handdator

Visa fullständig version : aspartam i whey 80 naturell?


Fotbollspojke90
2008-07-29, 11:59
jag läste på baksidan av min påse med whey 80 naturell, på ingredienser står det: sötningsmedel (aspartam). whey 80 naturell ska väl inte innehålla aspartam?

Sniggel
2008-07-29, 16:03
Kollade här hemma också och ja det står likadant på min. Jag skulle gissa på att de har en standardförpackning till alla whey-80 och har glömt att ändra på produktbeskrivningen eftersom alla olika smaker ändå håller samma sak, "aromämne" + aspartam (förutom naturell men dom har nog glömt att ta bort den från innehållsförtckningen).

om det innehållit aspartam hade det smakat sött och min naturell smakar allt annat än sött :p

Men skicka iväg ett mail till GG och fråga dom vetja.

Fotbollspojke90
2008-07-29, 17:07
Kollade här hemma också och ja det står likadant på min. Jag skulle gissa på att de har en standardförpackning till alla whey-80 och har glömt att ändra på produktbeskrivningen eftersom alla olika smaker ändå håller samma sak, "aromämne" + aspartam (förutom naturell men dom har nog glömt att ta bort den från innehållsförtckningen).

om det innehållit aspartam hade det smakat sött och min naturell smakar allt annat än sött :p

Men skicka iväg ett mail till GG och fråga dom vetja.

hehe tyckte också det verkade lite konstigt , måste vara någon slags standardförpacking, för det smakar ju inte direkt sött..

zeusden1
2008-07-29, 17:08
Den bör inte innehålla någon sötare ö.h.t.
Den smakar skit, fast jag brukar blanda i lite blåbärsoppa, då blire bättre! :D

elArne
2008-07-29, 17:26
Jag funderade över samma sak när jag fick min påse förra månaden;

på webbutiken stod det att den inte innehöll några smaktillsatser men på påsen står det att den innehåller aspartam så jag mailade GG och de sa att det är fel påse: Den naturella har alltså fått den smaksattas påse, men Whey-80 naturell innehåller INTE aspartam.

Jag har nu även smakat pulvret och konstaterat att det smakar precis lika osötat och icke smaksatt som ett annat naturellt vasslepulver jag använt från en annan tillverkare.

Sniggel
2008-07-29, 19:27
Jag tror helt enkelt att de inte orkat/glömt ändra inställnignarna för trycket på påsen. "ja just ja, det står fortfarande att den innehåller aspartam och varnar för fenylalanin-källa" kanske någon tänkt till i efterhand.

Mukryian
2008-07-29, 19:40
Varför är ni emot sötningsmedel men tillsätter annat sött ändå?

King Grub
2008-07-29, 19:43
Det är inte klarlagt vilken, om någon, hälsopåverkan artificiella sötningsmedel, med aspartam i spetsen, har, där cancerpåverkan är den mest omdebatterade. Det är i alla fall inget konstigt att vilja undvika det.

Inge Enveten
2008-07-29, 20:47
Lånar tråden

Hur mycket aspartam blir det per 1 dl av Kolozzeums Pure Whey Kokos?

Sniggel
2008-07-30, 07:35
Det är inte klarlagt vilken, om någon, hälsopåverkan artificiella sötningsmedel, med aspartam i spetsen, har, där cancerpåverkan är den mest omdebatterade. Det är i alla fall inget konstigt att vilja undvika det.

+1
Jag har precis börjat fundera på att gå över till naturellt för att jag tycker att jag får i mig aspartam alldeles för regelbundet. Vill inte ta risken att man upptäcker i framtiden att aspartam faktiskt var ganska cancerframkallande och så har man hållt på att dricka det regelbundet i 20+ år och hamnar i riskzonen.
Det har funnits andra substanser tidigare i historien som man trott varit ofarliga men som senare visat sig inte alls så snälla. Visserligen kan man mer idag och har gjort en del studier på aspartam, men det verkar inte vara några övertygande bevis om att apsartam är ofarligt vid regelbunden konsumption och aspartam är fortfarande ett ganska nytt konstgjort ämne så det skadar inte att vara försiktig.