handdator

Visa fullständig version : Bangkok - någon som har kunskap?


Cilia
2008-07-29, 14:26
Jag har *hepp* bokat en resa till bangkok.

Nu har jag kvar boendet. Men jag blev helt vilsen när jag letade bland hotellen. Jag fattar inte var det är bra och bo någonstans. Det verkar som om det är ganska utspritt mellan vilka ställen man vill besöka. Sen verkar det finnas ett område för restauranger och liknande som jag har fattat heter Sukhumvit men jag är inte helt säker här heller. Det verkar som om många hotell lyfter fram huruvida dom är nära en sky train station (är det det som kallas BTS med?).

Så i vilket område bör jag leta efter boende?
Vad ska jag besöka?
Vad ska jag shopa? (nästan det viktigaste)





efter att i flera veckor varit på väg till Indien så blev det Bangkok istället. Det får bli Indien en annan gång. Det lockar inte så mycket just nu.

Kwon
2008-07-29, 14:34
Synd att jag inte umgås med min thailändska crew längre.

Dom brukade åka ner te Thailand årligen och är självklart experter på Bangkok.

Ledsen att inte kunna vara till hjälp, hade du sagt till mig för cirkus 3-4 år sedan så hade det varit biff!

Då hade jag kunnat fixa gratis guide te dig åsse nere i Bangkok.

stargate
2008-07-29, 14:44
Boka när du kommer ner istället.

Rex
2008-07-29, 14:48
http://i39.photobucket.com/albums/e189/jazzeyb/Bangcock.jpg

:D

MBK är skitbra ställe att shoppa på.. både billigt och bra! Helgmarknader är också bra..

shadowfire
2008-07-29, 18:56
Sambon min sa att de hade inga problem med att hitta hotell på plats, det var hur mkt som helst o välja mellan på Khao'san road.

Edit: det var iofs billigare ställen för backpackers och kanske inte femstjärnigt lyxspa

flottis
2008-07-29, 19:20
Själv åker jag till Bangkok imorrn :) jag har bokat lite olika hotell här (http://www.latestays.com), massa "sista minuten" rum till rabatterat pris! Vad som är bra och inte vet jag inte riktigt, men jag försöker placera mig hyffsat nära en Skytrain station så slipper jag åka taxi i trafiken...

Cilia
2008-07-29, 19:55
Jag tänker inte åka ner och leta hotel. Det här ska vara en semester och jag vill inte spendera massa tid till att leta hotell. Då betalar jag hellre lite mer.

Det är dessutom inte så blodiga priser på schysta hotell.

Synd att jag inte umgås med min thailändska crew längre.

Dom brukade åka ner te Thailand årligen och är självklart experter på Bangkok.

Ledsen att inte kunna vara till hjälp, hade du sagt till mig för cirkus 3-4 år sedan så hade det varit biff!

Då hade jag kunnat fixa gratis guide te dig åsse nere i Bangkok.
määähhhhh
Det är aldrig fel tid att ta upp kontakten med gamla bekanta.
Du kan väl bjuda ut dig lite? *w*




MBK är skitbra ställe att shoppa på.. både billigt och bra! Helgmarknader är också bra..
Helgmarknaderna har jga läst om.
Vad är MBK? Heter det så eller är det en cool förkortning?


Sambon min sa att de hade inga problem med att hitta hotell på plats, det var hur mkt som helst o välja mellan på Khao'san road.

Edit: det var iofs billigare ställen för backpackers och kanske inte femstjärnigt lyxspa
Jag tittar inte på dom värsta lyxhotellen men jag är lite för gammal för att bo på ett backpackershostel med.

Den där gatan har jag inte sett någonstans.


Själv åker jag till Bangkok imorrn :) jag har bokat lite olika hotell här (http://www.latestays.com), massa "sista minuten" rum till rabatterat pris! Vad som är bra och inte vet jag inte riktigt, men jag försöker placera mig hyffsat nära en Skytrain station så slipper jag åka taxi i trafiken...
Vilket hotell har du bokat och i vilket område?
Hur länge ska du vara borta? Man kanske kan få lite tips när du är hemma. Det är ett tag tills jag ska åka.

shadowfire
2008-07-29, 20:00
Jag tittar inte på dom värsta lyxhotellen men jag är lite för gammal för att bo på ett backpackershostel med.

Den där gatan har jag inte sett någonstans.

ah, då är det nog inget ställe för dig nej; http://en.wikipedia.org/wiki/Khaosan_Road

Kul o "se" dig igen förressten. Ha en underbar resa!

