handdator

Visa fullständig version : Ang alkohol och viktnedgång


schakalen
2008-07-29, 18:15
Jag har under en tid funderat över detta: folk har antytt att det är mycket svårt att gå ner i vikt samtidigt som man dricker alkohol. Jag har lite svårt att smäla detta faktum då jag tycker mig se att går både upp och ner när de dricker. Samt att om påståendet är korrekt torde varje alkis vara kraftigt fet om de intar halvhyfsad kost och inte lever i svält, vilket självklart är fallet men jag tror inte att de är i majoritet. Jag har även för mig att Larionov, m fl, drack två glas vin varje dag och han/de var fruktansvärt vältränad/e. Mycket vanligt bland idrottsmän.

Kan två glas vin per dag, vilket är ett mycket vanligt intag på exempelvis kontinenten, påverka träning och viktnedgång så mycket som det argumenteras för. Obs! detta handlar inte om BB eller marathon, utan snarare elitfotboll och hockey, styrkelyft etc

Mvh

pott
2008-07-29, 18:41
Sålänge kalorierna i övrigt inte går i överstyr så bör det väl spela "mindre" roll. Dock är det ju inte att föredra att dricka till sig kalorier istället för att få dem genom näringsrik kost när du deffar.

Three pigs
2008-07-29, 19:19
Nej. Alkohol rent generellt innehåller mycket energi. En kväll med pizza och öl blir då riktigt kaloririkt och kan påverka vikten.

tp_88
2008-07-29, 19:25
Dricker man så mycket att man behöver oroa sig för någon större viktpåverkan så kanske man egentligen borde oroa sig för andra saker?

Vilka är det som argumenterar för att 2 glas vin/dag skulle påverka viktnedgång "så mycket"?

forslund
2008-07-29, 19:55
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108257&highlight=alkohol


http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=alkohol
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=alkohol
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=alkohol
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=alkohol
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=alkohol

Tolkia
2008-07-29, 21:06
Jag har under en tid funderat över detta: folk har antytt att det är mycket svårt att gå ner i vikt samtidigt som man dricker alkohol.
Det är ju en fråga om hur mycket man dricker. Många dricker ganska mycket, och då blir det en stor mängd lättdruckna kalorier, som inte mättar så mycket. Inte konstigare än att det blir svårare att gå ned i vikt om man dricker stora mängder coca-cola eller saft.

Något man inte skall räkna bort för dem som "festar" lite hårdare är "fyllehunger"-fenomenet, som verkar leda till att man ofta avslutar kvällen med random Maxmål eller något - kanske inte heller optimalt ur bantningssynvinkel. ;)

(Sedan finns det en del mer subtila effekter; se trådarna forslund länkar till; men jag tror att energitillskottet är den stora boven i dramat.)

schakalen
2008-07-29, 21:31
Tack Forslund för länkarna. Tog inte med någon eftersom jag trodde mig sett flertalet rubriker angående ämnet. Men min undran kvarstår då många idrottsmän är ruggigt starka och definierade trots stor ölkonsumtion. Snarast en fundering som jag ville dela med mig med folk som kanske vet bättre och vill resonera kring detta.

mvh

Tolkia
2008-07-29, 21:35
Men min undran kvarstår då många idrottsmän är ruggigt starka och definierade trots stor ölkonsumtion. Snarast en fundering som jag ville dela med mig med folk som kanske vet bättre och vill resonera kring detta.
De förbrukar väl energin de hinkar i sig, då är det inte så konstigt att den inte sätter sig på väl valda ställen?

Alfred Nobel
2008-07-29, 22:55
Jag har för mig att endast 25% av den energin man tillför från alkohol lagras som energi och resterande omvandlas/blir till värme, kan det stämma?

(Tyckte jag läste det i en äldre tråd, det kan även vara tokfel)

Eddie Vedder
2008-07-30, 05:11
Jag har för mig att endast 25% av den energin man tillför från alkohol lagras som energi och resterande omvandlas/blir till värme, kan det stämma?

