handdator

Visa fullständig version : Hotellrumsträning!


cardio
2008-07-29, 10:32
Jag ska ut resa till hösten. Det blir väl en 4 månader jag drar iväg och på något sätt tänkte jag försöka träna under tiden.

Min fråga är alltså, vad finns det för övningar jag kan göra med kroppsvikten som är bra och enkla att göra på t ex ett hotellrum/i en bungalow/hostel?

De enda jag kommer att tänka på är armhävningar och situps/crunches, har ni andra förslag?

Den andra frågan är, hur kommer detta att påverka mig rent muskelmässigt? Tidigare har jag kört strikt, hårda och tunga pass, nu blir det ju mer lågintensiv träning.

Martin Löwgren
2008-07-29, 10:53
Jag ska ut resa till hösten. Det blir väl en 4 månader jag drar iväg och på något sätt tänkte jag försöka träna under tiden.

Min fråga är alltså, vad finns det för övningar jag kan göra med kroppsvikten som är bra och enkla att göra på t ex ett hotellrum/i en bungalow/hostel?

De enda jag kommer att tänka på är armhävningar och situps/crunches, har ni andra förslag?

Den andra frågan är, hur kommer detta att påverka mig rent muskelmässigt? Tidigare har jag kört strikt, hårda och tunga pass, nu blir det ju mer lågintensiv träning.

Knäböj kan alltid köras. Sätt dig ned på huk med en thailändska på varje axel och sen ställer du dig upp.

jebu
2008-07-29, 10:58
Annars så brukar det ju finnas gym även utomlands på lite större orter. Finns det ett större/finare hotell så brukar de ha ett gym, bara att knata in och fråga om man får träna där ett pass eller två (mot betalning).

Annars är det som du säger armhävningar, chins, situps, sissysquats mm man kan köra. Vill du kunna köra med belastning så tror jag gummiband är det smidigaste att ha med sig ur vikt och storlekssynpunkt.

Då kan du köra knäböj, armhävningar, tricepspressar, reverse hyper, bicepscurlar osv. med band, well är väl bara fantasin som sätter gränser där.

Även en rem med handtag i ändarna som man klämmer fast mellan dörr och karm (TV- Shop) kan vara bra. Där kör du enklare latsdrag, bröstpressar mm.

Vid köp av gummiband så beror vilket band du skall köpa på hur pass stark du är samt vilken övning du skall köra. Till armhävningar är nog gult eller rött bra, för knäböj så kanske ett rött eller blått band vore lämpligare, men är du stark så kan även ett grönt band vara av intresse.

/Martin

tjabon
2008-07-29, 11:29
Ja, gummiband funkar bra.
Jag brukar alltid ha med mej ett sådant.
Två öglor och en ända som man fäster i element el. dyl.
Det bli högrep-träning, men vafasen träning är ju inte prio 1
när man reser!

Hemi
2008-07-29, 11:45
Stolar, pallar och eventuellt bord, brukar man kunna trana underarmar med, kanske aven axlar inne pa rummet. Pull-Ups i dorrposten pa listen, gor Hemi. Lar dig enarmsarmhavningar, armhavningar med Twist (Lazy Town).Tummarna kan man satta i karmarna, pa sidorna och uppe och vicka hela kroppen. Grym tumpump kan uppnas. Galen klattertraning Sen finns ju det vanliga utomhus, lekparker, tradgrenar, stanger, bankar och allt mojligt trevligt motstand. Trottnar du pa Pull-Ups gor "Typewriter" osv.

Ryska_raketen
2008-07-29, 11:55
Dom brukar ha nötter och liknande ( cashew m,m) ta en påse i handen, du kan köra flyes, bröstpress, nötpåse åt sidan. U name it!

Nitrometan
2008-07-29, 12:55
Dom brukar ha nötter och liknande ( cashew m,m) ta en påse i handen, du kan köra flyes, bröstpress, nötpåse åt sidan. U name it!
Perfa! RR räddar resan!

Här är ett par exempel på hotellträning:

JzXwANVbjkQ

IfJ7j__jlEE

Three pigs
2008-07-29, 13:38
Enbensböj (pistolen)
stå på händer mot en vägg o pressa.

Kan tänka mig att det blir rättså enformigt efter ett tag, jag hade iaf inte pallat det. Jag pallade inte ens armhävningar i 2 veckor.

Försöka hitta ett gym i närheten kanske vore det bästa. Lycka till i vilket fall :D

tjabon
2008-07-29, 13:40
Ett av mina absolut roligaste (och farligaste..:smash: ) träningspass
gjorde jag i Annecy, Frankrike i slutet på 90-talet:
På med löparskorna och gymhandskar, kuta ut från hotellet till
foten av berget (5 km). Sedan friklättring 600 meter upp till en restaurang.
In å köpa lite mineralvatten, sedan kuta ca: 10 km lätt utför.
Det hela tog ca: 3.5 tim.

Hemi
2008-07-29, 14:36
Hotelltraning funkar nagra dagar, inte flera manader. Nar jag bodde pa trasiga hotell i Sydamerika under en period hoppade jag runt pa vaggarna och mellan taken, pa husen runt omkring, langt innan parkour var kant. Nagon slags vertikaldiagonal hinderbana.

krellik
2008-07-29, 14:36
Push Pull squat

Pull är enkelt, chins och pullups i mängder, rygg och biccarna lär inte ta skada.