Cilia
2008-07-29, 20:07
ah, då är det nog inget ställe för dig nej; http://en.wikipedia.org/wiki/Khaosan_Road

Kul o "se" dig igen förressten. Ha en underbar resa!
Nope, inget för mig. Men jag kan gå på utflykt dit en dag. Rullatorn funkar nog även därnere.

Well, resan blir inte av än på ett tag. Jag lämnar inte Sverige i sommar men när det är mörkt och jobbigt så vill jag ha lite värme. Har köpt en flygbiljett så fixar jag boende sen. Men jag har hållit på och velat ett bra tag. Känns bra att veta var även om jag inte vet hur jag ska bo. Var länge inne på att åka på en ayurveda retreat men jag kom inte över att åka till Indien. Säkert spännande men inte just nu.



Är det ingen här som har gjort Bangkok och vet vad som ska göras och hur? Inte bara hotell utan även sevärdheter etc. Tycker alla åker till Thailand hela tiden.

Hur lång tid tar det om man vill ta sig från Bangkok ut till havet?
Kan man hyra bil eller är det totalcrazy trafik?

Frantic
2008-07-29, 20:07
Helgmarknaderna har jga läst om.
Vad är MBK? Heter det så eller är det en cool förkortning?





MBK står för Ma Boom Kaeng eller nåt sånt. Men säger du MBK så vet alla taxichaffisar vart det ligger. Det är ett väldigt stort köpcenter med mängder av "hål i väggen affärer" Där finns det rätt mycket att shoppa.

På Chatuchak Weekend finns allt. Skippa området där de säljer djur. Riktigt hemskt att se hur de förvarar alla stackars hundvalpar, sköldpaddor, krokodiler osv....

shadowfire
2008-07-29, 20:13
Nope, inget för mig. Men jag kan gå på utflykt dit en dag. Rullatorn funkar nog även därnere.

:D, se till o smörja hjulen ordentligt innan tant åker.. =)

Är det ingen här som har gjort Bangkok och vet vad som ska göras och hur? Inte bara hotell utan även sevärdheter etc. Tycker alla åker till Thailand hela tiden.

Hur lång tid tar det om man vill ta sig från Bangkok ut till havet?
Kan man hyra bil eller är det totalcrazy trafik?

Närmast är väl havet på östkusten, 3-4 timmar med buss.
Sambon säger att hon hade verkligen inte kört bil där.

Hon rekommenderar ett shoppingcenter stort o bra som heter MBK.

Kika här vettja: http://www.bangkok.nu/

Cilia
2008-07-29, 20:15
Tack Frantic hittade det du nämnde på en karta nu.
Börjar klarna lite men det är svårt att förstå vilka avstånd det är.

Hur länge blir du borta?

Cilia
2008-07-29, 20:21
Tack för den sajten Skuggan.
3-4 timmar med buss hhmmmm
Jag får bada på hotellet *eg*

fothermucker
2008-07-30, 00:51
Finns några bra och billiga hotell runt Siam center, brukar vara omtyckta av oss skandinaver. Detta kanske kan passa.http://hotels.lonelyplanet.com/hotel/Bangkok-Reno-Hotel-P30308.html

Bra förbindelser och nära till mycket. Perfekt att ta BTS:en (skytrain) norrut upp till ändstationen mochit och Chatuchak, JJ eller helgmarknaden. Visst finns det mycket grejer på MBK men det går att hitta många andra liknande shoppingcenter lite här och var i stan. Den bästa shoppingupplevelsen är ändå helgmarknaden, finns många fynd att göra på detta till en början oändliga område av marknadsstånd. Mycket skräp men även många duktiga lokala designers.
Har man lite koll och kanske framförallt uthållighet går det att hitta mycket fint.

Tröttnar man på shopping finns det ju en rad standardgrejer att hitta på som Grand Palace, promenad i Lumphini Park, Thaiboxning, utekväll på Khao San med ljuvliga grillspett som avslutning innan man går hem, flytande marknaden, div. mässor, en tur på chao pray (floden), matlagningskurser, besöka tempel, jim thompson house, bio på något av komplexen, fiske vid bung san ran, åka tuk-tuk, gå vilse, besöka tandläkaren osv.