Orkar inte leta upp siffror men att TEF från alkoholkalorier förefaller större än från andra kcal stämmer. Man har sett i flertalet studier (jag har säkert länkat till några i trådarna frslund länkar till) att regelbunden alkoholkonsumtion inte direkt korrelerar med övervikt alls.

Men det innebär inte för fem öre att man inte får i sig mer energi när man super, det gör man förstås. Vidare är det förstås ohälsosamt att "byta ut" kcal från nyttig mat mot kcal från alkoholdrycker.:)

Att det saknas vetenskapligt stöd för att moderat och regelbunden alkoholkonsumtion skulle korrelera med viktproblem tror jag helt enkelt är så enkelt förklarat att den som klarar av att dricka med måtta även klarra av att äta med måtta och rent allmänt tenderar leva ett hälsosamt liv trots lite festande.:)

forslund
2008-07-30, 09:19
Jag har för mig att endast 25% av den energin man tillför från alkohol lagras som energi och resterande omvandlas/blir till värme, kan det stämma?

(Tyckte jag läste det i en äldre tråd, det kan även vara tokfel)

Det stämmer. Dock, som du säkert vet redan, sjunker fettförbränningen totalt.

saxat ifrån: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108257&highlight=alkohol

The thermogenic response induced by ethanol ingestion in humans has not been extensively studied. This study was designed to determine the thermic effect of ethanol added to a normal diet in healthy nonalcoholic subjects, using indirect calorimetry measurements over a 24-h period in a respiration chamber. The thermic effect of ethanol was also measured when ethanol was ingested in the fasting state, using a ventilated hood system during a 5-h period. Six subjects ingested 95.6 +/- 1.8 (SE) g ethanol in 1 day partitioned over three meals; there was a 5.5 +/- 1.2% increase in 24-h energy expenditure compared with a control day in which all conditions were identical except that no ethanol was consumed. The calculated ethanol-induced thermogenesis (EIT) was 22.5 +/- 4.7% of the ethanol energy ingested. Ingestion of 31.9 +/- 0.6 g ethanol in the fasting state led to a 7.4 +/- 0.6% increase in energy expenditure over baseline values, and the calculated EIT was 17.1 +/- 2.2%. It is concluded that in healthy nonalcoholic adults ethanol elicits a thermogenic response equal to approximately 20% of the ethanol energy. Thus the concept of the apparently inefficient utilization of ethanol energy is supported by these results which show that only approximately 80% of the ethanol energy is used as metabolizable energy for biochemical processes in healthy nonalcoholic moderate ethanol consumers.


http://ajpregu.physiology.org/cgi/co...ct/266/4/R1204

Tolkia
2008-07-30, 09:21
I det sammanhanget bör det kanske påpekas att alkoholen/etanolen inte är den enda energikällan i alkoholhaltiga drycker (studien är ju gjord med ren etanol).

Slartibartfast
2008-11-11, 10:10
Är inte alkohol i sig självt fettinlagrande? Alltså oberoende av energimängden?

Är det så att man kan ligga på energibalans eller underskott och ändå bli lönnig pga alkoholintag?

Samma överskott resultater i större fettinlagrning ifall en viss del av totala energin kommer från alkohol?

roosm
2008-11-11, 11:37
Alkohol intag påverkar även hormon-nivåer negativt. Dricker du alkohol och ligger på kcal -, vilket inte är så svårt då alkohol ger en ganska domnande effekt på dina sinnen, i. e. du blir inte speciellt hungrig, så går du inte upp i vikt. - kcal är - kcal oavsett om du får i dig alkohol eller inte. Däremot blir det svårt att bygga muskler eller bibehålla muskelmassa när du konsumerar alkohol. Nu säger jag inte att ett par glas vin någon/några dagar i veckan kommer påverka jättenegativt, men knappast positivt heller. Tar vi exemplet fyllegubben så är det ju förvisso väldigt vanligt med smala fyllegubbar. De har alltså legat på +/- kcal och inte ett ständigt + kcal intag som många gör då de både konsumerar alkohol (speciellt öl) och god mat (speciellt restaurang mat eller god fet mat) flera dagar i veckan. Däremot har jag ännu inte skådat en 100 kg's fyllegubbe med BF under 10%. Har säkert att göra med att fyllegubbar inte gymmar, men det har nog också att göra med att alkohol sänker testo-utsöndringen och GH-utsöndringen.

