handdator

Visa fullständig version : Varför kan man kolhydratladda med vitargo men inte med malto?


Fredrik_S
2008-07-29, 11:55
Iallafall är det vad som står på Vitargoförpackningen, att man kan kolhydratladda med 2 portioner dagligen sista tre dagarna + bra kost. Har inte läst något liknande om maltodextrion.
Jag trodde att snabba kolhydrater som vitargo är uselt att kolhydratladda med.

Är det inte så att det är alltid bättre att bara kolhydratladda med pasta/potatis/ris och inte jättesnabba kolhydrater som vitargo?

King Grub
2008-07-29, 12:15
Är det inte så att det är alltid bättre att bara kolhydratladda med pasta/potatis/ris och inte jättesnabba kolhydrater som vitargo?

Nej, Vitargo ger en mycket snabb och effektiv glykogeninlagring, och det är lättare att dricka kolhydraterna, när det handlar om så stora mängder som en elitidrottare inom en distansgren kan kräva vid en laddning, än att äta dom.

Fredrik_S
2008-07-29, 12:22
När man ska gyma på morgonen är det lättare att prestera bra om kvällsmålet dagen innan varit bra. Och det går inte direkt att kompensera med en bra frukost innan träningen för att få energi till musklerna.
Kan det dock vara ide att inta Vitargo 30-60 minuter eller är det bättre att ta det minuterna innan, eller är det inte ide alls, innan gymandet för att öka prestationsförmågan?

King Grub
2008-07-29, 12:24
Vid konditionstränings som varar längre än en timme är det en bevisad fördel för prestationsförmågan med kolhydratintag före/under passet, men det finns inget som visar att detsamma gäller styrketräning. Du får prova och utvärdera, hur du upplever det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114762

Fredrik_S
2008-07-29, 12:36
Vid konditionstränings som varar längre än en timme är det en bevisad fördel för prestationsförmågan med kolhydratintag före/under passet, men det finns inget som visar att detsamma gäller styrketräning. Du får prova och utvärdera, hur du upplever det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114762

Tack, jag har upplevt det som prestationshöjande, men det beror kanske mest på att jag inte tränar efter ett exakt schema utan kör hårdare/tyngre/längre när jag känner mig energifylld och pigg, och därför inte ger upp lika tidigt som när man har en lite jobbigare dag.

AsTfL
2008-07-30, 12:46
Vid konditionstränings som varar längre än en timme är det en bevisad fördel för prestationsförmågan med kolhydratintag före/under passet, men det finns inget som visar att detsamma gäller styrketräning. Du får prova och utvärdera, hur du upplever det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114762
Om man har lyckats tömma kolhydratasdepåerna innan så måste det ju vara prestationshöjande?

King Grub
2008-07-30, 13:38
Styrketräning använder i princip uteslutande muskelglykogen som energikälla.

Ekonom
2008-07-31, 16:23
Vid konditionstränings som varar längre än en timme är det en bevisad fördel för prestationsförmågan med kolhydratintag före/under passet, men det finns inget som visar att detsamma gäller styrketräning. Du får prova och utvärdera, hur du upplever det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114762


Kolhydratintag under styrkepasset kanske inte påverkar prestationen nämnvärt, men det ger en ruggigt skön pump :)

60-70 g maltodextrin i en liter vatten med en nypa salt i, varav hälften dricks under de första setten och resten läppjas på under passet, och den där michelin-gubbe-faktorn är ett faktum :thumbup:

über
2008-07-31, 17:25
60-70 g maltodextrin i en liter vatten med en nypa salt i, varav hälften dricks under de första setten och resten läppjas på under passet, och den där michelin-gubbe-faktorn är ett faktum :thumbup:


Varför bör man ha salt i?

Sverker
2008-07-31, 17:31
Skyndar på magsäckstömningen.

über
2008-07-31, 18:11
Ok. Tack för tipset. Då ska jag börja med det! :)

Hultkrantz
2008-08-04, 14:02
kan man kolkydratladda med malto då? Den är snabb men ger den en effektiv glykogeninlagring?

z_bumbi
2008-08-04, 14:19
kan man kolkydratladda med malto då? Den är snabb men ger den en effektiv glykogeninlagring?

Ja det fungerar utmärkt.

Hultkrantz
2008-08-04, 14:22
Ja det fungerar utmärkt.

Vad är då fördelen med Vitargo jämfört med malto? malto är mycket mycket billigare...

King Grub
2008-08-04, 14:38
Snabbare glykogeninlagring, kräver mindre vatten, snällare mot magen.

z_bumbi
2008-08-04, 15:00
Vad är då fördelen med Vitargo jämfört med malto? malto är mycket mycket billigare...

Vid en kolhydratladdning inför en tävling, ingen alls. Det är utspritt under ett till två dygn och därmed spelar det ingen roll hur snabbt det tas upp (det går lika bra med pasta om pastan inte innehöll fibrer och den inte var mycket jobbigare att äta i stora mängder).

Vill man inte få i sig så mycket vätska så kan man ha en högre koncentration och trots det få vitargon att lämna magsäcken lika snabbt som en lägre koncentration av maltodextrin men så länge man inte har mer än 15% (12-18% beroende på maltodextrin) kolhydrater så är det inte heller någon skillnad på inlagringshastigheten (I alla fall har inte jag hittat någon).

KniveN
2008-08-04, 15:05
Man hör ofta folk som säger att Vitargo inte ger blodsockerfall så som malto, men ingen lyckas förklara hur detta skulle kunna fungera. Finns även många som käkar de till frukost. Finns det någon substans bakom detta?

King Grub
2008-08-04, 15:06
Nej, Vitargo ger större insulin- och blodsockersvar än druvsocker/maltodextrin.

Jag antar, att dom tror att dom upplever blodsockerfall, när det egentligen är dumpning och blodtrycksfall som inträffar, när dom blandar med för lite vatten.

perra_80
2008-08-06, 08:33
När man ska gyma på morgonen är det lättare att prestera bra om kvällsmålet dagen innan varit bra. Och det går inte direkt att kompensera med en bra frukost innan träningen för att få energi till musklerna.
Kan det dock vara ide att inta Vitargo 30-60 minuter eller är det bättre att ta det minuterna innan, eller är det inte ide alls, innan gymandet för att öka prestationsförmågan?

Upplever att vitargo ger en fylligare känsla i musklerna vid mina morgonpass, kör carbo fx nu o det gör jag inte igen, va rätt billigt men känns som man bara druckit en massa vatten

Blandar man vitargo med nån funlight så känns det riktigt lyxigt :)