handdator

Visa fullständig version : Kött/fisk/fågel nödvändigt?


Slartibartfast
2008-07-28, 20:23
Att fisk är nyttigt är väl ganska allmänt känt, men hur är det med rött kött och kyckling? Är det alls någon mening med att äta dessa, annat än att få i sig proteiner?

Cilia
2008-07-28, 20:28
vegisar klarar sig ju utan så avgörande för överlevnad kan det inte vara.

kalajset
2008-07-28, 20:29
Kreatinet i kött?

Enklare att få i sig alla/rätt mängd aminosyror dessutom. (Återigen - kött).

Själv äter jag inte något av det, ska bli intressant att se hur långt det går att komma utan. (Är övertygad om att det går att komma alldeles "tillräckligt" långt, så att säga).

AJO
2008-07-28, 20:31
Det finns vitaminer och mineraler i kött.

Fredspipan
2008-07-28, 20:39
Kreatinet i kött?

Enklare att få i sig alla/rätt mängd aminosyror dessutom. (Återigen - kött).

Själv äter jag inte något av det, ska bli intressant att se hur långt det går att komma utan. (Är övertygad om att det går att komma alldeles "tillräckligt" långt, så att säga).Att få i sig tillräckligt med aminosyror från vegetariska proteinkällor är så otroligt simpelt att jag inte kan förstå hur det kan vara ett argument för att äta kött.

Fredspipan
2008-07-28, 20:40
Det finns vitaminer och mineraler i kött.
Det gör det inte i vegetariska livsmedel?

machine gun
2008-07-28, 20:44
Jag har varken ätit fisk, kött eller fågel på 10 år och jag klarar mig bra. Likaså alla folkslag som är vegetarianer/veganer av religiösa skäl.

Fisk kan väl ses som semi-nödvändigt för vissa pga omega-3 (alla har inte förmågan att omvandla alfa-linolensyra till DHA/EPA). Kött och fågel klarar man sig bra utan. Dessutom är det bättre för miljön att dra ner på köttkonsumtionen.

sissa
2008-07-28, 20:44
Att fisk är nyttigt är väl ganska allmänt känt, men hur är det med rött kött och kyckling? Är det alls någon mening med att äta dessa, annat än att få i sig proteiner?

En bra järnkälla.

(Även om det går att få sig järn ändå förstås)

Eddie Vedder
2008-07-28, 20:45
Det gör det inte i vegetariska livsmedel?

Jo men jag skulle säga att näringstätheten generellt sett är större i animalier. Dessutom är ofta biotillgängligheten bättre samt mindre antinutrienter. En varierad kost är bäst som vanligt.:)

Angående kreatinet så är ju de facto fet fisk även bättre där, vill minnas att strömming har den högsta mängden kreatin av de livsmedel JAG hra läst i alla fall. Även lax har mer än kött vill jag minnas.

Dock är det ju aldrig tal om mängder som ger prestationshöjande effekter á la tillskott.

Fredspipan
2008-07-28, 20:46
En bra järnkälla.

(Även om det går att få sig järn ändå förstås)Kött(förutom renkött och lever) är rätt fattigt på järn. Havregrynsgröt, i synnerhet fiberberikad havregrynsgröt är en grym järnkälla på 5,2mg respektive 6,2mg järn per 100gram. :)

King Grub
2008-07-28, 20:51
Är det alls någon mening med att äta dessa, annat än att få i sig proteiner?

Att något inte har negativ hälsopåverkan kan vara anledning nog. Rött kött verkar ha det i större mängder, men kyckling finns det inga speciella restriktioner vad gäller rekommendationer för konsumtion, så om man gillar det, borde det vara skäl nog att äta. Måste äta animaliska produkter måste man ju inte, inte någon, om man kan kombinera ihop en hygglig blandkost i övrigt.

kalajset
2008-07-28, 20:51
Att få i sig tillräckligt med aminosyror från vegetariska proteinkällor är så otroligt simpelt att jag inte kan förstå hur det kan vara ett argument för att äta kött.

Nja, sådär otroligt simpelt skulle jag inte vilja hävda att det är. Eller ja, i en ultimat värld där alla "grönsaksätare" läser på lite om vad de faktiskt har valt för s.k livsstil, och käkar bönor, ärter, linser, etc på löpande band, istället för att som tyvärr alltför många gör: - Väljer sonika helt enkelt bort köttet, och äter mer tomat/grönsallad istället, alternativt några billyz's panpizzor med grönt omslag.