Ynve
2008-11-11, 12:58
Det kan iofs vara min bristande engelska gällande vetenskapliga studier... men betyder inte:
[]
Thus the concept of the apparently inefficient utilization of ethanol energy is supported by these results which show that only approximately 80% of the ethanol energy is used as metabolizable energy for biochemical processes in healthy nonalcoholic moderate ethanol consumers.

att 80% av energin tillgodogörs kroppen, inte 20%? :confused:

Fralleee
2008-11-12, 14:21
Gå ner i vikt kan du göra även om du super, inget direkt fenomen. Att bli vältränad och må bra samtidigt som man super 2-3 gånger i veckan låter lite svårare.

Har du bara som mål att gå ner i vikt och fortfarande vill kunna dricka är det bara att motstå fylle/bakis-pizzan.

Fralleee
2008-11-12, 14:23
Det kan iofs vara min bristande engelska gällande vetenskapliga studier... men betyder inte:

att 80% av energin tillgodogörs kroppen, inte 20%? :confused:

Så uppfattade jag det, speciellt om man också läser:

It is concluded that in healthy nonalcoholic adults ethanol elicits a thermogenic response equal to approximately 20% of the ethanol energy.

..så uppfattar jag det som att ökningen i kroppstemperatur motsvarar 20% av etanolens energi.

Onigiri
2008-11-12, 21:54
Har du bara som mål att gå ner i vikt och fortfarande vill kunna dricka är det bara att motstå fylle/bakis-pizzan.När man är bakfull finns det ingenting som slår Ben&Jerry's chokladglass och tusentals leverpastej limpmackor med saltgurka på. Det är nästan så att det är roligare att vara bakfull än själva festen/fyllan för att få sitta och vräka i sig just detta och bara koppla från träningen över en dag med polarna :hbang:

Fralleee
2008-11-14, 01:40
går det någonsin motstå ben&jerrys? :P

manekin
2008-11-14, 07:29
varför blir ni bakfulla? ärlig fråga nu...
Välj rätt sprit + mycket vatten under kvällen så slipper ni en massa skit dagen efter... förutom tröttheten då

brobban
2008-11-15, 21:43
varför blir ni bakfulla? ärlig fråga nu...
Välj rätt sprit + mycket vatten under kvällen så slipper ni en massa skit dagen efter... förutom tröttheten dåMen snälla vilket bs, hur bakfull man blir varierar från person till person. Jag har en vän som aldrig någonsin har varit bakis, medan jag själv blir i stort sett helt utslagen av en "normal" fylla dagen efter och känner av den i upp till 3 dagar, jag blir också bakis av 3-4 öl.

Ang Trådens ämne.
Mina personliga reflektioner är att jag märkte direkt att min kroppsvikt påverkades när jag drog ner kraftigt på alkoholen, också påverkades hur lätt jag har för att kontrollera vikten. Mitt %BF påverkades absolut och sjönk. Nu när jag i stort sett inte dricker något så svarar min kropp bättre på kaloriunderskott och överskott, på ett annat sätt än tidigare. Detta är ju inga vetenskapliga sanningar utan endast mina erfarenheter gällande mig själv.

Eddie Vedder
2008-11-15, 21:55
Detta är ju inga vetenskapliga sanningar utan endast mina erfarenheter gällande mig själv.

Angående variationer i hur bakfull man blir är det definitivt vetenskapsbaserade observationer.:) Det är ett humanfysiologiskt faktum att vi hanterar etanolintag olika.