Push är relativt enkelt. Armhävningar och dips om du har tilgång till något att dippa på. Annars räcker armhävningar långt och då inte bara "vanliga", utan svårare som handstående på händer mot en vägg, enarmade, triangel armhävningar, hindu och divebomber armhävningar, explosiva med klapp.
Sanningen är att dom flesta är rätt svaga i armhävningar, med lite kreativitet lär du bara komma tillbaka starkare i dom här musklerna med.

Squat. Här har du först och främst enbens böjen "pistol", ett ben framåt som pipan på en pistol, sänk dej ner ass to the grass och kontrolerat upp igen, byt varje rep eller kör alla rep på ett ben. Mycket balans som krävs men också mycket styrka, har du väldigt stark vanlig knäböj behöver du kanske ha på dej en tung rygsäck eller dylikt för att få tillräcklig stimulans.
Kompletera med "finnen" eller naturel glute hamraise, ha något mjukt under knäna och förankra fötterna under något tungt.

Hemi
2008-07-29, 14:38
Just. Tank utanfor ladan (laadan) finns massor av saker att gora.

Neco
2008-07-29, 14:52
Mina förslag är;

- Dips mellan stolar eller vad du nu kan hitta på
- Armhävningar handstående
- Armhävningar av olika varianter (händerna på olika nivåer, fötterna på olika nivåer, smala breda, på fingrarna, med klapp osv)
- Utfall
- Militärhopp (upphopp - armhävning - upphopp)
- Höga knälyft
- Enbensupphopp (antningen med ena benet upplagd på något bakom en eller direkt från golvet. Benet man hoppar upp med ska man kicka bak så den tar i rumpa/lår)
- Tänk boxningsträning; gör cirklar med händerna med armarna rakt ut åt sidan/fram ett par minuter åt gången det brukar bränna bra :)
- Plankan, fällkniven, situps, ryggresningar
- Höftlyft 1 ben (liggande på rygg, 1 ben på upphöjd stabil plats händerna i kors över bröstet. Relativt explosivt lyft höften och det andra benet) - för baksida lår
- sprinta i backar
- långa grodhopp (explosivt)
- enbenshopp (explosivt)

Sen får du väl gå ut och hitta en stor sten att ta med dig, så kan du köra typ militärpress samt den där övningen man kör med en stång och en viktplatta med lyft från sida till sida a la brottning (??).

:)

Exhale_
2008-08-21, 21:23
Ser att många föreslår armhävningar men dessa bygger väl inga muskler direkt? Har för mig att någon tidigare skrev, gör man armhävningar blir man bra på att göra armhävningar och att det inte tar så värst mycket på bröstet.

Vilka övningar är tillräckligt jobbiga för att bygga muskler utan att man använder vikter/snoddar?

Ska nämligen också ut och resa i höst :P
Vill försöka bevara formen någorlunda...

Scratch89
2008-08-21, 22:06
Nu låter jag som en sån där jobbig jäkel, men gym utomlands kostar ju ingenting. Ett ordentligt mördarhelkroppspass en gång i veckan borde göra susen. Det ger ju också tillfälle att testa på flera olika gym på vägen.

Exhale_
2008-08-26, 13:28
Nu låter jag som en sån där jobbig jäkel, men gym utomlands kostar ju ingenting. Ett ordentligt mördarhelkroppspass en gång i veckan borde göra susen. Det ger ju också tillfälle att testa på flera olika gym på vägen.

Bra tips!

Tyvärr blir det nog så att vi skuffar runt i mindre byar/städer som inte har något större utbud av gym. :(

Jag får köra på med armhävningar och övningarna jag läst i denna tråd helt enkelt. Även om det inte bygger några muskler kanske det kan bevara åtminstone de få jag har skaffat mig :P

Vad tror ni om grippers?

R1ck
2008-08-26, 13:43
Dom brukar ha nötter och liknande ( cashew m,m) ta en påse i handen, du kan köra flyes, bröstpress, nötpåse åt sidan. U name it!

Nötpåse åt sidan :laugh: :laugh:

Per B
2008-08-26, 15:10
Ser att många föreslår armhävningar men dessa bygger väl inga muskler direkt? Har för mig att någon tidigare skrev, gör man armhävningar blir man bra på att göra armhävningar och att det inte tar så värst mycket på bröstet.
Du kan ju göra armhävningarna lite tyngre genom att ha fötterna uppe på en stol, eller varför inte uppe på ett bord. *flex*

jebu
2008-08-26, 15:45
Bra tips!

Tyvärr blir det nog så att vi skuffar runt i mindre byar/städer som inte har något större utbud av gym. :(

Jag får köra på med armhävningar och övningarna jag läst i denna tråd helt enkelt. Även om det inte bygger några muskler kanske det kan bevara åtminstone de få jag har skaffat mig :P

Vad tror ni om grippers?

Eller så skaffar man sig ett gummiband som jag tagit upp tidigare i tråden. Tror inte du gör många armhävningar med ett grönt gummiband.

elo_
2008-08-26, 17:01
ungefär 4:04 in i klippet men jag rekommenderar en genomgång av både del 1 och 2! :D

5760YVX_LLk

(VcHzOyxqlLo) :D:D

skaparn
2008-08-26, 19:27
Isometrisk Pushup. Efter några turnéer på världens alla hotell kan du bli kolochamp