Vad gäller uteställen finns det ju en del att välja mellan. Det tyska ölbryggeriet, http://www.ratebeer.com/Places/ShowPlace.asp?PlaceID=3706 kan vara ganska lattjo ibland. Annars finns det ju RCA (mängder med klubbar, vissa mer pubertala än andra), bed supperclub(kanske det mest kända), saxophone bar nära liberty monument om jag inte minns fel och väldigt många fler.

Det finaste är väl på eget initiativ (brukar vara säkrast så) att försöka lära känna några bangkok-bor och bara gå in för att ha roligt. Vilket är lättare än man tror.

fothermucker
2008-07-30, 01:00
Ingen direkt bra idé att hyra bil. Det är ganska tråkig trafik och dessutom är taxi plus all kollektivtrafik är mycket billig. Kräv taxameter och ta bara nästa bil om det inte skulle gå för sig. Bli helst inte sur...eller visa det inte i alla fall =P Brukar löna sig att vara artig och lite timid.

Exhale_
2008-07-30, 01:20
Jag har nog spenderat totalt en tre veckor i Bangkok i olika omgångar så jag har en del kunskap om staden.

Man brukar dela upp Bangkok i tre olika delar.
1) Du har de gamla kvarteren Banglamphu (med Khao San Road) där många backpackers och även budgetturister bor. Där ifrån har du nära avstånd till Grand Palace (som jag tror huserar smaragdbuddhan) och även en hel del tempel. Det ligger dock relativt långt ifrån centrum men dit tar du dig antingen med taxi eller lokalbuss varav det senare är dirt cheap, en upplevelse men samtidigt lite komplicerat och väldigt varmt. Missa inte att uppleva backapckergatan nummer 1, Khao San Road, en härlig kväll. Där kan du handla piratkopierade kläder till troligtvis de bästa priserna i Thailand (om man bortser från Chatuchak market). Gatan huserar också en otrolig stämning och folk från hela världens möts där över en öl.

Till de gamla delarna räknas också China Town - Där det bor en massa kineser, trevligt område men sjukt mycket folk överallt. Har dock en härlig marknad (thieves market) där du kan köpa i princip allt.

2) Området kring Silom vilket är lite av ett nöjesområde med en massa smågator bland annat de berömda patpong 1-?? där man kan få se både den ena eller andra showen på nätterna.

3) Området kring Sukhumvit road och även Siam center. Det är själva shoppingkomplexen där du köper märkeskläderna från licensierade butiker. Det är till Siam Center och området där omkring thailändarna själv åker när de ska handla märkeskläder och vill se up to date ut. Hit räknas även MBK som är ett jättevaruhus som bara måste upplevas. Det är på MBK du handlar dina piratkopierade kläder, t ex jeans till ett bra pris.

Sukhumvit road och området där omkring räknas till det nya Bangkok och där håller många större företag till. Där finns en blandning av massiva shoppingkomplex men även mindre bakgator med små stånd.

Ta sig runt:
Taxi är prisvärt och skönt då de är luftkonditionerade. Åk som vanligt alltid på taxametern. Lokalbussen som jag nämnde tidigare är sjuuuukt billig, ca 1 krona per resa men då får du ta att folk kikar lite konstigt på dig, att det är hett samt att det är lite mer komplicerat. Bangkok har förutom detta även en ofantlig mängd TukTuks som det är bäst att undvika så länge du inte vill betala ett överpris för resan. Låt dig inte luras av tuktukförare som säger att dem kör dig överallt för en 20 baht, det slutar alltid med att de droppar av dig hos en skräddare och så måste du sitta där och se dum ut.

Beroende på var du bosätter dig kan du även åka i tunnelbanan och/eller skytrainen deras. Dessa system är ihoplänkade och täcker stora delar av det nya Bangkok.

Att se:
Några tempel, Lumphini park (håll utkik efter deras varaner i vattnet bara), MBK, Khao San Road, Sukhumvit Road, Grand Palace m.m

Bo:
Beror helt på vilken klass du är ute efter men om jag skulle rekommendera något skulle det vara: Charlie House Lumphini (http://www.charliehousethailand.com/index_ftp.htm) Ett rätt så billigt ställe centralt i Bangkok med vänlig personal och underbar mat. Du bor för ca 90 kronor natten om du hyr ett singelrum (med AC). Det är nära till Lumphiniparken och även tunnelbanesystemet. Personalen är även hjälpsamma och det är bara att fråga om du behöver någon hjälp.

Det var lite av det jag kom på såhär på rak hand, är det något mer du undrar över så fråga gärna!