Att det däremot är ett argument för köttätandet? - Tja, man kan se det som ett sådant, men det får anses som tämligen lamt isåfall, det håller jag helt med om.

Eddie Vedder
2008-07-28, 20:52
Kött(förutom renkött och lever) är rätt fattigt på järn. Havregrynsgröt, i synnerhet fiberberikad havregrynsgröt är en grym järnkälla på 5,2mg respektive 6,2mg järn per 100gram. :)

Havregryn innehåller icke hemjärn och är dessutom rikt på fytinsyra som bl.a. binder icke hemjärn, fiberberikade är extra mycket fytinsyra. Vidare äts ju havregrynsgröt ofta med mjölk och även kalcium hämmar järnabsorbtionen.

I kött finns köttfaktorn som snarare förbättrar absorbtionen av järn samt att köttet från början innehåller hemjärn. Allt rött kött är tämligen bra järnkällor, fisk och fågel är kvantitativt sämre men det är fortfarande hemjärn samt köttfaktorn (som då alltså förbättrar absorbtionen av icke hemjärn från övriga produkter i måltiden, t.ex. fullkornspastan, baljväxterna och grönsakerna).

machine gun
2008-07-28, 21:00
Angående järn så är det främst kvinnor i fertil ålder som behöver tänka på den biten. Många vegetarianer är väl medvetna om den biten och håller därför koll på ett sätt som blandkostare kanske inte gör. T.ex. är det ganska vanligt att vegetarianer går och kollar upp sitt Hb-värde regelbundet. Då märker man ju om det går åt skogen med järnintaget.

Nu finns det ju såklart gott om vegetarianer med kass kosthållning, men å andra sidan lär det finnas ännu fler blandkostare med kass kosthållning, så det är nog snarast ett allmänt befolkningsproblem och inget som direkt härrör till kött eller inte kött.

Ryska_raketen
2008-07-28, 21:04
Kött(förutom renkött och lever) är rätt fattigt på järn. Havregrynsgröt, i synnerhet fiberberikad havregrynsgröt är en grym järnkälla på 5,2mg respektive 6,2mg järn per 100gram. :)

Snacka om att du verkar ha dille på järn. Helvete människa, skärp dig!

Tolkia
2008-07-28, 21:27
Nja, sådär otroligt simpelt skulle jag inte vilja hävda att det är. Eller ja, i en ultimat värld där alla "grönsaksätare" läser på lite om vad de faktiskt har valt för s.k livsstil, och käkar bönor, ärter, linser, etc på löpande band, istället för att som tyvärr alltför många gör: - Väljer sonika helt enkelt bort köttet, och äter mer tomat/grönsallad istället, alternativt några billyz's panpizzor med grönt omslag.
Med tanke på hur mycket tid folk kan lägga ner på att läsa om och jämföra olika kosttillskott, dyrkade kändisprofilers träningsmetoder etc. är det ett lamt argument, ja. :D

Jag tror egentligen inte att det finns fler vegetarianer med dålig kosthållning än det finns blandkostare (om man undantar det faktum att det finns rätt många fattiga människor som lever som semivegetarianer av olika skäl).

F.ö. skulle de flesta blandkostare bara må bra av att lägga in en eller ett par vegetariska middagar i veckan.

kalajset
2008-07-28, 22:07
Med tanke på hur mycket tid folk kan lägga ner på att läsa om och jämföra olika kosttillskott, dyrkade kändisprofilers träningsmetoder etc. är det ett lamt argument, ja. :D

Jag tror egentligen inte att det finns fler vegetarianer med dålig kosthållning än det finns blandkostare (om man undantar det faktum att det finns rätt många fattiga människor som lever som semivegetarianer av olika skäl).

F.ö. skulle de flesta blandkostare bara må bra av att lägga in en eller ett par vegetariska middagar i veckan.