Dock är det inte etanolen i sig som vi blir bakfulla och dåliga av utan acetaldehyd som etanolen oxiderar till. Acetaldehyd oxiderar sedan vidare till acetat, vidare till acetyl-CoA och så småningom kan ATP utvinnas från etanolen. Men hur dåligt vi mår av alkoholen beror på hur länge vi har acetaldehyd i omlopp och hur mycket. Antabus hämmar till viss del omvandlingen av acetaldehyd till acetat, därför mår man ännu mer skit av att dricka alkohol om man går på Antabus.

Faktum är att vissa människor (dock sällan i vårt land men väldigt vanligt i Sydostasien) har ett inaktivt isoenzym av acetaldehyddehydrogenas. Och ju längre tid det tar för acetaldehyd att omvandlas till acetat, en oxidation som katalyseras av just acetaldehyddehydrogenas, ju mer bakis blir man.

Och det är den oxidationen som hämmas av disulfiram vilket är ämnet som förekommer i Antabus. Så man kan alltså på sätt och vis ha ett kroppseget antabus.:)

Danny Devito
2008-11-16, 12:16
Faktum är att vissa människor (dock sällan i vårt land men väldigt vanligt i Sydostasien) har ett inaktivt isoenzym av acetaldehyddehydrogenas. Och ju längre tid det tar för acetaldehyd att omvandlas till acetat, en oxidation som katalyseras av just acetaldehyddehydrogenas, ju mer bakis blir man.

Och det är den oxidationen som hämmas av disulfiram vilket är ämnet som förekommer i Antabus. Så man kan alltså på sätt och vis ha ett kroppseget antabus.:)

Intressant!

Eesti
2008-11-16, 12:55
Vet inte om frågan varit uppe men, hur är det med att styrketräna dagen efter en fylle? Är det ok eller inte, har hört så mycket snack om det :P

Scratch89
2008-11-16, 13:01
Intressant!
Straight from Näringslära för Högskolan. :D
Intressant är det dock! Man spekulerar i jsut den här frågan, och tror att det är just det här som avgör hur full och bakfull man blir. Vissa blir ju väligt fulla men inte bakfulla, andra blir bakis av ett par glas vin till middagen.


Vet inte om frågan varit uppe men, hur är det med att styrketräna dagen efter en fylle? Är det ok eller inte, har hört så mycket snack om det :P
Så länge du känner att du klarar av det så. Jag brukar inte orka något alls, och oftast blir det TV-spel + mackor och oboy hela dagen.

Eddie Vedder
2008-11-16, 13:38
Straight from Näringslära för Högskolan. :D


Ja inte har jag forskat fram det själv.;) Dock är det ett svar jag gett så ofantligt många gånger på Kolo nu att jag faktiskt kan skriva det rakt ur minnet.:D

manekin
2008-11-16, 17:06
Men snälla vilket bs, hur bakfull man blir varierar från person till person. Jag har en vän som aldrig någonsin har varit bakis, medan jag själv blir i stort sett helt utslagen av en "normal" fylla dagen efter och känner av den i upp till 3 dagar, jag blir också bakis av 3-4 öl.

Ang Trådens ämne.
Mina personliga reflektioner är att jag märkte direkt att min kroppsvikt påverkades när jag drog ner kraftigt på alkoholen, också påverkades hur lätt jag har för att kontrollera vikten. Mitt %BF påverkades absolut och sjönk. Nu när jag i stort sett inte dricker något så svarar min kropp bättre på kaloriunderskott och överskott, på ett annat sätt än tidigare. Detta är ju inga vetenskapliga sanningar utan endast mina erfarenheter gällande mig själv.