Bahir
2008-07-30, 05:15
Nar jag var dar bodde jag pa ett hotel i Chinatown, kommer inte ihag vad det hette men det ar i en skyskrapa. Lyxigt och najs, men antagligen dyrt.

daja
2008-07-30, 06:26
Ja var det värme du sökte lär du finna det i Bangkok, speciellt om du åker dec-apr. Ska själv dit i december men flyr direkt vidare ut till kusten för sol och bad istället.

Cilia
2008-07-30, 20:44
Tack så mycket Motherfucker och Exhale. Bra tips från er båda. Fick lite bättre koll på läget med. Är sugen på matlagningskurs, cykeltur, kolla in lite byggnader, helgmarknade och lata mig vid poolen *s*


Nar jag var dar bodde jag pa ett hotel i Chinatown, kommer inte ihag vad det hette men det ar i en skyskrapa. Lyxigt och najs, men antagligen dyrt.
Om du har möjlighet så tar jag gärna namnet på hotellet. Vad jag har skådat finns det ett par skrapor *S*.


Ja var det värme du sökte lär du finna det i Bangkok, speciellt om du åker dec-apr. Ska själv dit i december men flyr direkt vidare ut till kusten för sol och bad istället.
Flyger du vidare eller hur tar du dig till kusten?


Jag är för rastlös för att ligga på en strand länge så jag gillar när jag kan kombinera stad med bad. Nu finns det inget hav här men en pool får duga bra. Gäller bara att skaffa ett hotell med bra poolområde.

Buken
2008-07-30, 20:47
Du måste ju besöka Lumpini! och Rachadamen(stavning) det trodde jag var nr 1 på alla bangkok checklistor.

Cilia
2008-07-30, 20:48
Har typ gått igenom alla hotell någorlunda centralt. Börjar fatta lite hur stan hänger ihop men ändå svårt att veta. Förstår att även om det ligger i bra läge så kan det vara vid en sån stor väg så att det eg inte går att promenera därifrån. Då är man ändå beroende av taxis. Kanske inte gör ngt iofs.

Just nu har jag ungefär 3 alternativ att välja mellan. Lite olika typ. Jag kanske är galen men det har varit viktigt att dom har en bra pool och ett bra gym (det man nu kan läsa och titta sig till) förutom att det ligger i ett ok läge.

Det hotell det lutar åt mest har en stor pool och massor av fitness facilities. Nackdelen där är att på en bokningsite så stod det att dom har compulsory new year gala dinner. Herregud, det är jag allt annat än intresserad av. Jag har mailat dom och frågat vad som menas. Jag kan väl smyga ut och äta middag mot att slippa sånt tjafs.

Sen verkar Hiltons hotell kanon men det ligger lite off. Kan inte bestämma mig för om det är värt att färdas varje dag eller inte även om dom har en transportbåt som ingår.

Kwon
2008-07-30, 20:50
Du måste ju besöka Lumpini! och Rachadamen(stavning) det trodde jag var nr 1 på alla bangkok checklistor.

Gissar att Sillens intresse för TMA är minimalt, så hon skippar nog Lumpinee och Rajadamnern.

Frantic
2008-07-30, 20:55
Hur länge ska du vara där?

daja
2008-07-30, 20:58
Flyger du vidare eller hur tar du dig till kusten?


Jag är för rastlös för att ligga på en strand länge så jag gillar när jag kan kombinera stad med bad. Nu finns det inget hav här men en pool får duga bra. Gäller bara att skaffa ett hotell med bra poolområde.

Ska inte så långt så det blir taxi eller buss, blir eventuellt att vi åker upp till Bangkok över dagen senare under vistelsen så att man iaf får en dag där.
Bangkok ligger väl rätt nära havet så det borde väl funka att dra till en strand bara över dagen med?

Cilia
2008-07-30, 21:23
Gissar att Sillens intresse för TMA är minimalt, så hon skippar nog Lumpinee och Rajadamnern.
Jag tycker det är läskigt när folk slår på varandra. Men jag har inte strukit det helt från min lista än.


