handdator

Visa fullständig version : Vad får chefen göra?


Röda_Lacket
2008-07-29, 20:54
Har en polare som har blivit påhoppad av chefen hela tiden han har jobbat på företaget som är ett litet sådant. Vid ett tillfälle gick chefen på honom över en skit sak för att få ut sina egna problem då gick han ifrån arbetsplatsen för att han fått nog..... För detta fick han en varning....vad kan man göra personen vantrivs. Han letar för tillfället nytt jobb

L-Sami
2008-07-29, 20:55
Är polaren du själv?

Granatgiraffen
2008-07-29, 20:56
En skitsak?

skaparn
2008-07-29, 20:59
Tycker du själv att din beskrivning av situationen var bra?

Röda_Lacket
2008-07-29, 21:00
nej det är inte jag

Allan
2008-07-29, 21:04
Mer fakta - vad var det för händelse, hur gick chefen på honom, vad har din kompis för arbetsuppgifter? Att en person i arbetsledandee position måste ta folk i örat ibland är inte ovanligt. Inte heller att folk är ovana vid att bli tillsagda på skarpen. Men det finns naturligtvis gränser för hur detta ska gå till.
Och - viktigast - är din kompis med i facket?

tjabon
2008-07-29, 21:08
Har en polare som har blivit påhoppad av chefen hela tiden han har jobbat på företaget som är ett litet sådant. Vid ett tillfälle gick chefen på honom över en skit sak för att få ut sina egna problem då gick han ifrån arbetsplatsen för att han fått nog..... För detta fick han en varning....vad kan man göra personen vantrivs. Han letar för tillfället nytt jobb

Eftersom det är ett litet företag tycker jag att man kan vara lite mindre
formell.
Dels finns det "vanliga" problem människor emellan.
Sedan finns det jobbrelaterade, strukturella problem.
I det här fallet, om man går på dina fakta, tycker jag det verkar som
om chefen är en riktig SOB....*grr27* , vilket inte är helt ovanligt.
Man kan ju börja med att ta en diskussion med chefen och förklara
hur man ser på situationen. Blir det ingen bättring, så ska man sjukskriva
sej en vecka och samtidigt noga förklara vad det beror på.
Hjälper inte detta, så kalla in facket.

Hursomhelst, sådant här brukar sluta med att man gräver ner sej på
varsin sida fronten och avlossar salvor....
Det enda vettiga är nog (tyvärr) för din polare att söka ett annat jobb..:)

Här finns lite mer info:http://www.foreningenstopp.se/

Edit: Som Allan skrev. Lite mer fakta. Vad för slags jobb ????

Guybrush
2008-07-29, 22:11
Allan får ursäkta, men facket gör inte ett jävla skit. Jag har själv varit i konflikt med min före detta chef och fick fruktansvärt dålig hjälp. Chefens advokat gjorde fullständig slarvsylta av fackets utsände. Så fort de stöter på patrull så är det inte mycket med dem.

Edit: Nu är kanske sånt vanligast på mindre företag som det handlar om här. Ett stort välkänt företag är mer rädda för dålig press om man går ut med att chefen är ett as.

Backe
2008-07-29, 22:20
Har en polare som har blivit påhoppad av chefen hela tiden han har jobbat på företaget som är ett litet sådant. Vid ett tillfälle gick chefen på honom över en skit sak för att få ut sina egna problem då gick han ifrån arbetsplatsen för att han fått nog..... För detta fick han en varning....vad kan man göra personen vantrivs. Han letar för tillfället nytt jobb

Kanske inte gör situationen bättre men det kan vara bra att veta att arbetsgivare inte får utfärda varningar hur som helst. Var det en skriftlig eller muntlig varning? Kolla ditt kollektivavtal, det kan reglera detta och har arbetsgivaren utfärdat en varning utan att ha fog för det är det kan du troligen gå vidare med det om du vill.

Mental
2008-07-29, 22:24
Att avvika från sitt arbete under arbetstid utan tillåtelse är dock något man kan varnas för.