Jag tycker problemet snarare är att om man missköter sin vegetariska kosthållning, är det väldigt mycket "enklare", (OK, det där var inte rätt ordval, men jag erkänner mig trött), att missa både nödvändiga aminosyror, men för all del också vitaminer och mineraler. (Även då järnbrist? - Tja, absolut). En s.k allätare som missköter sin kost hävdar jag har litet lättare att få i sig aminosyrorna iaf. Vad det gäller vitaminer/mineraler ligger de säkerligen på ungefär samma dåliga nivå, fast kanske med lite olika brister.

Vad nu slutsatsen av detta blir rent praktiskt spelar egentligen ingen roll, då det hela är en ganska ointressant sidospår/diskussion, det tycker även jag ;) - Men, om jag nu ändå tvingas göra en:

Problemet med bristfällig kost yttrar sig självklart lite olika till stor del beroende på utgångsläget. Att som förhållandevis många s.k allätare gör, (som snarare skulle kunna kallas rena köttätare till 80%), och leva på rött kött, (varvat med enstaka bit fisk och fågel), och någon bit potatis till då och då, ger garanterat näringsbrister även det, (och är knappast bättre än att leva på olika typer av sallader blandat med vitt bröd, snarare t om tvärtom, men man ska väl egentligen inte jämföra olika typer av s.k förfall på det sättet). Däremot är det djupt olyckligt när människor med rätt OK kosthållning i vanliga fall, (läs före de blev veg.), skippar köttet, utan att ersätta det med något annat. Problemet kanske inte är särskilt stort bland vuxna individer, men man måste komma ihåg att merparten av de som blir vegetarianer gör det i unga år, när näringskunskaparna knappast är dom bästa. Det är här problemet ligger. Men nu har jag babblat på alldeles för mycket om saker som jag är övertygad 95% av alla härinne känner till, men nu borde iaf även alla förstå hur jag menar. Nog nu. :D

De rent tekniska bitarna överlåter jag med glädje åt er dietister/kostrådgivare därute.

Fredspipan
2008-07-28, 22:53
Havregryn innehåller icke hemjärn och är dessutom rikt på fytinsyra som bl.a. binder icke hemjärn, fiberberikade är extra mycket fytinsyra. Vidare äts ju havregrynsgröt ofta med mjölk och även kalcium hämmar järnabsorbtionen.

I kött finns köttfaktorn som snarare förbättrar absorbtionen av järn samt att köttet från början innehåller hemjärn. Allt rött kött är tämligen bra järnkällor, fisk och fågel är kvantitativt sämre men det är fortfarande hemjärn samt köttfaktorn (som då alltså förbättrar absorbtionen av icke hemjärn från övriga produkter i måltiden, t.ex. fullkornspastan, baljväxterna och grönsakerna).Så med fytinsyrans absorptionshämmande effekt samt
att icke-hemjärn är något svårare för kroppen att tillgodogöra sig, blir det sammanlagda intaget av järn som upptas av kroppen per 100g större från havregryn med 5,2mg/100g eller köttfärs med 1,9mg/100g?

Liten Men Fet
2008-07-29, 00:13
Min lillebrorsa har varit vegetarian sen han var 15-16 tills han fyllde 22 då han började äta fisk.
Han hävdade alltid att han fick i sig tillräckligt av allt och han hade rätt bra koll och åt mycket bönor och linsgrytor. Men han vägde bara runt 55 kg och portionerna han åt var ordentligt stora, när han började äta fisk så har han gått upp 10 kg på 8 månader utan att göra några andra ändringar.

Så visst går det att få i sig allt man behöver från grönsaker men det är enklare att få i sig en större mängd energi om man äter något animaliskt tex fisk.
Sen är det väl mycket beroende på vem det är som äter, lillebrorsan var ju i tonåren och har som resten av familjen ganska hög ämnesomsättning.

Många äldre lite överviktiga skulle säkert gå ner i vikt och må bättre om dom åt mer vegetarisk mat.

Fredspipan
2008-07-29, 00:24
Min lillebrorsa har varit vegetarian sen han var 15-16 tills han fyllde 22 då han började äta fisk.
Han hävdade alltid att han fick i sig tillräckligt av allt och han hade rätt bra koll och åt mycket bönor och linsgrytor. Men han vägde bara runt 55 kg och portionerna han åt var ordentligt stora, när han började äta fisk så har han gått upp 10 kg på 8 månader utan att göra några andra ändringar.