Hur länge ska du vara där?
ca 2 veckor


Ska inte så långt så det blir taxi eller buss, blir eventuellt att vi åker upp till Bangkok över dagen senare under vistelsen så att man iaf får en dag där.
Bangkok ligger väl rätt nära havet så det borde väl funka att dra till en strand bara över dagen med?
Skuggan sa att det tar 3-4 timmar med buss så en dag verkar lite hektiskt. Men jag ska tänka till innan jag bokar boende om jag vill åka några dagar till havet. Måste då börja leta ngn bra ort, helst inte typ pattaya

fothermucker
2008-07-30, 21:31
Apropå Lumphini så har de ett trevligt gym där årskort kostar 40 spänn. Flera tävlande och Dennis James kan komma på besök. Räkna med en del blickar om du testar.

http://img128.imageshack.us/img128/6161/p1020262zn4.jpg

daja
2008-07-30, 21:35
Skuggan sa att det tar 3-4 timmar med buss så en dag verkar lite hektiskt. Men jag ska tänka till innan jag bokar boende om jag vill åka några dagar till havet. Måste då börja leta ngn bra ort, helst inte typ pattaya

Så pass alltså, det var lite mer än jag hade gissat. Blir svårt med dagsturer för oss till Bangkok då. Om du åker efter dec kan jag ge dig feedback på hur Jomtien var, ligger strax söder om Pattaya och borde med andra ord vara rimligt avstånd för dig om du vill dra iväg till havet några dagar.

Frantic
2008-07-30, 21:40
Ta en utflykt till Kanchanaburi. Ligger strax runt en timme väster om bkk och en bussbiljett kostar runt 15:-. Där finns nationalparken Erawan med ett riktigt vackert vattenfall. Svårt att beskriva men det är uppbyggt i sju olika steg. Vid varje steg kan man bada i knallgrönt vatten fullt av fisk och det är en kort promenad mellan varje steg. Enorm bild på ett av "stegen" - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Erawan_waterfall_tier_5.jpg

I Kanachanaburi finns också tigertemplet där man får kela lite med tigrar och den berömda bron över floden Kwai

Exhale_
2008-07-30, 21:41
Är inte gymmet i Lumphiniparken gratis? Har fått för mig det nämligen.

Ett besök på tigertemplet utanför Bangkok kan vara roligt. Tror det är en massa munkar som tar hand om tigrarna. Kostar lite dineros men vad jag har förstått är det väl det du tänkte spendera där nere :)

fothermucker
2008-07-30, 21:45
Är inte gymmet i Lumphiniparken gratis? Har fått för mig det nämligen.


I princip, jo =P 4kr per gång.

Cilia
2008-07-30, 21:55
Tack exhale, ska fundera på det. Har lite svårt för djur i bur men det där lät intressant.

Apropå Lumphini så har de ett trevligt gym där årskort kostar 40 spänn. Flera tävlande och Dennis James kan komma på besök. Räkna med en del blickar om du testar.
Blickar för att jag är tant/tjej eller för att jag är vit?
Blev lite sugen faktiskt, väldigt frestande. Fyra kronor kan jag nog avvara *s*


Så pass alltså, det var lite mer än jag hade gissat. Blir svårt med dagsturer för oss till Bangkok då. Om du åker efter dec kan jag ge dig feedback på hur Jomtien var, ligger strax söder om Pattaya och borde med andra ord vara rimligt avstånd för dig om du vill dra iväg till havet några dagar.
Åker nog ungefär samtidigt tyvärr.
Varför inte göra bangkok på inresa eller utresa? Då slipper ni så mycket resväg fram och tillbaka.


Ta en utflykt till Kanchanaburi. Ligger strax runt en timme väster om bkk och en bussbiljett kostar runt 15:-. Där finns nationalparken Erawan med ett riktigt vackert vattenfall. Svårt att beskriva men det är uppbyggt i sju olika steg. Vid varje steg kan man bada i knallgrönt vatten fullt av fisk och det är en kort promenad mellan varje steg. Enorm bild på ett av "stegen" - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Erawan_waterfall_tier_5.jpg

I Kanachanaburi finns också tigertemplet där man får kela lite med tigrar och den berömda bron över floden Kwai
Vilken härlig plats. Kan man övernatta där med eller är en dag tillräckligt?
Iofs 1 timmes resa är inte så tungt. Även inträde till parken?

shadowfire
2008-07-30, 22:22
Sambon min ska till Barcelona nu och lånade en riktigt bra bok på bibblan faktiskt som handlar om just Barcelona. Den täcker typ allt från sevärdheter till kartor till språkfraser o ptja, det kanske kan vara något o ta sig en funderare på? Läsa en bok i en hängmatta har man ju mått sämre av ;)

Frantic
2008-07-30, 22:36
Vilken härlig plats. Kan man övernatta där med eller är en dag tillräckligt?
Iofs 1 timmes resa är inte så tungt. Även inträde till parken?

