handdator

Visa fullständig version : Tips för att slippa stuka fötterna igen.


alindvall
2008-07-29, 14:35
Under våren stukade jag min vänsterfot två gånger och nu för 2 och en halv vecka sedan stukade jag också min högerfot.

Finns det några speciella skor som motverkar just stukning? vet inte om jag är pronerar eller supinerar.

Har ni några andra tips?

Sheogorath
2008-07-29, 15:26
Öva dig stå på ett ben, stå på balansplatta, benlyft och sidan utan att hålla i dig, enbensböj till pall, enbensböj till golv (pistols) mm. D.v.s. alla moment där du måste "skydda" dig från sidovacklingar.

mangs
2008-07-30, 08:57
En balansplatta är grymt effektiv mot just detta.

der_rickard
2008-07-30, 09:41
Ta på dig ett par stabila skor, ställ dig på ena fotens utsida (foten fullt supinerat alltså), den andra foten i luften. Balansera i detta ytterläge - du ska aldrig vara avslappnad och vila i positionen utan hela tiden träna på att ha kontroll och styrka så långt ut på sidan av foten som möjligt och kunna ta dig tillbaka till "vanlig" position av foten.

Kolla instruktionen:
http://www.posetech.com/video/index.php/weblog/C20/P2/

Edit: Finns inga skor som motverkar stukning.

alindvall
2008-07-30, 16:00
Okej ska prova! :thumbup:

redbrigade
2008-07-30, 16:32
Finns ett strumpliknade stöd för fotleden i samma material som knä och armbågsskydden man ser många använda, det funkade bra för mig efter att jag fick en spricka i fotleden. Annars kan det vara bra att gå till en sjukgymnast något som jag tyvärr missade.

Tolkia
2008-07-30, 17:38
Man kan tejpa för att förbättra dålig proprioception i en skadad fot, men tejpning skall vara en tillfällig åtgärd, och målet bör vara att träna upp fötter och fotleder. Balansplatta (eller andra balansövningar) som redan föreslagits is good shit, men det krävs att man lägger ned lite tid och tålamod (resultaten kommer inte direkt efter två dagar - men det är väl the curse of rehabträning generellt).

pony
2008-07-31, 23:51
Alternativ för den penga- och tidssnåle: stå på ett ben när du borstar tänderna.

Arf Pingvin
2008-08-01, 06:27
Alternativ för den penga- och tidssnåle: stå på ett ben när du borstar tänderna.

...på en bunt dagstidningar eller en handduk som man viker ihop till en liten dyna.

alindvall
2008-08-01, 07:38
Man märker hur otroligt många metoder det finns och det är så klart bra!

Jag ska börja stå på ett ben när jag borstar tänderna, balansbräda på jobbet och diverse övningar hemma.

I förrgår var jag ute och sprang för första gången på 2,5 vecka och det kändes super! Man får tänka på hur man sätter fötterna mer än vanligt men hade inte ont eller så. 6 km blev det. :)


Tackar för hjälpen!

Sheogorath
2008-08-01, 08:46
MLBAbqEZIeU

Killen verkar lite självgod men w.t.f.