Så visst går det att få i sig allt man behöver från grönsaker men det är enklare att få i sig en större mängd energi om man äter något animaliskt tex fisk.
Sen är det väl mycket beroende på vem det är som äter, lillebrorsan var ju i tonåren och har som resten av familjen ganska hög ämnesomsättning.

Många äldre lite överviktiga skulle säkert gå ner i vikt och må bättre om dom åt mer vegetarisk mat.Lax = 181kcal/100g.
Tonfisk = 138kcal/100g.
Aborre = 107,6 kcal/100g.

Veg:
Linser(röda) = 303 kcal/100g
Bruna bönor = 284 kcal/100g
Kidney bönor = 298kcal/100g
soja bönor = 371kcal/100g

Vad gäller rött kött och kyckling osv ligger de flesta sorterna under 200kcal/100g.

Slutsats: Din brors viktökning beror inte på att vegetariska proteinkällor är energifattiga. Tvärtom, de vegetariska alternativen jämfört med de fisk/köttsorter jag tog upp är 50-100% mer energirika. :)

C.E.J.
2008-07-29, 00:26
Det är bra att du lär oss här på kolozzeum lite vett, Fredspipan. Och nu när du ägt Allan i träningsforumet är det ju bara Grub kvar att äga på kostfronten så är du kung!

Scratch89
2008-07-29, 00:27
Men dille. Tillväxt har i allra högsta grad med tillförsel av näringsämnen att göra, inte minst mikroämnen.

Eddie Vedder
2008-07-29, 04:08
Linser(röda) = 303 kcal/100g
Bruna bönor = 284 kcal/100g
Kidney bönor = 298kcal/100g
soja bönor = 371kcal/100g


Det där är ju en sjukt snedvriden jämförelse. Du jämför ju med baljväxter i torrvikt, när man väl äter det där är det kanske snarare 250g bönor, inte 100g.

Så en rättvis jämförelse skulle vara mellan de kokta baljväxterna och laxen, köttet etc.

Angående din fråga om järn så tror jag säkert att slutgiltig järnabsorbtion från de olika måltiderna blir likvärdig, kom ihår att det som sagt blir ett bättre upptag från HELA måltiden tack vare köttet.

Köttfärssås på 100g nötfärs med fullkornspasta kontra havregrynsgröt på 100g gryn med 3dl mjölk där måltiderna är isolakoriska kan mycket väl innebära att den första måltiden blir en bättre järnkälla. Jag säger varken bu eller bä men det skall inte uteslutas.

Du som generellt sett verkar extremt noga med ditt järnintag behöver dock inte oroa dig antagligen, som machine gun säger är järnsbrist hos män mycket ovanligt även om det förstås förekommer även för män.

Sverker
2008-07-29, 06:40
Så med fytinsyrans absorptionshämmande effekt samt
att icke-hemjärn är något svårare för kroppen att tillgodogöra sig, blir det sammanlagda intaget av järn som upptas av kroppen per 100g större från havregryn med 5,2mg/100g eller köttfärs med 1,9mg/100g?

Du har en för låg siffra på järninnehållet i nötfärs. SLVs Livsmedelsdatabas uppger 2.4 mg/100g nötfärs 10% fett.

Upptaget av hemejärn från kött är så mänga gånger bättre så i ditt exempel vinner köttet i 999 försök av 1000 och med SLVs uppgift är frågan helt ointressant.

Fredspipan
2008-07-29, 13:50
Du har en för låg siffra på järninnehållet i nötfärs. SLVs Livsmedelsdatabas uppger 2.4 mg/100g nötfärs 10% fett.

Upptaget av hemejärn från kött är så mänga gånger bättre så i ditt exempel vinner köttet i 999 försök av 1000 och med SLVs uppgift är frågan helt ointressant.Så många gånger bättre? Vad jag läst brukar orden "något bättre" användas. D.v.s kanske 10% bättre upptag lr liknande.

Eddie, jag dricker apelsin juice och vatten samtidigt som jag äter havregrynsgröt. C-vitamin ökar upptaget hos icke-hemjärn.

Angående bönorna så är det givetvis torrvikten som jämförs. Jag använder alltid torrvikten som utgångspunkt. Jämför jag pasta med något så är det även där torrvikten jag räknar på.