Tror det var en liten symbolisk summa i inträde men det var inte många kronor.
Jag minns faktiskt inte om man kan övernatta i parken men det tror jag inte. Det skulle vara i tält isf. I Kanchanaburi finns det gott om ställen att bo på. Testa ett av ett de flytande ställena där man bor på floden Kwai. Det blir riktigt fint där på kvällen. Det brukar även vara populärt med kanotturer längs floden eller bada med elefanter där. Värt att tänka på om du ändå ska spendera natten i Kanchanaburi. Det kan nog vara skönt att komma bort från Bangkok en natt för det är en ganska stressig stad

Rex
2008-07-30, 22:46
http://www.asienguiden.se/thailand/bangkok/mbk/

Hoppas att du får de riktigt trevligt där! :)

daja
2008-07-31, 06:20
Åker nog ungefär samtidigt tyvärr.
Varför inte göra bangkok på inresa eller utresa? Då slipper ni så mycket resväg fram och tillbaka.

Vi har redan bokat hotell i Jomtien för alla nätterna, men visst skulle det funka att betala lite extra för någon natt i Bangkok.
Jag ska hålla utkik efter en vit tränad tant som jag kanske kan få äran att hjälpa över gatan? :)

Cilia
2008-07-31, 11:53
Skuggan - du menar att jag ska studera? Så ambitiöst men det var ett bra tips. Ska gå in i någon bokaffär för låna på bibblan är inget alternativ för mig. Det kommer sluta med ett löp med
- Okänd centralbyråkrat stal från sin arbetsgivare
Jag kan inte lämna tillbaka böcker. Det ingår helt enkelt inte i min repertoar.


Tack för alla tips. Sova på en båt låter mysigt.


daja - läste på något hotells hemsida att det var 99 km till Pattaya. Sen beror det väl på hur vägarna är men det borde inte ta 4 timmar iaf.

daja
2008-07-31, 12:47
Skuggan - du menar att jag ska studera? Så ambitiöst men det var ett bra tips. Ska gå in i någon bokaffär för låna på bibblan är inget alternativ för mig. Det kommer sluta med ett löp med
- Okänd centralbyråkrat stal från sin arbetsgivare
Jag kan inte lämna tillbaka böcker. Det ingår helt enkelt inte i min repertoar.


Tack för alla tips. Sova på en båt låter mysigt.


daja - läste på något hotells hemsida att det var 99 km till Pattaya. Sen beror det väl på hur vägarna är men det borde inte ta 4 timmar iaf.

Tyckte också att det såg rätt nära ut på kartan så runt 2 timmar kanske inte är omöjligt.

Prisman
2008-07-31, 13:03
Bangkok is the shit! Var i asien i 4 månader och 6 gånger i bkk :)
Boka aldrig boende, finns sjutusen olika GH eller hotell att bo på :) Och oftast billigare än dom som man kan boka :)
Om du vill shoppa far till Watergate området! Det är grymt och lite turister! Besök även marknaden som är varje helg! Den är cool.

Cilia
2008-08-02, 16:09
Tyckte också att det såg rätt nära ut på kartan så runt 2 timmar kanske inte är omöjligt.
Tjuvläste lite böcker i bokhandeln (köpte 2)
Där stod det att det tar ca 3 timmar med buss så det får man nog räkna med. Ska läsa mer och återkommer. Hittade iaf er lilla ort på en karta *S*


Bangkok is the shit! Var i asien i 4 månader och 6 gånger i bkk :)
Boka aldrig boende, finns sjutusen olika GH eller hotell att bo på :) Och oftast billigare än dom som man kan boka :)
Om du vill shoppa far till Watergate området! Det är grymt och lite turister! Besök även marknaden som är varje helg! Den är cool.
Jag vill ha boende fixat och jag vill inte ha GH. Men Watergate är antecknat.




Någon har tipsat mig om pingpong. Är det ngt som bör upplevas och var i så fall för bästa upplevelsen?

daja
2008-08-02, 16:21
Tjuvläste lite böcker i bokhandeln (köpte 2)
Där stod det att det tar ca 3 timmar med buss så det får man nog räkna med. Ska läsa mer och återkommer. Hittade iaf er lilla ort på en karta *S*

Trevligt, då existerar den iaf då. :)

Exhale_
2008-08-02, 18:47
Pingpong-showerna har jag lyckats undgå men de går väl ut på att en naken thailändska ligger på rygg och skjuter pingisbollar med underlivet. Har aldrig förstått vitsen med det hela. Sen övergår det, beroende på vilken show, till rena rama sexakten på scen..

