska fungera.Skall prövas.
Skaparn en han? Trodde det var en kvinna i 50årsåldern. :confused:

skaparn
2008-07-30, 15:15
Skaparn en han? Trodde det var en kvinna i 50årsåldern. :confused:

Fniss

skaparn
2008-07-30, 15:17
Men angående intervaller så gillar jag dessa kortare då de ger explosivitet samtidigt som man faktiskt tränar uthålligheten en smula. Det är inga problem att hinna få mjölksyra på 30 sekunder. Vi talar alltså om maxning i varje intervall, det är själva poängen. Titta på puls och grejer får du göra i efterhand.

Fredspipan
2008-07-30, 16:14
Skall snart ut och köra maxning 30-60intervaller. :)

Återkommer och berättar hur det gått. Kom gärna med andra träningsförslag. ;)

MasterChief
2008-07-30, 18:00
Skall prövas.
Skaparn en han? Trodde det var en kvinna i 50årsåldern. :confused:

skaparn är kolos andlige ledare och är en man av heder i sina bästa år. Sen äger han en Nago.

Hade jag varit moderator skulle du straffas för detta inlägg. Att läsa NixPhoenix sista 300 inlägg tycker jag vore ett lämpligt straff.

skaparn
2008-07-30, 18:17
Åh tack! Och vilket straff sen.

Fredspipan
2008-07-30, 20:30
Körde en timmes 30-60 maxningar med en paus för att äta banan i hemmet. :)
Gick helt okej, kunde säkert gått ut lite hårdare men det är väl bäst att ta det lite lugnt i början så man vet vad man orkar. ;)

Har konditionstest(löpning) i skolan i slutet av augusti på 2,8km som jag skulle vilja förbereda mig inför. Vad för slags träning bör jag fokusera på?
Tänkte spendera nästa pass med att löpa 3km så snabbt jag kan sen vila ett par minuter och sedan repetera 3-4ggr.

Det intervallupplägg jag tidigare blivit rekommenderat för löpning är typ 30-30, 70-30 - 90 - 45 osv.. det vill säga längre tids högt tempo än lågt tillskillnad från dagens pass som hade längre vila.
Hur skiljer sig resultaten av dessa två träningsformer?

Cilia
2008-07-30, 21:11
Skaparn en han? Trodde det var en kvinna i 50årsåldern. :confused:
vi är många som har begått det misstaget *visslar*


Körde en timmes 30-60 maxningar med en paus för att äta banan i hemmet. :)
Gick helt okej, kunde säkert gått ut lite hårdare men det är väl bäst att ta det lite lugnt i början så man vet vad man orkar. ;)

Jag förstår inte riktigt. Klarar du av 60 min med intervallträning första gången har du inte kört i närheten så tufft som man bör göra för att det ska kallas intervaller. Dom flesta brukar inte klara 20 min ens i början. Jag tror du ska omdefiniera vad maxa innebär.

Fredspipan
2008-07-30, 21:15
Jag förstår inte riktigt. Klarar du av 60 min med intervallträning första gången har du inte kört i närheten så tufft som man bör göra för att det ska kallas intervaller. Dom flesta brukar inte klara 20 min ens i början. Jag tror du ska omdefiniera vad maxa innebär.Körde så jag fick mjölksyra vid slutet av varje intervall. Jag har kört intervallträning förut, inte så mycket dock.

Olsson
2008-07-31, 00:00
Japp du har kört alldeles för lungt om du klarar så länge. Från första sekund på intervallen till sista ska du klämma ut allt vad du har. Puls är ej applicerbart här.

Man kan dela upp ett sånt här pass i set med ca 5 intervaller i vart och 5-10 min vila i mellan. Är man riktigt vältränad kan man köra kanske 4-5 sådana set och fortfarande få ut syftet med träningen.

För övrigt anses det att den här typen av träning främst bör förekomma inför en formtoppning vid tävling då det sliter väldigt mycket både på kropp och psyke. Kan vara värt att tänka på om du börjar känna dig sliten.

skaparn
2008-07-31, 08:21
Som alla redan påpekat. Du körde inte tillräckligt hårt, och ska kanske innan du klarar av denna träningsform prova HIIT som enklare tar dig till VO2-max. Det tror jag per definition är 30+30sek-intervaller, också de på max, men även om man inte tar i exakt på max hela vägen kommer du ändå få upp pulsen rätt rejält.

Ska du bli bra på ett test som innebär löning är löpning det bästa du kan göra. Cykling kan till och med vara något kontraproduktivt, i synnerhet om det tar tid från löpträning.

hangatyr
2008-07-31, 08:35
att intervalltränings kulle slita på psyket håller jag inte med om, eller så definierar vi vad det begreppet "slita på psyket" betyder på olika sätt. Jag anser att det stärker psyket. att man faktiskt lyckas pressa sig liiite liiite mer för varje gång ger gott självförtroende tycker jag.