Krisz
2008-07-29, 14:24
Så många gånger bättre? Vad jag läst brukar orden "något bättre" användas. D.v.s kanske 10% bättre upptag lr liknande.

Eddie, jag dricker apelsin juice och vatten samtidigt som jag äter havregrynsgröt. C-vitamin ökar upptaget hos icke-hemjärn.

Angående bönorna så är det givetvis torrvikten som jämförs. Jag använder alltid torrvikten som utgångspunkt. Jämför jag pasta med något så är det även där torrvikten jag räknar på.

Jag tror det är 5-10% av järnet i maten som tas upp av icke-hemjärn medan det är 20-25 % av järnet i maten som tas upp när det är hemjärn.

Nu är jag ingen stjärna på matte, men visst kan man väl säga att upptaget är minst dubbelt så stor av hemjärn jämfört med icke-hemjärn? Lite lurigt det där med siffror i olika livsmedel om man inte känner till hur mycket kroppen faktiskt kan tillgodogöra sig ur maten. Sen så funkar den där "köttfaktorn" på icke-hemjärn också, så en macka med köttpålägg till gröten är toppen :)

z_bumbi
2008-07-29, 14:26
Angående järn så är det främst kvinnor i fertil ålder som behöver tänka på den biten. Många vegetarianer är väl medvetna om den biten och håller därför koll på ett sätt som blandkostare kanske inte gör. T.ex. är det ganska vanligt att vegetarianer går och kollar upp sitt Hb-värde regelbundet. Då märker man ju om det går åt skogen med järnintaget.

Om jag har förstått saken rätt så när det väl visar sig på HB-värdet så är förråden ganska slut så om det nu visar sig på HB-värdet är det ganska sent att reagera.

Fredspipan
2008-07-29, 14:33
Jag tror det är 5-10% av järnet i maten som tas upp av icke-hemjärn medan det är 20-25 % av järnet i maten som tas upp när det är hemjärn.

Nu är jag ingen stjärna på matte, men visst kan man väl säga att upptaget är minst dubbelt så stor av hemjärn jämfört med icke-hemjärn? Lite lurigt det där med siffror i olika livsmedel om man inte känner till hur mycket kroppen faktiskt kan tillgodogöra sig ur maten. Sen så funkar den där "köttfaktorn" på icke-hemjärn också, så en macka med köttpålägg till gröten är toppen :)Har du siffror på det? Det skulle kunna alltså kunna betyda att av mina 30mg järn per dag själva verket var 1.5mg-3mg som upptas av kroppen då jag främst får i mig järn från icke-hemjärn. Fisk äts men det är så fattigt på järn att jag inte ens räknar med det i mitt totala järnintag.

Krisz
2008-07-29, 15:30
Har du siffror på det? Det skulle kunna alltså kunna betyda att av mina 30mg järn per dag själva verket var 1.5mg-3mg som upptas av kroppen då jag främst får i mig järn från icke-hemjärn. Fisk äts men det är så fattigt på järn att jag inte ens räknar med det i mitt totala järnintag.

Såhär står det på SLV: "Man räknar med att kroppen i genomsnitt inte tar upp mer än 5-10 procent av det järn som tillförs via maten."
(http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12508&epslanguage=SV)

Sen en inte helt opartiskt källa... :D:
Svensk Köttinformation: "Kroppen kan bara absorbera en viss del av det järn som finns i maten. Hemjärn tas upp i kroppen till 25%. Det absorberas utan att påverkas särskilt mycket av andra livsmedel. Av icke-hemjärnet tas mellan 5-10% upp beroende på hur maten är sammansatt. Upptaget av icke-hemjärn stimuleras av C-vitamin i t ex frukt, juice och grönsaker."
(http://www.svenskkottinformation.se/nh/artiklar/readone.php?categoryID=85&id=179&avdelning=konsument)

Krisz
2008-07-29, 15:38
Sen vet jag faktiskt inte hur det funkar vad gäller rekommenderat intag: SLV kanske menar att vi behöver få i oss 9-15 mg järn från maten och att de har räknat med den låga absorptionen dvs det egentliga behovet kanske är 1-2 mg (alltså det som kroppen behöver). Det känns troligt att det skulle vara så.