Frantic
2008-08-02, 18:56
Jag var på biblioteket häromdan och kikade i några vagabond-tidsskrifter. Fann ett nummer som hade en stor guide till Bangkok som kan vara värd att ta en titt på. Tror det var ett tidigt nummer från i år om du skulle ha vägarna förbi bibblan

Prisman
2008-08-03, 09:22
Pingpong showerna är bara så jävla förnedrande! Blev medtvingad att se.. Visst, till en början var det väl lite roligt men sen vart det för mycket.. Jävligt hemskt att vissa lever och försörjer sig på sånt.

Kryss
2008-08-03, 10:26
Skuggan sa att det tar 3-4 timmar med buss så en dag verkar lite hektiskt. Men jag ska tänka till innan jag bokar boende om jag vill åka några dagar till havet. Måste då börja leta ngn bra ort, helst inte typ pattaya

Koh Samet kan jag rekommendera, har för mig vi åkte ca 4h buss och sen båt en timme. En relativt lugn ö där många thailändare och främst bangkokbor semestrar, även om det är en del festande också.

Jag spenderade själv en 4-5dagar där i början av min förra asienresa för att acklimatisera mig innan jag reste vidare. Är inte heller någon stor fan av att ligga på stranden dag ut och dag in så det kändes lagom.

Cilia
2008-12-20, 13:53
Just nu har jag bara 1 hotellbokning från att gått från tre till en till två och nu en.
sista avbokningen var besvärlig. Sidan vägrade acceptera mitt namn, fick lite panik där men löste det med ett telefonsamtal.

Men det står fortfarande och väger mellan 2 hotell.
Det som jag har en bokning på dvs
http://www.marriott.com/hotels/travel/bkkcy-courtyard-bangkok

och sen det som jag avbokade för jag hittade en annan deal
http://www.landmarkbangkok.com/


I båda dealarna ingår nu internet, frukostbuffé och ett bra gym. Det senare verkar dock ha ett större gym eftersom det stoltserar med att ha Asiens största hotellgym. När jag läser på nätet så verkar folk vara oerhört nöjda med det hotellet. Det första är inte så tungt (dvs flashigt) och ser ut att ha en betydligt större pool. Står ingenstans hur stor den är men på bilderna ser den stor ut. Landmarks pool är 14 meter, lite i kortaste laget för att simma laps.

Ngn som har erfarenhet av hotellen?

stevooooo
2008-12-20, 14:22
Kom precis hem från 3 veckor i Thai varav 2 sista nätterna i BKK. När jag bokade hotell så gjorde jag det via http://bangkok.sawadee.com/, hur enkelt som helst. Värt att kolla. Finns i alla prisklasser. Sen säjer jag bara BKK = *gah!*..........

Cilia
2008-12-20, 14:30
Tack, har redan kollat sawadee och flera andra bokningsiter men de slår inte det pris jag kan få via hotellen direkt.

Sen när det gäller vad man tycker om bkk så hör jag olika. Vissa hatar det som du och andra gillar det. Jag gillar städer men det kan vara så att jag inte gillar bkk då får jag hantera läget där.

martikainen
2008-12-20, 14:47
Jag var i Thailand i 3 månader i vintras&våras och i bkk typ 2-3veckor totalt. Jag älskar verkligen staden, det finns fööör mycket att göra, vill du uppleva något så är bkk staden att åka till.

Shoppingen är helt otrolig! Det finns inget du inte kan hitta. Weekendmarket var riktigt ballt (förutom alla stackars söta djur som är uppklädda o grejor :/ )

Vilket hotell du än väljer(100kr/natt+) så kommer du nog bli nöjd då thailändarna har en grym känsla för service.

Och som alla andra sagt tidigare, missa inte MBK, kohsan Road, lumpini park, thaiboxning. Och en av mina favoriter, ta en tur upp i Baiyoke Tower 2, 80nånting våningar högt och en helt otroligt utsikt över Bangkok.


