handdator

Visa fullständig version : coca-cola dåligt för en som tränar?


ganges
2008-07-29, 14:15
hej jag undrar om coca-cola är dåligt om man tränar för att min pappa sa att det skulle vara dåligt. han tränar inte o jag tror han inte vet nånting om detta, han har oftast fel så. men jag måste verkligen veta om det är sant.

mangs
2008-07-29, 14:19
Dåligt på vilket sätt?

Det innehåller en massa socker som är onödiga kalorier, 100kcal på ett glas ungefär. Bättre att äta annan riktig mat men om du tränar och i övrigt äter bra och är frisk så är inte något glas Coca Cola hela världen. Se till helheten.

Fredspipan
2008-07-29, 14:21
Varför skulle det vara bättre/sämre beroende på om du tränar lr ej?

King Grub
2008-07-29, 14:22
Coca-Cola är aldrig nyttigt, men för en hårt tränande person har sockerintag en mindre negativ påverkan än för en stillasittande.

ganges
2008-07-29, 14:48
ok nice då vet jag de

Dan S
2008-07-29, 15:39
Det är nice med en coca-cola medans man tränar, hellre än ingenting, då kan man säga att det är "nyttigt". :p Tränar intensivt länge/löper.

Inge Enveten
2008-07-29, 15:43
ok nice då vet jag de

Beror också på vad du vill uppnå med din träning
Om du försöker gå ner i vikt kanske det kan kännas dumt att dra i sig 45 kcal bara på en deciliter dricka

Sniggel
2008-07-29, 15:45
Det kan ha positiv effekt på prestationen, kan ha...
Men det är fortfarande mycket sämre i jämförelse med mycket annat man kan stoppa i munnen för att prestera. jag skulle vilja säga att på det stora hela har din pappa rätt, eller åtminstone delvis/mestadels rätt.
Fast som sagt, det är ju ännu sämre med cola om man inte tränar förstås.

Eddie Vedder
2008-07-29, 19:07
Det kan ha positiv effekt på prestationen, kan ha...

Ja särskilt om vi pratar uthållighetsidrott.

This treatment was investigated to replicate a practice of many endurance athletes in competitive cycling, running, triathlon, and skiing events, who believe that it provides a useful "caffeine hit." However, we found that the amounts of Coca-Cola typically consumed by athletes caused only a minor increase in plasma caffeine concentration (Fig. 1A) and minimal impact on urinary caffeine (Fig. 1B), compared with the doses of caffeine typically associated with ergogenic benefits under laboratory conditions (4, 22, 23, 30). Nevertheless, in contrast to our hypothesis, intake of Coca-Cola was associated with a performance enhancement similar to that attained by the larger caffeine doses, when compared directly using a placebo-controlled but unblinded presentation of the treatment design. The second part of the investigation (Study B), in which Coca-Cola was provided in a rigorous double-blind placebo design, replicated the findings of Study A and found a performance enhancement of identical magnitude. The ergogenic effect was explained by both the intake of small amounts of caffeine and an increase in CHO intake.

Effect of different protocols of caffeine intake on metabolism and endurance performance. J Appl Physiol 93: 990-999, 2002
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/93/3/990

3.1415926535
2008-07-29, 21:33
Jag undrar hur många gånger Eddie har refererat till den coca-cola-studien. ;)

-Englund
2008-07-29, 22:49
ett par hundra kanske :)

Chrillee
2008-07-29, 23:11
Måste finnas sundare prestations höjande livsmedel än Coca Cola, socker är väl aldrig bra, och tänderna måste ta enormt med stryk.
Så satsa på nåt billigare och nyttigare istället, men visst nångång ibland funkar ju om man tycker om det.

Edit: Hoppas inte Eddie kommer nu och ska påpeka mig ;P

Rahf
2008-07-29, 23:27
Fy fan för att träna med kolsyrat i magen. Hade vart nåt att inleda passet med en halvliter läskedryck för att sen rapa sig igenom 5 set knäböj.

Eddie Vedder
2008-07-30, 04:43
Jag undrar hur många gånger Eddie har refererat till den coca-cola-studien. ;)

Det är ju bara att leta upp en gammal tråd och ta fram den igen. Men det finns mer studier där coladryck jämförs. Om du nu har tröttnat.;)

Måste finnas sundare prestations höjande livsmedel än Coca Cola, socker är väl aldrig bra, och tänderna måste ta enormt med stryk.

Klart det finns. Knappast som att malto och dextropur direkt är "nyttigt" heller. Men det handlade ju aldrig om nyttighet utan prestationsförmåga så det är ju irrelevant.

Chrillee
2008-07-30, 16:40
Jo visserligen, men tyckte det var värt att tillägga. :P

Fick du ingen välförtjänt sömn i natt Eddie? Sitta på forumet kvart i sex är ju vansinne ;D