Fredspipan
2008-07-29, 15:40
Såhär står det på SLV: "Man räknar med att kroppen i genomsnitt inte tar upp mer än 5-10 procent av det järn som tillförs via maten."
(http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12508&epslanguage=SV)

Sen en inte helt opartiskt källa... :D:
Svensk Köttinformation: "Kroppen kan bara absorbera en viss del av det järn som finns i maten. Hemjärn tas upp i kroppen till 25%. Det absorberas utan att påverkas särskilt mycket av andra livsmedel. Av icke-hemjärnet tas mellan 5-10% upp beroende på hur maten är sammansatt. Upptaget av icke-hemjärn stimuleras av C-vitamin i t ex frukt, juice och grönsaker."
(http://www.svenskkottinformation.se/nh/artiklar/readone.php?categoryID=85&id=179&avdelning=konsument)
Okej, frågan är då hur mycket kroppen behöver ta upp för att tillgodose alla behov. 9mg/dag som är den allmänna rekommendationen för dagligt intag borde alltså innebära att kroppen bara behöver ta upp 5-10% av de 9mg eftersom rekommendationen skall täcka upp behovet med god marginal.

Krisz
2008-07-29, 15:47
Sen vet jag faktiskt inte hur det funkar vad gäller rekommenderat intag: SLV kanske menar att vi behöver få i oss 9-15 mg järn från maten och att de har räknat med den låga absorptionen dvs det egentliga behovet kanske är 1-2 mg (alltså det som kroppen behöver). Det känns troligt att det skulle vara så.

Eh ja just det :D:
"Värdena innefattar en säkerhetsmarginal som både tar hänsyn till variationer i behov och till fysiologiska faktorer som påverkar behovet och som gör det sannolikt att en kost med dessa mängder täcker behovet hos så gott som hela befolkningen."
(http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13942&epslanguage=SV)

Ska se om jag kan läsa på innan jag snackar nästa gång...:em:

machine gun
2008-07-29, 18:37
Om jag har förstått saken rätt så när det väl visar sig på HB-värdet så är förråden ganska slut så om det nu visar sig på HB-värdet är det ganska sent att reagera.

Det går som regel snabbt att höja värdet, så att det vore för sent att reagera är nog att överdriva en aning.

ackilf
2008-07-29, 18:40
Om jag har förstått saken rätt så när det väl visar sig på HB-värdet så är förråden ganska slut så om det nu visar sig på HB-värdet är det ganska sent att reagera.

Jo, järnbrist behöver inte leda till blodbrist. Men det är ju bra att kolla regelbundet om man är i "riskzonen" och se om hb:t sjunkit lite, innan det har gått för långt och att man fått blodbrist.. onöidgt!

Eddie Vedder
2008-07-29, 19:00
Angående bönorna så är det givetvis torrvikten som jämförs. Jag använder alltid torrvikten som utgångspunkt. Jämför jag pasta med något så är det även där torrvikten jag räknar på.

Varför är det "givetvis" det? Man äter dom inte torkade utan kokta. Då blir det ju förstås fel att jämföra 100g eftersom 100g i realiteten blir runt 250g. Alltså vore det mer lämpligt med 100g kokta bönor i jämförelse med t.ex. 100g lax.

Fisk äts men det är så fattigt på järn att jag inte ens räknar med det i mitt totala järnintag.

Fisk med mörkare kött är dock inte lika järnfattigt, makrill t.ex. Fiskar med långväga resor får en mer aerob muskulatur som är mer rik på myoglobin. Och återigen bör inte köttfaktorn glömmas bort

Okej, frågan är då hur mycket kroppen behöver ta upp för att tillgodose alla behov. 9mg/dag som är den allmänna rekommendationen för dagligt intag borde alltså innebära att kroppen bara behöver ta upp 5-10% av de 9mg eftersom rekommendationen skall täcka upp behovet med god marginal.

Om intaget är lite för lågt blir absorbtionen bättre, är intag et högt nedregleras den något. Samma homeostatiska reglering gäller t.ex. kalcium och andra mineraler. Dessutom lagras järn i levern så ett lite för lågt intag under en viss period kan lätt kompenseras.