Hoppas du får en trevlig resa! ps. Kolla vad övervikten kostar med flyget och akta dig för tullmännen i Sverige sen ;)'''



Edit: skulle du mot all förmodan inte gilla BKK så ta en busstur till Koh Chang (tar en halv dag) och njut av en mysig liten ö :)

dice
2008-12-20, 15:17
Snor tråden lite, jag och tjejen åker till Bangkok en vecka i Februari och hon bokade oss på Dream - http://www.dreambkk.com/main.html

Någon som varit där och har något att säga om det?

bear.flowertwig
2008-12-20, 17:43
http://i42.tinypic.com/2rf58w1.jpg

Cilia
2008-12-20, 20:59
trodde du skulle vara snäll och hjälpa mig lite för en gångs skull. Men jag kanske har fel, trodde du var en globertrotter *eg*

Exhale_
2009-01-01, 23:30
trodde du skulle vara snäll och hjälpa mig lite för en gångs skull. Men jag kanske har fel, trodde du var en globertrotter *eg*

Vafan har du inte åkt än ;)

Cilia
2009-01-02, 14:32
Vafan har du inte åkt än ;)
jooooo, är du här med?

Fast jämfört med dom andra jag har träffat hade jag kort framförhållning/planeringstid. Hur kan folk boka semester ett år i förväg? Jag kan inte säga att jag kan vara ledig då med säkerhet eller att jag vill vara ledig.

Exhale_
2009-01-02, 14:33
jooooo, är du här med?

Fast jämfört med dom andra jag har träffat hade jag kort framförhållning/planeringstid. Hur kan folk boka semester ett år i förväg? Jag kan inte säga att jag kan vara ledig då med säkerhet eller att jag vill vara ledig.

Näe jag har hunnit avsluta min resa :P Var dock i Bangkok och Thailand en hel del i november. I just löööööve BKK! :D

Cilia
2009-01-02, 14:47
Jag med, jag älskar städer och det här är en riktig stad. Hur tuff som helst. Jag har det kanonbra. Åker söderut imorgon några dagar bara för att få bada och känna lite sand mellan tårna.

Vad betyder Santas 39thb?

martikainen
2009-01-02, 14:51
Tomtar 39 baht ?

Cilia
2009-01-02, 14:58
Tomtar 39 baht ?
Så mycket förstsod jag med, tänkte att det var en rolig historia bakom varför han hade det i sin line. Var nog lite otydlig där.

Exhale_
2009-01-02, 15:02
Jag med, jag älskar städer och det här är en riktig stad. Hur tuff som helst. Jag har det kanonbra. Åker söderut imorgon några dagar bara för att få bada och känna lite sand mellan tårna.

Vad betyder Santas 39thb?

Jo det betyder att du måste dra till MBK i BKK och käka på Santas (på markplan). Santas fried chicken kostar 39 baht och i juuust löööve em! ;) (Obs, doppa dem i chilisåsen eller ketchup)

Innan du lämnar BKK måste du för övrigt åka lokalbuss.

47:an går från typ Khao San - MBK - Lumphini Park
2:an går från typ Khao San - Panthip Plaza (IT CITY) - World Trade Center - Sukhumvit road - Ekkamai (busstationen om du ska resa österut)

En biljett kostar 7,5 baht. Bered dig på att svettas ihjäl och vara ensam utlänning (farang) på bussen.. :)

Cilia
2009-01-02, 15:04
hhmm jag har ännu inte åkt buss, typ enda färdmedlet jag har undvikit 'L*

Jag bor vid ZEN Central world.

Cilia
2009-01-02, 15:07
Har du några andra otippade tips på vad du tycker jag bör göra i BKK?
Inga sightsingtips alltså.

Exhale_
2009-01-02, 15:11
hhmm jag har ännu inte åkt buss, typ enda färdmedlet jag har undvikit 'L*

Jag bor vid ZEN Central world.

Då kan du ju ta 2:an till Khao San. ;)
Se bara till att åka åt rätt håll. Alltså bort från Sukhumvit road. Hoppa av gör du efter rondellen med Monument of democracy. Frågar du snällt kan säkert busspersonalen hjälpa dig av vid rätt. Bussen är röd!

Jäkla behändigt läge på hotellet måste jag säga. Mitt i smeten.

Cilia
2009-01-02, 15:22
Jag vet var jag bör hoppa av och vilket håll jag bör åka med. Det gäller bara att åka också *L*. Jag har faktiskt extremt bra lokalsinne. Trots det har jag lyckats gå bort mig på MBK vilket irriterar mig enormt.

Det är ett kanonläge, jag fattade inte innan riktigt var det låg. Hade svårt att få koll på stan via nätet. Bra hotell med, skulle kunna vara ngt lite mer sol vid polen alltså lite längre på dagarna. Men det är ju ingen badsemester jag är här på.

Kolla i min journal så har jag lagt upp lite bilder.