Känner du av en fylla upp till 3 dagar efter och blir bakis av 3-4 öl avviker du från normen och kanske är (utan att vara otrevlig) ett hopplöst fall när det gäller bakfylla. För er andra skulle jag rekommendera sprit som destillerats 4ggr och mycket vatten = ingen bakfylla

brobban
2008-11-16, 20:25
Känner du av en fylla upp till 3 dagar efter och blir bakis av 3-4 öl avviker du från normen och kanske är (utan att vara otrevlig) ett hopplöst fall när det gäller bakfylla. För er andra skulle jag rekommendera sprit som destillerats 4ggr och mycket vatten = ingen bakfyllaOch om man blir inte blir bakis, är det bra för dieten? Kan du lämna några källor som stödjer dina påståenden?

manekin
2008-11-16, 20:46
nej, men det är förmodligen bra för dieten att kunna träna dagen efter.... samt att det förmodligen bra för dieten att inte vara bakis i flera dagar efter...

kavalen
2008-11-17, 19:12
Men snälla vilket bs, hur bakfull man blir varierar från person till person. Jag har en vän som aldrig någonsin har varit bakis, medan jag själv blir i stort sett helt utslagen av en "normal" fylla dagen efter och känner av den i upp till 3 dagar, jag blir också bakis av 3-4 öl.

Ang Trådens ämne.
Mina personliga reflektioner är att jag märkte direkt att min kroppsvikt påverkades när jag drog ner kraftigt på alkoholen, också påverkades hur lätt jag har för att kontrollera vikten. Mitt %BF påverkades absolut och sjönk. Nu när jag i stort sett inte dricker något så svarar min kropp bättre på kaloriunderskott och överskott, på ett annat sätt än tidigare. Detta är ju inga vetenskapliga sanningar utan endast mina erfarenheter gällande mig själv.


För ett par år sedan kunde jag känna mig bakis i nästan två dagar efteråt. När jag sedan började dricka jävligt mycket vatten vid hemkomsten "nu pratar vi ett par, tre påfyllningar i shakerflaskan" har jag inte kännt ett skit mer än trötthet. Visst är det jobbigt att dricka så mycket vatten men det funkar ypperligt och är bättre än alla andra bakismediciner jag testat (förutom då att ta mig en återställare, men det räknar jag inte med iom att det är så jävla äckligt).

Visst är det genetiskt hur bakis man kan bli, men även en person som har de värsta jävla anlagen för bakfylla kan lindra den något helt enormt om denne dricker mycket vatten. SEn kommer personen inte hller att ligga och skaka på morgongen ,vilket jag kunde göra vissa mornar.

Nu pratar vi inte om att dricka 1 eller 2 glas vatten här, utan mycket mycket vatten, ett par, tre liter, tills man känner sig riktigt stoppad. Har man bakfylleångest och depression bör man testa dricka mycket vatten, har man inte förstått det än så kanske det är dags att göra det. Annars är det bara fortsätta må dåligt då.

rockbell
2009-06-18, 19:31
När man är bakfull finns det ingenting som slår Ben&Jerry's chokladglass och tusentals leverpastej limpmackor med saltgurka på. Det är nästan så att det är roligare att vara bakfull än själva festen/fyllan för att få sitta och vräka i sig just detta och bara koppla från träningen över en dag med polarna :hbang:

Det där citatet är fan signatur-material! :thumbup:

mattilainen
2009-06-19, 00:43
Mitt sätt att slippa bakfyllan är att aldrig somna full. Försöker att alltid vänta tills man börjar känna att man nyktrar till. Även om jag dricker vatten eller inte så vaknar jag och slipper illamående och de som kommer med bakfylla. Visst kan jag vara trött men om jag lägger mig full så mår jag oftast illa dagen efter.

Testa och se om detta funkar för er

Fatzo
2009-06-23, 09:48
Man får ju ändå räkna med intag vs uttag...

In - 10 öl
Ut - Dans, armbrytning, 100m race över storatorget, pushupstävling i nåt träd, älskog med nån drake, vandring hem därifrån säkert bortåt 8-9km utanför stan + div omvägar för att inte bli sedd...

vs

Dricka vatten, sitta still i baren o gå hem själv.

:Virro