Piranha
2008-07-29, 22:25
Jag vill höra alla deltaljer, inte för att kasta skit på ungdomarna idag, men de finns helt klart fler nu än förr som inte kan hantera en tillsägelse eller kritik.

så spit out om du vill ha ett vettigt svar

Nitrometan
2008-07-30, 08:18
Ja, som påpekats ovan, helt omöjligt att ge råd eller tips om man inte vet mer om situationen.

Exdiaq
2008-07-30, 08:26
Jag vill höra alla deltaljer, inte för att kasta skit på ungdomarna idag, men de finns helt klart fler nu än förr som inte kan hantera en tillsägelse eller kritik.

så spit out om du vill ha ett vettigt svar



Skulle gissa att det varken har blivit bättre eller sämre. Skillnaden är att du för inte skulle höra sådana här fall eftersom internet inte var lika stort då.

skaparn
2008-07-30, 08:28
Skulle gissa att det varken har blivit bättre eller sämre. Skillnaden är att du för inte skulle höra sådana här fall eftersom internet inte var lika stort då.

Fast jag tror inte det är särskilt ifrågasatt att chefsrollen ändrats något med tiden och att det blir svårare med disciplinära åtgärder ju mindre hierarkiskt klimatet blir på arbetsplatserna. Då är en naturlig följd att de som aldrig varit med om auktoritära chefer utan bara mysfarbröder på folkhögskolan blir tårögda när de träffar på en chef som chefar.

bubbe
2008-07-30, 09:00
Fast jag tror inte det är särskilt ifrågasatt att chefsrollen ändrats något med tiden och att det blir svårare med disciplinära åtgärder ju mindre hierarkiskt klimatet blir på arbetsplatserna. Då är en naturlig följd att de som aldrig varit med om auktoritära chefer utan bara mysfarbröder på folkhögskolan blir tårögda när de träffar på en chef som chefar.

Har det blivit mindre hierarktiskt?

Ökade krav på lönsamhet/effektivisering, ledningar som vill ha mer kontroll på vad som händer i verksamheten, detaljerade ägarrapporteringar, ungdomar utan facklig anknytning eller uppfattning om vilka rättigheter som finns för en arbetstagare. Är väl några av dom saker jag själv ser som motsägande till din uppfattning.

skaparn
2008-07-30, 09:11
Har det blivit mindre hierarktiskt?

Ökade krav på lönsamhet/effektivisering, ledningar som vill ha mer kontroll på vad som händer i verksamheten, detaljerade ägarrapporteringar, ungdomar utan facklig anknytning eller uppfattning om vilka rättigheter som finns för en arbetstagare. Är väl några av dom saker jag själv ser som motsägande till din uppfattning.

Jag har ju inte jobbat på den tiden då det ska ha varit "mer hierarkiskt" utan får ta det från de som upplevt och berättat för mig om det. Men det handlar ändock fortfarande bara om enskilda personers bedömning av det hela och det kan variera från bransch till bransch. Till exempel så upplevde jag mer chefande förr då jag konsultade på ett stort företag med sydeuropeiska rötter som ägnade sig åt biltillverkning än jag gör nu då jag sysslar med trendiga internetgrejer på ett mindre företag.

Stoltz
2008-07-30, 10:21
Jag vill höra alla deltaljer, inte för att kasta skit på ungdomarna idag, men de finns helt klart fler nu än förr som inte kan hantera en tillsägelse eller kritik.


Det tror jag en del på också, har haft jobb där mina kollegor blivit gnälliga gör att chefen sagt till dem om något som blicit fel, och det första de säger är "Chefen skällde ut mig" som om han hade stått och skrikit och hela verksamheten hade varit på väg att gå i spillror. Detta har i 90% av fallen ej varit fallet. Men det är inte ovanligt, ej heller med den äldre generationen, att folk inte kan ta kritik längre. Det blir ett jävla liv.