Fredspipan
2008-07-29, 20:59
Varför är det "givetvis" det? Man äter dom inte torkade utan kokta. Då blir det ju förstås fel att jämföra 100g eftersom 100g i realiteten blir runt 250g. Alltså vore det mer lämpligt med 100g kokta bönor i jämförelse med t.ex. 100g lax.För att man vill veta näringsinehållet på bönorna och inte vattnet som absorberas vid kokning, såklart.

Fisk med mörkare kött är dock inte lika järnfattigt, makrill t.ex. Fiskar med långväga resor får en mer aerob muskulatur som är mer rik på myoglobin. Och återigen bör inte köttfaktorn glömmas bortHur mycket ökar "köttfaktorn" intaget av icke-hemjärn?

Elfsberg
2008-07-30, 01:02
För att man vill veta näringsinehållet på bönorna och inte vattnet som absorberas vid kokning, såklart.

:smash:

Kokade bönor har ett helt annat näringsvärde. Har man tufft att gå upp i vikt vill man kanske inte bulka på potatis och bönor, eller hur? :)

Och vad fan är en köttfaktor? Det låter brutalt och manligt iallafall. Jag lägger det på hög i min lista på tuffa ord som jag vardagligen använder och/eller missbrukar för att framhäva min alfa-hane-status i kvarteret/flocken.

Fredspipan
2008-07-30, 01:42
:smash:

Kokade bönor har ett helt annat näringsvärde. Har man tufft att gå upp i vikt vill man kanske inte bulka på potatis och bönor, eller hur? :)

Och vad fan är en köttfaktor? Det låter brutalt och manligt iallafall. Jag lägger det på hög i min lista på tuffa ord som jag vardagligen använder och/eller missbrukar för att framhäva min alfa-hane-status i kvarteret/flocken.Har man tufft att gå upp i vikt har man helt enkelt aptitstörningar. Då är det tufft att bulka vare sig det är frågan om potatis och bönor eller spaghetti och köttförssås.

Köttfaktor innebär att köttet ökar upptaget av järn i samtliga livsmedel som äts vid samma måltid. Förbaskat groteskt ord tycker jag. :confused:

Elfsberg
2008-07-30, 01:47
Din ignoranta.. *gah!*

Har man aptitstörningar och svårt för att gå upp i vikt så ska man nog försöka rikta in sig på mer energirik mat.

Fredspipan
2008-07-30, 01:54
Din ignoranta.. *gah!*

Har man aptitstörningar och svårt för att gå upp i vikt så ska man nog försöka rikta in sig på mer energirik mat.Och jag har redan informerat om att baljväxter generellt sett är 50-100% energirikare än kött. Läs ovan.

Fredrik_S
2008-07-30, 02:04
Och jag har redan informerat om att baljväxter generellt sett är 50-100% energirikare än kött. Läs ovan.

Vem i hela friden äter otillagade torra baljväxter??!?!

Torkat kött har även det ca 300 kcal i sig och det är till skillnad från torra baljväxter ätbart.

Du har gång på gång i tråden missat att poängen är att man måste jämföra den ätbara produkten och inte torrvaran om det ska bli en rättvis jämförelse..

Fredspipan
2008-07-30, 02:09
Vem i hela friden äter otillagade torra baljväxter??!?!

Torkat kött har även det ca 300 kcal i sig och det är till skillnad från torra baljväxter ätbart.

Du har gång på gång i tråden missat att poängen är att man måste jämföra den ätbara produkten och inte torrvaran om det ska bli en rättvis jämförelse..Jag sade kött generellt. De flesta köttsorter ligger under 200kcal/100g.
Varför är det rättvist att jämföra två livsmedel där ett av dem spätts ut 2ggr om med vatten? Det är helt absurt. :confused:

Fredrik_S
2008-07-30, 02:18
Jag sade kött generellt. De flesta köttsorter ligger under 200kcal/100g.
Varför är det rättvist att jämföra två livsmedel där ett av dem spätts ut 2ggr om med vatten? Det är helt absurt. :confused:

Nej det är inte absurt. Det är tvärtom så alla alltid gör när de jämför.
Du jämför en icke ätbar torrvara med en ätbar produkt.
Man måste alltid jämföra den ätbara produkten.

