handdator

Visa fullständig version : Rask prommenad - kaloriförbrukning


Sputnik
2003-06-16, 14:00
Enligt hälsovakten ger en rask promenad på en 1 timme ca. 220 kcal. Men i lördags köpte jag en pedometer (silva) och enligt den ger en rask prommenad på en timme ca. 300 kcal. Vilket stämmer?
Finns det något generellt på vad man förbränner i kcal under en timme rask promme? Nån? ;)

King Grub
2003-06-16, 15:08
Det beror på vad du väger. Ju tyngre du är, desto mer energi går det åt för att förflytta dig. 220 är för lite i alla fall. Väger du 80 kilo gör du av med minst 300 kcal på en timmes rask promenad.

Sputnik
2003-06-16, 16:32
Tack Grub :bow:

Turbo
2003-06-16, 17:38
pedometer? vad är det kan man ställa in sin vikt o sådant med den?

Sputnik
2003-06-16, 18:15
Japp! :thumbup:

Du ställer in din vikt, hur långa kliv du tar när du springer eller går så räknar den ut sträcka, kaloriförbrukning och antal steg. Satan va steg det blir förresten :D ....

Turbo
2003-06-16, 18:58
Originally posted by Sputnik
Japp! :thumbup:

Du ställer in din vikt, hur långa kliv du tar när du springer eller går så räknar den ut sträcka, kaloriförbrukning och antal steg. Satan va steg det blir förresten :D ....

hur ska man kunna veta hur många steg man tar :smash: då måste man ju mäta på något konstigt sätt.. är en pedometer bra? stämmer det men förbrukningen m.m.? är det värt att köpa? varför isf :D

Nate
2003-06-16, 23:33
Hälsovaktens energiberäkningar är alldeles för mesiga... enligt HV bränner man bara 330 kcal på en timmes hårt terränglöpning. Är knappast möjligt att det bara är så lite...

Tanman
2003-06-18, 11:11
Knappast, på 60min hård terränglöpning bränner man minst 1000kcal om man är någorlunda vältränad.

Karelin
2003-06-24, 11:09
Originally posted by Turbo


hur ska man kunna veta hur många steg man tar :smash: då måste man ju mäta på något konstigt sätt.. är en pedometer bra? stämmer det men förbrukningen m.m.? är det värt att köpa? varför isf :D



man kan ju köpa en skräpbillig stegmätare om man vill så får du väll räkna själv på kaloriförbrukningen och antalet steg... min visar enbast distans och den stämmer så när som på ett par % helt ok för 150.- tycker jag :)

Trent
2003-06-27, 23:16
Varför ska man hålla på och mäta allting för?? Det är ju bara att ösa på med kaffe/morgonpromenad/bra mat/stenhård träning om man vill dieta... Har man lite självdistans till sig själv och distans till det man håller på med så räcker SPEGELN utmärkt för att se hur man lyckas i sin diet. Det verkar ha blivit någon hysteri att man ska mäta ALLT! Kroppsfett-Kcal-Reps/min/-antal steg på morgonpromenaden osv... Det svåra i kråksången ät MATEN! Det är inte många som orkar hålla bra mat i sex dagar av sju under en vecka. Inget godis, smör, ljust bröd, pizza, hamburgare, smörstekt mat mm. Mät precis vad f¤n som helst, men utan riktig bra mat (inte lite mat) kommer de önskade resultaten att utebli!

Janna
2003-06-28, 07:40
Originally posted by Trent
Varför ska man hålla på och mäta allting för?? Det är ju bara att ösa på med kaffe/morgonpromenad/bra mat/stenhård träning om man vill dieta... Har man lite självdistans till sig själv och distans till det man håller på med så räcker SPEGELN utmärkt för att se hur man lyckas i sin diet. Det verkar ha blivit någon hysteri att man ska mäta ALLT! Kroppsfett-Kcal-Reps/min/-antal steg på morgonpromenaden osv... Det svåra i kråksången ät MATEN! Det är inte många som orkar hålla bra mat i sex dagar av sju under en vecka. Inget godis, smör, ljust bröd, pizza, hamburgare, smörstekt mat mm. Mät precis vad f¤n som helst, men utan riktig bra mat (inte lite mat) kommer de önskade resultaten att utebli!

jag är inte så mkt för fettmätning och liknande då funkar spegeln bättre torts att jag hela tiden blir nojjig och tycker det ser för jäkligt ut

dock är jag ju trots allt en liten tekniker och kan tycka det är spännande att mäta och räkna saker .. även helt meningslösa sådana som tex vad det blir för bithastighet på 1000 disketter som fraktas med ett flygplan från hongkong till berlin .. men så är jag väl lite skadad :MrT:

popey
2003-06-28, 08:24
Hälsovaktens beräkningar på energiförbrukningen är helt åt skogen. Men deras beräkningar på hur många kcal du stoppar i dig är också för låga så använder du dig av programmet går det ändå på ett ut. Jag använder programmet mest till att kolla att jag ligger bra till på RDI % mellan protte, kollisar och fett under deff.

TV-shopparen
2003-06-28, 18:38
Originally posted by popey
Men deras beräkningar på hur många kcal du stoppar i dig är också för låga så använder du dig av programmet går det ändå på ett ut.

Menar du då när programmet beräknar din energiförbrukning, att den ofta är för låg eller att all mat innehåller fler kalorier?

Jet
2003-06-29, 00:23
Word......


Originally posted by Trent
Varför ska man hålla på och mäta allting för?? Det är ju bara att ösa på med kaffe/morgonpromenad/bra mat/stenhård träning om man vill dieta... Har man lite självdistans till sig själv och distans till det man håller på med så räcker SPEGELN utmärkt för att se hur man lyckas i sin diet. Det verkar ha blivit någon hysteri att man ska mäta ALLT! Kroppsfett-Kcal-Reps/min/-antal steg på morgonpromenaden osv... Det svåra i kråksången ät MATEN! Det är inte många som orkar hålla bra mat i sex dagar av sju under en vecka. Inget godis, smör, ljust bröd, pizza, hamburgare, smörstekt mat mm. Mät precis vad f¤n som helst, men utan riktig bra mat (inte lite mat) kommer de önskade resultaten att utebli!