Eddie Vedder
2008-07-30, 05:02
Varför är det rättvist att jämföra två livsmedel där ett av dem spätts ut 2ggr om med vatten? Det är helt absurt. :confused:

Det är för att du jämför den som äts med den som inte äts. När man väl äter dom där 100 grammen har det blivit ungefär 2.5 gånger större och då är det plötsligt helt fel att jämföra hur energirikt det är jämfört med 100g fisk t.ex. Man kommer sannolikt bli MYCKET mättare på bönorna och då är det ju helt plötsligt inte riktigt jämförbart eftersom din tes bygger på att det är mer energirikt men om man behöver äta 100g av det ena för att få i sig ungefär lika mycket energi som 250g av det andra tycker jag att livsmedelt som kräver 100g "vinner energikampen".

Angående köttfaktorn vet jag inte hur mycket den påverkar om du är ute efter konkreta siffror men precis som C-vitamin är effekten dosrelaterad. Man vet dock inte mekanismerna bakom effekten än, varför absorbtionen av icke-hemjärn förbättras i samband med vitamin C är ju dock känt.

Sverker
2008-07-30, 06:16
En kvalificerad gissning på Köttfaktorn är att järnjonen följer med aminosyrorna när de absorberas i tarmen. Slinker med som en simpel motjon till någon negativt laddad aminosyra.

Borde betyda att protein i samtliga fall ökar upptaget av järn från vegatabilier. Ex vetelimpa med stekt ägg där ägget ökat järnupptaget från limpskivan. Undantag blir då mjölk och ost med ett extremt innehåll av mineraler/joner.

Eddie Vedder
2008-07-30, 06:22
Ex vetelimpa med stekt ägg där ägget ökat järnupptaget från limpskivan.

Även ägg har en hämmande effekt på absorbtion av icke hemjärn.

z_bumbi
2008-07-30, 07:21
Det går som regel snabbt att höja värdet, så att det vore för sent att reagera är nog att överdriva en aning.

För sent vet jag inte om jag skrev men att fylla på kroppens depåer av järn har jag aldrig uppfattat som en snabb process? HB-värdet är lättare men det är ju bara en tillfällig lösning och försämras maten av någon anledning så sjunker det ju också ganska snabbt igen.

Tolkia
2008-07-30, 07:26
För sent vet jag inte om jag skrev men att fylla på kroppens depåer av järn har jag aldrig uppfattat som en snabb process? HB-värdet är lättare men det är ju bara en tillfällig lösning och försämras maten av någon anledning så sjunker det ju också ganska snabbt igen.
Jag instämmer ang. återställningstakten, särskilt om man haft ett underskott under lång tid. Regelbunden kontroll borde dock medföra att man kan se när trenden börjar gå åt fel håll och göra något åt saken i tid; inte heller utarmningen går väl på nolltid?

z_bumbi
2008-07-30, 08:51
Jag instämmer ang. återställningstakten, särskilt om man haft ett underskott under lång tid. Regelbunden kontroll borde dock medföra att man kan se när trenden börjar gå åt fel håll och göra något åt saken i tid; inte heller utarmningen går väl på nolltid?

HB-värdet visar väl ingen trend innan den sammanlagda effekten av kosten och förråden inte längre räcker till? Om det stämmer så bör en sänkning som beror på brister i kosten först visa sig när man ligger ganska lågt i förråden (om det inte är en total/stor brist i kosten). Det klassiska exemplet är ju en ung kvinna som efter en förkylning etc märker att hon inte blir pigg igen och det visar sig att hon har järnbrist. När hon var frisk så åt hon precis tillräckligt med järn för att upprätthålla HB-värdet men vid sjukdom och minskat matintag så rubbades den balansen och bristen på förråd visade sig.

ackilf
2008-07-30, 09:47
Ja precis, om man är frisk så anpassar sig ju kroppen till trötthetskänslan eftersom det sker en långsam process och det kan hinna sjunka bra lågt innan man märker något. Just därför är det ju bra att checka då och då!

Sverker
2008-07-30, 18:52
Även ägg har en hämmande effekt på absorbtion av icke hemjärn.

Då får jag hitta på någonting annat på mackan. Hmm...tofu kanske. Skulle proteinet i sojan öka upptaget av järnet ?



Angående blodanalys så skulle jag leta efter transferin. Lite transferin = bra järndepåer. Hög halt transferin = små depåer av järn.